7.9 C
Copenhagen
lørdag 13. december 2025

Stor forandring på vej: Nørrebrogade i Fredericia gennemgår klimasikring og cykelstibygning

0

Nørrebrogade er en vej tæt på flere skoler, og mange bruger den som indfaldsvej til Fredericias centrum. I knap et år vil vejen gennemgå omfattende ændringer. Både klimasikring og opførelsen af en cykelsti vil blive gennemført inden for det næste år, hvilket vil føre til væsentlige ændringer i området og muligvis forårsage nogle forstyrrelser for beboerne.

På en nylig tur langs Nørrebrogade talte AVISEN med flere lokale indbyggere om de kommende forandringer. Til vores overraskelse var mange af de mennesker, vi talte med, ikke klar over, at der ville være et større vej- og byggeprojekt i deres umiddelbare nærhed.

– Jeg vidste ikke, at vejen ville være lukket, eller, at der skulle være en cykelsti, sagde en borger på vejen til AVISEN.

Det er Fredericia Spildevand, der vil stå for den omfattende opgave med at klimasikre Nørrebrogade. Dette er del af et større, langsigtede projekt for at forny og forstærke det aldrende kloaksystem i hele Nørrebrogadekvarteret.

Klimasikringsarbejdet, som forventes at strække sig over 10 år, vil blive udført i faser for at minimere forstyrrelserne for de lokale indbyggere. En del af dette arbejde vil omfatte anlæggelsen af en ny regnvandsledning, mens den eksisterende kloakledning fornyes ved hjælp af opgravningsfri metoder.

I praksis betyder dette, at Fredericia Spildevand vil installere en ny, blød kloakledning inde i den eksisterende kloakledning, som derefter vil blive hærdet. Resultatet vil være en fuldstændig fornyet spildevandsledning, der forventes at holde i op til 100 år.

Parallel med dette vil en ny cykelsti blive bygget på Nørrebrogade. Cykelstien er et projekt, der har været på dagsordenen i flere år, og som nu endelig er blevet finansieret gennem budgettet for 2023-2025.

Cykelstien skal hjælpe med at forbedre cykelforholdene på Nørrebrogade, samtidig med at der vil blive opretholdt parkering foran flere af boligblokkene, i det omfang det er muligt.

Disse omfattende ændringer vil utvivlsomt medføre nogen grad af forstyrrelse for beboerne i Nørrebrogadekvarteret. Men med forbedret klimasikring og cykelinfrastruktur i udsigt, vil de potentielle ulemper ved det omfattende vejarbejde formentlig være en acceptabel pris at betale for de langsigtede fordele.

For at sikre en gnidningsfri proces er det afgørende, at de involverede parter – herunder Fredericia Spildevand, lokale myndigheder og entreprenører – sikrer en konstant kommunikation med de lokale beboere. Dette vil omfatte regelmæssige opdateringer om projektets fremskridt, forventede afslutningsdatoer for forskellige faser af arbejdet og eventuelle ændringer i adgangen til vejen og andre faciliteter.

På trods af den uundgåelige ulempe, som ombygningen vil medføre for beboerne, er der også en følelse af forventning. Den planlagte cykelsti vil give cyklisterne en mere sikker og behagelig rute, og klimasikringsarbejdet vil styrke byens infrastruktur for at kunne modstå fremtidige klimaforandringer.

Som et af de mest ambitiøse projekter i Fredericia i de seneste år, vil dette projekt utvivlsomt være i offentlighedens søgelys. AVISEN vil fortsætte med at følge udviklingen tæt og holde vores læsere informeret om de seneste nyheder og opdateringer om Nørrebrogade-projektet.

Aabenraa og Tønder producerer mest grøn energi i Sydjylland

0

Solceller og vindmøller på land sørger for strøm svarende til forbruget hos 236.000 husstande i Aabenraa og Tønder, mens der i Fredericia kun produceres grøn strøm svarende til 3.500 husstandes forbrug. Der er stor forskel på, hvor meget grøn energi der produceres i de syd- og sønderjyske kommuner. DI opfordrer kommunerne til at gøre det hurtigt og nemt at investere i produktion af grøn strøm

I Aabenraa og Tønder producerer vindmøller på land og solceller grøn strøm til at dække det, der svarer til henholdsvis 128.200 og 107.800 husstandes forbrug. I resten af Syd- og Sønderjylland produceres langt mindre grøn strøm. I fx Fredericia og Sønderborg produceres kun grøn strøm svarende til henholdsvis 3.500 og 18.200 husstandes forbrug.

I hele Sydjylland producerer vindmøller og solceller strøm svarende til 620.400 husstandes forbrug. Det viser en analyse fra Dansk Industri.

– Det er flot, at Aabenraa og Tønder ligger forrest i feltet, når det gælder produktion af grøn strøm, men der er flere af vores kommuner, som trænger til at gøre en ekstra indsats for, at det bliver attraktivt for virksomheder, fonde og private at investere i grønne energianlæg. Det kræver fx hurtig sagsbehandling, en klar plan for arealer, der kan bruges til netop produktion af grøn strøm, og en positiv indstilling til alle ansøgninger, siger formand for DI Sønderjylland Tommy Seeberg og tilføjer:

– Vores syd- og sønderjyske kommuner skal selvfølgelig også se på, om de selv har mulighed for fx at opsætte solceller på taget af de mange bygninger, som de ejer, og dermed producere strøm til eget forbrug. Alle skal bidrage, hvis vi skal være både CO2-neutrale og fri for russisk gas.

Aabenraa ligger i top tre over de kommuner i Danmark, der producerer mest grøn strøm fra solceller og vindmøller på land. Vejle og Tønder ligger i top 10. Længere nede af listen ligger fx Kolding og Haderslev, hvor der produceres grøn strøm svarende til henholdsvis 24.200 og 27.200 husstandes forbrug. I Vejen produceres grøn strøm svarende til 39.000 og i Esbjerg 52.800 husstandes forbrug.

– Det er dejligt, at vi har nogle kommuner som Aabenraa, Vejle og Tønder, som i den grad er lykkes med at gøre det attraktivt at udbygge produktionen af grøn strøm, men hvis det fx skal være muligt for vores lokale virksomheder at flytte produktionen over på grøn strøm, så kræver det, at endnu flere kommuner for alvor får sat gang i udbygningen af grøn strøm, siger Tommy Seeberg.

Danmark har et mål om, at produktionen af elektricitet fra vedvarende energikilder skal femdobles frem mod 2030.

– Udbygningen af produktion af grøn energi er en opgave, som vi ikke kommer uden om, og hvor kommunerne spiller en hovedrolle i alt fra sagsbehandling til at sikre et godt samarbejde med de borgere, der bliver kommende naboer til alt fra solceller til vindmøller og biogasanlæg. De af vores kommuner, som endnu ikke har denne opgave øverst på listen, vil jeg blot opfordre til at hente inspiration fra fx Aabenraa, Vejle og Tønder, som allerede har gjort sig mange erfaringer, siger Tommy Seeberg.

Aabenraa er den kommune, der siden 2016 har haft den største stigning i produktionen af grøn strøm fra solceller og vindmøller på land. Vejle ligger i top tre og Tønder i top 10 i forhold til stigningen i produktionen.

Fakta om tallene:
Da efterspørgsel og udbud af grøn strøm sjældent passer sammen, vil produktionen af grøn strøm i praksis ikke gå til det antal husstande, det i teorien kan dække. Derudover eksporteres en del af strømmen til andre lande, og en del går til fx industrivirksomheder.

IC5-tog klar til at gå fra projekt til produktion

0

I april 2021 indgik DSB og togproducenten Alstom en aftale om leverance af 100 elektriske togsæt i årene 2025-2029. Nu er designprocessen nået så langt, at togleverandøren Alstom har produceret en 1-1 skalamodel af det nye IC5-tog, som det hedder i den danske version. Når designet om kort tid bliver endeligt låst, er IC5-togene klar til at komme i produktion.

De nye IC5-tog er en forudsætning for at kunne få fuldt udbytte af de store infrastrukturprojekter på jernbanen, der gennemføres i disse år fx elektrificeringen og nye signaler.

Den samlede investering i de nye togsæt beløber sig til over 20 milliarder danske kroner, når man tager det forventede antal togsæt og vedligehold af dem i betragtning.

Det nye IC5-tog er bygget op omkring produktionsplanformen Coradia Stream, der allerede er i passagerdrift i blandt andet Italien og Holland. Der er altså tale om en velafprøvet togplatform, der har kørt på de europæiske jernbaner i flere år. I IC5- udgaven er Coradia Stream tilpasset teknisk til danske krav og tilpasset danske designtraditioner.

IC5-togene skal erstatte IC3, IC4, IR4 og Øresundstogene, som udfases løbende, og det vil køre som både InterCityLyn-, InterCity og regionaltog.

Designet af det nye IC5-tog er nu så langt, at IC5-togleverandøren Alstom har produceret en såkaldt mockup af det kommende DSB-tog.

Der er tale om en 1:1-skalamodel af det kommende tog udstyret med sæder, borde og øvrigt interiør.

Formålet med mockuppen er at validere togets funktionalitet og design over for forskellige interessentgrupper, eksempelvis brugere med nedsat mobilitet. Derudover kan mockuppen bruges til at forberede uddannelsen af DSB’s personale og helt generelt vise kunderne, hvad de kan se frem til i det færdige tog.

Det har været en hovedprioritet at sikre komfortable siddepladser, og indretningen inviterer til, at kunderne både kan slappe af og arbejde undervejs på togturen. Der er god bordplads, stolene kan lænes tilbage, og sæderne har individuelle armlæn, læselys og strømudtag.

IC5-toget har desuden flere skærme, end vi kender det fra DSB’s nuværende tog. For kunderne betyder det, at der bliver bedre mulighed for information om toget og trafikken.

Der kan stadig blive ændret mindre ting i IC5-toget, inden designet om kort tid bliver helt låst, men detaljegraden i mockuppen er stor, og giver et godt indtryk af, hvad kunder og ansatte kan forvente af de endelige færdigbyggede IC5-tog.

– De nye tog er sammen med elektrificeringen af jernbanen og det digitale signalsystem med til skabe en tiltrængt modernisering af den danske jernbane, hvor hastigheden og komforten bliver højere. Jeg har ikke mindst lagt mærke til, at togets indstigningshøjde gør det lettere at komme ind og ud for passagerer med eksempelvis et handicap eller en barnevogn. Men der er faktisk noget at se frem til for alle passagerer, siger transportminister Thomas Danielsen (V).

– Vi er nået en vigtig milepæl sammen med Alstom. IC5-togene skal være rygraden i en klimavenlig, komfortabel og effektiv togtrafik i Danmark om få år. Med udformningen og designet af togsættene endeligt låst fast, kan arbejdet med at producere IC5-togene for alvor gå i gang, siger Flemming Jensen, der er adm. direktør i DSB.

– Gennem et tæt samarbejde med DSB har vi nu nået en vigtig milepæl med det endelige design – og den mockup – af IC5-toget. Nu ser vi frem til produktionen og leveringen af togene, der er baseret på vores velafprøvede Coradia Stream platform. Det kombinerer innovation, bæredygtighed og stor passagerkomfort på den bedst mulige måde. Detaljerne i toget er tilpasset Danmark, så der findes ingen tog som dette andre steder, siger Emmanuel Henry, administrerende direktør for Alstom i Danmark.

Alstom stiller mockuppen til rådighed for DSB efter aftale, og det er forventet, at den vil stå i København frem til 2025.

Fakta om IC5

  • DSB har i april 2021 indgået kontrakt med Alstom om leverance af 100 togsæt i årene 2025-2029. IC5 skal erstatte IC3, IC4, IR4 og Øresundstogene, som udfases løbende, og det vil køre som både InterCity-, InterCityLyn- og regionaltog.
  • Alstom har indgået kontrakter om levering af Coradia Stream-tog til jernbaneselskaber over det meste af Europa. Tilsammen har jernbaneselskaber i Tyskland, Holland, Luxemburg, Italien, Spanien, Rumænien og Danmark lagt ordrer på næsten 900 togsæt.
  • IC5 vil have en tophastighed på 200 km/t og har 7950 hestekræfter (IC3 har 1870 hestekræfter)
  • De første IC5-tog forventes leveret i 2025 og derefter løbende frem mod 2029, hvor alle 100 IC5-tog er leveret. Toget er bygget på Coradia Stream-platformen og DSB har døbt toget IC5, fordi det har fem vogne, og fordi navnet ligger i forlængelse af IC3 og IC4.
  • Materialerne i de nye IC5-tog er alle hentet i dansk designtradition og byder blandt andet på lys ask og sædestof med høj andel af uld, som gør at sæderne undgår miljøskadelig overfladebehandling. Alle produkter og materialer er miljømærkede og op til 96% af toget kan genanvendes.
  • IC5-toget har fem vogne med 300 siddepladser. Flere af vognene har lav indstigning, der er gode flex-områder til cykler og barnevogne og endnu flere pladser til opbevaring af bagage end i de eksisterende tog. Endelig har hvert togsæt tre toiletter, hvoraf ét af dem er kørestolsvenligt.

Bubber og Julie Berthelsen er tilbage med Cirkus Arenas nye forestilling i Fredericia, Vejle, Kolding og Middelfart

0

Cirkus Arena kommer til Fredericia med et storslået familieshow 31. maj kl. 17. Herefter spiller forestillingen i Vejle 1. og 2. juni kl. 17, i Kolding 10. juni kl. 16 og 11. juni kl. 14 samt i Middelfart 17. juni kl. 14. Bubber og Julie Berthelsen er i spidsen for festforestillingen, hvor du vil kunne opleve numre i en liga, som aldrig før er set i Danmark. Med sig har Bubber og Julie smukke heste, duften af savsmuld og prisbelønnede verdensartister – dét er rigtig cirkus!

Årets nye cirkusforestilling har begejstret publikum og anmeldere, der er enige om, at årets forestilling er suveræn. Både KøbenhavnLivs og Fyens Stiftstidendes anmelder har kvitteret med 5 stjerner og skrevet “Cirkus Arena har overgået sig selv i 2023”, og teatermagasinet Iscene skriver, at årets forestilling er “Cirkuskunst af højeste kvalitet”.

– Til årets forestilling har vi castet artister med de vildeste talenter, der hører til i en rigtig cirkusforestilling, samtidig med at vi har hævet sværhedsgraden. Det bliver rigtig vildt, når vi kommet til byen i år. Det bliver farligt og nervepirrende, og jeg er glad for, at jeg igen skal stå i manegen sammen med Julie. I Julie har jeg fundet den helt ideelle medvært, siger Bubber.

Numre i en helt ny liga

Årets show bringer artistnumre til Danmark i en helt ny liga. For første gang kommer publikum til at opleve den talentfulde trup Los Ortiz, der balancerer på hinandens skuldre som en 7-mands pyramide i en nervepirrende linedans højt oppe under teltets kuppel. Det er aldrig før set i Danmark.

Det går også vildt for sig, når knivkaster-parret The Jasters indtager manegen med kasteskyts og armbrøst. Knive og pile flyver tværs gennem luften, og med knivskarp præcision lander de få millimeter fra parrets kroppe. Et andet af cirkusverdenens stærkeste par, Duo Costache, udfører i år et nyt og farefuldt nummer, hvor Vita Costache kører en motorcykel, mens Leo Costache bærer Vita og motorcyklen i en kæde – alene med hans tænder.

De balancerende Los Ortiz skal også udføre det imponerende artistnummer ‘dødshjulet’, hvor artisterne løber og sjipper både indeni og udenpå to store roterende hjul. Der er ikke plads til fejltrin. Glæd dig også til at opleve poetisk luftakrobatik, betagende verdensrekordsættende jonglørkunst, morsomme klovnerier, trylleri i verdensklasse, samt Julie Berthelsens vidunderlige sangstemme.

– Jeg ser enormt meget frem til årets forestilling i trekantsområdet! Showet er selvfølgelig helt nyt i år, og jeg er imponeret over, hvad artisterne kan præstere. Hvordan de hele tiden gør deres numre endnu vildere. Bubber og jeg kæder alle numrene sammen, og vi prøver at gøre det både børne- og voksen-venligt med vores humor og budskaber. Mest af alt sørger vi for at alle, store som små, føler sig velkomne og vigtige. For det er de! Uden publikum intet cirkus, siger Julie Berthelsen.

Benny Berdinos 70 års artist-jubilæum

Cirkus Arenas direktør Benny Berdino kan i år fejre 70 års jubilæum som artist. Da cirkusdirektør Benny Berdino var 7 år gammel, optrådte han for første gang på scenen til en stor juletræsfest på Frederiksberg, hvor hans far Arne Berdino-Olsen stod for underholdningen. Benny husker tydeligt, hans far lovede ham 1 krone, hvis ikke han kiksede med sin optræden – og at han alligevel fik sin 1 krone, selvom der var et par små fejl. Denne optræden blev starten på Bennys artistkarriere, som fra 1955 udspillede sig i Cirkus Arena, som dengang var Danmarks mindste cirkus.

Benny optrådte i mange år som artist og sidenhen som sprechstallmeister. I 2023 er det blevet til 70 år som artist på de danske landeveje for Benny Berdino. De sidste 47 år har været som cirkusdirektør for Cirkus Arena, som i dag er nordens største cirkus. Rollen som sprechstallmeister har Benny i år givet til Bubber og Julie, men Benny er stadig med rundt på alle de danske landeveje, hvor han får alt bag kulisserne til at klappe, så Cirkus Arena fortsat kan udvikle og udbrede den danske cirkustradition.

– Jeg er utrolig glad for, at Julie og Bubber endnu en gang har taget tøjlerne på årets nye cirkusforestilling. Her 70 år efter jeg trådte ind i cirkusverdenen, er der stadig intet der kan samle så mange generationer om en fælles oplevelse, som cirkus kan. I cirkus er der noget for alle aldre, og jeg ser frem til at skabe rammerne om en forestilling, som familierne kan tale sammen om længe efter, siger Benny Berdino.

Cirkus Arena opfører årets cirkusforestilling i Fredericia 31. maj kl. 17, i Vejle 1. og 2. juni kl. 17, i Kolding 10. juni kl. 16 og 11. juni kl. 14 samt i Middelfart 17. juni kl. 14. Billetsalget er begyndt på www.arena.dk

Berørt mor om besparelser: Hvordan vil I sikre velfærden?

0
Foto: Thomas Max - avisen.nu

Det er ikke gået ubemærket hen, at der er besparelser på skoleområdet i Middelfart Kommune. En af skolerne, der rammes, er Skrillingeskolen, som er for elever med indlæringsvanskeligheder.

Torsdag den 4. maj blev besparelserne vedtaget med et flertal i Middelfart Byråd. Nye Borgerlige og Enhedslisten stemte som de eneste imod. Besparelserne kommer som følge af et merforbrug på 67 millioner kroner ved første budgetopfølgning. I alt skal der spares syv millioner kroner alene i 2023. I de kommende år lyder besparelserne på henholdsvis 9,2 millioner og 14,03 millioner i både 2025 og 2026.

På Skrillingeskolen laves der en tilbagerulning af takstglidning, der i år betyder en besparelse på 1,2 millioner kroner, 2,4 millioner kroner næste år og i både 2025 og 2026 3,776 millioner kroner. Det fik borgere til at møde op til spørgetiden på byrådsmødet, hvor budgettet blev vedtaget. En af dem var en Jeanet Waldemar, mor til et barn på Skrillingeskolen, der undervejs, mens hun læste sit spørgsmål op, ikke kunne holde tårerne tilbage. Moderen fortalte, at datteren har angst, PDA, autisme og ikke kan lide høje lyde.

– Hvordan sikrer I hendes trivsel? Hun er ikke engang fuldtid og kan ikke tåle, at der kommer flere i klassen, og kan ikke engang være der 2,5 time om dagen. Jeg ved ikke, hvordan jeg skal tage hende hjem igen. Hvordan vil I sikre deres velfærd? lød hendes spørgsmål.

Borgmester Johannes Lundsfryd (A) tog ordet for at svare på spørgsmålet, som han var berørt over med fortællingen bag.

– Jeg kan og må ikke gå ind i konkrete sager. Generelt kommer der til at være en stor opgave for ledere og medarbejdere til at sikre en ordentlig kvalitet på Skrillingeskolen. Det tror og er jeg sikker på, man kan komme til at sikre i fremtiden. Skrillingeskolen har stadig midler til at foretage undervisning og omsorg for de elever, der er der, og vil fortsat have den opgave, sagde Johannes Lundsfryd.

Borgmesterens ord giver nogen trøst, men for mange forældre, lærere og skolebestyrelser vil usikkerheden formentlig vedblive, indtil de faktiske konsekvenser af besparelserne bliver klare.

Tre personer anholdt og fængslet for at sælge narko til børn og unge helt ned i 13-års alderen i Svendborg

0
Foto: Thomas Max - avisen.nu

Fyns Politi har i går anholdt tre mænd for at salg af narko til bl.a. børn og unge i Svendborg. Det er den anden aktion i det lokale narkomiljø inden for kort tid. To af mændene, der blev anholdt, har fået en straksdom og den sidste blev varetægtsfængslet i 4 uger.

Der er tale om tre mænd alle fra Svendborg Kommune:

A: en 19-årig mand blev varetægtsfængslet i 4 uger. Han er sigtet for videresalg af ikke mindre end 10,2 kg Hash og ikke mindre end 1,4 kg. kokain.

B: en 32-årig mand fik en straksdom på 2 ½ års ubetinget fængsel for videresalg af 500 gram kokain og 5 kg. hash og forsøgt videreformidling af 100 gram amfetamin. Manden blev varetægtsfængslet efter dom.

C: en 19-årig mand fik en straksdom på 1 års ubetinget fængsel for videresalg af 200 g kokain og 2 kg hash. Han blev varetægtsfængslet efter dom.

Mange af de personer, der er blevet solgt til, er børn og unge ml. 13-18 år.

– Det er ingen hemmelighed, at vi tager salg af narko til særligt børn og unge meget alvorligt, og at det er noget, vi har arbejdet meget aktivt på at sætte en stopper for. Derfor er jeg også tilfreds med, at de her tre personer er anholdt, og at de dermed er kommet væk fra gaden. De to straksdomme, der er blevet givet i dag sender også et stærkt signal om, at det har alvorlige konsekvenser at sælge stoffer. Det synes jeg, er et vigtig budskab at få ud, politikommissær Rasmus Tyllesen fra Fyns Politi.

Anholdelserne kommer efter at politiet har efterforsket mod de tre personer over en periode.

Grundlovsforhøret foregik i Retten i Svendborg og blev afholdt for lukkede døre.

Tobias Jørgensen som folketingskandidat i Kolding

0
Tobias Jørgensen. Foto: AVISEN

Venstres bestyrelse i Kolding kreds syd har indkaldt til opstillingsmøde af folketingskandidat for Kolding. Tobias Jørgensen der er et kendt ansigt i kredsen, har meldt sit kandidatur, og håber på opbakning blandt kredsens medlemmer på opstillingsmødet d. 15 juni.

Tobias Jørgensen har ved de seneste to folketingsvalg været spidskandidat i Fredericia-kredsen. Nu vil han gå efter at blive det Kolding syds kreds.

– Jeg føler mig som det bedste bud på en kandidat, der igen kan få Venstre i Kolding repræsenteret på Christiansborg. Ved valget d. 1. november sidste år, var jeg ubetinget den Venstrekandidat der fik flest stemmer i valgkredsen, trods jeg var opstillet andetsteds. Jeg har gentagne gange vist at jeg er langtidsholdbar i valgkamp, både til kommunalvalg og folketingsvalg, og så har jeg uden afbrud været medlem af partiet siden mine tidlige 20ere, siger Tobias Jørgensen.

Hos Venstre i Koldings gruppeformand og borgmesterkandidat Jakob Ville er der heller ingen tvivl.

– Tobias er et rigtig godt bud på den der er vores kommende folketingskandidat, han er både arbejdsom og inde i de ting han har ansvar for, eneste minus jeg kan se ved at få Tobias i folketinget er, at vi så mister ham i byrådsgruppen, da han har været meget tydelig omkring sin holdning til dobbeltmandat, siger Jakob Ville og fortsætter:

– Men det kommer nok ikke bag på nogen at Tobias har ambitioner i forhold til det at blive valgt i folketinget, og den rejse starter med at have en god valgkreds, det kan han få her i Kolding, hvor han både er født og bor, jeg kender Tobias og derfor er det nemt for mig at give ham de bedste anbefalinger.

Den opbakning tages ikke for givet.

– Det er klart at jeg sætter pris på al opbakning, og især den fra Jakob, det er alfa og omega at Venstre stiller stærkeste hold hver gang der er valg, jeg er ærkeliberal helt ind til knoglerne, jeg brænder for forenings-Danmark, fællesskaber, frihed, de kloge hænder og hele mit lokalområde. Og hvis jeg får ”anførerbindet” på d. 15. juni, så vil jeg arbejde solen sort for at blive valgt i folketinget, og være det lokale bindeled, når der tales ingeniøruddannelser, støjdæmpende foranstaltninger ved motor- og hovedveje og meget mere, siger Tobias Jørgensen.

Opstillingen finder sted i Arena Syd i Vamdrup, hvor alle medlemmer der bor i Koldings valgkreds syd, vil være velkomne til at møde bestyrelsen og kandidaten.

Skolebesparelser i Middelfart: En katastrofe ifølge udvalgsmedlem

0

Middelfart Kommune står over for betydelige udfordringer, når det gælder kommende besparelser i skolesektoren. Jonas Jensen (D), medlem af skoleudvalget, mener, at skolerne er dem, der vil blive ramt hårdest.

Middelfart Kommune står overfor store besparelser grundet et merforbrug på 67 millioner kroner i årets første budgetopfølgning. Det går nu udover blandt andet skoleområdet.

– Det jeg kan se i besparelsesrunden, der er kommet, er, at dem der rammes, er virkelig skolerne, og min vurdering er, at de tager hårdest tæv. Det bliver med katastrofale følger, siger Jensen. Han understregede især bekymringen for inklusionselever, hvis uddannelse vil blive påvirket af disse nedskæringer.

Jonas Jensen blev særlig rørt, da en mor havde samlet mod til at fremføre sin virkelighed i mødet med besparelserne, da hun mødte op til et byrådsmøde.

– Jeg begyndte at tude. Det var så hårdt at høre på moderen, der havde samlet sig mod til at komme og fortælle virkeligheden, siger han.

I forbindelse med et ekstraordinært byrådsmøde den 4. maj var der demonstrationer, hvor lærere og elever fra Skrillinge Skole dannede en espalje og klappede af byrådsmedlemmerne, der støttede budgettet. – De udstillede dem på det groveste med de ironiske klap, siger Jensen, som selv har et barn med særlige behov og derfor forstår demonstrationens budskab på et dybt personligt plan.

Jensen understreger, at placeringen af børn i specialtilbud ikke er en tilfældighed, men en nødvendighed.

– Det er svært i forvejen at blive visiteret til et specialtilbud. Det er gratis, når forvaltningen siger, at man vil få flere i fællesskaber, og det er løsningen. Det bliver godt for nogen, men det bliver ikke lykken, fortæller Jonas Jensen.

Mange lærere, forældre og berørte skolebestyrelser har udtrykt frustration over situationen, og Jonas Jensen er enig i, at noget skal ændres. – I Lasses (Lasse Schmücker fra Enhedslisten, red.) og mit budget havde vi ikke taget så meget fra skolerne, siger han.

Endelig påpeger han, at besparelserne kommer oveni en allerede stram økonomi: – Det er underfinansieringen i forvejen. De skulle fyre syv lærere på Øster Skole i forvejen, og det var pga. sidste års budget, som de ikke havde efterlevet. Så kommer endnu en besparelse og de skal fyre flere, konstaterer Jensen.

Skoleudvalget i Middelfart har endnu ikke fuldt ud forstået konsekvenserne af de forestående besparelser. – Vi havde udvalgsmøde i tirsdags, og der skulle vi have forlagt konsekvensen. Den fulde konsekvens har vi ikke fået endnu. Man regner stadig på, hvad det betyder,” afslutter Jensen.

Konsekvenserne af disse betydelige besparelser er stadig ved at blive fastslået, men det er tydeligt, at der er bekymring blandt både forældre, lærere og skoleudvalgsmedlemmer. Jonas Jensen fremhæver den menneskelige side af denne situation, hvor økonomiske besparelser har en direkte indflydelse på børn, lærere og forældres liv.

Middelfart Kommune, ligesom mange andre kommuner rundt om i landet, står nu over for den udfordring at skulle balancere økonomisk ansvarlighed med at sikre kvaliteten af uddannelse for alle børn. For nuværende er det dog usikkert, hvordan denne balance vil blive opnået, og hvilken virkning det vil have på det lokale skolesystem.

Politiet undersøger mistænkeligt forhold ved transportcenter

0

Sydøstjyllands Politi har bekræftet, at de er til stede ved transportcentret ved afkørsel 59 på Østjyske motorvej, efter en anmeldelse om et mistænkeligt forhold i en bus fik dem på sagen.

Politiet har standset en bus og har foretaget en anholdelse på baggrund af den anmeldelse, de modtog. Detaljerne omkring den mistænkte person er endnu ikke blevet frigivet, og det er uklart, hvad det mistænkelige forhold vedrører.

Efter anholdelsen fortsætter politiet deres arbejde på stedet.

Vejle er tilbage i Superligaen

0
(Foto: AVISEN)

Vejle Boldklub har formået at spille sig tilbage i Superligaen efter et års fravær, trods en nervepirrende uafgjort kamp mod Sønderjyske. Vejles uafgjorte resultat er nok til at sikre dem en plads i toppen af dansk fodbold, med tre kampe tilbage i NordicBet Ligaen.

På udebane var det Vejle der førte an i det intense opgør, understøttet af 1.400 håbefulde fans, der havde taget turen for at støtte holdet i denne afgørende kamp. Deres tålmodighed blev belønnet efter 66 minutter, da Arbnor Mucolli bragte Vejle foran med en scoring til 1-0.

Men kampen var langt fra afgjort. Efter 82 minutter kom Vejle i problemer, da forsvarsspilleren Stefan Valkov fik sit andet gule kort, hvilket reducerede Vejle til 10 mand på banen. Sønderjyskes mulighed for comeback blev pludselig mere realistisk.

Og Sønderjyske udnyttede deres overtal. Dybt inde i overtiden fik Sønderjyskes Emil Frederiksen bolden i nettet, udlignende scoren til 1-1. Et hjerteskærende øjeblik for Vejle, men uafgjort var stadig nok til at sikre deres oprykning til Superligaen.

Trods den sidste tids nervepirrende drama, kan Vejle og deres fans nu fejre deres velfortjente tilbagevenden til Superligaen. Med stadig tre kampe tilbage i NordicBet Ligaen, er holdet sikkert opsat på at afslutte sæsonen med manér.

Ungdommens Hus åbnes for 13-årige: Venstre vil sikre bedre overgang for unge

Ungdommens Hus åbnes for 13-årige: Venstre vil sikre bedre overgang for...

0
Aldersgrænsen i Ungdommens Hus sænkes fra 18 til 13 år. Beslutningen er truffet i Unge- og Uddannelsesudvalget og skal sikre en bedre overgang mellem...