Medie: FC Fredericia laver nyt rekordsalg

0

FC Fredericia er ifølge det svenske medie Expressen i gang med at lave et rekordsalg, da klubbens topscorer, Adam Jakobsen, er på vej væk.

Det er Allsvenskan-klubben Brommapojkarna, der igen har rettet sigtekornet mod Fredericia, som de har gjort to gange inden for det seneste års tid.

Først var det Alexander Jensen, som de købte i sidste års vintervindue, og tilbage i januar var det Frederik Christensen. Nu er yderligere en handel på vej til at gå igennem mellem parterne.

Det drejer sig om Adam Jakobsen, der kom til FC Fredericia i sommeren 2022. Efter en tung start har han slået sit navn fast og er pt. klubbens topscorer i denne sæson med syv mål. Men Adam Jakobsen kommer efter alt at dømme ikke til at score flere mål for FC Fredericia.

Ifølge Expressen har Brommapojkarna fundet den store pengepung frem, da de ifølge mediet sender et rekordstort beløb i FC Fredericias retning. Tilbage i januar solgte FC Fredericia Tobias Bach til AGF i en rekordhandel til omkring to millioner kroner, og det beløb, som Brommapojkarna nu har fundet frem, må dermed være større end det.

Dermed tyder det ikke på, at Adam Jakobsen kommer i aktion for FC Fredericia, når de lørdag spiller sæsonens sidste kamp i grundspillet mod HB Køge.

ADP i samarbejde med Dansk Erhverv for at fremtidssikre danske havne

0

Pr. 15. marts 2024 er ADP A/S medlem af Dansk Erhverv med det formål at styrke det politiske arbejde for bl.a. at sikre, at ADP kan fremtidssikre havnedriften og være med til at understøtte Danmarks klimamålsætninger.

Havnene i Fredericia og Nyborg samt Taulov Dry Port er ejet og drevet af ADP A/S, og udviklingen buldrer derudaf. Udviklingspotentialet er dog endnu større, og det kan opnås ved bedre politiske rammer for de danske havne, som i stadig højere grad konkurrerer med internationale aktører.

Lige nu er havnen i Fredericia i gang med en havneudvidelse, der skal fremtidssikre kapaciteten til den efterspørgsel på containerområdet, som havnen har nu og ser ind i fremadrettet. Sammenhængen mellem Taulov Dry Port, aktiviteterne på havnen og den centrale placering som grønt, multimodalt knudepunkt for transport og logistik gør området til det mest optimale sted i Danmark, der kan understøtte den danske import og eksport. Det har ADP i sinde at få til at blomstre, og det skal Dansk Erhverv understøtte.

– ADP er i gang med at udleve et potentiale, der kan nå endnu højere international flyvehøjde, hvis de politiske processer og beslutninger spiller sammen med os. Der er her og nu brug for en revurdering af havneloven, der bl.a. skal understøtte en bedre udnyttelse af havnearealerne og sikre lige vilkår for adgang til finansiering, fastslår Rune D. Rasmussen, adm. direktør ADP og fortsætter:

– Vi har i ADP store ambitioner på den grønne omstilling, og vi har forudsætningerne for at understøtte Danmarks klimamålsætninger bl.a. via vores energiinfrastrukturselskab ADP Energy Infrastructure. Det kræver f.eks. en smidigere myndighedsgodkendelse af grønne projekter. Derudover skal der arbejdes på havnelovens retorik, så den bliver teknologineutral, så det er muligt for havnene at etablere og benytte solceller på tagene. Dansk Erhverv er i dag dybt engageret i den grønne omstilling på både energi- og transportområdet og deler ADP’s ønsker til fremtidens havneudvikling, så der er en del, vi kan tage fat på sammen.

Brian Mikkelsen, adm. direktør Dansk Erhverv, er enig i, at samarbejdet skal være med til at sikre et stærkt, grønt transportknudepunkt med den klare ambition om at gøre Danmark til et endnu mere konkurrencedygtigt land på transport og logistik og i den grønne omstilling:

– ADP tænker i den grad ud af boksen for at styrke havneforretningen og understøtte omlægning af godstransporten med fokus på klimaet og reduktion af CO2. Taulov Dry Port og ADP Energy Infrastructure er to gode eksempler på det, da begge datterselskaber styrker den klassiske havneforretning i både Fredericia og Nyborg. Samtidig viser de, hvordan ADP tænker havnene ind i at nå Danmarks målsætning om at blive CO2-neutral i 2050. I Dansk Erhverv er den grønne omstilling ikke mindst inden for transportområdet en prioriteret dagsorden, som vi arbejder ihærdigt på at fremme sammen med vores medlemsvirksomheder og i godt samspil med beslutningstagere og myndigheder. Derfor er vi rigtig glade for, at ADP har valgt at blive en del af Dansk Erhverv.

MobilePay ramt af nedbrud

0
(Foto: Claus Sjödin )

Betalingsapplikationen MobilePay er i øjeblikket nede.

Når man forsøger at åbne app’en står der:

– MobilePay fungerer desværre ikke lige nu. Vi arbejder på at løse problemerne så hurtigt vi kan.

Hunde blev solgt ulovligt i Fredericia og Middelfart

0

Fire personer er i dag ved Retten i Kolding blevet dømt for ulovlig import og handel med et stort antal hundehvalpe. Tre af tiltalte blev idømt en betinget fængselstraf, og de fire blev sammenlagt idømt konfiskation af en fortjeneste på 396.000 kroner. To af de nu dømte frakendes desuden retten til erhvervsmæssig handel med hunde og erhvervsmæssig opdræt af hunde i fem år.

En kvinde på 36 år samt tre mænd på henholdsvis 33 og 34 og 55 år er fredag blevet dømt for ulovlig import og handel med hunde. Kvinden og den ene mand er bosiddende i Middelfart, mens de to andre er bosiddende i Rumænien.

Sagen omhandler import og handel med 129 hvalpe – primært af racen malteser – og er efterforsket af Den Specialiserede Dyrevelfærdsenhed Syd ved Sydøstjyllands Politi. Sagen betragtes som organiseret kriminalitet, og hvalpene er solgt i perioden fra juli 2019 til marts 2020, og fremgangsmåden har været den samme i alle forhold.

Hundene blev solgt fra adresser i Fredericia og Middelfart.

Behandlingen af sagen begyndte ved Retten i Kolding den 4. september 2023 og har siden strakt sig over 13 retsdage. Afsættet er et anklageskrift med 30 tiltalepunkter, der alle omhandler strafbare handlinger relateret til ulovlig import og handel med hundehvalpe, og bevisførelsen har været omfattende.

Fik tip fra dyrlæge

Hvalpene er ifølge dommen blevet indført til Danmark fra Rumænien, uden at nogen af de tiltalte har været registreret som importører hos Fødevarestyrelsen. Herefter er hvalpene fra de tiltaltes respektive adresser blevet solgt til private borgere via annoncer på internettet, selvom de tiltalte heller ikke havde tilladelse til erhvervsmæssig handel med dyr.

Ved indførslen af hvalpene fra Rumænien har de tiltalte heller ikke fulgt de gældende regler og krav, som gælder i forbindelse med erhverv. Det vil sige, at hvalpene ikke har været ID-mærkede med chip, ikke har været rabiesvaccineret og heller ikke er blevet undersøgt af en bemyndiget dyrlæge eller har været ledsaget af et sundhedscertifikat, som det ellers er påkrævet.

I løbet af de 13 retsdage har mange købere af de solgte hunde været i retten for at forklare om deres handel. En række dyrlæger fra Trekantsområdet har ligeledes vidnet i sagen. Dyrlægerne havde alle chippet og undersøgt et eller flere af de 30 hvalpekuld, som sagen omhandlede. Det var et tip fra netop en dyrlæge, der i første omgang fik Sydøstjyllands Politi til at efterforske sagen.

I retten har de nu domfældte delvist nægtet sig skyldige, idet de har afvist, at der skulle være tale ulovlig import og erhvervsmæssig salg til danske købere. De bestred ligeledes antallet af hunde. Endelig nægtede de tiltalte at have handlet i forening, og de har lagt vægt på, at de kun har haft et meget lille eller intet udbytte i forbindelse med salg af hvalpene.

396.000 kroner konfiskeres

Dommen indebærer, at kvinden fik en fællesstraf, da hun tidligere har fået en betinget dom for et andet forhold. Hun fik fem måneders betinget fængsel med vilkår om samfundstjeneste. Hun blev desuden frakendt retten til erhvervsmæssig handel med hunde og erhvervsmæssig opdræt af hunde i fem år.

Den 33-årige fik 60 dages betinget fængsel med vilkår om samfundstjeneste. Han blev ligeledes frakendt retten til erhvervsmæssig handel med hunde og erhvervsmæssig opdræt af hunde i fem år.

Den 34-årige fik 60 dages betinget fængsel.

Den 55-årige fik en bøde på 60.000 kroner.

Dommen indebærer desuden, at der konfiskeret i alt 396.000 kroner, som retten vurderer, at de fire har tjent på ulovligt at importere og sælge hunde.

Den dømte kvinde har anket rettens afgørelse. Det vides ikke, hvordan de andre forholder sig til dommen.

For anklagemyndigheden mødte specialanklager Lone Petri Kristensen og senioranklager Henriette Hørmann Kofod.

Solid start på 2024 med stor vækst i togrejser

0

DSB er kommet godt fra start i 2024, og de første to måneder af 2024 har budt på en markant vækst i antallet af togrejser.

I januar og februar var der 26,9 mio. rejser. Det er hele 7 procent flere end samme periode i 2023.

– Vi oplever lige nu stor vækst i både regionaltrafikken, rejser over Storebælt og i S-tog. Det er positivt, at flere kunder vælger toget, og vi forventer, at tendensen fortsætter i 2024, fortæller Kommerciel direktør i DSB, Jens Visholm.

Dermed fortsætter kundevæksten fra sidste år ind i 2024. I 2023 havde DSB i alt 162 mio. rejser, hvilket er 9 procent flere end i 2022, når der korrigeres for afgivet trafik. Især de københavnske S-tog trækker nye rejsende til, så antallet af rejser med S-tog er indtil videre steget med 1,4 mio. i 2024.

Tronskiftet søndag den 14. januar var historisk, på dagen havde S-togene over 240.000 rejsende, hvilket er op mod 90.000 flere rejser end en normal søndag. Men også uden tronskiftet har S-togene kørt med markant flere rejsende end sidste år.

Samtidig kører S-toget fortsat med en utrolig høj kundepunktlighed, der i 2024 indtil videre ligger pænt over 96 procent. Punktlighed måles på andelen af kunder, som ankommer inden for 2:59 minutter efter planlagt ankomst.

I Fjern- og Regionaltogstrafikken ligger punktligheden indtil videre over målet på 75 procent. Det selvom januar var påvirket af snestormen efter nytår. I februar lå den på 81,3 procent.

I disse år er punktligheden på Fjern- og Regionaltog i perioder præget af det omfattende arbejde på jernbanenettet i Danmark med elektrificering, implementering af nyt signalsystem og fornyelse af skinner rundt omkring i landet.

– Vi er overordnet set kommet godt i gang med året, og efter lidt udfordringer med vejret i starten af året, så ligger vi samlet set pænt over målet for Fjern- og Regionaltog samlet set. Når vi ser på S-tog, så er det ganske enkelt helt i særklasse, når man sammenligner med lignende bybaner i verden, fortæller Jens Visholm.

Pengepung stjålet fra indkøbsnet

0

En borger har anmeldt et tyveri til Fyns Politi, som fandt sted den 14. marts 2024, i Middelfart.

Ifølge døgnrapporten mistede anmeldere en pengepung under et besøg på Brovejen.

Pengepungen, som indeholdt en række forskellige kort samt kontanter, blev på ukendt vis stjålet fra forurettedes indkøbsnet.

Tyveriet fandt sted omkring torsdag kl. 12:15.

Lastbilchauffør får betinget fængselsdom for brug af tidligere kollegas førerkort

0
Foto: Thomas Max - avisen.nu

En 49-årig mand blev i går den 14. marts dømt ved Retten i Odense for i 25 tilfælde i november og december 2022 at have kørt lastbil på en andens førerkort. Hans eget førerkort var udløbet.

Den 49-årige lastbilchauffør, der kommer fra Aarhus-området, blev den 5. december 2022 standset og kontrolleret ved Middelfart af Sydøstjyllands Politi, Tungvognscenter Syd.

Manden erkendte sig skyldig og forklarede, at hans eget førerkort var udløbet. For at undgå at blive fyret brugte han et førerkort fra en tidligere kollega, som havde glemt det i lastbilen.

Lastbilchaufføren blev idømt tre måneders betinget fængsel med vilkår om at udføre 80 timers samfundstjeneste og en ubetinget frakendelse af førerretten i seks måneder til de tunge kategorier.

Han fik også en bøde på 1.000 kroner, fordi han ikke havde sit chaufføruddannelsesbevis med sig.

Den 49-årige udbad sig betænkningstid i forhold til, om han ønsker at anke dommen.

For anklagemyndigheden ved Sydøstjyllands Politi mødte specialanklager Pernille Moesborg.

23-årig mand var sur og punkterede bildæk

0

En 23-årig mand fra Ikast var tilsyneladende blevet sur, da han var i Kolding.

Sydøstjyllands Politi oplyser, at den 23-årige mand havde været på besøg hos nogen og gik fra adressen på Kløvervej i Kolding i sur tilstand.

Efterfølgende har den 23-årige mand lavet hærværk på minimum 15 biler, der har fået punkteret deres dæk.

Det blev opdaget, og derfor blev politiet tilkaldt. De endte med at anholde manden torsdag klokken 22:30.

Den 23-årige mand er stadig i politiets varetægt.

34-årig kvinde kørte over for rødt og forårsagede færdselsuheld

0

En kvinde overså et rødt lys torsdag morgen ved Skærbækvej i Fredericia.

Uheldet skete i krydset ved Europavej, hvor den 34-årige kvinde kørte frem for rødt og ramte en 28-årig mand, der kom kørende og ville til venstre mod Europavej.

I forbindelse med uheldet skete der materielskade.

Kvinde på el-løbehjul kørt til tjek med skader i ansigtet

0

Torsdag klokken 07:40 skete der et færdselsuheld i rundkørslen ved Nørrebrogade i Fredericia.

En 36-årig kvinde kom kørende i en bil og ville svinge til højre af Nørrebrogade i rundkørslen, men i den forbindelse kom der et el-løbehjul kørende indenom.

El-løbehjulet, der blev kørt af en kvinde, ville lave en undvigelsesmanøvre og væltede i den forbindelse og slog ansigtet.

Der blev derfor tilkaldt en ambulance til stedet, og kvinden blev kørt til tjek på skadestuen, og der er mulige skader på kvindens kæbe.

Nemo Thomsen skriver historie med skifte til FC Fredericia

Nemo Thomsen skriver historie med skifte til FC Fredericia

0
FC Fredericia har hentet den 22-årige angriber Nemo Thomsen i Brabrand IF på en fireårig kontrakt. Den grønlandske landsholdsspiller bliver dermed den første mandlige...