En voldshændelse fandt sted på Dæmningen i Vejle tidligt lørdag morgen, hvor to mænd blev anholdt efter et slagsmål i gaden. Begivenheden, som udspillede sig klokken 03.00, resulterede i, at de involverede blev taget med til politistationen.
Vagtchef Jesper Duus fra Sydøstjyllands Politi bekræftede hændelsen og anholdelserne. De anholdte var en 38-årig mand fra Gelsted og en 23-årig lokal mand fra Vejle. Begge er nu sigtet for at overtræde ordensbekendtgørelsen.
En 14-årig dreng, som var stukket af fra sit bosted i Holstebro, blev fredag klokken 19.55 tilbageholdt efter at have begået vold mod en uskyldig mand i Kolding Storcenter.
Omkring klokken 19.55 udførte den unge dreng en uprovokeret voldshandling, efter at have modtaget en opfordring fra en ven. Drengen slog en forbigående 38-årig mand fra Odense i nakken. Centerets vagter observerede dette hurtigt, og greb ind for at tilbageholde drengen.
Vagtchef Jesper Duus fra Sydøstjyllands Politi bekræftede, at den angrebne mand ikke led nogen skade.
Fredag eftermiddag var der et tabernakel mellem en gruppe unge mænd og drenge, der hurtigt eskalerede. Vidner rapporterede om synet af en pistol blandt de involverede.
Vagtchef Jesper Duus fra Sydøstjyllands Politi bekræftede, at politiet reagerede med et stort opbud, herunder hundepatruljer, efter at have modtaget anmeldelsen. Da politistyrkerne ankom til stedet, var de fleste af de involverede personer allerede forsvundet. Dog lykkedes det for politiets hundepatrulje at opspore den omtalte pistol, som viste sig at være en ufarlig gaspistol.
Gaspistolen var tidligere blevet brugt til at true andre i shoppingcentret. Efterforskningen førte politiet til en 16-årig lokal dreng fra Kolding, som blev identificeret og genkendt af vidner. Den unge mand er nu sigtet for at have fremsat truslerne.
Fredag klokken 12.54 skete på Snoghøj Landevej et mindre færdselsuheld, hvor tre biler var involverede. Det fortæller vagtchef fra Sydøstjyllands Politi Mads Flansmose fredag aften på døgnrapporten.
De tre biler, der kørte sammen, fik kun få materielle skader, og der skete ingen personskader.
På en råkold fredag aften skulle Fredericias håndboldherrer på årets længste udebanetur til Helsinge Hallerne, hvor modstanderne fra Nordsjælland Håndbold ventede. Det var en kamp mellem ligaens nr. 2 og nr. 10 – en kamp Fredericia på papiret skulle vinde. Det blev ikke en flot håndboldkamp, men en stærk start på anden halvleg sikrede FHK en stensikker sejr på 28-33, til trods for at de formøblede fem mål til sidst.
Der var gensynsglæde mellem flere af spillerne på de to mandskaber. Nordsjælland-mandskabet tæller op til flere tidligere Fredericia-spillere, blandt andet Jimmi Andersen, Kristian Olsen og Jonas Raundahl. Da de to hold tørnede sammen i sidste sæson endte det med en uafgjort på udebane i Hillerød og et nederlag på hjemmebane i thansen ARENA. Der var altså en revanche på spil for Fredericia, der ellers har det svært mod de grønklædte nordsjællændere.
Det startede med en tom fornemmelse da de rødblusede løb på banen. På grund af uheld på motorvejen var de ellers mange fans fra HK Ultras forsinkede. Der blev kigget lidt forvirret rundt – og måske savnede de også lidt konfetti. Men lige før kampstart kom de frem og kunne heppe på FHK. Hallen summede af liv, der var mange tilskuere, der skabte en ganske flot stemning for en lille hal på en fredag aften.
Om der var gået black Friday i muligheden for at få et mål eller to på tavlen er uvist, men ganske sikkert er det, at der ikke var mange redninger at hente for Fredericia. Den ellers sædvanligt gode Sebastian Frandsen havde fingrene på det meste, men det lykkedes ham ikke at holde boldene ude af målet.
Det gav et hektisk kampbillede i kampens første minutter. Der blev løbet en del, og målene var der mange af. Men man sad ikke med et billede af en god håndboldkamp. Det var mest af alt lidt rodet. På tavlen var de to hold meget lige, men efter et par tekniske fejl fra hjemmeholdet kunne Fredericia gå i front. En position de holdt resten af første halvleg, selvom Nordsjælland da flere gange nærmede sig hastigt.
Mossestad kunne med en håndfuld sekunder igen sende bolden i kassen til pauseføring for gæsterne på 14-17. Det var en første halvleg hvor Nordsjællands unge keeper, Magnus Petersen, tog fra – blandt andet fire kontrachancer i træk fra Fredericia, der ikke var kyniske nok.
Lyn og torden i anden halvleg
Fredericia HK bragede ud fra pause. Hvad der bliver sagt i pausen vides ikke, men endnu engang kommer FHK ud fra pause med fuld fart frem. De satte farten fra start, og hver en fejl fra hjemmeholdet blev udnyttet. Det gav en udbygget føring ad flere omgange, men det lykkedes FHK at formøble fem mål i kampens sidste fase.
Det var en grim håndboldkamp. Ingen af holdene spillede stort – ja måske lige FHK’s kontrafase undtaget. Det etablerede angrebsspil var ikke noget at råbe hurra for, ligesom de mange tekniske fejl fra hjemmeholdet gjorde, at FHK kunne løbe dem over.
FHK plejer at være stærke på redningerne, men i dagens opgør var det bestemt ikke tilfældet. De havde hænderne på det meste, men det resulterede i flere mål end redninger.
I de døende minutter af kampen, hvor Fredericia var foran med en 10-stykker blev der plads til nogle af de spillere, der ellers ikke ser banen så meget. Jonas Kruse fik en håndfuld minutter, ligesom også Jonas Langerhuus fik spilletid. Sidstnævnte dog uden den store succes, desværre.
Det blev aldrig en køn håndboldkamp, men det blev de to point og en sikker sejr, som FHK kom efter. Kampen endte 28-33 til FHK.
FHK møder klokken 18:30 Nordsjælland på udebane. Det sker i kølvandet på, at fredericianerne i lørdags storsejrede mod Bjerringbro-Silkeborg. Nu er det op til Gudmundur Gudmundssons tropper at vise, at de også kan levere samme niveau mod mindre modstandere, og ikke smid unødvendige point. Vi er til stede i Royal Stage, hvor vi liveopdaterer fra opgøret.
Der er godt gang i handlen i gågaderne i Fredericia. Byens butikker fortæller, at der er stor opbakning til dem på den store handelsdag, hvor de har åbent frem til klokken 22:00.
Black Friday i Fredericia bringer en livlig og positiv atmosfære til byen, især i de populære handelssteder. Hos Fredericia Isenkram, en lokal isenkramforretning, er stemningen altid god. Indehaveren, Daniel Huusmann, er kendt for sin serviceorienterede tilgang til kundebetjening. Han har forberedt sig grundigt til Black Friday, og hans engagement afspejles i butikkens travle atmosfære.
I gågaden i Fredericia er aktiviteten også intens. Selv på en kold dag ser man mange mennesker, der går rundt med indkøbsposer – et klart tegn på, at de har benyttet sig af Black Friday-tilbuddene i byens butikker. Denne travlhed og handelsaktivitet bidrager til en energisk og festlig stemning i gågaden.
På Rådhuspladsen tilføjer en særlig bod til den festlige stemning. Her står “mandelmanden”, som sælger mandler fra sin bod. Hans tilstedeværelse og de duftende mandler tilfører en ekstra charme til området og tiltrækker besøgende. Det samme gør byens cafeer, hvor der er fyldt indenfor i varmen.
Endelig er der også stor aktivitet hos MIAMI TØJeksperten. Her håber Ole Mortensen og hans team, at kunderne vil trodse det kølige vejr og støtte det lokale handelsliv. Deres optimisme og entusiasme er med til at skabe en indbydende og dynamisk atmosfære i butikken.
Samlet set er Black Friday i Fredericia en dag fyldt med energi, god service og lokalt samarbejde. Butikkerne og deres medarbejdere går op i at skabe en mindeværdig shoppingoplevelse for kunderne, mens byens indbyggere og besøgende nyder godt af de mange tilbud og den livlige stemning.
Hendes Majestæt Dronningen vil tage ophold på Marselisborg Slot fra den 20. december, hvor hun vil tilbringe højtiden i selskab med sin nærmeste familie. Juleaften bliver en særlig begivenhed, idet Dronningen fejrer den med Kronprinsfamilien samt Deres Kongelige Højheder Prins Joachim og Prinsesse Marie og deres to børn.
H.E. Greve Felix vil slutte sig til den kongelige families julefestiviteter den 25. december. I modsætning hertil vil H.E. Greve Nikolai tilbringe julen i udlandet, væk fra den kongelige residens.
Under Dronningens ophold i Aarhus vil Marselisborg Slot være centrum for en række ceremonielle begivenheder. En af de mest iøjnefaldende vil være vagtskiftet ved Den Kongelige Livgarde, som finder sted hver dag kl. 12.00.
Dronningens ophold på Marselisborg Slot er en årlig tradition, som markerer en tid for familie og højtidelighed. Denne jul bliver ingen undtagelse, og den royale familie ser frem til at fejre højtiden sammen i slotets historiske og festlige rammer.
Borgmesteren og udvalgsformanden for Klima-, Energi- og Miljøudvalget deltager i december i COP28, FN’s klimatopmøde. Anledningen er et nyt forum, der samler lokale klimaledere til klimatopmødet.
FN’s klimatopmøde plejer at være præget at statsoverhoveder og nationale ledere. Når COP28 finder sted i Dubai i december er feltet dog udvidet. Lokale ledere fra hele verden er inviteret til at deltage. Blandt dem er 20 danske kommuner.
Anledningen er et nyt forum, Local Climate Action Summit (LCAS), som skal samles for første gang. Det er blevet til på anledning af New Yorks tidligere borgmester Michael Bloomberg samt Sultan Ahmed al Jaber, som er vært for COP28.
Borgmester Steen Wrist. Foto: AVISEN
– Det er helt rigtigt set, at en stor del af klimakrisen skal løses lokalt. I Fredericia har vi ambitioner om at være grøn i verdensklasse, og vi kommer til at løfte en større del af den grønne omstilling, end vores størrelse berettiger. Fra nationalt hold kan man sætte nok så mange procentmål, men løsningerne og kendskabet finder man lokalt. Vi skal ned og fortælle om de muligheder og udfordringer, vi oplever lokalt, så vi kan få større fokus på, hvordan vi sætter yderligere skub i den grønne omstilling. Derudover skal vi selvfølgelig have inspiration og perspektiver på, hvordan vi i endnu højere grad kan løfte vores vision om at blive grøn i verdensklasse, siger borgmester Steen Wrist, der tager udvalgsformanden for Klima-, Energi- og Miljøudvalget med til COP28.
Sigtet med LCAS er at samle borgmestre, guvernører, virksomheder, ikke-statslige organisationer og flere – som spiller en stadig vigtigere rolle i forhold til at hjælpe nationale regeringer med at nå deres mål for at reducere udledninger.
Fredericia har store ambitioner
20 danske kommuner har mulighed for at deltage, og formanden for Klima-, Energi- og Miljøudvalget er stolt over, at Fredericia kan inspirere andre og selv blive inspireret til topmødet.
Tommy Rachlitz Nielsen. Foto: AVISEN
– Det er et flot forum at være i. Befolkningsmæssigt kan vi ikke måle os med C40 byerne, men når det kommer til ambitionerne om grøn omstilling, kan vi sagtens være med. Med den geografiske placering og de virksomheder vi har, er vi et unikt sted, når det kommer til at vise, hvordan grøn omstilling kan foregå i praksis. Det vil vi gerne fortælle om, men vi tager primært afsted for også at få noget med hjem. Mange af verdens største byer vil være repræsenteret, så der er gode muligheder for at få nye perspektiver på vores egen udvikling og inspiration til eksempelvis fremtidens kollektive trafik, siger udvalgsformand Tommy Rachlitz Nielsen.
Fakta:
COP28 er den 28. udgave af FN’s klimakonference. Konferencen afholdes i Dubai.
Local Climate Action Summit, som borgmesteren og udvalgsformanden deltager i, finder sted fra 1.-2. december.
Local Climate Action Summit kommer blandt andet til at tælle C40-byer. C40 er en organisation, der samler mange af verdens største byer i klimaarbejdet. Både Realdania og Udenrigsministeriet er involveret i C40. Det er C40, der afholder udgifter til rejse og ophold ifm. deltagelsen i LCAS.
På Fredericia Realskole fik eleverne i 8. klasse en unik chance for at dykke ned i sangskrivningens kunst i midten af november, en udfordring som blev en anelse lettere, da Jørgen Thorup, tidligere medlem af det ikoniske band Shu-bi-dua, trådte ind i musiklokalet. Med sin omfattende erfaring i sangskrivning, inspirerede Thorup eleverne til at udforske deres musikalske kreativitet.
For Thorup var dagen på Fredericia Realskole mere end blot en lektion; det var en mulighed for at viderebringe sin passion for musik. – Jeg synes, det har været en dejlig dag, udtrykker Thorup, imponeret over klassens interesse og engagement. Hans tilgang var præget af enkelthed og spontanitet, hvilket han håbede ville åbne elevernes øjne for musikkens umiddelbare og tilgængelige natur.
God stemning blandt eleverne. Foto: AVISEN
Thorup, som har besøgt hundredvis af skoleklasser, understreger vigtigheden af musik i skolesystemet, især sangskrivning. Han ser sin rolle som en katalysator for at vække ungdommens interesse i at bruge deres kreativitet.
– Det har virkelig været en fremragende dag, og jeg må sige, at klassen har været utroligt opmærksom og engageret. Lige fra starten, da jeg begyndte at fortælle om min lange, til tider kedelige karriere, var de utroligt fokuserede – en sjældenhed i en ottende klasse. De var fantastiske, og da vi kom til sagens kerne, sangskrivningen, var de straks med. Albert (en af skoleeleverne fra 8. klasse red.) greb guitaren og spillede en lille sekvens, som fangede min opmærksomhed, og vi udviklede en sang ud fra den. Det illustrerer essensen i sangskrivning: at gribe de øjeblikke, der opstår, og ikke gøre processen mere kompliceret end nødvendigt. Jeg tror, eleverne fik en reel fornemmelse af, hvordan man kan tage noget simpelt og skabe noget unikt ud af det, fortæller Jørgen Thorup.
Jørgen Thorup håber, at skolebesøgene kan motivere flere unge til selv at skrive sange.
– Det er tydeligt, at fokusset her er på at motivere flere unge til at skrive sange. Som repræsentant for sangskrivernes organisation er det min mission at vække interesse blandt de unge for at bruge deres kreativitet. De fleste af dem har ideer og et stort potentiale, men de får ikke altid mulighed for at udnytte det. Min rolle er at åbne denne kreative kanal og demonstrere, at med den rette vejledning, kan disse unge talenter virkelig udfolde deres evner i sangskrivning, siger han.
Det med at undervise er ikke nyt for Jørgen Thorup. Med over et årtis erfaring på begge områder, reflekterer han over, hvordan denne unikke kombination har beriget hans musikalske rejse.
– Jeg har fundet stor glæde i denne kombination af undervisning og optræden, som jeg har praktiseret i 15 år nu. Det har bragt mig udover de traditionelle koncerter, hvor jeg optræder en-til-en. Dette undervisningsaspekt er en ny og spændende dimension for mig. I modsætning til de energifyldte koncerter, hvor målet er at få publikum i ekstase og synge med, giver undervisningen mig en unik mulighed for at dykke dybere ned i musikkens essens. Her kan jeg bruge mere tid på at forklare og udforske, hvad det virkelig betyder at skrive musik. For mig er det en helt perfekt blanding af mine færdigheder og interesser, forklarer Jørgen Thorup.
– Jeg er virkelig begejstret for de valgfag, der tilbydes i 7.-8. klasse, især fordi de understøtter kreative fag som musik, udtrykker Jørgen Thorup. “Dette er afgjort et skridt i den rigtige retning. Men der er stadig langt at gå med musikundervisning. Vi forsøger at skabe opmærksomhed omkring behovet for mere kreativitet i disse fag.
Med hensyn til at hæve undervisningsniveauet, tilføjer Thorup: – Det er utroligt vigtigt. I sidste ende ligger beslutningen hos politikerne om at implementere mere musik i skolesystemet og sikre en ordentlig uddannelse for musiklærerne. Desværre er der blevet skåret meget ned på dette område, hvilket er ærgerligt. Vi håber at kunne påvirke politikerne til at prioritere musikundervisningen højere, for det er essentielt.
KRIMI. Fyns Politi havde tirsdag travlt med flere sager om påvirkede bilister rundt om i politikredsen.
Kort efter midnat standsede betjentene en 23-årig mand fra...