6.9 C
Copenhagen
tirsdag 16. december 2025

Kørsel under indflydelse af stoffer i Fredericia

0
Foto: Thomas Max - avisen.nu

En 19-årig mand blev i går kl. 17.49 stoppet på Baldersvej i Fredericia, sigtet for at køre under indflydelse af stoffer.

Politiet mistænkte ham for at være påvirket af hash. Det er endnu uvist, hvilke konsekvenser dette vil have for den unge mand, men han er nu sigtet for forholdet.

Indbrud i Imerco: Gerningsmand anholdt

0
(Foto: Aarø)

En 31-årig mand fra det lokale område er blevet anholdt i forbindelse med et indbrud i Imerco i Fredericia. Indbruddet blev begået i går, og politiet kunne hurtigt sigte og anholde den mistænkte.

Politikommisær Susanne Hviid har bekræftet, at den sigtede ikke er blevet fremstillet, men stadig er under anklage. Yderligere detaljer om sagen er endnu ikke offentliggjort.

15-årig sigtes for Tricktyveri på Banegårdspladsen i Kolding

0

15-årig mand sigtet for tricktyveri i en opsigtsvækkende episode på Banegårdspladsen, i går eftermiddag. Efter at have spurgt efter småpenge forsøgte den unge mand at løbe fra stedet, men blev tilbageholdt af vidner.

Ifølge Politikommisæren, henvendte den mistænkte sig til den forurettede med en anmodning om penge. Da den forurettede tog sin pung frem for at give ham nogle kontanter, greb den manden chancen til at rive pungen ud af hænderne på ham.

– Den mistænkte forsøgte derefter at flygte fra stedet til fods. Men heldigvis blev han tilbageholdt af årvågne vidner på stedet, som hurtigt handlede og forhindrede hans flugt, udtaler Politikommisær Susanne Hvid, fra Kolding.

Den mistænkte ikke er lokal og født i 2008, så det er en meget ung tricktyv vi har med at gøre. Den forurettede er en lokal, ældre herre på 73 år, igen af de to to kom noget til. Tyven lod sig forholdvist roligt tilbageholde af vidner.

33-årig mand truede med at springe bus i luften

0
Foto: Flixbus

Sydøstjyllands Politi tog ingen chancer, da passagerer i en bus i går ved 20-tiden anmeldte, at en medpassager var aggressiv og truede med bl.a. at springe bussen i luften.

Der var imidlertid ingen bombe eller lignende, og den 33-årige blev anholdt uden yderligere dramatik. Han er fortsat anholdt, og det undersøges i øjeblikket om der er grundlag for at fremstille ham i grundlovsforhør med henblik på varetægtsfængsling.

Det var da bussen, der var på vej ad Østjyske motorvej mod nord, var ved Fredericia, at flere passagerer oplevede den 33-årige mand fra København som aggressiv og truende, og herunder truende med både at springe bussen og passagerne i luften. På den baggrund blev politiet alarmeret.

Det lykkedes Sydøstjyllands Politi meget hurtigt at samle det fornødne antal patruljer til at kunne håndtere situationen og bringe bussen til en sikkert stop på rastepladsen ved DTC ved Vejle. Her blev passagerne bragt ud af bussen og den 33-årige anholdt. Da der efter forklaringerne var truet med at springe bussen i luften, blev det vurderet nødvendigt at undersøge bussen for en eventuel bombe eller lign. Derfor blev EOD tilkaldt ligesom Sydøstjyllands Politis egne sprængstofhunde blev anvendt. Der blev ikke fundet noget i relation til de nævnte trusler.

Passagerne blev efter afhøring ved busselskabets foranstaltning bragt videre.

Hændelsen anses nu for helt afsluttet, og der var på intet tidspunkt fare for en bombesprængning, men politiindsatsen måtte naturligvis tage afsæt i, at det var en mulighed, og derfor var der da også tale om en ikke helt almindelig oplevelse for buspassagerne eller de, der blev vidne til indsatsen.

Sydøstjyllands Politi vil senere orientere om, hvorvidt det juridisk vurderes, at der er grundlag for fremstilling i Grundlovsforhør.

Udvalgsformand forsvarer manglende kommunikation

0

I midten af debatten om det store infrastrukturprojekt på Nørrebrogade i Fredericia, står Christian Bro (A), formand for Teknisk Udvalg. Han forsvarer projektets nødvendighed og omfang, på trods af bekymringer og kritik fra lokale beboere og politikere.

Projektet omfatter flere store elementer. For det første er der behov for klimasikring af Nørrebrogadekvarteret. Det nuværende kloaksystem er forholdsvist gammelt og trænger til fornyelse. I den forbindelse skal Fredericia Spildevand og Energi A/S anlægge en ny regnvandsledning og genbruge den eksisterende kloakledning, således at regn- og spildevand adskilles. Det vil både forbedre spildevandsbehandlingen og bidrage til mere effektiv afledning af regnvand.

Samtidig skal energiselskabet TREFOR udskifte en gammel drikkevandsledning. Dette vil sikre en fortsat stabil og sikker drikkevandsforsyning til områdets beboere.

– Man skal starte et andet sted. Det er regnvandsledningen, der gør det. Og TREFOR skal samtidig lave en drikkevandsledning, siger Bro.

Det tredje store element i projektet er etableringen af en cykelsti. Dette er en del af kommunens indsats for at forbedre cykelinfrastrukturen og skabe mere sikre forhold for cyklister. Ifølge Bro giver det mening at inkludere cykelstien i det aktuelle projekt, da vejen alligevel skal graves op. – Fordi man gør det, så kan vi lige så godt lave cykelsti samtidig. Ellers skulle vi grave op endnu en gang, siger udvalgsformanden.

(Foto: AVISEN)

Bro er fuldt ud bevidst om, at det omfattende arbejde vil medføre en del gener for de lokale beboere.

– Den skal graves op og laves, det bliver ad helvede til træls. Men det skal laves, siger han.

Endvidere viser han forståelse for bekymringerne fra beboerne i de små veje omkring Nørrebrogade, der frygter øget trafik og forringet parkering.

– Men det bliver måske mindre rart for alle de små veje derude, som enten går til eller fra den. Jeg får også henvendelser om, at de er nervøse for øget trafik og forværring af parkering, siger Bro.

Til sidst understreger han, at det er entreprenøren, der styrer forløbet, og at de kun er blevet valgt inden for de sidste 14 dage. – Det er entreprenøren der styrer forløbet, den er jo først blevet valgt inden for de sidste 14 dage. Inden da kan man ikke varsle om det, fortæller Christian Bro.

På trods af kritik, fastholder Christian Bro vigtigheden af projektet, og at det er nødvendigt med en vis grad af gener for at sikre en langvarig løsning på både spildevands-, regnvands-, drikkevands- og cykelstiproblematikken.

Omfattende vejarbejde i vente: Politiker forstår ikke tidshorisonten

0

Nørrebrogade i Fredericia er i centrum for en stor debat, da det store projekt, der omfatter både klimasikring og etablering af en cykelsti, nærmer sig. Karsten Byrgesen (D), næstformand i Teknisk Udvalg, giver udtryk for sine bekymringer om projektet.

Byrgesen har ingen indvendinger mod de nødvendige kloakarbejder og er glad for, at cykelstien indgår i planerne. Han udtrykker dog bekymring over projektets tidsplan.

– For det første skal der jo lægges nye rør. Det er som det skal være og fint at man laver cykelstien samtidig, men det skal ikke tage så lang tid, siger Byrgesen og fortsætter:

– Når man laver en aftale med et firma, der skal lave det, så skal de sætte alle kræfter ind på at få det færdigt i en fart. Vi ser tit at så store projekter, står stille i flere dage. Jeg fatter ikke, at det skal tage så lang tid.

Hans bekymringer strækker sig også til cykelstien og de potentielle konsekvenser, som den kan have for de lokale beboere. Han har stemt imod cykelstien, ikke fordi han er imod ideen, men fordi han mener, at der ikke er taget højde for alle konsekvenser.

– Jeg har stemt nej til, at cykelstien skal laves. Jeg vil rigtig gerne have den cykelsti. Jeg vil som politiker derud og se, hvad er det for nogen hække, der skal eksproprieres og hvad er konsekvensen af , at vi fjerner 30 parkeringspladser? Det er der ikke taget højde for. Derfor stemte jeg nej. Prisen for det er alt for høj, siger Byrgesen.

Byrgesen er frustreret over manglen på fuldstændig information i byrådet og er bekymret for, at Nørrebrogade kan ende som andre veje i byen, der har gennemgået lignende projekter.

– Det kendetegner det vi laver i byrådet. Jeg frygter, at det bliver som 6. Julivej og Nymarksvej. De veje er en skandale, siger Byrgesen.

Bekymringer eller ej fra Karsten Byrgesen kommer det kommende arbejde til at stå på frem til april 2024, hvor dele af Nørrebrogade bliver spærret i flere etaper.

Stor forandring på vej: Nørrebrogade i Fredericia gennemgår klimasikring og cykelstibygning

0

Nørrebrogade er en vej tæt på flere skoler, og mange bruger den som indfaldsvej til Fredericias centrum. I knap et år vil vejen gennemgå omfattende ændringer. Både klimasikring og opførelsen af en cykelsti vil blive gennemført inden for det næste år, hvilket vil føre til væsentlige ændringer i området og muligvis forårsage nogle forstyrrelser for beboerne.

På en nylig tur langs Nørrebrogade talte AVISEN med flere lokale indbyggere om de kommende forandringer. Til vores overraskelse var mange af de mennesker, vi talte med, ikke klar over, at der ville være et større vej- og byggeprojekt i deres umiddelbare nærhed.

– Jeg vidste ikke, at vejen ville være lukket, eller, at der skulle være en cykelsti, sagde en borger på vejen til AVISEN.

Det er Fredericia Spildevand, der vil stå for den omfattende opgave med at klimasikre Nørrebrogade. Dette er del af et større, langsigtede projekt for at forny og forstærke det aldrende kloaksystem i hele Nørrebrogadekvarteret.

Klimasikringsarbejdet, som forventes at strække sig over 10 år, vil blive udført i faser for at minimere forstyrrelserne for de lokale indbyggere. En del af dette arbejde vil omfatte anlæggelsen af en ny regnvandsledning, mens den eksisterende kloakledning fornyes ved hjælp af opgravningsfri metoder.

I praksis betyder dette, at Fredericia Spildevand vil installere en ny, blød kloakledning inde i den eksisterende kloakledning, som derefter vil blive hærdet. Resultatet vil være en fuldstændig fornyet spildevandsledning, der forventes at holde i op til 100 år.

Parallel med dette vil en ny cykelsti blive bygget på Nørrebrogade. Cykelstien er et projekt, der har været på dagsordenen i flere år, og som nu endelig er blevet finansieret gennem budgettet for 2023-2025.

Cykelstien skal hjælpe med at forbedre cykelforholdene på Nørrebrogade, samtidig med at der vil blive opretholdt parkering foran flere af boligblokkene, i det omfang det er muligt.

Disse omfattende ændringer vil utvivlsomt medføre nogen grad af forstyrrelse for beboerne i Nørrebrogadekvarteret. Men med forbedret klimasikring og cykelinfrastruktur i udsigt, vil de potentielle ulemper ved det omfattende vejarbejde formentlig være en acceptabel pris at betale for de langsigtede fordele.

For at sikre en gnidningsfri proces er det afgørende, at de involverede parter – herunder Fredericia Spildevand, lokale myndigheder og entreprenører – sikrer en konstant kommunikation med de lokale beboere. Dette vil omfatte regelmæssige opdateringer om projektets fremskridt, forventede afslutningsdatoer for forskellige faser af arbejdet og eventuelle ændringer i adgangen til vejen og andre faciliteter.

På trods af den uundgåelige ulempe, som ombygningen vil medføre for beboerne, er der også en følelse af forventning. Den planlagte cykelsti vil give cyklisterne en mere sikker og behagelig rute, og klimasikringsarbejdet vil styrke byens infrastruktur for at kunne modstå fremtidige klimaforandringer.

Som et af de mest ambitiøse projekter i Fredericia i de seneste år, vil dette projekt utvivlsomt være i offentlighedens søgelys. AVISEN vil fortsætte med at følge udviklingen tæt og holde vores læsere informeret om de seneste nyheder og opdateringer om Nørrebrogade-projektet.

Aabenraa og Tønder producerer mest grøn energi i Sydjylland

0

Solceller og vindmøller på land sørger for strøm svarende til forbruget hos 236.000 husstande i Aabenraa og Tønder, mens der i Fredericia kun produceres grøn strøm svarende til 3.500 husstandes forbrug. Der er stor forskel på, hvor meget grøn energi der produceres i de syd- og sønderjyske kommuner. DI opfordrer kommunerne til at gøre det hurtigt og nemt at investere i produktion af grøn strøm

I Aabenraa og Tønder producerer vindmøller på land og solceller grøn strøm til at dække det, der svarer til henholdsvis 128.200 og 107.800 husstandes forbrug. I resten af Syd- og Sønderjylland produceres langt mindre grøn strøm. I fx Fredericia og Sønderborg produceres kun grøn strøm svarende til henholdsvis 3.500 og 18.200 husstandes forbrug.

I hele Sydjylland producerer vindmøller og solceller strøm svarende til 620.400 husstandes forbrug. Det viser en analyse fra Dansk Industri.

– Det er flot, at Aabenraa og Tønder ligger forrest i feltet, når det gælder produktion af grøn strøm, men der er flere af vores kommuner, som trænger til at gøre en ekstra indsats for, at det bliver attraktivt for virksomheder, fonde og private at investere i grønne energianlæg. Det kræver fx hurtig sagsbehandling, en klar plan for arealer, der kan bruges til netop produktion af grøn strøm, og en positiv indstilling til alle ansøgninger, siger formand for DI Sønderjylland Tommy Seeberg og tilføjer:

– Vores syd- og sønderjyske kommuner skal selvfølgelig også se på, om de selv har mulighed for fx at opsætte solceller på taget af de mange bygninger, som de ejer, og dermed producere strøm til eget forbrug. Alle skal bidrage, hvis vi skal være både CO2-neutrale og fri for russisk gas.

Aabenraa ligger i top tre over de kommuner i Danmark, der producerer mest grøn strøm fra solceller og vindmøller på land. Vejle og Tønder ligger i top 10. Længere nede af listen ligger fx Kolding og Haderslev, hvor der produceres grøn strøm svarende til henholdsvis 24.200 og 27.200 husstandes forbrug. I Vejen produceres grøn strøm svarende til 39.000 og i Esbjerg 52.800 husstandes forbrug.

– Det er dejligt, at vi har nogle kommuner som Aabenraa, Vejle og Tønder, som i den grad er lykkes med at gøre det attraktivt at udbygge produktionen af grøn strøm, men hvis det fx skal være muligt for vores lokale virksomheder at flytte produktionen over på grøn strøm, så kræver det, at endnu flere kommuner for alvor får sat gang i udbygningen af grøn strøm, siger Tommy Seeberg.

Danmark har et mål om, at produktionen af elektricitet fra vedvarende energikilder skal femdobles frem mod 2030.

– Udbygningen af produktion af grøn energi er en opgave, som vi ikke kommer uden om, og hvor kommunerne spiller en hovedrolle i alt fra sagsbehandling til at sikre et godt samarbejde med de borgere, der bliver kommende naboer til alt fra solceller til vindmøller og biogasanlæg. De af vores kommuner, som endnu ikke har denne opgave øverst på listen, vil jeg blot opfordre til at hente inspiration fra fx Aabenraa, Vejle og Tønder, som allerede har gjort sig mange erfaringer, siger Tommy Seeberg.

Aabenraa er den kommune, der siden 2016 har haft den største stigning i produktionen af grøn strøm fra solceller og vindmøller på land. Vejle ligger i top tre og Tønder i top 10 i forhold til stigningen i produktionen.

Fakta om tallene:
Da efterspørgsel og udbud af grøn strøm sjældent passer sammen, vil produktionen af grøn strøm i praksis ikke gå til det antal husstande, det i teorien kan dække. Derudover eksporteres en del af strømmen til andre lande, og en del går til fx industrivirksomheder.

IC5-tog klar til at gå fra projekt til produktion

0

I april 2021 indgik DSB og togproducenten Alstom en aftale om leverance af 100 elektriske togsæt i årene 2025-2029. Nu er designprocessen nået så langt, at togleverandøren Alstom har produceret en 1-1 skalamodel af det nye IC5-tog, som det hedder i den danske version. Når designet om kort tid bliver endeligt låst, er IC5-togene klar til at komme i produktion.

De nye IC5-tog er en forudsætning for at kunne få fuldt udbytte af de store infrastrukturprojekter på jernbanen, der gennemføres i disse år fx elektrificeringen og nye signaler.

Den samlede investering i de nye togsæt beløber sig til over 20 milliarder danske kroner, når man tager det forventede antal togsæt og vedligehold af dem i betragtning.

Det nye IC5-tog er bygget op omkring produktionsplanformen Coradia Stream, der allerede er i passagerdrift i blandt andet Italien og Holland. Der er altså tale om en velafprøvet togplatform, der har kørt på de europæiske jernbaner i flere år. I IC5- udgaven er Coradia Stream tilpasset teknisk til danske krav og tilpasset danske designtraditioner.

IC5-togene skal erstatte IC3, IC4, IR4 og Øresundstogene, som udfases løbende, og det vil køre som både InterCityLyn-, InterCity og regionaltog.

Designet af det nye IC5-tog er nu så langt, at IC5-togleverandøren Alstom har produceret en såkaldt mockup af det kommende DSB-tog.

Der er tale om en 1:1-skalamodel af det kommende tog udstyret med sæder, borde og øvrigt interiør.

Formålet med mockuppen er at validere togets funktionalitet og design over for forskellige interessentgrupper, eksempelvis brugere med nedsat mobilitet. Derudover kan mockuppen bruges til at forberede uddannelsen af DSB’s personale og helt generelt vise kunderne, hvad de kan se frem til i det færdige tog.

Det har været en hovedprioritet at sikre komfortable siddepladser, og indretningen inviterer til, at kunderne både kan slappe af og arbejde undervejs på togturen. Der er god bordplads, stolene kan lænes tilbage, og sæderne har individuelle armlæn, læselys og strømudtag.

IC5-toget har desuden flere skærme, end vi kender det fra DSB’s nuværende tog. For kunderne betyder det, at der bliver bedre mulighed for information om toget og trafikken.

Der kan stadig blive ændret mindre ting i IC5-toget, inden designet om kort tid bliver helt låst, men detaljegraden i mockuppen er stor, og giver et godt indtryk af, hvad kunder og ansatte kan forvente af de endelige færdigbyggede IC5-tog.

– De nye tog er sammen med elektrificeringen af jernbanen og det digitale signalsystem med til skabe en tiltrængt modernisering af den danske jernbane, hvor hastigheden og komforten bliver højere. Jeg har ikke mindst lagt mærke til, at togets indstigningshøjde gør det lettere at komme ind og ud for passagerer med eksempelvis et handicap eller en barnevogn. Men der er faktisk noget at se frem til for alle passagerer, siger transportminister Thomas Danielsen (V).

– Vi er nået en vigtig milepæl sammen med Alstom. IC5-togene skal være rygraden i en klimavenlig, komfortabel og effektiv togtrafik i Danmark om få år. Med udformningen og designet af togsættene endeligt låst fast, kan arbejdet med at producere IC5-togene for alvor gå i gang, siger Flemming Jensen, der er adm. direktør i DSB.

– Gennem et tæt samarbejde med DSB har vi nu nået en vigtig milepæl med det endelige design – og den mockup – af IC5-toget. Nu ser vi frem til produktionen og leveringen af togene, der er baseret på vores velafprøvede Coradia Stream platform. Det kombinerer innovation, bæredygtighed og stor passagerkomfort på den bedst mulige måde. Detaljerne i toget er tilpasset Danmark, så der findes ingen tog som dette andre steder, siger Emmanuel Henry, administrerende direktør for Alstom i Danmark.

Alstom stiller mockuppen til rådighed for DSB efter aftale, og det er forventet, at den vil stå i København frem til 2025.

Fakta om IC5

  • DSB har i april 2021 indgået kontrakt med Alstom om leverance af 100 togsæt i årene 2025-2029. IC5 skal erstatte IC3, IC4, IR4 og Øresundstogene, som udfases løbende, og det vil køre som både InterCity-, InterCityLyn- og regionaltog.
  • Alstom har indgået kontrakter om levering af Coradia Stream-tog til jernbaneselskaber over det meste af Europa. Tilsammen har jernbaneselskaber i Tyskland, Holland, Luxemburg, Italien, Spanien, Rumænien og Danmark lagt ordrer på næsten 900 togsæt.
  • IC5 vil have en tophastighed på 200 km/t og har 7950 hestekræfter (IC3 har 1870 hestekræfter)
  • De første IC5-tog forventes leveret i 2025 og derefter løbende frem mod 2029, hvor alle 100 IC5-tog er leveret. Toget er bygget på Coradia Stream-platformen og DSB har døbt toget IC5, fordi det har fem vogne, og fordi navnet ligger i forlængelse af IC3 og IC4.
  • Materialerne i de nye IC5-tog er alle hentet i dansk designtradition og byder blandt andet på lys ask og sædestof med høj andel af uld, som gør at sæderne undgår miljøskadelig overfladebehandling. Alle produkter og materialer er miljømærkede og op til 96% af toget kan genanvendes.
  • IC5-toget har fem vogne med 300 siddepladser. Flere af vognene har lav indstigning, der er gode flex-områder til cykler og barnevogne og endnu flere pladser til opbevaring af bagage end i de eksisterende tog. Endelig har hvert togsæt tre toiletter, hvoraf ét af dem er kørestolsvenligt.

Bubber og Julie Berthelsen er tilbage med Cirkus Arenas nye forestilling i Fredericia, Vejle, Kolding og Middelfart

0

Cirkus Arena kommer til Fredericia med et storslået familieshow 31. maj kl. 17. Herefter spiller forestillingen i Vejle 1. og 2. juni kl. 17, i Kolding 10. juni kl. 16 og 11. juni kl. 14 samt i Middelfart 17. juni kl. 14. Bubber og Julie Berthelsen er i spidsen for festforestillingen, hvor du vil kunne opleve numre i en liga, som aldrig før er set i Danmark. Med sig har Bubber og Julie smukke heste, duften af savsmuld og prisbelønnede verdensartister – dét er rigtig cirkus!

Årets nye cirkusforestilling har begejstret publikum og anmeldere, der er enige om, at årets forestilling er suveræn. Både KøbenhavnLivs og Fyens Stiftstidendes anmelder har kvitteret med 5 stjerner og skrevet “Cirkus Arena har overgået sig selv i 2023”, og teatermagasinet Iscene skriver, at årets forestilling er “Cirkuskunst af højeste kvalitet”.

– Til årets forestilling har vi castet artister med de vildeste talenter, der hører til i en rigtig cirkusforestilling, samtidig med at vi har hævet sværhedsgraden. Det bliver rigtig vildt, når vi kommet til byen i år. Det bliver farligt og nervepirrende, og jeg er glad for, at jeg igen skal stå i manegen sammen med Julie. I Julie har jeg fundet den helt ideelle medvært, siger Bubber.

Numre i en helt ny liga

Årets show bringer artistnumre til Danmark i en helt ny liga. For første gang kommer publikum til at opleve den talentfulde trup Los Ortiz, der balancerer på hinandens skuldre som en 7-mands pyramide i en nervepirrende linedans højt oppe under teltets kuppel. Det er aldrig før set i Danmark.

Det går også vildt for sig, når knivkaster-parret The Jasters indtager manegen med kasteskyts og armbrøst. Knive og pile flyver tværs gennem luften, og med knivskarp præcision lander de få millimeter fra parrets kroppe. Et andet af cirkusverdenens stærkeste par, Duo Costache, udfører i år et nyt og farefuldt nummer, hvor Vita Costache kører en motorcykel, mens Leo Costache bærer Vita og motorcyklen i en kæde – alene med hans tænder.

De balancerende Los Ortiz skal også udføre det imponerende artistnummer ‘dødshjulet’, hvor artisterne løber og sjipper både indeni og udenpå to store roterende hjul. Der er ikke plads til fejltrin. Glæd dig også til at opleve poetisk luftakrobatik, betagende verdensrekordsættende jonglørkunst, morsomme klovnerier, trylleri i verdensklasse, samt Julie Berthelsens vidunderlige sangstemme.

– Jeg ser enormt meget frem til årets forestilling i trekantsområdet! Showet er selvfølgelig helt nyt i år, og jeg er imponeret over, hvad artisterne kan præstere. Hvordan de hele tiden gør deres numre endnu vildere. Bubber og jeg kæder alle numrene sammen, og vi prøver at gøre det både børne- og voksen-venligt med vores humor og budskaber. Mest af alt sørger vi for at alle, store som små, føler sig velkomne og vigtige. For det er de! Uden publikum intet cirkus, siger Julie Berthelsen.

Benny Berdinos 70 års artist-jubilæum

Cirkus Arenas direktør Benny Berdino kan i år fejre 70 års jubilæum som artist. Da cirkusdirektør Benny Berdino var 7 år gammel, optrådte han for første gang på scenen til en stor juletræsfest på Frederiksberg, hvor hans far Arne Berdino-Olsen stod for underholdningen. Benny husker tydeligt, hans far lovede ham 1 krone, hvis ikke han kiksede med sin optræden – og at han alligevel fik sin 1 krone, selvom der var et par små fejl. Denne optræden blev starten på Bennys artistkarriere, som fra 1955 udspillede sig i Cirkus Arena, som dengang var Danmarks mindste cirkus.

Benny optrådte i mange år som artist og sidenhen som sprechstallmeister. I 2023 er det blevet til 70 år som artist på de danske landeveje for Benny Berdino. De sidste 47 år har været som cirkusdirektør for Cirkus Arena, som i dag er nordens største cirkus. Rollen som sprechstallmeister har Benny i år givet til Bubber og Julie, men Benny er stadig med rundt på alle de danske landeveje, hvor han får alt bag kulisserne til at klappe, så Cirkus Arena fortsat kan udvikle og udbrede den danske cirkustradition.

– Jeg er utrolig glad for, at Julie og Bubber endnu en gang har taget tøjlerne på årets nye cirkusforestilling. Her 70 år efter jeg trådte ind i cirkusverdenen, er der stadig intet der kan samle så mange generationer om en fælles oplevelse, som cirkus kan. I cirkus er der noget for alle aldre, og jeg ser frem til at skabe rammerne om en forestilling, som familierne kan tale sammen om længe efter, siger Benny Berdino.

Cirkus Arena opfører årets cirkusforestilling i Fredericia 31. maj kl. 17, i Vejle 1. og 2. juni kl. 17, i Kolding 10. juni kl. 16 og 11. juni kl. 14 samt i Middelfart 17. juni kl. 14. Billetsalget er begyndt på www.arena.dk

Trods massiv modstand: Kommunen vil gennemføre stor erhvervsplan ved Hertugens Kvarter

Trods massiv modstand: Kommunen vil gennemføre stor erhvervsplan ved Hertugens Kvarter

0
Et erhvervsprojekt med op til 24 meter høje lagerbygninger, tung trafik og mulighed for ekspropriation skal allerede tirsdag behandles hele vejen gennem Fredericia Kommunes...