Live: FHK har kniven for struben

0

FHK spiller klokken 17:45 mod TMS Ringsted. Kampen er vigtig, da FHK skal have en sejr for at have deres semifinaleskæbne i egne hænder.

Spirituskørsel fører til beslaglæggelse af bil

0
Foto: AVISEN

En 34-årig mand fra Vejen blev standset i sin bil i Kolding, efter at han blev betragtet som værende i en sådan påvirket tilstand, at der var tale om vanvidskørsel.

Vagtchef Jesper Tranum fra Sydøstjyllands Politi fortæller, at mandens køretøj er blevet beslaglagt med henblik på konfiskation som følge af den overtrædelsen.

Brand i boligkompleks

0

Kort efter midnat fredag udbrød der brand i en lejlighed på Snerlevej i Kolding, hvilket nødvendiggjorde en hurtig evakuering af hele boligkomplekset.

På grund af kraftig røgudvikling blev det en udfordring for politiet og brandvæsenet at assistere beboerne ud gennem opgangen, og man måtte søge alternative udgange.

En person blev kørt til skadestuen med røgforgiftning, men er meldt uden for livsfare.

Årsagen til branden er endnu ikke fastslået, men efterforskningen har indsnævret det mulige udgangspunkt for branden. Vagtchef Jesper Tranum fra Sydøstjyllands Politi understreger, at der på nuværende tidspunkt ikke er tegn på, at branden skyldes en strafbar handling, men undersøgelsen fortsætter.

Færdselsuheld på Fynsvej

0
Der vil fortsat være ét spor farbart i begge retninger. Arkivfoto: Vejdirektoratet.

Tidligt lørdag morgen var der et færdselsuheld på Fynsvej i Kolding.

En bilist, der kørte i sydlig retning, ramte omkring kl. 01.36 en fod på et vejskilt i forbindelse med vejarbejde og mistede herredømmet over sit køretøj.

Selvom bilen blev forulykket, medførte hændelsen kun materiel skade på bilen, og ingen personer kom til skade. Vagtchef Jesper Tranum fra Sydøstjyllands Politi bekræftede, at der ikke var nogen personskader som følge af uheldet.

Færdselsuheld med anholdelse i Vejle

0
(Foto: Aarø)

Fredag eftermiddag skete der et færdselsuheld i krydset mellem Østergade og Vestergade i Vejle.

En 41-årig mand påkørte en anden bil bagfra efter at have undladt at overholde sin vigepligt. Det kom frem, at den pågældende bil var brugsstjålet, og at manden ikke havde et gyldigt kørekort.

Efter hændelsen blev han anholdt og sigtet for overtrædelse af færdselsloven samt for brugstyveri af bilen. Manden blev løsladt omkring kl. 18.30, oplyser vagtchef Jeppe Tranum fra Sydøstjyllands Politi.

Nye skilte vejleder til Naturpark Lillebælts skønhed og bæredygtighed

0

Når man i de kommende dage kører på landevejene i Kolding, Fredericia og Middelfart, vil man kunne se nye brune hovedvejsskilte, der henviser til Naturpark Lillebælt. Der er planlagt flere skilte, så endnu flere mennesker bliver opmærksomme på de værdier, naturparkerne tilfører lokalområdet.

6 skilte nu, men flere er på vej

I første omgang opsættes der seks skilte i naturparkens kommuner: to i Kolding, to i Fredericia og to i Middelfart. I de kommende år vil der blive sat yderligere skilte op ved indfaldsvejene til naturparken og ved de 25 hotspots, der markerer særlige områder, der er værd at besøge. Flere naturparker, herunder Naturpark Tolne og Naturpark Åmosen, er også begyndt at opsætte skilte, og det forventes, at flere vil følge efter.

– Danske Naturparker skal være mere synlige i landskabet, så flere mennesker ved, at de findes. Hver naturpark har sine særlige kendetegn. I Naturpark Lillebælt har vi gennemført mange projekter til fordel for havmiljøet og vil fortsætte med at fokusere på, hvordan vi sammen kan passe på Lillebælt, siger Winni Grosbøll, direktør for Friluftsrådet.

Danske Naturparker – et kvalitetsstempel

Danske Naturparker er et kvalitetsstempel administreret af Friluftsrådet. Det dækker større sammenhængende naturområder, hvor både natur og mennesker trives, idet brugen tilrettelægges bæredygtigt, så de værdifulde landskaber og naturområder bevares.

Mærkningsordningen sikrer langsigtet planlægning og udvikling af natur, kultur og friluftsliv i samspil med udvikling af landdistrikter til gavn for bosætning, turisme og lokale erhverv. Naturpark Lillebælt er Danmarks største og har været det siden 2017. En stor del af arbejdet fokuserer på at forbedre havmiljøet i Lillebælt.

Princippet om inddragelse og frivillighed

Etableringen af en naturpark hviler på principperne om inddragelse og frivillighed. De samme regler gælder indenfor som udenfor naturparkens grænser, hvilket skaber forståelse, ejerskab og medansvar blandt de involverede aktører.

– Opsætningen af de nye skilte ændrer ikke på dette, siger Jørn Chemnitz, formand for naturparkens forretningsudvalg og fortsætter:

– Tværtimod håber vi, at det vil øge synligheden og fremme flere frivillige samarbejder for at sikre, at også fremtidige generationer kan opleve vores smukke Lillebælt.

– Disse skilte markerer, at du nu er trådt ind i en naturpark. Danske Naturparker er certificerede parker, udsprunget af lokalt engagement og bærer et kvalitetsstempel for sammenhængende naturområder, hvor pleje, beskyttelse og benyttelse af naturen forenes. Et bærende element for etableringen er inddragelse og frivillighed, hvilket skaber et stort lokalt ejerskab, siger Winni Grosbøll og fortsætter:

– Det er en stor fornøjelse at opleve engagementet og stoltheden over disse områder. I dag kunne Johannes (Johannes Lundsfryd Jensen, borgmester i Middelfart, red.) fortælle om havet og fiskene, stenrevet og den sønderjyske historie om grænselandet, der engang strakte sig op til, hvor vi står i dag. Det lokale ejerskab betyder også, at parkerne er dygtige til at udvikle projekter på tværs af aktører og tiltrække ekstern finansiering, som i Naturpark Lillebælt, der både genskaber gamle stenrev, laver naturbevarende projekter og står for formidling til hele lokalområdets børn og voksne i kommunerne Kolding, Middelfart og Fredericia.

– Hold øje med skiltene derude, og gør dig selv den tjeneste at svinge ind. Der er 13 naturparker i Danmark og 3 pilotnaturparker, og de rummer alle gode oplevelser, mangfoldig natur og mennesker, der brænder for at formidle den, opfordrer Winni Grosbøll.

FHK har selv bidraget til store forventninger

0
Bisgaard var som altid sikker. Foto: AVISEN


Fredericia Håndboldklub står over for en vigtig kamp på lørdag mod TMS Ringsted, hvor de jagter point for at sikre en plads i semifinalerne. I denne sammenhæng deler fløjspiller Martin Bisgaard sine tanker om holdets nuværende situation.

Efter den afsluttende træning op til kampen mod TMS Ringsted satte Bisgaard ord på, hvilken tid, som FHK går ind i et point op til en semifinaleplads:

– Vi er nået til et punkt, hvor vi er nødt til at kæmpe med høj intensitet og spille hurtigt for at se, om det vil føre til succes eller fiasko, siger han.

adp-as.dk


Martin Bisgaard reflekterer også over de forventninger, der hviler på Fredericia Håndboldklub.

– Vi har måske selv bidraget til disse forventninger. Selvom vi har taget to point med i slutspillet, har det ikke lagt et unødvendigt pres på os. Vi har to kampe tilbage til at rette op på situationen, siger Bisgaard.

Fløjspilleren kommer ind på holdets præstationer og udfordringer:

– Jeg tror ikke, vi er blevet læst. Langt hen ad vejen har vi været med i kampene, men vi har brændt chancer og begået tekniske fejl, siger Martin Bisgaard.

Martin Bisgaard udtrykker optimisme omkring holdets chancer:

– Vores muligheder er gode, og vi har sagen i egne hænder. Vi skal vinde de to kommende kampe på hjemmebane. De sidste par kampe kunne have gået begge veje, forklarer Bisgaard.

https://www.estate.dk/ejendomsmaeglere/midtjylland/estate-peter-moeller-fredericia?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI8dPQyoXPhQMVZheiAx3prQAJEAAYASAAEgKDkfD_BwE

Martin Bisgaard giver også sin vurdering af modstanderne:

– Det er et sjovt og anderledes hold, lidt ligesom os selv, der er tro mod deres eget koncept. De er meget offensive defensivt og har stor tro på tingene efter en sensationel sæson, vurderer han og fortsætter:

– De har stor tro på sig selv og deres koncept, hvor de kombinerer en offensiv defensiv med offensive backs og stødende treere. Desuden har de spillere, der har haft en fremragende sæson.

Slutteligt giver Martin Bisgaard et kortfattet svar på spørgsmålet om, hvordan han vil føle sig, hvis holdet ikke når semifinalerne:

– Skuffet, siger han.

Der er kampstart mellem FHK og TMS Ringsted lørdag klokken 17:45.

Overvældende reaktion på lukning på Store Bededag

0

I en tid, hvor traditioner ofte må vige for forandringer, tog EE Rengøring en beslutning om at fortsætte med at holde lukket på Store Bededag. Det var der mange, der kunne lide.

Store Bededag har længe været markeret som en helligdag i Danmark, men nylige ændringer i lovgivningen har afskaffet dens status som en officiel fridag. Denne beslutning har affødt blandet modtagelse fra både virksomheder og offentligheden. En virksomhed, EE Rengøring, har valgt at bevare traditionen ved at holde lukket på denne dag, hvilket har vakt opmærksomhed og bred debat.

– Reaktionerne har været overvældende positive. Folk har taget godt imod det og mener, det er på tide, at nogen tør fastholde traditionerne. Jeg har hørt, at andre også demonstrerer, men vi er ikke der endnu. Det er fantastisk for de ansatte, at de får fri, og derfor har vi også valgt at invitere dem på hveder, siger ejer og adm. direktør, Ulla Egeskov, som bød på hvederne i SæbeBiXen, der er hendes anden virksomhed, hvor hun sælger rengøringsmidler.

Interessen for EE Rengøringens beslutning om at holde lukket på den tidligere helligdag nåede hurtigt landets medier. Virksomhedsejeren beskriver her, hvordan en simpel handling fangede uventet opmærksomhed:

– Det gik viralt meget hurtigt. ‘GO’ Morgen Danmark’ ringede og sagde, at de gerne ville have mig med i et indslag. Så der deltog jeg kl. 06:35, forklarer Ulla Egeskov.

200 hveder var indkøbt. Foto: AVISEN

Virksomhedsejerens oprindelige intention var blot at ære en langvarig tradition, men reaktionen var langt større end forventet. Hun deler her sine tanker om den uforudsete virkning af deres beslutning:

– Det er vanvittigt. Det var ikke planen. Jeg ville bare sige, at vi holdt fast i traditionerne og ville hygge os, siger Ulla Egeskov.

Efter den overvældende respons har EE Rengøring besluttet at fortsætte med at holde lukket på Store Bededag også i fremtiden. Virksomhedsejeren bekræfter deres planer for det kommende år med følgende udtalelse

– Det gør vi nemlig den 15. maj, slutter Ulla Egeskov.

Messearrangør har svært ved at få armene ned

Foto: AVISEN

Formand for Folk & Sikkerhed, der stod bag messen Action24, Torben Ørting Jørgensen, har svært ved at få armene ned.

Action24 markerede 75-året for NATO ved en messe, der blev afholdt i Fredericia i sidste weekend. Torben Ørting Jørgensen ser tilbage på messen i dette indslag:

Viceborgmester kræver handling efter afsløringer af farlig arbejdsplads

0

Det er ikke hverdagskost de dystre forhold, som medarbejderne arbejdede under i Gothersgade 20b i Fredericia. Tidligere ansatte beskriver arbejdsmiljøet som “forkasteligt”. Flere anonyme kilder har modigt delt deres bekymrende oplevelser, trods frygt for repressalier. De har afdækket en hverdag præget af alvorlige sikkerhedsbrister og mangelfuld vedligeholdelse. I kølvandet på disse afsløringer kræver viceborgmester Susanne Eilersen nu, at der skal drages konsekvenser af de uholdbare forhold.

Det er ikke småting, som medarbejderne i Gothersgade 20b i Fredericia Kommune har oplevet, når de gik på arbejde. En kilde beskriver, hvordan hverdagen ofte var en kamp mod regnvejr, åndedrætsbesvær og elektrisk stød.

– Vi måtte bruge spande og håndklæder til at opsamle regnvand, der sivede ind på kontorerne og i kantinen. Loftpladerne var så løse, at det kun var et spørgsmål om tid, før en af dem ville ramme en af os.

Det er ikke kun fysiske skader, der var en trussel. Mug og dårlig vedligeholdelse af bygningen førte til alvorlige helbredsrisici.

– Flere af vinduerne var forseglet, fordi de lugtede så kraftigt af mug, at vi ikke kunne, og ville, bruge dem,” fortæller en anden kilde og tilføjer, at “der er medarbejdere, som har fået stød fra elbokse under vinduerne.

De tidligere medarbejderes frustration er tydelig, især når det kommer til manglende handling fra forvaltningledelsens side:

– Vi havde flere gange kontaktet forvaltningen og Arbejdstilsynet, fordi vores henvendelser ikke blev taget seriøst, siger en kilde. Det var ikke kun på grund af videresalget af ejendommen, at vi endelig blev flyttet. Det var nødvendigt for vores sikkerhed og sundhed.

Disse fortællinger fra tidligere medarbejdere i Gothersgade 20b skildrer et dystert billede af en arbejdsplads, hvor ansattes sikkerhed og velbefindende blev groft overset. De håber nu, at deres historier vil føre til ændringer og forhindre lignende situationer i fremtiden. Viceborgmester Susanne Eilersen mener nu, at sagen skal have konsekvenser.

– Jeg blev meget forundret og bekymret over det interview, direktøren for området gav til AVISEN. Der stod vinduer på gulvet som følge af et utæt tag. Vinduer kan falde ind, og nogen har vejrtrækningsproblemer, siger DF’s gruppeformand, Susanne Eilersen.

Læs også: Kritik af udskældt bygning

Susanne Eilersen finder det forkasteligt, at man har ladet medarbejderne i kommunen arbejde under sådanne forhold. Derfor ønsker hun nu en redegørelse.

– Jeg vil spørge ind til det, da vi som kommune og arbejdsgiver ikke kan have medarbejdere siddende i sådanne forhold. Det er forhold, jeg er fuldstændig ubekendt med, at det har været så graverende, som det har været, siger hun og fortsætter:

– Hvis det er korrekt, at forholdene har været sådan i så mange år, så er det noget, vi i byrådet skal have en redegørelse om, fordi Økonomiudvalget har det bærende ansvar for vores medarbejdere, og vi kan ikke have medarbejdere til at sidde i lokaler, der ikke opfylder miljøkrav.

Susanne Eilersen er uforstående over for, at informationer ikke er blevet videregivet. En aktindsigt viste dog, at topcheferne, inklusiv direktør, Rene Olesen kendte til bygningens alvorlige tilstand.

– Ud fra hvad der er sagt, kan jeg forstå, det ikke er kommet helt op til direktøren, og så er der en problematik i organisationen, fordi får man de oplysninger, så er man forpligtet til at gå videre med det. Hvis det ikke er sket, som det ser ud til, så mener jeg, der burde være en konsekvens, siger hun.

Hvilken konsekvens skal det være?

– Jeg er ikke leder i kommunen, det må kommunaldirektøren forholde sig til, hvis det er rigtigt, at mange har henvendt sig uden der er sket noget ved det, siger Eilersen.

Susanne Eilersen påpeger, at det ikke er småting, der nævnes af de tidligere medarbejdere.

Det er ikke bare en lille ting, der er galt. Det er ikke en radiator, som ikke duer, og ikke et udsugningsvindue, der er noget galt med, men en bygning, som i flere år har været fuldstændig uegnet som arbejdsplads. Det er uhørt, og jeg er rystet over at få det her at vide, da det simpelthen ikke er i orden.

Revisor fandt fejl i fem ud af seks børnesager i Fredericia Kommune

Revisor fandt fejl i fem ud af seks børnesager i Fredericia...

0
Fredericia Kommunes regnskab for 2025 er godkendt uden forbehold, men revisionen retter en bemærkning mod familieområdet. I fem ud af seks gennemgåede børnesager fandt...