En kvinde fik sig en middagslur tirsdag, men hun havde ikke låst døren, og det benyttede en eller flere ubudne gæster sig af.
Episoden fandt sted på Jernbanegade i Fredericia i en lejlighed mellem tirsdag klokken 13:00 – 14:00.
Vicepolitikommisær fra Patruljecenter Syd, Mikkel Ross, oplyser at døren i lejligheden var ulåst, og fra lejligheden er der stjålet kontanter fra en pung, som slå i en taske på bordet. I en kommode lå der yderligere en pung, og den blev der ligeledes stjålet kontanter fra.
Beboeren i lejligheden er en kvinde på 73 år, og ifølge Mikkel Ross har hun hverken hørt eller set noget under indbrudet, da hun fik sig en middagslur.
Arbejdsgivere og arbejdstagere har bekræftet en aftale, gældende for mere end 150.000 ansatte inden for detailhandlen. Mindstelønnen vil blive øget med 4,5 kroner i timen over de kommende to år.
Flere af de tidligere aftaler, som blev indgået i industrien for halvanden uge siden, vil blive kopieret ind i aftalen. I løbet af perioden vil den såkaldte fritvalgskonto også stige med 2 procent. Det vil være op til den enkelte lønmodtager at bestemme, om pengene fra fritvalgskontoen skal bruges til ekstra løn, mere ferie eller en højere pension, skriver TV2.
Risiko for storkonflikt formindskes
Indgåelsen af aftalen kan muligvis aflede at flere af de andre igangværende forhandlinger også snart afsluttes. Således, at der vil blive indgået forlig på transport- og finansområdet også. Samlet set vil overenskomsterne påvirke 600.000 lønmodtagere, som lige nu er en del af de igangværende forhandlinger. Industriområdet, som omfatter cirka 225.000 personer, blev afsluttet i midten af februar, mens detailhandlen altså har direkte betydning for cirka 150.000 arbejdstagere.
Hvis aftalerne for transportområdet også falder på plads, vil kun byggeriet af de større aftaler være tilbage. Selvom disse forhandlinger tidligere var forventet at blive de hårdeste længe, vil risikoen for en storkonflikt efter i dag være væsentligt formindsket.
Jacob E. Petersen blev hyldet med Fonden for Fynske Bank Prisen og 100.000 kroner for sit enestående arbejde som frivillig leder og sportschef i Middelfart Volleyball Klub. Han modtog prisen under Middelfart Volleys ligakamp mod Gentofte mandag den 27. februar i Lillebæltshallerne og gav pengene videre til klubben.
Stemningen var fantastisk i Lillebæltshallerne, da Middelfart Volleys herreligahold mandag aften tog imod Gentofte i en spændende kamp. Men den største klapsalve kom før kampen, da sportschef Jacob E. Petersen blev overrakt Fonden for Fynske Bank Prisen og 100.000 kroner.
51-årige Jacob E. Petersen, der har været en del af Middelfart Volleyball Klub i mere end 40 år, og blev hyldet for sit engagement og dedikation til klubben, som han har været med til at gøre til en af de mest succesfulde i landet inden for både elite og ungdom.
– Det er nogle virkelig gode folk, der har været med til at indstille mig og uddele prisen. Jeg bliver selvfølgelig stolt og glad over, at folk lægger mærke til, at der foregår noget godt herude i klubben. Det er et kæmpe løft for klubben, men selvfølgelig også for mig personligt, siger Jacob E. Petersen.
Trods sit relativt lille medlemsantal er Middelfart Volleyball Klub kendt for at have en god talentudvikling og for at have et stærkt fællesskab. Dette skyldes i høj grad Jacob E. Petersens ledelse og træning.
Udover at fungere som sportschef er Jacob Petersen også medtræner for volleyligaholdet, der i 2022 vandt Danmarksmesterskabet. Han er tillige træner for dameholdet, der spiller i 1. division, og oveni det sidder han også i bestyrelsen.
– Jacob er et godt eksempel på, hvordan frivillige kan gøre en stor forskel i lokalsamfundet. Han har dedikeret en stor del af sit liv til klubben og har været med til at skabe en positiv udvikling i både klubben og lokalsamfundet. Vi kan alle lære af hans engagement og hans evne til at skabe et stærkt fællesskab omkring en sportsgren, siger filialdirektør i Fynske Bank i Middelfart, Søren Thomsen, der overrakte prisen.
Sin kærlighed for volleyball-klubben i Middelfart bekræftede Jacob E. Petersen, da han ved overrækkelsen kunne meddele, at de 100.000 kroner skal bruges på udvikling af klubben.
Med sit fokus på både bredden og eliten i klubben har Jacob E. Petersen gennem årene formået at skabe en god balance mellem de to afdelinger. Han har samtidig været initiativtager til flere projekter, der har øget synligheden på volleysporten i Middelfart og omegn. Et af disse projekter er etableringen af beachvolley på Middelfarts havnefront, som har tiltrukket mange nye medlemmer til klubben.
Kommunaldirektør Thomas Boe har fået nyt job i det private og forlader Kolding Kommune efter godt 10 år.
Kolding Kommunes kommunaldirektør Thomas Boe har fået tilbudt et job som direktør / COO hos Arkil Holding og har takket ja til det. Han forlader sin stilling som kommunaldirektør ved udgangen af marts måned 2023.
”Det er med stor ærgrelse, at jeg har modtaget Thomas’ opsigelse, men jeg ønsker ham naturligvis tillykke med jobbet. Han har fået tilbudt en betydningsfuld stilling, hvor han kan fortsætte sin karriere, efter at han i over 10 år har arbejdet hårdt for udviklingen af Kolding Kommune. Og jeg kan kun være stolt af at sende vores dygtige kommunaldirektør godt videre. Så jeg ønsker ham alt det bedste fremover. I løbet af de næste par dage vil vi arbejde på at sikre, at den daglige drift kan køre videre, herunder også hvordan kommunaldirektørens opgaver bliver løst,” pointerer borgmester Knud Erik Langhoff.
Thomas Boe har været kommunaldirektør i Kolding Kommune siden 1. marts 2017. Inden da var han direktør i By- og Udviklingsforvaltningen, et job, han blev ansat til i august 2012.
”Når jeg rejser, vil jeg se tilbage på Kolding Kommune og den udvikling, der er sket gennem årene, med stolthed. En positiv udvikling kan kun lade sig gøre, når man er sammen om det. Og jeg har oplevet velvilje til at rykke på vigtige dagsordner, der har udviklet Kolding Kommune i en positiv retning. Derfor sender jeg også stor tak for samarbejdet til byrådet, til alle de ansatte i Kolding Kommune og til de rigtigt mange samarbejdspartnere såvel inden for som uden for kommunens grænser. Det har været en fornøjelse,” fastslår Thomas Boe.
Byrådet blev orienteret om Thomas Boes opsigelse på byrådsmødet tirsdag aften.
”Nu går der så en proces i gang for at få ansat hans efterfølger. Præcis hvornår den nye er på plads, kan vi ikke sige noget om lige nu og her,” siger Knud Erik Langhoff.
Der er åbnet en ny forretning i kælderen på Jyllandsgade 43b lige overfor Føtex i Fredericia, og den har allerede fået opmærksomhed fra de lokale. Butikken drives af en familie, der for nylig er flyttet til byen fra Bukarest i Rumænien.
Yummu Doughnuts tilbyder en række lækkerier som vafler, kaffe og is. Ioan-Cristinel Coman og hans hustru Andreea Coman, levede tidligere som kendis frisører i Romænien, men frygten for Putin og Rusland fik dem til at sælge alt og rykke teltpælene op.Familien er allerede helt forelsket i byen og dens indbyggere.
På grund af krigen i Ukraine blev de nødt til at sælge alt, hvad de havde, og flytte med deres to børn til Fredericia i juni sidste år. Selvom det var en hård beslutning, er de glade for at være her og håber på at kunne tjene til føden og betale deres skatter i Danmark.
– Som danskerne nok ved, kan I godt være lidt kolde i starten. Alle har så frygteligt travlt og skal altid nå noget, men hvis man lige byder på lidt og spise, måske en god kop kaffe så varmer I hurtigt op. Vi er så glade for at være her, men håber også på at kunne tjene til føden og betale vores skatter, fortæller Ioan-Cristinel.
I Bukarest så alting meget anderledes ud, tiderne til frisøren skulle bestilles måneder i forvejen, spejlene havde allesammen tv-indbygget og Ioan-Cristinel havde med sine 25-års erfaring helt styr på frisørfaget. Nu er der nye boller på suppen. Foto: AVISEN
Sammen har de to børn på 8 og 10, foruden at have investeret alle deres penge i butikken og i Danmark, så er de dybt dedikerede til at gøre deres liv her til en succes.
Ioan-Cristiner vil til en start kun selv stå i forretningen, da han foretrækker at håndtere alting omkring opstarten selv.
– Jeg kan godt lide at komme i kontakt med vores kunder og skabe en god atmosfære. Jeg har en tiltro til at man kan vinde danskeres hjerter med varme og imødekommenhed. At møde og snakke med nye mennesker, det er mest af alt det, der driver os. Jeg regner ikke med at vi bliver rige af det her. Men kan vi kan skabe en forretning, vi kan leve af i mange år frem, så er lykken gjort, siger han.
De to børn, som går i skole i Fredericia og allerede taler dansk efter 8 måneder i byen. Børnene er glade for deres nye omgivelser og land, især deres 8-årige søn, som spiller hockey ved Odense Bulldogs har omfavnet mulighederne.
– Der er langt til Odense, vi kører derover med ham tre dage i ugen, men jeg er så stolt – han er virkelig god og hvad gør man ikke for sine børn, siger Ioan-Cristiner med et smil.
Desværre er de to børn endt på hver deres skole, så Ioan-Cristiner er mere i kontakt med skolen og kommunen end han troede han skulle.
– Jamen jeg forstår det faktisk ikke helt, synes ikke man kan få en god grund, i starten gik de på samme skole og så blev vores søn flyttet. De må kun være et bestemt antal i klasserne, men det har jeg læst lige er blevet ændret, vil bare så gerne at de kunne gå på samme skole, uddyber Ioan-Cristinel.
På trods af udfordringer er familien fast besluttet på at gøre dem og deres børns liv her i byen så godt som overhovedet muligt. De vil kæmpe for at gøre deres butik til en succes og blive en integreret del af Fredericia-samfundet.
– Vi har fået en skøn lejlighed nede i Prinsessegade og vi elsker at bo her i byen, her er så flot og smukt, volden er jo fuld af historie og så er der ikke særlig langt ned til vores butik. Vi har virkelig taget Danmark til os, jeg har købt cykler til hele familien, vi cyklede ikke rigtig i Rumænien, men nu cykler vi til alt, fortæller Ioan-Cristinel.
Den lille familie er klar til at lægge sig i selen for byen og deres butik, de ser sig selv som en god tilføjelse til lokalsamfundet og er glade for den gode modtagelse de har fået. Forretningen skal være et familiefortagenede, de er engagerede og vil gøre hvad der skal til for vinde kundernes hjerter. Selvom de har stået over for nogle udfordringer med deres børns skolegang, er de fortsat optimistiske og fast besluttet på at gøre livet i Fredericia til en succes.
Med et overskud efter skat på 3,75 mia. kr. kom Jyske Bank ud af 2022 med det bedste resultat i bankens historie.
I et begivenhedsrigt 2022 med krig, energikrise, stigende inflation og rentestigninger kunne Jyske Bank notere det bedste resultat i bankens historie.
Overskuddet efter skat landede på 3,75 mia. kr. svarende til et resultat pr. aktie på 55,4 kr. Isoleret set bidrog 4. kvartal med et overskud på 1,55 mia. kr.
– Når vi ser på 2022-resultatet, var fjerde kvartal helt outstanding. Men samlet set er vi vældig godt tilfredse med 22-resultatet, hvor vi har sat rekord målt på indtjening pr. aktie men også i absolutte termer, siger ordførende direktør Anders Dam og fortsætter:
– Det der specielt er glædeligt ved regnskabet er den seneste udvikling, hvor vi har fået Handelsbanken ombord. Det viser for alvor, hvilken power vi får, når vi kigger ind i 2023.
Optimistisk syn på 2023
Jyske Bank har tidligere annonceret, at forventningerne til 2023 lyder på et resultat før skat i intervallet 5,3-6,1 mia. kr. svarende til et resultat pr. aktie i intervallet 60-70 kr.
– Jeg tror på, vi kan leve op til de forventninger vi har meldt ud, men jeg vil ikke blive overrasket, hvis vi kommer op og snuse til et resultat på 6 mia. eller derover før skat, lyder der fra Anders Dam.
Sammenlægningsproces går efter planen
Den store historie i Jyske Bank i 2022 var købet af Handelsbanken i Danmark, som officielt blev overtaget d. 1. december.
Arbejdet med at lægge de to organisationer sammen er i fuld gang og går helt efter planen, lyder det samstemmende fra Bankdirektør Peter Schleidt og direktør for Forretningsstrategi Lars Stensgaard Mørch.
– Vi følger tidsplanen, og samarbejdet har været helt eksemplarisk og bedre end vi turde håbe på, konstaterer Lars Stensgaard Mørch.
I et år med en usikker verdensøkonomi og en historisk høj inflation holder IKEA Danmark fast i en høj omsætning på 4,9 mia. kroner. Samtidig er det lykkedes at flytte forretningen i en grønnere retning og tættere på danskerne.
På trods af stigende inflation, en usikker verdensøkonomi og lav forbrugertillid fastholder IKEA Danmark det høje omsætningsniveau i 2021/2022 efter sidste års rekordresultat. Det fremgår i dag af virksomhedens årsregnskab, hvor omsætningen lander på 4,9 mia. kroner – det samme som i fjor.
Resultat efter skat udgør 339 mio. kroner mod 348 mio. kroner sidste år. Målsætningen for året var et resultat efter skat på ca. 325-335 mio. kroner – dermed nåede IKEA denne målsætning til trods for, at omsætningsvæksten ikke landede på 1-1,5 % som forventet.
Ifølge Country Communication Manager hos IKEA Danmark Christian Mouroux Pedersen er det et tilfredsstillende resultat.
– Det var været et udfordrende år for detailhandlen globalt set, men takket være dygtige og arbejdsomme medarbejdere i IKEA Danmark kan vi i dag præsentere et tilfredsstillende årsresultat. Der skal lyde en stor tak til samtlige medarbejdere for indsatsen. Vi holder ikke bare et højt omsætningsniveau – vi har også slået dørene op til et nyt Planning studio i Vejle og arbejdet mod vores 2030-mål om at blive en klimapositiv virksomhed, siger Christian Mouroux Pedersen.
Grønne fremskridt mod 2030
For IKEA Danmark er de grønne fremskridt helt afgørende for at komme i mål med virksomhedens bæredygtighedsstrategi om at blive en cirkulær og klimapositiv forretning i 2030.
I 2021 reducerede IKEA Danmark virksomhedens samlede CO2-aftryk med 25 %, mens fjernvarmeforbruget blev nedbragt med 6 % som resultat af en lang række initiativer – fra mere bæredygtige produkter og produktion – til energibesparende tiltag i varehusene.
– Den grønne bundlinje er helt afgørende for os. Vi skal i mål med vores ambitiøse bæredygtighedsstrategi, og det kræver grønne fremskridt i alle dele af forretningen, og gennem de produkter vi tilbyder, ligesom vi skal inspirere vores mange kunder til at træffe cirkulære forbrugsvalg. Det er lykkedes rigtig flot i det forgangne år, og vi skal gøre endnu mere frem mod 2030, siger Christian Mouroux Pedersen.
Forventer vækst i 2022/2023
Efter et år med nulvækst forventer IKEA Danmark en omsætningsvækst på ca. 6 % i 2022/2023.
– IKEA Danmark er i rivende udvikling, og vi har i den seneste tid investeret i at blive endnu mere tilgængelige i hele landet. Vi har nu åbnet IKEA Planning studios i Esbjerg og Vejle og kan se frem til åbningen af vores første city varehus IKEA København. Det, kombineret med en bedre varetilgængelig, betyder at vi sætter forventningerne positivt, siger Christian Mouroux Pedersen.
IKEA København slår efter planen dørene op ved udgangen af indeværende forretningsår.
IKEA Danmarks forretningsår løber fra 1. september 2021 til 31. august 2022.
Med beslutningen lægger Folketinget sig op ad linjen fra Center for Cybersikkerhed.
Med baggrund i anbefalingen fra Center for Cybersikkerhed har Folketingets Præsidium besluttet at fraråde anvendelsen af TikTok på de mobile enheder, som medlemmer og ansatte har fået udleveret fra Folketinget, dvs. mobiler, tablets og PC’er.
Der er til morgen sendt en mail til alle folketingsmedlemmer og ansatte i Folketingets Administration og gruppesekretariater med en kraftig anbefaling til, at man sletter TikTok-appen, hvis man tidligere har installeret den.
– Folketinget tager bestik af de vurderinger, som kommer fra sikkerhedsmyndighederne. Når der nu ifølge Center for Cybersikkerhed er risiko for spionage ved at bruge TikTok, så indretter vi os efter det. Vi følger hermed den linje, som centret anlægger over for statslige institutioner, siger Folketingets formand Søren Gade.
På TV 2 Echo kan du til foråret 2023 se 'Bachelorette'. (foto: Lotta Lemche/TV 2)
Echo og Zulu samles i ét ungetilbud fra 27. marts under navnet TV 2 Echo.
TV 2 brænder for at samle, oplyse og ikke mindst engagere danskerne – det gælder også for de 20-30-årige, som TV 2 gerne vil have en stærkere relation til. Derfor samles Echo og Zulu i ét ungetilbud fra 27. marts under navnet TV 2 Echo.
– Det er en helt central opgave for os at blive ved med at være relevante for de mere end 800.000 danskere, der er mellem 20 og 30 år, og sikre, at vi er med til at starte samtaler, skabe nysgerrighed og inspiration med en styrket tilstedeværelse der, hvor målgruppen befinder sig, sigerTV 2s indholdsdirektør, Lotte Lindegaard.
Det nye TV 2 Echo udkommer på tværs af medier og platforme og fremover med en tydelig og ensartet identitet. Det bliver et TV 2 Echo med flere forskellige genrer for målgruppen og med fortællinger, som er udviklet sammen med dem.
– Med det nye TV 2 Echo udvider vi med flere genrer og fortæller historier fra målgruppens perspektiv i et bredt mix af reality, fiktion, dokumentar og aktualitetshistorier. Vi vil også samle de yngre seere om alt det, vi deler, og ved at gøre det under ét brand bliver det tydeligere, hvad målgruppen kan forvente at få hos os, siger Lotte Lindegaard.
TV 2 Echo bærer stærke Zulu-formater videre
TV 2 Echos redaktion har siden 2018 udviklet et alternativt aktualitetstilbud med ambitionen om at levere public service-indhold fortalt af unge til unge. TV 2 Echo er født som et digitalt indholdsunivers, der afspejler målgruppens massive tilstedeværelse på sociale medier, hvor TV 2 Echo er lykkedes med at skabe en stærk relation til målgruppen. Det arbejde skal videreudvikles og styrkes, når TV 2 fremover samler alt ungeindhold i en fælles ramme under TV 2 Echo.
– Når vi samler to indholdsbrands, er det med ambitionen om at skabe et bredere og mere dynamisk indholdstilbud. Echos programtemaer bredes ud i flere fortællinger og formater på sociale medier samt på tv2.dk. Tv2.dk er der, hvor vi lige nu har allerbedst fat i målgruppen, så ved siden af TV 2 Echo intensiverer vi vores digitale nyhedsindsats over for dem. De unge vil gerne opdateres, og det er en central public service-opgave for os at bidrage til, siger Lotte Lindegaard.
Med sammenlægningen af TV 2 Zulu og TV 2 Echo udvides TV 2 Echos nuværende aktualitetsfortællinger med formater og genrer, som Zulu gennem 20 år har skabt grundpillerne til.
Selvom dele af Zulus dna fortsat vil leve videre i TV 2 Echo, siger TV 2 også farvel til et brand, der har betydet meget for seerne og TV 2 siden starten af år 2000.
– Zulu har repræsenteret det unge og originale i mange år og leveret fantastisk underholdning og dagsordensættende begivenheder, vi aldrig vil glemme. Zulu har dog ikke længere den relevans hos målgruppen, som den havde i brandets ungdom, og derfor er tiden nu kommet til at gøre noget nyt. Verden ændrer sig, og vi skal forny os og skifte spor på det rigtige tidspunkt. Med kæmpe stolthed tager vi gode erfaringer og stærke formater med videre, når vi samler kræfterne i TV 2 Echo, siger Lotte Lindegaard.
TV 2 Echos nye identitet udrulles på alle platforme 27. marts, hvor den officielle sammenlægning af Zulu og Echo træder i kraft. Herefter vil velkendte og nye formater løbende blive lanceret og forme det nye TV 2 Echo. Startskuddet lyder, når ’Zulu Awards’ transformeres til ’EchoPrisen’, der viderebringer den traditionsrige hyldest af alt det bedste, vi har set, hørt og delt med en kæmpe fest fra scenen i K.B. Hallen 30. marts 2023. Festen fortsætter på TV 2 Play og TV 2 Echo, når ’EchoPrisen’ sendes 2. april.
KRIMI. Sydøstjyllands Politi rykkede torsdag middag ud efter en anmeldelse om mistænkelig adfærd ved Vejlevej i Kolding.
Klokken 12.33 modtog politiet en henvendelse om,...