FC Fredericia indtager nu tredjepladsen alene i NordicBet Ligaen efter en sejr på 2-1 på udebane mod Hobro. Samtidig betyder det, at AaB ikke kan rykke op i morgen med en sejr mod Kolding.
Efter to nederlag i træk i NordicBet Ligaen kom FC Fredericia lørdag på rette kurs, da det blev til en sejr på 2-1 i udekampen mod Hobro. Nærmest fra start til slut var FC Fredericia i kontrol, selvom de til opgøret måtte se bort fra blandt andet den rutinerede Jesper Juelsgård, der i lighed med kampen mod Sønderjyske blev afløst af Mikkel Wohlgemuth.
FC Fredericia fik kombineret sig igennem Hobros forsvar efter 20 minutter, og så havnede bolden hos Sofus Berger, som var helt fri i feltet. Sikkert satte Berger bolden i kassen med venstrebenet.
FC Fredericia havde flere muligheder for at score til 2-0 før pausen, men trods nærgående forsøg fra både Jakob Jessen og Frederik Carstensen lykkedes det ikke FC Fredericia at score yderligere i første halvleg.
I anden halvleg bed Hobro lidt mere fra sig. Frederik Christensen burde have udlignet, da han fik bolden midt for mål i feltet i helt fri position, men han brændte chancen på Mattias Lamhauge. I stedet bragte FC Fredericia sig foran 2-0 med 20 minutter igen, da Anders Dahl spillede Gustav Marcussen fri i feltet. Marcussen var koldblodig på hans afslutning, som lignede afgørelsen på kampen, men Hobro ville det anderledes.
Med få minutter tilbage i den ordinære spilletid satte Richmond Gyamfi bolden ind bag Lamhauge, men FC Fredericia stod imod i slutminutterne og var tættere på at udbygge føringen end at få yderligere et mål imod sig.
Dermed vandt FC Fredericia kampen og udskød AaB’s oprykningsfest. Det betyder, at nordjyderne kan rykke op på torsdag, når de to hold mødes på Monjasa Park.
Sydøstjyllands Politi er i gang med efterforskning af en anmeldelse om en bombetrussel i Billund Lufthavn. Der er af den grund ingen flyaktivitet i Lufthavnen, og Sydøstjyllands Politi kan tidligst melde ud kl. 18.00 vedrørende konsekvenserne for flyaktiviteten i Lufthavnen.
Rejsende i Billund Lufthavn er blevet evakueret på grund af den bombetrussel, som Sydøstjyllands Politi modtog omkring kl. 10.30 i dag. På baggrund af anmeldelsen har politiet anholdt en mand, som er mistænkt for bombetruslen.
Politiet samarbejder med en række andre myndigheder om at undersøge bombetruslen og få Lufthavnen åbnet så hurtigt, som det er muligt.
Sydøstjyllands Politi står til rådighed for spørgsmål fra pressen kl. 16.00, hvor politiinspektør Michael Weiss vil give en kort status på hændelsen i Billund Lufthavn. Det vil foregå på østsiden af Billund Airport Hotel, overfor Billund Lufthavn. Indkørsel forgår via Cirrusvej i Billund.
Vinderen af opgøret mellem Skjern Håndbold og Fredericia Håndboldklub står med rigtig gode kort på hånden i forhold til at spille sig i DM-semifinalen. De to hold tørner sammen klokken 16:00, og vi er til stede og liveopdatere fra opgøret.
FC Fredericia kæmper for at ende på tredjepladsen i NordicBet Ligaen. Klokken 14:00 venter der et nyt opgør i bestræbelserne på at ende der, da Hobro er modstanderen på udebane. Vi liveopdaterer fra opgøret.
Lørdag middag skete der et færdselsuheld på Vestre Ringvej i Fredericia.
Uheldet skete nær Fredericia Idrætscenter, og på vejen var der tæt trafik på grund af arrangementer i både MesseC og Fredericia Idrætscenter.
Der var to biler involveret i uheldet, hvor der blev tilkaldt to ambulancer og en lægeambulance for en sikkerheds skyld, men alle parterne ser dog ud til at være nogenlunde.
I forbindelse med uheldet skete der materielskade på bilerne.
Adm. direktør i MesseC, Grete Højgaard, er stolt over det store messecenter i Fredericia danner rammerne om Action24, der markerer Danmarks 75. år som medlem af NATO.
Fredag-søndag afholdes Action24 i MesseC, og det betyder, at der indenfor i den store messebygning er alverdens millitærkøretøjer, og det er noget, der fascinerer Grete Højgaard, der har stor respekt for det danske forsvar.
Som følge af en bombetrussel er alle blevet evakueret fra Billund Lufthavn. Lige nu samles alle på parkeringspladserne.
Æørdag formiddag blev Billund Lufthavn evakueret på grund af en bombetrussel. Politiet har bekræftet via X, at de er talstærkt til stede og råder folk til at undgå området.
Der er blevet offentliggjort billeder af en mand, som politiet anholder og fører væk i håndjern. Passagerer kan forvente forsinkelser og mulige aflysninger som følge af hændelsen.
En 19-årig mand blev fredag aften sigtet for at køre under påvirkning af stoffer på Lundtoften i Fredericia.
Manden testede positiv i en narkotikatest efter at være blevet stoppet af politiet. Vagtchef John Skjødt fra det lokale politi rapporterede om hændelsen, som understreger indsatsen mod kørsel i påvirket tilstand.
Bilister risikerer at løbe ind i en af politiets målrettede sprit- og narkokontroller i løbet af de kommende uger. Foto: Rådet for Sikker Trafik
Fredag klokken 12.22 i Vejle blev en 18-årig kvinde fra Tørring sigtet for at være i besiddelse af euforiserende stoffer.
Politiet bemærkede en parkeret bil med to personer, der opførte sig mistænkeligt. Ved anholdelsen af de to personer fandt politiet to gram kokain og MDMA på kvinden. Vagtchef Jeppe Tranum fra Sydøstjyllands Politi bekræftede, at kvinden, udover at blive sigtet, også modtog en bøde.
Fredericia har fået en ny smørrebrødsrestaurant. Det er kokken Marcel Rodrigues, som har kastet sin gastronomiske kærlighed over smørrebrødet og Fredericia endnu engang.
Gothersgade 35 husede tidligere livsstilsbutikken, Wiberg, der blandt andet solgte brugskunst. Nu er skiltet på bygningen udskiftet med Brød & Snaps og brugskunst er blevet til madkunst. Det var oplevelsen med smørrebrød i Skagen, der for alvor inspirerede Marcel Rodrigues, der pt. også står i spidsen for Restaurant Fænøsund i Middelfart. Kokken har tidligere været med til at drive Ros i Jyllandsgade i Fredericia også.
Den driftige kok pendler lige nu mellem de to køkkener over bæltet, men målet er, at det kommer til at køre mere af sig selv, men lige nu skal Brød & Snaps, der har åbent fra 11-16.00 hver dag lige løbes i gang.
– Vi er åbnet i Fredericia, fordi vi så en mulighed for at lave en gågade-frokost-restaurant i Fredericia. Der er massevis af trafik i denne del af Gothersgade, hvor vi sidder. Udviklingen i Fredericia de senere år har været rigtig god, hvorfor potentialet er stort. Det så vi. Vi tænkte derfor, at vi gerne vil give Fredericia en god frokostrestaurant fra mandag til lørdag, siger Rodrigues.
Brød & Snaps har allerede nu travlt, og flere og flere kommer til, mens vi taler. Klokken er 11.10 og allerede nu har de første fundet vej til bordene.
– Smørrebrød var oplagt. Det er dansk. Det er dejligt. Alle kan lide det. Vi vil lave det på vores måde, det har vi også succes med på Restaurant Fænøsund. Vi har justeret det en lille smule, så det matcher Brød & Snaps-setuppet. Allerede nu har vi mange bookninger, og rigtig travlt, så vi mærker da nyhedsværdien. Derfor vil vi også gerne have, at folk bestiller bord, så vi ikke skuffer for mange, siger Marcel og tilføjer:
– Det skal naturligvis lige finde sit leje, og det bliver hverdag om lidt, men jeg tror da helt klart, at der vil være mange fredericianere, turister og mennesker fra nabobyerne, der kigger forbi. Vi har lavet en lille frokostrestaurant, hvor du kan få en tartelet, noget smørrebrød, måske en dessert og en kop kaffe til at slutte af på. Vi har skabt et hyggeligt univers, hvor man kan få en god og hyggelig frokost, når man er ude at handle.
Råvarerne er danske, og der er fokus på kvaliteten. På sigt vil Marcel også meget gerne bruge lokale leverandører.
– Vores råvarer er danske, og på sigt vil vi arbejde efter at få flere lokale råvarer ind også. Det justerer vi over sæsonerne. Vi laver også vores egen snaps, vi har et lille vinkort, og et smørrebrødskort, hvor vi har lavet en række småjusteringer, for at skabe en nyhedsværdi, cirka hver tredje måned. Selvom vi taler om sæson, så kommer vi ikke til at fjerne æg og rejer fra menukortet, siger han og griner, inden han fortsætter:
– I går lavede vi 70 stykker, så der er run på. Det er fedt, selvom vi er i opstartsfasen, hvor vi den kommende tid også vil køre nye medarbejdere ind i opgaverne.
Marcel Rodriques har selv gået på Treldevejens Skole (i dag Kirstinebjerg Skolen Afd. Havepladsvej red.) og han har fulgt Fredericia tæt gennem mange år, og særligt de senere år er byen blevet helt fantastisk, mener han.
– Fredericia er blevet en fed by. Der er sket meget siden 1992. Men Fredericia er ikke ny for mig som restauratør. Vi så allerede, da vi havde ros, at fredericianerne er vilde med smørrebrød, så med den stigende trafik, som vi har i omgivelserne Gothersgade, så tror jeg også på, at det bliver en populær restaurant. Vi har allerede nu haft mange gæster, og det er vi glade for. Men også så mange, at vi måtte afvise desværre. Vi har 30 pladser, men som jeg har sagt tidligere, så stabiliserer det sig, når vi kommer til næste uge, siger Marcel og fortsætter:
– Der sker bare meget i Fredericia. Om det er messe, kulturarrangementer, sport og meget andet. Det giver gang i byen, og det betyder naturligvis også, at vi ser et flow af mange mennesker, og selvom folk deltager i andre arrangementer med spisning, så frister smørrebrød ofte. Det strømmer til med folk, og det talte godt for, at vi skulle åbne Brød & Snaps. Vi er blevet taget godt imod, hvilket er virkelig dejligt.
Det var drømmen at åbne en frokostrestaurant, for åbningstiderne er noget andet, og det er også lettere at tiltrække arbejdskraft, fortæller Marcel.
– Jeg har været kok i 20 år, og jeg har altid arbejdet om aftenen. Jeg talte med min hustru om, at det kunne være rart at basere en forretning på dagsgæster i stedet for aftensgæster. Man kan tjene flere penge ved at holde åbent om aftenen, men det er også okay at tjene mindre og hygge om gæsterne på en anden måde ved at lave mad til dem om dagen, siger Marcel og kommer ind på rekrutteringsproblemstillingen i branchen.
– Der skete noget under coronatiden med mentaliteten blandt medarbejderne i vores branche. Det gjorde det sværere for arbejdsgiverne at finde arbejdskraft. Det er en udfordring i sig selv at finde medarbejdere, der vil arbejde om aftenen. Men det her vil folk gerne, også selvom mange vil sige, at det ikke er gastronomisk svært:
– Mange synes, at det er lige til at gå til, og det er det da også, men det er også en chance for at lave noget lækkert. Vi sylter selv, vi laver vores egen bearnaise, vi laver generelt tingene ordentligt. Det smager godt, og vi smager det til. Det tror jeg belønner sig, slutter Marcel Rodriques, der skal i køkkenet nu, imens flere og flere gæster finder vejen til restauranten. Han når dog at tilføje:
– Det skal nok gå op. Vi har et godt bookningsystem, og det er jo ligesom at spille Tetrix, det skal gå op, og smørrebrød er bare skønt at arbejde med. Da jeg i sin tid var i Skagen og prøvede smørrebrød første gang, var jeg solgt. Det kostede godt nok 180 kroner for et stykke, men det var bare det mest fantastiske, jeg nogensinde har smagt. Jeg så, hvad det kunne. Vi lavede 500 stykker hver dag. Det var sgu noget særligt. Derfor fortjener smørrebrød også sin egen rejse, og det skal laves med kærlighed.