Kunstig intelligens gør svindelforsøg sværere at gennemskue for danskerne

0

Med kunstig intelligens kan man klone stemmer fra lydoptagelser, lave deepfakes fra billeder og video og kopiere tone og stil på tekster fra myndigheder, virksomheder eller privatpersoner. Det betyder, at svindelnumre bliver langt sværere at gennemskue end hidtil for den enkelte dansker.

Har du hørt om vishing, deepfakes, AI-stemmekloning eller spoofing? Begreberne referer til forskellige metoder, som svindlere kan bruge til at få fingrene i personlig eller økonomisk information fra uvidende ofre.

Hos Købstædernes Forsikring har de taget en temperaturmåling blandt danskerne, og her svarer seks ud af ti danskerne, at de har oplevet at være udsat for svindel ved køb og salg på nettet inden for de sidste tre måneder. Og med nem adgang til kunstig intelligens kan svindelforsøgene gøres langt sværere at gennemskue, ligesom teknologien åbner dørene til endnu flere måder, svindlerne kan snyde sig til adgang.

Derfor advarer flere myndigheder forbrugerne om, at AI-genereret snyd er en øget risiko. Fx advarer ENISA (Den Europæiske Unions Agentur for Cybersikkerhed) om, at brug af kunstig intelligens kan betyde hyppigere og mere overbevisende bedrageriforsøg. Tenerity, der rådgiver og hjælper kunder ved identitetstyveri og misbrug af personlige oplysninger, er partner med Købstædernes Forsikring, hvor forsikringskunderne modtager ekspertrådgivning, hvis de er udsat for svindel. Selskabet nikker til et øget risikobillede:

– Vi ved, at svindlere og hackere ofte tager ny teknologi til sig som nogle af de første i forsøget på at gøre deres angreb mere vellykkede. Med hjælp fra kunstig intelligens er det blevet enklere at lave falske emails, sms-beskeder, websider eller falske opslag / annoncer på sociale medier, som til forveksling ligner den ægte vare fra virksomheder, myndigheder eller privatpersoner. Derfor bliver det forventeligt kun sværere at gennemskue mulige svindelforsøg i fremtiden, fortæller Marketing Manager Pernille Engestoft fra Tenerity.

Social manipulation breder sig i Norden

Social engineering (på dansk social manipulation) er en svindelmetode med medfart i Norden. Bedrageriforsøget starter typisk gennem en henvendelse fra en svindler, som udgiver sig for at være en naturlig autoritet som fx en bankrådgiver, politibetjent, en kendt person, familie eller lignende, hvor svindleren vil forsøge at misbruge offerets tillid til at franarre personoplysninger.

Brugen af kunstig intelligens kan gøre svindel igennem social manipulation mere virkelighedstro. I medierne har vi for nyligt set TV-værten Ditte Haue blive misbrugt i en AI-genereret deepfake video på sociale medier til at lokke folk til at downloade en falsk app. ID-sikkerhedsselskabet Tenerity har håndteret én sag i Norge, hvor svindleren udgav sig for at være en nær relation. Det kunne svindleren gøre, fordi kunstig intelligens hjalp svindleren til at lyde præcis som den nære relation, vedkommende udgav sig for. Og værktøjerne er blevet så avancerede, at mange vil have svært ved at høre forskel. Selvom Tenerity ikke har oplevet svindeltilfælde med deepfakes eller AI-stemmekloning i sager om social manipulation i Danmark, advarer de mod lignende sager i nær fremtid.

Derfor opfordrer Morten Jepsen, underwriting direktør i Købstædernes Forsikring, danskerne til at være særligt opmærksomme:

– Hvis man oplever at blive ringet op af fx et familiemedlem eller en ven, som beder om at overføre penge eller dele privat information, skal man være på vagt. Med en simpel intelligent løsning, kan svindlere misbruge en eksisterende lyd- eller videooptagelse til lave falske talebeskeder, som de vil. Derfor skal man altid forsøge at dobbelttjekke en mistænkelig henvendelse ved at kontakte personen via andre kanaler, fortæller han.

Fem måder, du kan stille dig selv stærkere

Selvom bedrageriforsøgene kan være svære at gennemskue, kan man tage sine forholdsregler. Morten Jepsen fra Købstædernes Forsikring, giver sine fem bud:

1) Vær kritisk – selvom det kan virke overbevisende, skal man altid forholde sig kritisk over for uopfordrede henvendelser og lade være med at udlevere nogen former for oplysninger, som kan misbruges.

2) Gå til kilden selv – Hvis du fx modtager et opkald fra din bank om at udlevere information, så kontakt altid selv banken via andre og sikre kommunikationskanaler, da du ikke kan vide dig sikker på, hvem der sidder i den anden ende af røret. På samme måde gælder det, at du skal dobbelttjekke links modtaget på email eller sms, hvis du er det mindste i tvivl. Gå i stedet ind på den pågældende virksomheds webside via din browser.

3) Mistænker du deepfake, så hold øje med afvigelser – selvom ansigter kan manipuleres, er der stadig udfald i teknologien, som kan afsløre, om en video er falsk. Hold øje med ansigtet igennem videoen: er ansigtet enten meget poleret eller atypisk rynket? Passer læbernes bevægelser med de sagte ord?

4) Tjek din forsikring – Gennemgå dine forsikringer og tjek, hvordan du er dækket, så der er professionel vejledning at at hente, hvis uheldet skulle være ude. Fx kan du købe en forsikring, som dækker digital kriminalitet.

5) Tal med dine omgivelser – Ikke alle er klar over, at AI kan gøre svindelforsøg mere effektive. Tal særligt med børn og relationer fra den ældre generation, da mindre it-kyndige kan være en nem målgruppe at angribe for hackerne.

It-eksperternes svindelordbog

Phishing: Overordnet betegnelse for forsøget på at franarre personoplysninger, som svindleren kan misbruge efterfølgende.

Spoofing: En svindler udgiver sig for at være en anden – typisk myndighed, virksomhed, privatperson eller lignende. Svindelforsøget sker ofte ved et forfalsket telefonnummer eller email afsender, så beskeden eller opkaldet ser ud til at komme fra fx politiet.

Smishing: En sammentrækning af SMS og phishing, hvor svindlen udelukkende foregår på SMS.

Vishing: En sammentrækning af voice og phishing, hvor svindlen udelukkende foregår over opkald eller talebeskeder.

ChatGPT phishing: AI benyttes i phishing-forsøg til at efterligne tone og stil, oversættelser, grammatik og stavefejl.

Deepfakes: Digital manipulation af billeder eller video af en person for at skabe en overbevisende fremtoning af den givne person, selvom hændelsen ikke er fundet sted.

AI-stemmekloning: En svindler udnytter AI til at klone stemmer ud fra video eller lydoptagelser til at foretage svindel.

Social engineering: En svindler forsøger at franarre personoplysninger gennem psykologisk manipulation af offeret. På dansk kan det oversættes til social manipulation.

Håndbold lever i Fredericia

0

Han har stået der så mange gange, nu er det sidste gang. FHK er på vej tilbage til toppen af dansk håndbold. Han er med. Han er født med trøjen på, hans blod er FHK-rødt og hans hjerte banker for Fredericia.

Denne gang har han datteren Vida på armen. Mor Bente og far Bent er i arenaen, hustruen Pernille ligeså. Ultras synger. Peter er rørt. FHK er tilbage i ligaen. Peter Nielsen har spillet sin sidste kamp som senior i den klub, han elsker. Det sted, hvor han kender farver, lyd, lys og duft. Han er stolt, rørt og lykkelig.

Peter Nielsen er navnet, der har prøvet næsten alt med håndbolden. Opture, nedture og en stor portion livserfaring fra en tid, hvor han bare var ung til en tid, hvor han var far og nu cheftræner, dog ikke i barndomsklubben.

Peter Nielsen er i dag cheftræner for Sønderjyskes Ligadamer, bosat i Børkop med sin familie, der nyder godt af gode naboer og et godt sted at bo.

– Jeg er et godt sted i livet. Det går godt på hjemmefronten, i klubben og generelt i livet. Jeg er meget glad for, hvor jeg er, og hvad jeg har opnået. Rent sportsligt træner jeg damer, og det er virkelig spændende, fortæller Peter Nielsen og tilføjer:

– Jeg stod et sted i livet efter min sidste håndboldkamp, hvor jeg ikke vidste om, jeg skulle spille videre. Tiden gik, og jeg kom stille og roligt videre uden at spille håndbold. Så fik jeg et kald, hvor jeg blev foreslået at søge et trænerjob i Sønderjyske. Jeg kunne huske, at min FHK-træner Ole Damgaard havde sagt, at det var godt at træne damer, fordi man som træner lærte alle facetterne af trænergerningen. Han fik ret.

Peter Nielsen er i dag ligatræner for Sønderjyske, og i det job bruger han meget fra sin egen håndboldkarriere, men det er andre egenskaber end dem, han plejede at bruge som herrespiller, han sætter i spil.

– Jeg synes, at en ting er noget andet. Kemien. Hvis man tabte, da jeg spillede, så råbte og skreg man. Der blev nok også peget fingre. Med kvinderne handler om tillid, sårbarhed og respekt. Med de tre aspekter kommer man langt. Der bliver samlet op på en anden måde, forklarer Nielsen.

Fæstningsdrengen Peter er taknemmelig for sin tid i Fredericia, og skal han sætte et ord på håndboldlivet i byen, så er det: Fantastisk.

– Jeg elsker Fredericia. Det er min by, og min klub. Min tid i klubben kan deles i to. I den første del gik jeg fra at være en glad dreng med alle de værdier, man skal have i Fredericia: Jeg var lokal, spillede i den lokale håndboldklub og jeg kendte alle mennesker, som jeg mødte på gangen. Det var så fedt. På samme tid forandrede jeg mig sammen med klubben til at være mere professionel. Den sidste tid i min første periode i FHK var alt ændret. Som spillere blev vi trukket længere væk fra moderklubben, vi fik andre tanker om spillet, verden og det at prøve sig af. Jeg kunne heller ikke blive, da vi rykkede ned. Desværre. Det gjorde ondt, men jeg var der i livet, hvor jeg drømte håndbold, og jeg ville gøre alt for at være professionel. Men jeg vidste allerede, da jeg rejste, at jeg ville tilbage, husker Peter Nielsen.

Da Fredericia Håndboldklub gik konkurs, var Peter knust. Det var absolut ikke sjovt, men omvendt gav det muligheder for at bygge klubben op igen, og Peter ventede på tiden og muligheden for at vende retur. Den tid kom, da klubben rykkede i 2. division.

– Jeg havde tilbud fra ligaklubber. Jeg var blevet 30 år, og skulle hjem fra Norge. Så meget vidste jeg, men jeg vidste også, at jeg ville hjem til Fredericia. Det var det rigtige. Jeg husker, at jeg trådte ind ad dørene i Fredericia Idrætscenter og ned i arenaen. Stolene var stadig orange og gule, duften og omgivelserne de samme. Jeg var hjemme, siger Nielsen.

Han mærkede stoltheden over at være tilbage, og lysten til at give alt, hvad han kunne for at få klubben tilbage i toppen af dansk håndbold.

– Klubben havde foretaget flere gode indkøb, og talentmassen var også på vej. Alt så godt ud. Det var et kæmpe ønske for klubben og mig at rykke op. Det var en rejse, det betød noget for mange, og meget for mig. Jeg havde dog ikke regnet med, at vi bare sådan kunne rykke op. Det var vildt. Jeg blev desværre skadet undervejs, men jeg nød at være en del af holdet og klubben, og jeg kunne da også bidrage lidt, da jeg vendte retur fra min skade.

Fredericia skal spille i ligaen. Det fortjener byen og de mange mennesker, der bakker klubben op. Det mener Peter Nielsen.

– Det kunne ikke være anderledes, vi skulle rykke op. Fredericia er en håndboldby, slår Nielsen fast.

Han bliver stadig rørt, når han tænker på dagen, hvor klubben rykkede i ligaen, og i dag nyder han også at se FHK spille, selvom det er noget andet, men klubben har lært af fortiden, siger han.

– Det er noget helt andet at se håndbold i Fredericia i dag, men jeg bliver stadig rørt og kan mærke, at jeg er stolt over, hvor jeg efterlod Fredericia og hvor Fredericia er i dag. Jeg glæder mig særligt over, hvor meget man har formået at bringe spillerne tæt på klubbens ungdom. Spillerne er nogle fantastiske ambassadører for Fredericia, for spillet og klubben, fortæller Peter, der fik gåsehud, da over 500 fredericianerne tog turen til Aarhus for at se holdet spille sig i semifinalerne sidste år.

– Jeg fik et flashback til dengang, hvor jeg så Frits Thomsen og de andre stjerner for 30 år siden i Fredericia. Alle var med. Alle bakkede op, og alle ville Fredericia. Det så jeg igen. Det var hele klubben, der bakkede op, da FHK vandt bronze sidste år. Det var nogle specielle dage at følge med i, og jeg var lykkelig.

I dag er klubben opgraderet på mange fronter, hvilket Peter Nielsen har bemærket, han bliver lidt misundelig på den drengede Nielsen måde, når han fortæller.

– Jeg ville da gerne have spillet i de rammer. Det er da vildt fedt at se, hvor klubben er i dag, også udenfor banen. Jeg ved dog ikke om, jeg kunne være med i dag, de er jo vildt gode, siger Peter Nielsen og griner, inden han slutter:

– Det giver stadig gåsehud og en god følelse af stolthed, når FHK løber på banen, og jeg ser de kampe, jeg kan komme til i hallen. Jeg bemærker også, at mange tidligere spillere, flere end nogensinde før, også kommer og ser kampene. Fredericia er noget specielt, som betyder noget for os alle. Jeg har selv haft et liv med håndbold i byen, og jeg er taknemmelig for min rejse. Det er fedt at se Bisgaard gøre det så godt, fedt at Meyer kommer til Bundesligaen, fedt at klubben vinder kampe og spiller med i det sjove selskab, men det bedste er altså, at byen bakker op og hele klubben er med. Det er vanvittigt fedt.

Du kan læse mange flere historier i vinterudgaven af Fredericia MAGASINET. Enten ved at bestille det avisen@avisen.nu eller ved at besøge en af vores mange butikker, caféer, sundhedshuse, biblioteker og supermarkeder.

Dødsfald Fredericia den 2. december 2023

0

Leif Aage Nielsen, Fredericia, 1935-2023

https://gardeniablomster.dk/

Michael Hansen: Vi skulle have vundet

0

FC Fredericias cheftræner, Michael Hansen, var på den ene side glad, og på den anden side skuffet. FC Fredericia spillede fredag aften 0-0 mod Vendsyssel, og hans holdning var klar: Fredericianerne skulle have vundet.

Der var minusgrader, samt sne og frost på banen. Betingelserne var ikke i top, men FC Fredericia fik efter omstændighederne præsteret det, der skulle til for at vinde kampen. I løbet af opgøret havde de tre 100 procent-chancer, der ikke blev sparket i kassen. Derfor endte kampen 0-0.

– Jeg ser en anden udgave af FC Fredericia end for en uge siden, hvor vi tabte til B:93. Jeg ser tilbage på det, jeg har set i 2023 igennem 30 kampe. Der var det dejligt at stå her efter kampen og vide, at det var en enlig svale i sidste uge, og vi var tilbage på godt niveau. Vi spillede en god kamp, skabte det vi skal, og spillede teknisk fin fodbold. Vi kæmpede røven ud af bukserne, siger Michael Hansen.

https://www.estate.dk/ejendomsmaeglere/midtjylland/estate-peter-moeller-fredericia

Kampens overtid var vild. Først fik FC Fredericia Jakob Jessen direkte rødt kort. Dernæst ville FC Fredericia have straffespark for hånd på bolden i Vendsyssels felt, og i kampens sidste aktion blev en FC Fredericia-spiller skubbet i ryggen, da han ellers ville have fået en friløber. Intet blev dømt i nogen af de to situationer.

– Det var hektisk. Vi bidrog også til det fra bænkene, og spillerne på banen også. Der var nok at se til for dommeren, siger Hansen og fortsætter:

– Den sidste er stor. Jeg stod 50 meter fra, da det skete. Vi er farvede og har et parti i Fredericias lejr, så sådan er det. Det røde kort, kan man sige om benet er højt oppe, dykker han, og rammes han?

https://osg-as.dk/

Ser man bort fra slutminutterne, kunne Hansen undervejs se Tobias Bach have to kæmpechancer, og Sofus Berger have en chance, som alle havde set inde, men som Vendsyssels keeper lavede en mirakelredning på.

– Vi skulle have vundet. Det var vi bare ikke gode nok til, det var en kombination af en god målmandspræstation og at vi ikke var gode nok til at score, fortæller Hansen og slutter af med at fortælle om følelsen i øjeblikket efter kampen:

– Jeg er pisse irriteret over, at vi ikke vinder og slutter af med dem, inden vi går på pause i NordicBet Ligaen.

Inden FC Fredericia kan gå på juleferie venter der i næste uge to pokalkampe mod Lyngby. Den første spilles torsdag klokken 20:15 på Monjasa Park.

Politi advarer mod tynd is: Børn på isen i Madsby Legepark

0
Foto: AVISEN

Lørdag formiddag måtte Sydøstjyllands Politi gribe ind i Madsby Legepark, hvor en gruppe 10-årige børn blev opdaget færdende på isen på parkens sø. Vagtchef Morten Jessen fra Sydøstjyllands Politi understregede, at det aktuelle frostvejr ikke er tilstrækkeligt til sikkert at bære en persons vægt på isen.

Advarslen kommer i kølvandet på lignende anmeldelser fra Slotssøen i Kolding, hvor børn også blev set lege på isen. Politiet sikrede hurtigt, at børnene i Madsby Legepark kom sikkert ind på land uden at komme til skade.

Vagtchef Morten Jessen pointerede vigtigheden af at undgå at færdes på isen, medmindre den er fuldstændig sikker. Ifølge vagtchefen bør isen være mindst 16-18 centimeter tyk for at være sikker at færdes på.

Røgudvikling på Devantiersvej

0

Lørdag formiddag blev beredskaberne kaldt ud til Devantiersvej i Fredericia, da en røgudvikling foruroligede en anmelder. Hændelsen, som fandt sted omkring klokken 11.47, involverede røg fra et vandbad, der blev brugt til at opvarme nogle maskiner i en garage.

Vagtchef Morten Jessen fra Sydøstjyllands Politi forklarede, at røgudviklingen skyldtes en teknisk proces i forbindelse med opvarmningen af maskinerne. Beredskabet fik hurtigt skruet ned for styrken på vandbadet, hvilket forhindrede yderligere røgudvikling.

Tidligere FHK-spiller spøger som træner i GOG

0
Foto: Patrick Viborg Andersen, Fredericia AVISEN

Den tidligere spiller i Fredericia Håndboldklub, Kasper Christensen, kan være på vej til GOG. TV 2 SPORT erfarer, at Christensen, der pt. er træner for kvindeholdet, Ikast Håndbold, er højt på fynboernes ønskeliste, og der er forhandlinger mellem klubberne.

I slutningen af 00’erne spillede Kasper Christensen for FHK, og var i den forbindelse også sælger for klubben. Spillerkarrieren endte Christensen med at stoppe i Tønder, og siden har han haft flere forskellige trænerjobs, og for år tilbage, da FHK lå i divisionerne, var han i spil til et trænerjob i FHK.

Trænerkarrieren startede Kasper Christensen i TM Tønder i 2013, og frem til sommeren 2015 var han i klubben, hvor han indstillede karrieren. Derefter gik turen videre til SønderjyskE, hvor han var assistenttræner i to år, inden han fik ansvaret som cheftræner fra 2017 og frem til 2020.

Herefter fik Kasper Christensen tilbuddet om at komme til kvindeklubben Ikast Håndbold, hvor han har været siden, men nu kan Christensen være på vej tilbage i herrehåndbolden.

TV 2 SPORT erfarer, at der pt. er forhandlinger mellem GOG og Ikast om en overgangssum for Kasper Christensen, der har kontrakt med midtjyderne frem til sommeren 2026.

Det kan GOG dog ikke vente på, da de vil have fundet en permanent cheftræner fra sommeren 2024, efter at de tidligt i sæsonen fyrede Ian Marko Fog og ansatte Mikkel Voigt, Thomas Brandt og Kasper Jørgensen som en løsning for resten af sæsonen.

– Det har jeg ingen kommentarer til. Jeg forholder mig til, at jeg har en aftale med Ikast til 2026, siger Kasper Christensen til mediet.

Ingen af de to klubber har heller ikke nogen kommentar.

Cykelforretning har lukket på ubestemt tid

0

Cykelfavoritten, der ligger i Riddergade 11 i Fredericia, har midlertidigt lukket. Det fremgår af et skilt på butikken.

Kunder og forbipasserende kunne fredag se et skilt, hvor der står, at cykelforretningen, der åbnede tilbage i januar, da de havde købt Bjerggeden & Byrotten, har midlertidigt lukket.

Grunden til den midlertidige lukning er uvis. På sedlen på butikken står der blandt andet:

– Vi må desværre meddele, at butikken og værkstedet har midlertidigt lukket fra 1/12-23 på ubestemt tid.

Der henvises til, at hvis man har en cykel på værksted, kan man kontakte Cykelfavorittens værksted i Odense for nærmere aftale omkring levering af cyklen.

AVISEN erfarer, at planen gennem nogen tid har været, at Cykelfavoritten lukker i Fredericia pr. 1. januar 2024. Blandt andet har butikschefen, da Cykelfavoritten åbnede i Fredericia, Christian Zerling, ikke været ansat i butikken i flere måneder. I stedet er Zerling startet som kranførerlærling hos ADP A/S. Det og den midlertidige lukning af Cykelfavoritten i Fredericia ville AVISEN gerne have forholdt indehaver af Cykelfavoritten, Nick Haslund til, men det er ikke lykkedes at komme i kontakt med ham.

Foruden Fredericia har butikken afdelinger i Silkeborg, hvor de både har en butik og derudover har Cykelfavoritten også en afdeling i Ry og Odense. På Cykelfavorittens hjemmeside er Fredericia-afdelingen dog pillet af, og derfor er fremtiden for butikken uvis.

Spirituspåvirket kvinde i solouheld på motortrafikvej

0

Lørdag nat blev motortrafikvejen i Børkop scenen for et solouheld, da en 37-årig kvinde mistede kontrollen over sit køretøj og kørte galt. Uheldet, der involverede kun denne ene bil, fandt sted under mistanke om spirituspåvirkning.

Efter ulykken blev kvinden, som er lokal i området, sigtet af politiet for kørsel under påvirkning af alkohol.

Bilulykke på Vandelvej

0

En trafikulykke fandt sted på Vandelvej i Bredsten, Vejle Kommune, sent fredag aften, hvor en personbil med fire personer ombord gled af vejen og rullede rundt.

Klokken 22.49 modtog Sydøstjyllands Politi en anmeldelse om ulykken. Ifølge rapporterne var det en 18-årig ung kvinde fra lokalområdet, der førte bilen, da den mistede vejgrebet og gled af vejen. Ulykken skabte dog ingen personskader.

Nemo Thomsen skriver historie med skifte til FC Fredericia

Nemo Thomsen skriver historie med skifte til FC Fredericia

0
FC Fredericia har hentet den 22-årige angriber Nemo Thomsen i Brabrand IF på en fireårig kontrakt. Den grønlandske landsholdsspiller bliver dermed den første mandlige...