8.9 C
Copenhagen
fredag 19. december 2025

Politiet undersøger mistænkeligt forhold ved transportcenter

0

Sydøstjyllands Politi har bekræftet, at de er til stede ved transportcentret ved afkørsel 59 på Østjyske motorvej, efter en anmeldelse om et mistænkeligt forhold i en bus fik dem på sagen.

Politiet har standset en bus og har foretaget en anholdelse på baggrund af den anmeldelse, de modtog. Detaljerne omkring den mistænkte person er endnu ikke blevet frigivet, og det er uklart, hvad det mistænkelige forhold vedrører.

Efter anholdelsen fortsætter politiet deres arbejde på stedet.

Vejle er tilbage i Superligaen

0
(Foto: AVISEN)

Vejle Boldklub har formået at spille sig tilbage i Superligaen efter et års fravær, trods en nervepirrende uafgjort kamp mod Sønderjyske. Vejles uafgjorte resultat er nok til at sikre dem en plads i toppen af dansk fodbold, med tre kampe tilbage i NordicBet Ligaen.

På udebane var det Vejle der førte an i det intense opgør, understøttet af 1.400 håbefulde fans, der havde taget turen for at støtte holdet i denne afgørende kamp. Deres tålmodighed blev belønnet efter 66 minutter, da Arbnor Mucolli bragte Vejle foran med en scoring til 1-0.

Men kampen var langt fra afgjort. Efter 82 minutter kom Vejle i problemer, da forsvarsspilleren Stefan Valkov fik sit andet gule kort, hvilket reducerede Vejle til 10 mand på banen. Sønderjyskes mulighed for comeback blev pludselig mere realistisk.

Og Sønderjyske udnyttede deres overtal. Dybt inde i overtiden fik Sønderjyskes Emil Frederiksen bolden i nettet, udlignende scoren til 1-1. Et hjerteskærende øjeblik for Vejle, men uafgjort var stadig nok til at sikre deres oprykning til Superligaen.

Trods den sidste tids nervepirrende drama, kan Vejle og deres fans nu fejre deres velfortjente tilbagevenden til Superligaen. Med stadig tre kampe tilbage i NordicBet Ligaen, er holdet sikkert opsat på at afslutte sæsonen med manér.

Over 40.000 børnefamilier får del i inflationshjælp på 300 mio. kroner

0

Torsdag har et flertal i Folketinget vedtaget aftalen om inflationshjælp til økonomisk udsatte børnefamilier. Over 40.000 børnefamilier ventes at få del i de 300 mio. kroner.

Den 1. juni vil godt 40.000 børnefamilier få udbetalt inflationshjælp. Det står klart efter et bredt flertal i Folketinget har vedtaget udmøntningen af en aftale om 300 mio. kroner i inflationshjælp til økonomisk udsatte børnefamilier. Pengene bliver udbetalt i to rater. Første halvdel udbetales den 1. juni og anden halvdel i begyndelsen af august.

Aftalen blev indgået i februar mellem regeringen, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Alternativet. Her blev man enige om, hvordan en pulje på 300 mio. kroner fra en større bred politisk aftale om inflationshjælp skulle fordeles.

Pengene ventes at hjælpe ca. 65.000 børn fordelt på ca. 40.500 børnefamilier. Beløbet er skattefrit og går til alle børnefamilier i kontanthjælpssystemet og børnefamilier, samt hvor mindst en af forældrene er i ressourceforløb eller jobafklaringsforløb og modtager ressourceforløbsydelse.

Størrelsen på beløbet afhænger af antal børn i familien. Børnefamilier med et barn modtager 7.500 kroner. Der udbetales 3.750 kroner for barn nummer to og 2.250 kroner for et tredje barn. Inflationshjælpen bliver ikke forhøjet, hvis man har flere end tre børn.

Beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen siger:

– Mange danskere har igennem noget tid mærket de høje priser på alt fra mælk, smør og andre dagligvarer til høje energiregninger. For nogle er det svært at få enderne til at mødes. Derfor er det godt, at vi giver en ekstra hjælp til tusindvis af de mest trængte børnefamilier. Det er vigtigt for mig, at vi kan hjælpe nogle af dem, som økonomisk har det hårdest gennem denne tid.

Anni skal lede den sociale Café Parasollen i Vejle

0

Anni Lindum, 57 år, er fra 8. maj ansat som ny leder af Café Parasollen på Vestergade 16C i Vejle. Caféen er et alkoholfrit værested for mennesker, der har brug for og lyst til at blive inkluderet i et fællesskab med andre. Caféen er åben for alle, og gæsterne kan være til stede på egne præmisser og indgå i sociale sammenhænge i den udstrækning, de selv ønsker.

Anni kommer fra en stilling som boligsocial souschef i Den Boligsociale Helhedsplan i Fredericia. Hun har tidligere arbejdet som projektleder, selvstændig erhvervsdrivende, afdelingsleder i Tietoevry, kontorassistent og dagplejer mv.

Efter en uddannelse som kontorassistent har Anni siden uddannet sig til lærer og taget en diplomuddannelse i ledelse. Hun har desuden taget en række kurser i bl.a. coaching, positiv psykologi, familierådslagning mv.

Anni bor i Fredericia med sin mand med hvem hun har to voksne børn. Derudover fik hun den 5. april i år en ny titel som farmor til en dejlig lille pige. I sommerferien rejser hun som regel rundt i Europa, ligesom hun gerne går og cykler ture ud i naturen. Anni bruger meget tid på at læse både fag- og skønlitteratur og tilbringer helst fritiden med familie og venner. Hun har også været frivilligt bestyrelsesmedlem i den lokale svømmeforening, hvor hun var formand i to år.

Café Parasollen byder på en lang række sociale aktiviteter. Det er også muligt at få gratis, uvildig økonomi- og gældsrådgivning fra fagpersoner. Parasollen tilbyder også med projektet Fælles om Mad et trygt fællesskab for psykisk sårbare og socialt udfordrede mennesker med begrænsede netværk og ressourcer. Caféen har desuden et særligt tilbud for grønlændere.

Café Parasollen i Vejle er et af 28 sociale væresteder under KFUM’s Sociale Arbejde, der arbejder for mennesker i udsatte livssituationer. Med over 170 institutioner og sociale tilbud, 1.250 ansatte og 2.700 frivillige er KFUM’s Sociale Arbejde en af Danmarks største sociale diakonale organisationer. Hovedkontoret ligger i Strib ved Middelfart.

Detailbranchen står sammen i opgør med kundernes hårde tone

0
De Meza er udvalgt blandt få butikker i Jylland, og kan nu stolt sælge den nye tøjkollektion. Foto: Andreas Dyhrberg Andreassen, Fredericia AVISEN.

Uanset om man sælger dagligvarer, benzin eller udstyr til kæledyr er tendensen den sammen: Butiksansatte oplever i stigende grad at blive kaldt ”dumme kælling”, ”idiot” og andre skældsord af kunderne.

Ansatte i landets butikker og kundeserviceafdelinger oplever igen og igen kunder, som taler grimt og nedsættende til dem. Derfor går flere aktører i butiksbranchen nu sammen om at opfordre kunderne til at holde den gode tone, når de handler.

Det sker med en fælles kampagne på sociale medier og i butikkerne, hvor kunder fremover blandt andet vil blive mødt af en plakat med budskabet ”Tak, fordi du holder den gode tone”.

Derudover vil de involverede have særlig opmærksomhed på, at medarbejderne er trænet i konflikthåndtering, så de i fremtiden bliver bedre til at håndtere frustrerede kunder.

– Det er ikke en ny problemstilling, men vi kan se en udvikling, som tog fart under Covid 19-pandemien, og som vi tydeligt har kunnet mærke eskalerede yderligere i takt med den eksplosive inflation sidste år. Vi har længe trænet vores medarbejdere i konfliktnedtrapning, men vi oplever et behov for nu også at appellere direkte til kunderne selv, siger Louise Gade, HR-direktør i Salling Group.

Hun understreger dog, at de gode kundeoplevelser fylder mest i hverdagen.

Psykologhjælp til de ansatte

Louise Gade bliver mødt med opbakning fra butikskæderne Lidl, Maxi Zoo, Coop, Dagrofa, Circle K og fagforeningen HK Handel, der alle er involverede i opråbet.

I lighed med Salling Group oplever de også, at enkelte kunders opførsel er blevet forværret efter coronakrisen og de stigende priser på dagligvarer.

Flere af kæderne beretter om, hvordan deres medarbejdere har modtaget hadefulde beskeder, nedsættende kommentarer, voldsomme trusler og enkelte gange fået smidt varer efter sig.

Nogle af butikkerne har sågar måttet henvise kollegaer til psykologhjælp på grund af ubehagelige oplevelser med kunder.

– Det er vores opgave at passe på medarbejderne og sikre dem optimale arbejdsforhold. Når dialogen foregår i telefonen, som det fx er tilfældet hos kundeservice, oplever vi desværre, at tonen kan få et nøk opad, fordi man glemmer, at der sidder et rigtigt menneske i den anden ende af røret. En god kundeoplevelse skal gå to veje. Derfor skal vi fejre, at vi som virksomhed er med til at gå forrest i kampen for vores medarbejdere. Det er noget, jeg er stolt af, siger Bo Demant, der er administrerende direktør i Maxi Zoo.

Alvorligt omfang

En medlemsundersøgelse fra HK Handel understreger, at branchen står med et problem af et alvorligt omfang.

Hele 80 procent af de adspurgte butiksansatte har inden for et år oplevet at blive talt grimt eller nedsættende til af kunder. Samtidig har 14 procent oplevet at blive truet med vold.

– Det er fuldstændig uacceptabelt, at den type opførsel er blevet hverdagskost for de ansatte. Det vidner om, at der er en kultur, som skal ændres. Og her er det vigtigt, at lederne i butikkerne er dem, der går forrest og beskytter medarbejderne ved at sige fra over for de ubehøvlede kunder, siger Mette Høgh, som er formand for de butiksansattes fagforening HK Handel.

Det indeholder kampagnen:

– I alt syv parter har valgt at gå sammen om kampagnen. De involverede er Lidl, Dagrofa, Maxi Zoo, Salling Group, Coop, HK Handel og Circle K. Salling Group dækker blandt andet kæderne Netto, Bilka og Føtex, mens Coop omfatter Kvickly, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen og Coop 365.

– De involverede vil gennem kampagnen gøre kunderne opmærksomme på problemerne med den hårde tone. Det sker både i butikkerne, i medierne og på sociale medier.

– De involverede kæders butikker vil blive udstyret med plakater, hvor kunder opfordres til at vise tålmodighed og tale pænt til de ansatte.

– Kædernes medarbejdere vil yderligere blive uddannet løbende, så de bliver endnu bedre til at håndtere konflikter med kunderne

Konfrontation med Young Boys’ hårde kerne: Slået med knytnæve i hovedet

0

I denne anden del af artikelserien om Claus Fey og hans kamp med posttraumatisk stresslidelse (PTSD) retter vi fokus på en hændelse i december 2010, hvor fodboldklubben OB møder Young Boys fra Schweiz i Europa League i Odense. Denne del af historien omhandler den farefulde situation, som Fey stod overfor, og hvordan den påvirkede hans tillid til politiet og hans eget helbred.

– Vi havde i politiet efterretninger om, at mellem 150 og 200 personer fra Young Boys’ hårde kerne var på vej til kampen i Odense. Ledelsen valgte dog ikke at tage handling på dette, og i stedet skulle dialogpolitiets tilgang prøves af. Der blev sat 14 mand af i gule veste til at tale med alle, fortæller Claus Fey og understreger, at der ikke var tilstrækkelig hjælp til at imødekomme den store gruppe af aggressive fans.

– Der gik efterretninger om, at der kom 150-200 fra den hårde kerne. Ledelsen gjorde ikke noget. Dialogpolitiet skulle, som sagt, prøves af. Der blev sat 14 mand af i gule veste til at tale med alle, siger Claus.

Claus var en del af holdet, der skulle holde øje med Young Boys’ fans. Sammen med fire kollegaer skulle han håndtere omkring 500 fans fra Schweiz. Han beskriver en hændelse, hvor en fan begynder at male med spraymaling på butikkerne på vej mod stadion. Fey beslutter at gå gennem flokken alene for at tale med ham og forsøge at stoppe hærværket.

Da han nærmer sig manden med spraydåsen, går det hurtigt galt.

– Sekundet, jeg lægger hånden på hans skulder, bliver jeg slået i ansigtet med en knytnæve. Sekundet efter er der slået ring om mig. Alle er maskerede, husker han.

Fanget i en kreds af aggressive og maskerede mænd, kæmper Claus for ikke at falde ned på jorden, da Young Boys’ fans er kendt for at trampe på folk, der ligger ned. Han gør sit bedste for at beskytte sig selv og holde sig stående. En kollega kommer Claus til hjælp, og de får sig kæmpet fri. Situationen er så anspændt og farlig, at en kollega føler sig nødsaget til at trække sin pistol. Der bliver samtidig kaldt efter hjælp på radioen. Men på dette tidspunkt er der ikke megen hjælp til rådighed. Efter selve fodboldkampen er slut, får Claus og hans kollegaer heldigvis hjælp, og det lykkes at anholde personen, der slog ham. Men i stedet for støtte og anerkendelse får Fey at vide, at det er hans skyld, at situationen eskalerede, fordi han tog kontakt til personen med spraydåsen.

Claus følte, at han skulle gøres til syndebuk, trods at det var pga ledelsen havde ignoreret efterretningerne, at det var gået galt. Det gav desværre Claus begyndende mistillid til politiets ledelse på det tidspunkt.

Efter denne hændelse blev der ikke tilbudt nogen form for psykologhjælp eller støtte, hvilket efterlod Claus alene med sine oplevelser og følelser. Denne episode blev endnu en af de traumatiserende oplevelser, der påvirkede hans nervesystem og mentale helbred.

– Ingen psykologer, ingenting, ingen hjælp. De hændelser har været traumatiserende. Mit nervesystem har aldrig fået lov til at lægge sig til ro, forklarer Claus Fey.

Når stressen varer for længe, kan den blive kronisk og forårsage skade på kroppen og psyken. For Claus var det svært at åbne op om hans oplevelser og frygt i starten.

– Jeg var bange for at fortælle om det til at starte med, indrømmer han.

Denne artikel deler et udsnit af de udfordringer og traumer, som Claus Fey har stået overfor i sit arbejde og liv. Gennem denne serie kommer vi tættere på hans historie og de følger, det har haft for hans personlige og professionelle liv. I den næste del af artikelserien vil vi fortsætte med at udforske Claus Feys kamp med PTSD og øvrige episoder, der har bidraget til hans lidelse.

Læs også

Middelfart skolesektor står over for omfattende besparelser

0
Foto: AVISEN

Budgetjusteringer i Middelfart Kommune betyder, at der skal findes besparelser inden for forskellige sektorer. En af de mest påvirkede områder er skolesektoren, som skal finde betydelige besparelser over de kommende år.

Årsagen til disse ændringer er et merforbrug på 67 mio. kr., som blev identificeret i den første budgetopfølgning. Dette har skabt et presserende behov for omstruktureringer og besparelser i kommunens budget for at afbalancere regnskabet.

Besparelserne i skolesektoren fordeler sig over flere år. I 2023 vil besparelsen være syv millioner kroner, i 2024 vil det beløb stige til 9,232 millioner kroner, og i 2025 og 2026 vil der være besparelser på 14,030 millioner kroner for hvert år.

Konsekvenserne af disse besparelser begynder at vise sig. Skolerne i Middelfart har meddelt, at flere lærere vil blive afskediget som en direkte konsekvens af de forestående budgetændringer.

Formand for skoleudvalget, Jens Backer Mogensen (A), har kommenteret situationen overfor AVISEN:

– Jeg synes, det er rigtig, rigtig træls. Jeg mener grundlæggende, at vi ikke bruger nok penge på folkeskolen i Danmark. Det er et kæmpe problem landspolitisk. Så jeg prøver med næb og klør, at vi får flere penge lokalt, siger han.

Mogensen fremhæver det pres, der ligger på kommunens økonomi.

– Jeg er utrolig ærgerlig over, at vi ender et sted, hvor budgetterne skrider, men alting er bare så presset. Vi bliver nødt til at finde pengene, siger Mogensen.

Fyringerne blandt lærerne blev igangsat, efter at besparelserne blev vedtaget i byrådet sidste uge. Mogensen udtrykker, at dette er en nødvendig konsekvens af de økonomiske udfordringer:

– I bund og grund er det desværre konsekvensen af, at der skal spares. Der er ikke nogen, som ønsker den situation vi er havnet i, siger Jens Backer Mogensen.

Middelfart Kommune står nu over for en række udfordringer i forbindelse med disse omfattende besparelser. Skoleudvalget, ledet af Mogensen, vil fortsætte arbejdet med at finde løsninger, der kan afbøde konsekvenserne af de kommende nedskæringer.

Det er dejligt ikke at skulle dømmes eller bedømmes

0

19-årige Yasmina Buhl er en kreativ og engageret studerende, der nyder teater, drama og sang i sin fritid. Men livet som ung kan også byde på udfordringer. Yasmina kæmper med selvtillid og kravene på skolen og har oplevet, at det kan være svært at håndtere hverdagens udfordringer alene. Det var her, Headspace kom ind i billedet.

“Kig efter en med regbuehår”, var hvad Yasmina sagde da vi talte med hende i telefonen, på vej ud for at mødes på Fredericia Gymnasium hvor hun går; snart er det tid til eksamen, og som alle andre håber hun på at komme op i nogle helt bestemte fag. Allerede er hun dog helt sikker på, at det bliver mange af de skriftlige. Yasmina bruger samtidig sin tid på teater og dramatik, som hjælper hende med at udtrykke sig.

– Jeg vil gerne være god, når det kommer til mine studier, og jeg stræber efter at præstere mit bedste i de forskellige fag. Jeg skal helt sikkert op i alle de skriftlige fag, det ved jeg allerede, og så nok også mundtligt engelsk. Jeg har en passion for teater og dramatik, og jeg går til sang på den kreative skole. Men samtidig sætter jeg også pris på de små øjeblikke i hverdagen, hvor jeg kan tilbringe tid med min mor, vores hund og mine venner, fortæller hun.

Hun hørte første gang om Headspace gennem sin studievejleder sidste år, hvorefter hun begyndte at gå til samtaler og fandt hurtigt støtte og hjælp i organisationens farverige og imødekommende lokaler.

– Det gik op for mig, at der var nogle indre udfordringer, som jeg gerne ville have styr på, og det var omkring julen 2021. Min studievejleder anbefalede mig at søge professionel hjælp, da der var nogle problemer, som jeg ikke selv kunne løse. Jeg havde et møde med en repræsentant fra Headspace på skolen, hvor vi talte om mine udfordringer, og hun tilbød mig flere samtaler. Jeg er taknemmelig for muligheden for at få den hjælp og fortsætter:

– Ved faktisk ikke, hvordan det hele er startet, men føler, at det er svært at leve op til kravene på skolen, også selvom det måske ikke er sådan, så får det mig til at føle mig overvældet. Jeg har tendens til at blive let påvirket af mine følelser og har haft lav selvtillid, selvom disse problemer nok virker almindelige for mange. Jeg er ikke altid klar over mine egne problemer; var der ikke andre, som havde foreslået mig at søge hjælp, så havde jeg nok ikke søgt det.

Når man kommer ned til Headspace for at får hjælp, handler det om at byder de unge velkommen med åbne arme. Yasmina, taler faktisk med to forskellige vejledere, alle har forskellige kompetencer. Nogengange hjælper de hende også lige med en aflevering. Hun har fået en række værktøjer, der hjælper hende med at arbejde på sin selvtillid og kommunikation med andre. Hun nævner blandt andet visualisering som en effektiv metode.

– Jeg har fundet en måde at håndtere mine negative tanker på ved at tage dem og lægge dem i en kasse, hvor jeg kan slippe af med dem og sige nej tak. Derefter trækker jeg vejret dybt og fokuserer på at være opmærksom på mine omgivelser, kigger rundt i rummet og lægger mærke til de små ting omkring mig. Dette hjælper mig med at slippe af med den negative energi og bringer mig i en mere positiv tilstand, uddyber hun.

Det er en ressource for unge, og Yasmina ønsker, at der er mange andre, der prøver at få noget rådgivning. For selvom hun også har talt med psykologer, så er det bare helt anderledes, det hun oplever med rådgiverne i Fredericia.

– Jeg er utroligt taknemmelig for Headspace, og jeg ville ønske, at jeg havde kendt til det tidligere. Det er en fantastisk mulighed, og jeg ønsker virkelig at dele det med andre. Jeg tror, mit regnbuehår meget fint symboliserer, at jeg er vokset som person, og at jeg samtidig har fået selvtillid. På den måde vælger jeg også at fokusere på det positive og undgår sort og hvid tænkning. Mit hår er bare et symbol på min styrke og glæde, siger Yasmina med et smil.

Yasminas vilje med hendes eksempel er at fortælle, hvordan anonym vejledning kan være en uvurderlig ressource for unge mennesker, der søger støtte til livets mange udfordringer. Det er tydeligt, at samtalerne og værktøjerne, de kaster af sig, spiller en vigtig rolle i Yasminas personlige vækst og udvikling af selvtillid, selv under stressende perioder som eksamener.

Hendes erfaringer understreger vigtigheden af at have adgang til en støttende platform som Headspace, hvor unge kan finde hjælp til at tackle problemer og usikkerheder, der ofte opstår i ungdomsårene. Hun håber selv at kunne inspirere andre unge, som kæmper med lignende udfordringer, til selv at kigge efter hjælp og støtte, fordi det hjælper. Sammen med hendes vejledere fortsætter Yasmina med at udvikle sig, lære at håndtere udfordringer og opbygge selvtillid.

Efter fem ugers kamp mod kilometerafgift opløses Vejskatskomiteen

0

Efter flere ugers forsøg på at modarbejde det foreslåede lovforslag om kilometerafgift på lastbilkørsel, annoncerer Vejskatskomiteen, at den opløser sig selv.

Komiteen havde overvejet at støtte en plan fremlagt af en aktionsgruppe, der foreslog, at mindre grupper af vognmænd selv skulle planlægge og gennemføre lokale demonstrationer i hele Danmark. Dette skulle anmeldes som individuelle demonstrationer, en tilgang, som komiteen og deres advokat fandt juridisk forsvarlig.

Under hele processen har Vejskatskomiteen haft en positiv dialog med politiet, der har støttet op om deres planer. Politiet meddelte dog, at eventuelle blokeringer af hovedveje straks ville blive ophævet.

Komiteen viderebragte denne information til deres medlemmer, hvorefter vognmændene blev omdirigeret til at demonstrere ved motorvejstilkørslerne. På det tidspunkt var beskeden fra myndighederne, at disse demonstrationer kunne gennemføres lovligt, forudsat at Vejskatskomiteen fremlagde en detaljeret plan for demonstrationernes gennemførelse, og hvordan de ville sikre passage for nødvendige trafikanter.

Komiteen blev dog aldrig givet mulighed for at fremlægge denne plan. I stedet har repræsentanter fra Midt- og østjyllands politi koordineret en indsats for at gennemgå sagen juridisk. Som resultat heraf er Vejskatskomiteen blevet stillet over for betingelser, som de finder umulige at efterkomme.

De føler, at enhver lovmæssig mulighed er blevet udnyttet for at forhindre deres planlagte, lovlige demonstration. På baggrund heraf, og fordi komiteen udelukkende ønsker at støtte lovlige, demokratiske metoder, har de besluttet at opløse Vejskatskomiteen med øjeblikkelig virkning.

Vejskatskomiteen afslutter med at takke for den støtte, de har modtaget igennem projektet. De har værdsat den passion og engagement, som de har oplevet. De vil fortsætte med at deltage i planlagte møder og høringer, men nu som private borgere.

Et hjerte, der nægter at give op: Østjysk Smede og Maskinværksted søger ny ejer

0

Ejer af Østjysk Smede og Maskinværksted, Brian Schmidt, har kæmpet mod hjertesvigt siden februar 2021. Trods sin svære sygdom, har han kæmpet for at holde sit livsværk i gang. Nu, da hans hjerte begrænser evnen til at drive virksomheden videre, søger han en ny ejer, der vil føre Østjysk ind i fremtiden med samme passion og engagement som ham selv.

Brian Schmidt har været en del af virksomheden siden han var 15 år og overtog den fra sin far i 1995. Trods udfordringer med sygdom, har han fortsat med at drive en stærk og succesfuld virksomhed, kendt for sit gode arbejde og ry. Nu søger Østjysk Smede og Maskinværksted en ny ejer med samme dedikation og passion for at fortsætte Brian Schmidts livsværk.

– Østjysk er mig, og omvendt. Det er med blødende hjerte, bogstaveligt talt, at jeg nu må søge en ny ejer til Østjysk. Jeg ønsker kun, at virksomheden fortsætter med at eksistere, helst her i byen, men udseendet betyder ikke så meget for mig. Det vigtige er, at kunderne og virksomheden fortsætter, fortæller Brian.

Brian Schmidt, indehaver Østjysk Smede- og Maskinværksted. Foto: AVISEN

Brian er yderst taknemmelig og har den dybeste respekt for kundernes vedholdenhed og loyalitet.

– Vi har kunder, der har været med lige så længe jeg kan huske. Dem skylder jeg en tak. Kunderne, tror på os. De er påskønner vores tilgang og udførsel af de opgaver de kommer med, som strækker sig fra fru. Jensens havelåge til store tank- og skibsreparationer, og mange forskellige opgaver, uddyber han.

Den daglige vedligeholdelse, fremstilling og montering af altaner, og opretholdelse af faste folk hos kunderne, er bare nogle af de opgaver, de har mestret med dygtighed og dedikation.

Det er hjerteskærende for Brian at skulle fortælle kunder og kollegaer, om hans tilbagetrækning.

– Hvis jeg vil opleve mine børnebørn vokse op, skal jeg trække mig tilbage fra hverdagen på alle parametre, både arbejde og fritid. Kunderne har forståelse, og de ansatte, som stadig er hos mig, har taget over og ledet den daglige drift. De har løftet i flok. De har taget ansvar. De har set muligheder og ikke begrænsninger, fortæller han, med stolthed.

Til trods for de udfordringer han har mødt, har Brian Schmidt stor respekt og er dybt taknemmelig over for sine ansatte, der kontinuerligt står fast og holder på.

– Jeg har været meget åben omkring min sygdom, for mennesker omkring mig fortjener at få det og vide, mine medarbejdere, er med på, at fremtiden byder på forandringer, men de er med hele vejen, konkluderer han.

Den nye ejer vil få frie tøjler og mulighed for at sætte sit eget præg på virksomheden. Brian ønsker at hjælpe den nye ejer med at få alting sat i gang og understreger, at han ikke vil blande sig i driften. Han vil dog gerne være en del af pakken på lavt blus og tilbyde sin erfaring og ekspertise.

Ordrebogen er fuld, og mulighederne for at udvide og jagte nye kunder og projekter er nærmest uudforskede. Det betyder, at en ny ejer med blod på tanden og ambitioner kan skabe en endnu større succes.

– Nu skal det være. Vi skal se, om der er nogen der er friske på at ville det, afslutter Brian Schmidt og tilføjer med et smil.

– Det er ikke så ringe endda.

Leder: Fredericia er ikke bare en by. Det er en fortælling – og nu også en forpligtelse

Leder: Fredericia er ikke bare en by. Det er en fortælling...

0
Når kulturministeren i dag udpeger Fredericia som én af landets 16 nationale historiske bymidter, er det ikke en gave. Det er en anerkendelse. Og...