Bent Andreasen, 1933 – 2023

1. november indfører Region Syddanmark et 72-timers udvidet behandlingsansvar. Det betyder, at de syddanske sygehuse beholder ansvaret for udvalgte patienters behandling 72 timer efter udskrivelsen.
Alt for mange ældre patienter genindlægges, og det vil politikerne i Region Syddanmark gerne ændre på. Derfor godkendte regionsrådet 28. august en model for et 72-timers udvidet behandlingsansvar i Region Syddanmark.
Det udvidede behandlingsansvar betyder, at den kommune, patienten udskrives til, kan tage direkte kontakt til den afdeling på sygehuset, som patienten er udskrevet fra, i 72 timer efter udskrivelsen. Det kan de gøre for at afklare spørgsmål om f.eks. medicin eller behandlingsplan eller for at få sundhedsfaglig sparring eller rådgivning på grund af en forværring i patientens tilstand. Formålet er høj kvalitet, patientsikkerhed og sammenhæng i forløb og dermed også at medvirke til færre genindlæggelser.
Regionsrådsformand Stephanie Lose (V) siger:
– 72-timers udvidet behandlingsansvar er sat i verden for at give patienterne større tryghed og oplevelsen af bedre sammenhæng mellem sygehus og patientens kommune i forbindelse med deres udskrivelse og de første dage tilbage i hjemlige rammer. Det er vores forventning, at det vil gøre en markant forskel for dem, at sygehuset og kommunen snakker sammen om f.eks. smertebehandling i dagene efter, de er kommet hjem, frem for at de skal genindlægges, hvis sundhedspersonalet kan blive enige om en ny plan via et telefonopkald.
Beslutningen i regionsrådet kommer i kølvandet på Region Syddanmarks budgetaftale for 2023, hvor aftalepartierne blev enige om at indføre et 72-timers udvidet behandlingsansvar, hvor sygehuset beholder behandlingsansvaret i tre døgn efter udskrivelse for at undgå de mange akutte genindlæggelser. Regeringen og Danske Regioner har med deres aftale om en akutplan for sundhedsvæsenet efterfølgende aftalt, at alle regioner at indfører et 72-timers udvidet behandlingsansvar i løbet af 2023.
Det udvidede behandlingsansvar i Region Syddanmark træder i kraft 1. november.
Med den model politikerne har vedtaget for det 72-timers udvidede behandlingsansvar, skal sygehusene tage sig af de patienter, der i forbindelse med udskrivelsen har behov for det. For patienter, der er tilknyttet den kommunale sygepleje, betyder modellen, at de kommunale sygeplejersker har mulighed for at kontakte sygehuset, uanset om patienterne er hjemme, på et plejecenter eller tilknyttet et andet kommunalt sundhedstilbud.
Stephanie Lose siger:
– Det udvidede behandlingsansvar skal først og fremmest komme patienterne til gavn. Men det vil også være med til at løfte og skærpe samarbejdet mellem sygehuset og den kommunale sygepleje, der står klar til at tage imod, når patienterne udskrives. Jo skarpere behandlingsplaner og detaljer om medicin er beskrevet fra sygehusets side, jo nemmere er det for den kommunale sygepleje at tage imod patienten.
Når de 72 timer er gået, og sygehusene ikke længere har ansvaret for patienten, så overgår ansvaret til den praktiserende læge.
I 2024 vil regionerne i fælleskab gennemføre en evaluering af 72-timers udvidet behandlingsansvar.
På fredag kommer Kongeskibet Dannebrog til Fredericia med H.M. Dronning Margrethe ombord. Læs her programmet.
Den 29. august indleder Hendes Majestæt Dronningen officielt sensommertogtet. Sensommertogtet bringer Hendes Majestæt Dronningen og Kongeskibet Dannebrog til Vordingborg, Randers og Fredericia, hvor sensommertogtet bliver afsluttet den 1. september 2023.
I forbindelse med Dronningens besøg i Fredericia den 1. september får Fredericia også besøg af Gardehusarregimentets Hesteskadron.
Hesteskadronen slår lejr i Kanalbyen, og her vil du kunne se nærmere på gardehusarernes heste til åben stald onsdag den 30. august. Du kan også opleve, at Gardehusarregimentet træner med hesteskadronen i byens gader både onsdag og torsdag, så alle er klar til Dronningens besøg fredag den 1. september.
Onsdag den 30. august vil du kunne opleve gardehusarernes heste helt tæt på og se, hvad husarerne kan med deres heste til en ride-opvisning.
Staldene åbner kl. 18.30, og der vil være ride-opvisning og anden underholdning indtil kl. 20.30.
Program for åben stald hos Gardehusarregimentet i Kanalbyen
Kl. 17.30: Åben Stald åben, se de flotte heste
Kl. 19.30: Borgmesteren byder velkommen.
Kl. 19.35: Kvadrilleridning med ryttere fra Fløe Horses, Fredericia
Kl. 19.45: Kæpheste Show med fart på, fra Fløe Horses, Fredericia
Kl. 19.50: 6. juli-Garden musicerer.
Kl. 20.00: Fremvisning af Den Kgl. Stald-Etat
Kl. 20.10: Opvisning ved Hesteeskadronen
Alle tider er cirka-tider, og der tages forbehold for ændringer.
Kl. 10.00 – Ankomst til Fredericia Havn
H.M. Dronningen ankommer med Kongeskibet Dannebrog til Fredericia Havn. Her står en modtagelseskomité bestående af blandt andre borgmester Steen Wrist klar, når Kongeskibet anløber kajen. Der udbringes et nifoldigt leve, og Slesvigske Musikkorps spiller ”Kong Christian”.
Kl. 10.30 – Karetkørsel i Fredericia
H.M. Dronningen kører sammen med borgmester Steen Wrist i karet gennem Fredericia til Fredericia Rådhus med eskorte af Gardehusarregimentets Hesteskadron.
Kl. 10.50 – Modtagelse på Fredericia Rådhus
H.M. Dronningen bliver modtaget af kommunaldirektør Thomas Jaap ved ankomsten med karet til rådhuset. På Fredericia Rådhus holder borgmester Steen Wrist en officiel velkomsttale for H.M. Dronningen og præsenterer byrådsmedlemmerne i Fredericia Kommune. Rådhuset er opført af arkitekter Halldor Gunnløgsson og Jørn Nielsen efter en konkurrence i 1955 i modernistisk stil med enkle, men eksklusive materialer.
Kl. 12.00 – Besøg på Kirstinebjergskolen
Distriktsskoleleder Stefan Kelstrup modtager H.M. Dronningen sammen med afdelingsskoleleder Thomas Rotendahl i skolegården sammen med skolens elever. På Kirstinebjergskolen skal Dronningen besøge en taleklasse og høre om, hvordan skolen arbejder med børn, der har et sprogligt handicap, således at handicappet “usynliggøres”, og børnene kan deltage i en “helt almindelig” klasse på sigt.
Kl. 12.30 – Frokost på Kulturkasernen og Eksercerhuset
Kommunen er vært ved en officiel frokost på Kulturkasernen og Eksercerhuset. H.M. Dronningen modtages af Tøjhusets leder Sune Rasmussen ved Eksercerhuset. Bülows Kaserne blev nedlagt tilbage i 2014, og i dag bruges bygningerne i den gamle kaserne til skole, teatergarderobe, foreningslokaler, spillested med mere.
Kl. 14.00 – Besøg hos HySynergy, Everfuel og Crossbridge
Ved ankomsten til Everfuels brintproduktionsfabrik, HySynergy modtages H.M. Dronningen af virksomhedens CEO og grundlægger Jacob Krogsgaard. Everfuel producerer og leverer grøn brint til industri og transport i Europa. Dronningen får en rundvisning i hjertet af Everfuels brintproduktion – de såkaldte elektrolyseenheder.
HySynergy er et fælles projekt med Crossbridge Energy A/S og er Europas største anlæg til produktion af grøn brint. Projektet har signifikant paneuropæisk bevågenhed, da det symboliserer starten på et nyt grønt industrieventyr. Everfuel ønsker en fossilfri industri- og transportsektor, hvilket stemmer overens med Crossbridge Energy Fredericias mål om et CO2-neutralt raffinaderi.
Kl. 14.45 – Besøg i Fredericia Musicalteater
H.M. Dronningen besøger Fredericia Musicalteater og bliver modtaget af blandt andre teaterdirektør Thomas Bay. Teateret er specialiseret inden for genren musicals og opsætter både kendte musicals, nye musicals og udvikler egne musicals. Dronningen får lejlighed til at overvære et kort uddrag af forestillingen Charles Tante og efterfølgende hilser Hendes Majestæt på skuespillerne bag ved scenen.
Kl. 15.25 – Besøg i Kanalbyen
Kanalbyen er en ny bydel, som er udviklet i partnerskab mellem Fredericia Kommune og Realdania By & Byg. Ved besøget får H.M. Dronningen lejlighed til at opleve gårdrummet ”Kongens Punkt”, der har fået navn efter, at det var præcis dette sted, som Frederik den 3. udpegede som centrum for en idealby og kongeby. Historien siger, at Kongen slog et cirkelslag på et kort med en passer. For lige her – midt i Danmark og bag et moderne voldanlæg, var det helt oplagt at bygge rigets nye centrum, set med Kongens øjne.
I en række af byggeprojekterne er kunst tænkt ind fra starten, og i gårdrummet til boligbyggeriet Kongens Punkt får Dronningen fremvist kunstner Signe Guttormsens stedsspecifikke kunstværk fra 2020.
Kl. 19.30 – Reception på Kongeskibet Dannebrog
H.M. Dronningen er vært ved en reception for indbudte gæster på Kongeskibet Dannebrog i Fredericia Havn.
Fredericia Kommune har i dag offentliggjort deres sparekatalog som opvarmning til budgetforhandlingerne i september måned. Det sendes nu i høring, og der er knap 14 dage til at komme med bemærkninger. Kataloget kommer med mange ideer til betydelige nedskæringer i kommunen, også når det gælder arbejdspladser.
Alle landets kommuner skal spare, men kommunerne har samtidig mulighed for at detailstyre mange områder. Dette års budget forløber indtil videre som de øvrige år, når forvaltningen først kommer med ofte drakoniske ideer til besparelser, mens det i den sidste ende afgøres under forhandlingerne mellem byrådets partier.
Budgetforslaget sendes nu i høring blandt borgere, brugere, interesseorganisationer, ansatte ved Fredericia Kommune m.fl. i perioden fra tirsdag den 29. august 2023 frem til og med mandag den 11. september 2023. Alle har under høringen mulighed for at indsende høringssvar forud for de politiske forhandlinger, der finder sted frem mod 2. behandlingen i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 2. oktober 2023 og endelig godkendelse i Byrådet den 9. oktober 2023.
Besparelseskataloget indeholder spareforslag for i alt ca. 94,7 mio. kr. i 2024 stigende til ca. 107,7 mio. kr. i 2027. Fælles for alle forslag i besparelseskataloget er, at serviceniveauet kan påvirkes, hvis forslagene tilvælges. Forvaltningen har, hvor det er muligt, haft fokus på, at finde besparelsesforslag, der ikke rammer direkte ind i de kommunale kerneopgaver. Med et katalog på 94 mio. kr., er det dog ikke muligt at undgå at også kerneopgaverne på de store velfærdsområder rammes. Forslagene bygger på forskellige metoder. Nogle skærer en bestemt ydelse væk eller reducerer indsatsen – andre er mere brede besparelser.
Teksten nedenfor er udpluk taget direkte fra spareforslagskataloget, som kan downloades i bunden af denne artikel.
Forvaltningen foreslår at lukke Herslev Børnehave. Ved lukning af Herslev Børnehave vil der årligt kunne opnås en besparelse på 0,212 mio. kr. alene i huslejebesparelse. Hertil kommer besparelser på rengøring på 0,113 mio. kr. Dette forslag omhandler alene husleje og rengøring, og beskriver ikke øvrige konsekvenser der skal findes i Børn & Unge. Kontrakten udløber uden forudgående opsigelse den 30. juni 2024. Der skal derfor opretholdes budget med 50% i 2024. Hvis der ønskes genforhandling om yderlige forlængelse, skal det ske inden den 31. december 2023
Børn fra Herslev og omegn vil fremover skulle til Taulov for at komme i børnehave, hvis forslaget vedtages.
Forvaltningen foreslår at indføre mulighed for længere intervaller mellem tandundersøgelser for borgere mellem 0-21 år. I dag er det længste interval mellem undersøgelser i Børn- og ungetandplejen 18 måneder. Dette forslag indebærer en udvidelse af undersøgelsesintervallerne for patienter, som vurderes at have risikofaktorer under kontrol, så der kan gå op til 24 måneder mellem undersøgelserne. Intervaller længere end 24 måneder anbefales ikke af sundhedsstyrelsen.
Mulighederne for at handle forebyggende på problemer med tandsundheden nedsættes som følge af forslaget. Grundet Fredericia kommunes socioøkonomiske tyngde, har børn- og ungetandplejen indtil nu, valgt et maksimalt interval mellem undersøgelser på 18 måneder. Fredericianske børn og unges tandsundhed ligger under landsgennemsnittet. Eksempelvis er det 48 % af Fredericias 17-årige, der ikke har huller i tænderne, mens der på landsplan er 60% 17-årige uden huller i tænderne.
Gennemføres forslaget giver det en årlig besparelse på 500.000 kroner.
Kløverløkken har speciale omkring hørehæmmede børn. Det betyder, at der har været afsat ekstra ressourcer til at sikre det nødvendige faglige personale og ekspertise, når der er indmeldt børn med hørehæmning. I de senere år er tilgangen af hørehæmmede elever faldet i takt med at flere og flere børn får operationer, der gør dem i stand til at genvinde hørelsen. Hvis der i et dagtilbud indskrives børn der har brug for ekstra støtte i forhold til hørehæmning eller andre handicaps, er det muligt for dagtilbuddet at søge om kompenserende støtte i form af ekstra timer/ressourcer fra en allerede eksisterende central pulje.
Det vurderes, at de ekstra ressourcer til hørehæmmede børn kan reduceres grundet manglende efterspørgsel. Da midlerne ikke har været anvendt til hørehæmmede børn, har de indmeldte børn generelt oplevet et højere serviceniveau, end kommunens øvrige daginstitutioner. Med besparelsen vil Kløverløkkens børn fremadrettet opleve et serviceniveau på linje med kommunens øvrige daginstitutioner. Besparelsen påvirker ikke spørgsmålet om minimumsnormeringer, idet denne tildeling er en ekstra bevilling.
Forvaltningen foreslår at sænke støtten til forældre, der passer deres egne børn. Fredericia Kommune hører til blandt de kommuner, der yder størst mulig støtte til forældre, der ønsker at passe deres egne børn. I dag modtager forældre en månedlig støtte på 7.274 kr. pr. måned for 0-2 årige, og 5.021 kr. for 3-5 årige. Med forslaget falder tilskuddet til ca. 4.903 kr. pr. måned for 0-2 årige og 2.625 kr. for 3-5 årige. Ordningen er ikke lovpligtig, men kan tilpasses i forhold til forskellige parametre, herunder målgruppe, tilskuddets størrelse og tilskudsperioden, som maksimalt er et år. Den blev indført i en periode, hvor der var generel mangel på daginstitutionspladser, hvilket ikke er tilfældet mere. Kommunalbestyrelsen kan fastsætte tilskuddet til pasning af egne børn. Tilskud skal fastsættes ens for alle børn inden for samme aldersgruppe. Tilskuddet kan højst udgøre 85 % af den billigste nettodriftsudgift i et dagtilbud til samme aldersgruppe i kommunen. Med forslaget vil tilskuddet ligge på 57 %. Det er hovedsageligt forældre til 0-2 årige, der benytter ordningen i dag. I perioden 2020-2022 har mellem 40-43 børn pr. måned i gennemsnitligt været passet i eget hjem.
Forvaltningen foreslår en takststigning på alle betalingsmoduler i SFO bestående af to trin: dels en stigning på 100 kr. pr. modul samt en generelprisstigning. Hvert elementer medfører en besparelse på ca. 1 mio. kr. hver. På SFO- og fritidsområdet kan taksterne frit fastsættes af byrådet. Det betyder, at der er mulighed for at fastsætte priserne på de udbudte moduler, på baggrund af forskellige overvejelser og hensyn. Således er der i dag fastsat takster for diverse moduler fra 0. til 6. klasse, mens junioraftenklub for 4.-6. klasse og tilbud til ungemiljøerne er gratis.
Der betales takst i 11 mdr. på et år, da juli er betalingsfri. Taksterne stiger 5% udover de 100 kr./mdr. samt den ekstra prisregulering på 6,75%. På fuldtidsmodulet, der er det dyreste modul, stiger den samlede pris med 348 kr. pr. mdr. Brutto. I gennemsnit opnår familierne søskenderabat og andre tilskud, så der i gennemsnit opleves en samlet prisstigning på 161 kr. pr. mdr. Blandt familier, der ikke opnår rabatter eller tilskud, betales den fulde prisstigning hver måned.
Fredericia har i mere end 50 år haft en venskabsbyaftale med Ilulissat på Vestgrønland. Aftalen betyder, at Fredericia hvert år tager imod en gruppe grønlandske børn fra 5.klasse. Det er børn, der ønsker at komme på ophold i 7 uger og bo hos en værtsfamilie, mens de går i almindelig folkeskole sammen med værtsfamiliens børn. I 2022 ønskede 31 børn/familier fra Ilulissat at komme til Fredericia, mens corona i 2020 og 2021 ikke gav mulighed for ophold i Fredericia og andre byer.
Der er ingen personalemæssige konsekvenser ved tiltaget, men forslaget fjerner formandsopgaven, som ligger på politisk niveau. Forslaget medfører, at der ikke længere tilbydes grønlandske børn ophold i Fredericia. Derved mister de danske og grønlandske børn muligheden for at møde og opleve sider af de respektive kulturer.
Formanden for udvalget står med hovedparten af opgaverne relateret til tilbuddet. Formanden er aflønnet med et honorar og får dækket diverse afledte udgifter til telefon og internet. Disse udgifter bortfalder ved tiltagets ophør. Opgaven pålægger dertil forvaltningen en række af opgaver i perioden april til juni for at formanden kan få arrangementet til at forløbe planmæssigt. Det omhandler bogføring, budgetkontrol, udbetaling af honorar, forsikringsaftaler, kommunikationsopgaver, indkøb, og lignende administrative såvel som praktiske opgaver.
Forvaltningen foreslår at regulere på tildeling af budgetmidler til undervisning og fritidstilbud på Frederiksodde Skole. Budget – pris- og lønudviklingen I de senere år har Frederiksodde Skole fået fuld pris- og lønregulering, mens almenområdet har oplevet ikke at få de samme reguleringer, fordi der ikke har været økonomisk råderum til det.
Endvidere betaler Frederiksodde Skole ikke udgifter til bygninger, disse betales af den afdeling, hvor Frederiksodde Skole har klasser, dvs. Afdeling Indre Ringvej og Afdeling Nr. Allé. Udgifter til bygninger omfatter blandt andet el, vand og varm, hvor prisstigninger har været højere end budgetterne er fremskrevet, hvilket også har udhulet almenområdets budgetter.
Frederiksodde Skole har to takster for undervisning – en takst dækkende elever med behov for en høj normering, og en lavere takst for elever med behov for en mindre normering. Omkring 1/3 af eleverne er på høj takst og 2/3 på lav takst.
I 2023 anvender Frederiksodde Skole p.t. 70,600 mio. kr. og 18 mio. kr. på SFO. Med en prisregulering på 5 % i 2024 vil det give et provenu på ca. 4,330 mio. Kr. Efter besparelsen på 6 mio. kr., skal der spares yderligere 1,67 mio. kr.
Besparelsen vil medføre en højere klassekvotient (pt. ikke beregnet). Det betyder samtidig at lærer/elevtiden reduceres som følge af forslaget. Der er ikke taget forbehold for at skoleåret er i gang, hvorfor der i 2024 vil være behov for tilbageholdenhed fra årets start, lige som der vil være behov for revurdere alle former for tildelinger. Ved en besparelse på 6,000 mio. kr. vil Frederiksodde Skole skulle afskedige 10,5 årsværk.
Forvaltningen foreslår at opsige samarbejdet med læreruddannelsen på UCL, Jelling, om trainees. Da en del af besparelsen hidrører fra almenskolernes opbremsning i 2023, medtages denne del under Børne- og Skoleudvalget. Siden 2018 har Fredericia Kommune samarbejdet med UCL Jelling om at ansætte lærerstuderende på folkeskolerne i Fredericia i deltidsstillinger på 25 % af en fuldtidsstilling.
De studerende modtager undervisning både på UCL i Jelling og på Maskinmesterskolen i Fredericia. Samarbejdet blev oprettet med følgende formål:
Den foreslåede besparelse vil ikke betyde afskedigelser af allerede ansatte trainees, men at der ikke ansættes nye trainees. Det vil ikke længere være muligt at opfylde de ovenfor beskrevne formål med samarbejdet om en traineeuddannelse for lærerstuderende. Skolernes muligheder for at arbejde med fleksibel pædagogisk holddannelse ved at anvende en trainee-ansat vil forsvinde, og det kan dermed forringe kvaliteten af elevernes undervisning. I år 2027 er den fulde besparelse 7,906 mio. kr., når alle hold er stoppet.
Som en del af Erhvervsuddannelsesstrategien har Fredericia Kommune indgået en driftsoverenskomst med IBC, EUC Lillebælt og Social- og Sundhedsskolen om én erhvervsrettet 10. klasse med op til 28 elever. Tilbuddet er fysisk placeret på IBC. EUD10 er et 10. klassetilbud, hvor mindst 30 % af undervisningen skal foregå på en erhvervsskole. Med den nuværende model foregår al undervisning på en erhvervsskole. I løbet af et skoleår er eleverne 32 uger på IBC, 4 uger på EUC Lillebælt og 4 uger på Social-og Sundhedsskolen. Omkring halvdelen af eleverne fra 10.PRO fortsætter efterfølgende på en erhvervsuddannelse. Der er afsat en ramme på 1,500 mio. kr. til 10.PRO, som tilfalder de 3 erhvervsskoler ud fra elevtallet på 10.PRO d. 1.september. Det er frivilligt for kommunerne om man vil lægge EUD10 modellen på en erhvervsskole, eller om man vil integrere den i det kommunale 10. klassetilbud. 10´ende i Fredericia har en struktur, hvor man med fordel kan integrere EUD10 modellen, sådan at eleverne én dag om ugen er på en erhvervsskole. Denne model vil også komme de øvrige elever på 10´ende til gavn, da de via valgfagsordningen får mulighed for at deltage i den ugentlige dag på erhvervsskolerne.
Da tilbuddet i dag udbydes af IBC, vil der ikke være personalemæssige konsekvenser. I forhold til de unge er vurderingen, at størstedelen af dem, som har søgt mod 10.PRO i stedet kan starte direkte på en anden ungdomsuddannelse, og ikke har brug for 10.PRO for at modnes til dette. De resterende unge vil fagligt og socialt med fordel kunne benytte den kommunale 10. klasse, hvor 36 % af eleverne går videre i en erhvervsuddannelse, idet der arbejdes med muligheder for stærk erhvervstilknytning. Fra den seneste afsluttede årgang søgte 5 ud af 16 elever fra 10.PRO videre på en erhvervsuddannelse. Vurderingen er, at hjemtagelsen af 10.PRO eleverne ikke vil mindske denne effekt.
Forvaltningen foreslår at lukke Museumsgaarden Kringsminde samt de tilbud, der eksisterer på gården. Museumsgaarden Kringsminde formidler østjysk landbrugskultur 1850-1950. Mere end 7.700 borgere, turister og frivillige med flere gæstede Kringsminde i 2022. Mellem 20 og 70 frivillige kommer ugentligt, som medlem af laug og foreninger, på Kringsminde og mere end 100 frivillige hjælper med at gennemføre årsarrangementerne, hvor gården får mellem 400 og 1.250 besøgende. Dagplejere i nærområdet bruger hver uge gården til udflugtsmål, og især byens specialskole og nærområdets skole og børnehave benytter sig af skoletjenesten på gården.
Der er behov for en stillingtagen til, om Kringsminde og de nuværende funktioner på gården ønskes bibeholdt. Hvis det er tilfældet, vil det være nødvendigt i 2024 at afsætte ca. 1,400 mio. kr. til en ny servicebygning og en større renovering af gården, jf. byggeplaner behandlet af Kultur- og Idrætsudvalget i 2022. Renovering og modernisering af gården er afgørende for, at foreninger, frivillige og ansatte kan fortsætte deres aktiviteter på gården. Alternativt skal de finde andre steder og faciliteter at afvikle deres aktiviteter. Som led i Naturpark Lillebælt-samarbejdet er der i maj 2023 ansøgt om 5,000 mio. kr. ved Erhvervsfremmestyrelsen. Tilsagn om evt. støtte forventes i november 2023. Selv om der opnås støtte fra Erhvervsfremmestyrelsen, vil der i de kommende år skulle afsættes 12 mio. kr. på anlægsrammen til en fuld renovering af Kringsminde, hvis bygninger generelt er i dårlig stand. Der er på nuværende tidspunkt ikke afsat midler på anlægsbudgettet til Kringsminde. Såfremt aktiviteterne ikke opretholdes, kan Museumsgaarden Kringsminde sættes til salg og dermed nedbringe kommunens bygningskapacitet.
Hvis Kringsminde og dets tilbud nedlægges, vil formidling af østjysk landbrugskultur gå tabt og de mange frivillige og foreningerne på gården vil miste deres mødested, hvor de dyrker både hobby og fællesskab.
Samtidig mister seks personer deres job. Det svarer til 1,16 fuldtidsstillinger i normale ansættelsesforhold og 1,43 fuldtidsstillinger i flexjob. Behov for tillægsbevilling til driften efter renovering Såfremt der træffes beslutning om renovering af Kringsminde, vil der være afledte merudgifter på driften på 0,320 mio. kr. Uden merbevilling vil der ikke være de fornødne midler til at sikre rengøring, opvarmning og vedligehold af Kringsminde efter renoveringen.
Alle medarbejdere i Fredericia Kommune får hvert år til jul en hilsen fra borgmesteren og kommunaldirektøren. Hilsenen består af et julekort med tak for indsatsen i det forgangne år samt en gave, som varierer fra år til år, og har en værdi på ca. 100 kr. pr. medarbejder. Gaven har i de senere år været en mindre pynte- eller brugsgenstand, eller et gavekort til brunch på en café eller et hotel i Fredericia. Tidligere kunne medarbejderne vælge mellem rødvin eller en æske chokolade. Der er i enkelte afdelinger i kommunen tradition for, at medarbejderne, også modtager en julegave fra afdelingen, ud over den centrale julegave. Det foreslås at spare gaven til medarbejderne væk og fremover alene sende en julehilsen fra borgmesteren og kommunaldirektøren.
Der vil ikke være direkte konsekvenser ved at afskaffe julegaven, som medarbejderne får hvert år. Administrationsmæssigt er det en opgave, som ligger i stabene under kommunaldirektøren. Der er medarbejdere fra Ledelsessekretariatet, Jura og Indkøb samt Personale involveret i julegaven. En andel af medarbejderne må forventes at opfatte julegaven som en anerkendelse af deres indsats. Denne gruppe af medarbejdere kan muligvis opleve, at afskaffelse af julegave har en negativ indvirkning på arbejdsmiljøet, da medarbejderne vil føle, at de ikke længere får den anerkendelse, som de føler de fortjener.
Forvaltningen foreslår, at ansættelse af en ny direktør for Børn-, Unge- og kulturområdet udskydes til 2025. Derved får en ny kommunaldirektør og direktion mulighed for at kigge på opgavefordelingen og lægge en mere langsigtet plan for den fremadrettede opgavevaretagelse i direktionen og på fagområderne.
Børn-, Unge- og Kulturområdet har gennem en længere periode oplevet stor udskiftning af direktører med ansvar for området. Direktionen har på forskellig vis dækket opgavevaretagelsen. Med udsættelse af ansættelse af en direktør skabes grundlag for en dialog om den fremadrettede opgaveløsning. Fraværet af en Børn-, Unge- og Kulturdirektør vil udsætte såvel området, som direktionen for et øget arbejdspres, idet opgaver, som normalt varetages af direktøren, vil skulle varetages midlertidigt af fagchef og/eller direktionen. Beslutningen om at udsætte ansættelsen kan imidlertid også give en ro for området i forhold til, at der opleves kendskab til styringen af området frem til 2025.
Forvaltningen foreslår at byggesager bliver pålagt et gebyr på ca. 759 kr. / time. Priseksemplet er fra seneste beregning i efteråret 2021. Det skal sikres, at indtægterne på gebyret ikke overstiger udgifterne til byggesagsbehandlingen, da det ellers vil blive betragtet som skjult skat (Byggelovens §28).
Forvaltningen foreslår, at der med hjemmel i Privatvejslovens § 17 opkræves kommunens administrative udgifter, når der afholdes vejsyn. Der skal være tale om samlede arbejder og udgifterne fordeles på tilsvarende måde som anlægsudgifterne. Ud fra erfaring vurderes det at der om året vil kunne opkræves omkring 0,100 mio. kr. om året.
Der har tidligere været en maksimal grænse på 9 % af anlægsudgiften, der kunne opkræves som administrative udgifter. Denne grænse er afskaffet, men den indikerer, at der skal være proportionalitet i.f.t de administrative udgifter holdt oppe imod anlægsudgiften. Men som sådan er der ikke en øvre grænse. Nogle kommuner har fastsat en øvre grænse og den svinger fra ca. 15.000 kr. til 100.000 kr., men der er givetvis eksempler på både lavere og højere grænser og på kommuner, der ikke har nogen grænser. Det betyder også, at der ikke kan opkræves administrationsudgifter, hvis der kunne være afholdt et skriftligt vejsyn. En konsekvens af at indføre gebyret vil forhåbentlig være at flere borgere bliver enige selv og ikke har behov for et vejsyn. Det vil betyde en administrativ besparelse. Forventeligt er der 1 – 2 vejsyn om året det vil betyde at en øvre grænse i Fredericia vil være omkring 75.000 kr.
Forvaltningen foreslår en besparelse på rusmiddelområdet. Udgiftsniveauet på Rusmiddelområdet i Fredericia Kommune ligger markant over det udgiftsniveau, der er i omegnskommunerne og i kommuner med sammenlignelige socioøkonomiske forhold som Fredericia. På den baggrund foreslås det at gennemføre en besparelse på Rusmiddelområdet, således at Fredericia Kommunes udgiftsniveau nærmer sig niveauet som i omegnskommunerne og de kommuner, som Fredericia ellers sammenligner sig med.
rFedericia Kommune anvendte i 2022 5,900 mio. kr. på alkoholbehandling. Sammenlignet med de nævnte omegnskommuner er det dobbelt så højt, hvis man sammenligner i pris pr. indbygger. Ved en stikprøve foretaget i maj måned, viser det sig at Fredericias udgiftsniveau pr. bruger, også er højere end omegnskommunerne. I Fredericia tilbyder vi udover den lovpligtige medicinske alkoholbehandling også socialfaglig alkoholbehandling. De socialfaglige medarbejdere i Alkoholbehandlingen står i dag for en væsentlig del af gruppebehandling og cafélignende tilbud, hvor borgere modtager socialfagligbehandling. Dette er ikke lovpligtigt i alkoholbehandlingen, i modsætning til i stofbehandlingen, hvor det er en del af den skadereducerende behandling.
Fredericia kommune anvendte i 2022 14,000 mio. kr. på stofbehandling. Sammenlignet med omegnskommuner er det ca. dobbelt så højt, når der måles i pris pr. indbygger og også markant højere i pris pr. bruger.
Med henblik på at nedbringe udgifterne i Fredericia Rusmiddelcenter foreslås følgende reduktioner:
Se her hele spareforslagskataloget.
Erhvervsstyrelsen har fremlagt et nyt udkast til bekendtgørelse om krav til virksomheders digitale bogføringssystemer, der ikke er registreret efter bogføringsloven. Udkastet har til formål at skabe klare retningslinjer for virksomheder, der ønsker at bruge deres egne bogføringssystemer. Det er vigtigt, at virksomheder gennemgår deres bogføringssystem for at sikre, at det overholder de nye krav, lyder det fra PwC.
Den nye høringsforslag fra Erhvervsstyrelsen er en udvidelse af bogføringsloven og omfatter mere præcise krav til de virksomheder, der anvender eller ønsker at implementere deres egne bogføringssystemer i stedet for såkaldte standard bogføringssystemer, der er godkendt og registreret af Erhvervsstyrelsen. Udkastet til bekendtgørelsen er i høring indtil 5. september 2023.
For virksomheder, der aktuelt benytter digitale bogføringssystemer uden registrering, kan det nye høringsforslag få konsekvenser. Virksomhederne skal sikre, at deres nuværende systemer overholder de fastsatte standarder og retningslinjer for at undgå potentielle komplikationer, siger Palle H. Jensen, partner og markedsleder for små- og mellemstore virksomheder i PwC, og forklarer yderligere:
-Det nye høringsforslag lægger vægt på at skabe større sammenhæng og gennemsigtighed i virksomhedernes bogføringsprocesser. Det er vigtigt for virksomhederne at have en proaktiv tilgang til at forstå og implementere de nye krav, fordi det nye forslag kan have direkte indflydelse på deres digitale bogføringssystemers funktionalitet og retmæssighed.
Krav til virksomhedens digitale ikke-registrerede bogføringssystem
Ifølge det nye høringsforslag skal virksomhedens digitale bogføringssystem nu have bestemte felter, der dækker nøgleoplysningerne for hver enkelt transaktion, herunder transaktionsdato, beløb, bilagsnummer, transaktionstekst og transaktionsdagens kurs, hvis registreringen foretages i en udenlandsk valuta.
-Virksomhederne skal udvise rettidig omhu og foretage rettidige tilpasninger af deres digitale bogføringssystem. Derudover er det en god mulighed for særligt de små og mellemstore virksomheder at effektivisere deres bogføringsprocesser, så de både forbedrer deres drift, men også får lettet overgangen til de kommende krav, siger Palle H. Jensen.
Desuden skal virksomhedens digitale bogføringssystem gemme ændringer i bogføringen, som f.eks. fejlposteringer, der rettes med nye posteringer. Systemet skal også forhindre brugere i at ændre, tilbage- eller slette bogførte transaktioner, og så skal systemet kunne opbevare dokumentation for alle bogførte transaktioner.
Det er bemærkelsesværdigt, at i en by, hvor der normalt burde være politisk opbakning til en retfærdig kurs overfor det arbejdende folk, og hvor et politisk flertal med rødder i fagbevægelsen historisk set er stærkt forankret, fortsat mangler overenskomster inden for Bpa-ordninger (borgerstyret personlig assistance)
Denne mangel på overenskomster kaster en skygge over vores lokalsamfund og indikerer en grundlæggende mangel på respekt for dem, der er afhængige af denne type hjælp. Bpa-ordninger er afgørende for personer med handicap eller kroniske sygdomme, som har brug for assistance til deres daglige rutiner. Disse mennesker er afhængige af Bpa-assistenterne for at opretholde deres selvstændighed og fulde deltagelse i samfundet.
I Fredericia mangler der imidlertid en overenskomst, der sikrer rimelige arbejdsbetingelser og lønninger for disse assistenter. Denne mangel betyder, at medarbejderne ikke har nogen garanti for rimelig løn, arbejdstid eller arbejdsforhold. Denne situation fører til en problematisk virkelighed, hvor Bpa-assistenter er underbetalte og ofte arbejder over for at dække behovet, da rekruttering er udfordrende. Derimod modtager en social- og sundhedsassistent eller sygeplejerske en løn på løntrin 11 til 13. Det er uacceptabelt, at de personer, der er ansvarlige for at hjælpe vores mest sårbare medborgere og levere kompenseret støtte til daglige aktiviteter, ikke modtager den anerkendelse og støtte, de fortjener.
Desuden udgør manglen på en overenskomst også en trussel mod kvaliteten af Bpa-ordningerne. Uden klare retningslinjer og standarder kan der opstå udfordringer med kontinuitet og kvalitet i arbejdet. Dette kan have alvorlige konsekvenser for dem, der er afhængige af Bpa-ordningerne, og det kan reducere deres livskvalitet og selvstændighed, hvilket skaber ulighed i sundhed.
Det er uforståeligt, at Fredericia Kommune ikke har påtaget sig ansvaret for at etablere en overenskomst for Bpa-ordninger. Som offentlig myndighed er det deres forpligtelse at sikre, at alle borgere får den nødvendige hjælp og støtte. Ved at ignorere dette behov viser kommunen en fundamentalt manglende respekt for dem, der er afhængige af Bpa-ordninger. Det er på høje tid, at Fredericia Kommune påtager sig ansvaret og etablerer en overenskomst for Bpa-ordninger. Dette handler ikke blot om retfærdighed for Bpa-assistenterne, men også om at sikre en værdig og ordentlig behandling af dem, der har behov for Bpa-ordningerne.
Med venlig hilsen,
Sune Nørgaard Jakobsen
Dansk Folkeparti, Fredericia
En minilæsser er blevet stjålet fra et græsareal i Hannerup. Tyveriet blev anmeldt mandag omkring kl. 12.
Minilæsseren er ejet af Fredericia Maskinudlejning og var udlånt til arrangementet “Hannerupløbet.”
Et vidne har angivet, at en mand med mørkt hår og fuldskæg blev set i området og kan muligvis være den skyldige i tyveriet af minilæsseren.
En åben robåd i rød og hvid farve med en påsat motor fandt vej ud i det fri i Skærbæk Fiskerihavn.
Hændelsen blev rapporteret mandag kl. 09:30 og skyldtes ifølge politiet kraftig vind, der fik båden til at løsne sig fra sit ankerpunkt. Der er ingen oplysninger om, hvorvidt båden forårsagede nogen skade eller ej.
Tirsdag morgen er i dag en prøvelse for pendlere og rejsende mellem Fredericia og Esbjerg. DSB varsler om forsinkelser og færre tog på denne strækning, hvilket kan føre til længere rejsetider for passagerer. Information om forstyrrelsen er tilgængelig på DSB’s hjemmeside.
Årsagen til de trafikale udfordringer er en nedfalden køreledning mellem Taulov og Fredericia. Dette har medført, at togtrafikken på denne strækning har været alvorligt påvirket siden kl. 5.45 tirsdag morgen.
Banedanmark er i øjeblikket i gang med at reparere den beskadigede køreledning, men der er endnu ingen tidshorisont for, hvornår den normale togdrift vil blive genoptaget.
Situationen har skabt stor frustration blandt passagerer, som er nødt til at finde alternative transportmuligheder eller forberede sig på forlænget ventetid.
Banedanmark og DSB beklager ulejligheden og arbejder på højtryk for at løse problemet. Rejsende opfordres til at holde sig opdateret via DSB’s hjemmeside eller app for de seneste informationer om togdriften.
Sådan kører Togene:
Kilde: dsb.dk