Op til 82 mio. kr. skal løfte turismeområder og tiltrække nye investeringer

0
Bridgewalking Lillebælt” købte sidste år Aventura, og de nye ejere ønsker at formidle historien om både skib og naturen i Lillebælt til alle borgere Fredericia og Middelfart samt til byernes gæster og turister. Foto: Christian Fris, AVISEN

Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse åbner for ansøgninger målrettet investeringer i turismeområder uden for de store byer. Puljen på op til 82 mio. kr. skal skubbe til private investeringer i områdefornyelse, så der skabes vækst via en forbedret turismeinfrastruktur.

Kyst- og naturområder uden for de store byer får nu en kapitalindsprøjtning fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse, der afsætter op til 82 mio. kr. til udvikling i turismeområder. 

Indsatsen skal via forbedret eller ny turismeinfrastruktur bidrage til at sikre nye kommercielle investeringer i kyst- og naturturismen – der for eksempel kan resultere i en øget overnatningskapacitet.

Forperson for Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse Christian Motzfeldt siger:

– 2023 var et rekordår for dansk turisme, hvor særligt udenlandske gæster overnattede i Danmark. Det går derfor rigtig godt på turismeområdet, men vi skal blive ved med at udvikle, og det skal denne millionindsprøjtning være med til at styrke særligt uden for de store byer. Derudover kan det være med til at tiltrække nye investeringer.

Turisme er en af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelses signaturindsatser, og denne pulje skal medvirke til at realisere bestyrelsens målsætninger:

– Turisme er en dansk styrkeposition, og det er vigtigt for bestyrelsen at understøtte en fortsat positiv udvikling i turismeerhvervet. Dansk turisme er mere end gode postkortminder og oplevelser, området skaber også vækst og nye arbejdspladser i hele landet, og derfor er det afgørende, at vi fortsat støtter, udvikler og styrker de danske turistdestinationer, siger han.

En forudsætning for vækst er, at der kan tilbydes et bæredygtigt, konkurrencedygtigt og attraktivt turismeprodukt med kapacitet og faciliteter, som matcher turisternes efterspørgsel.

Etablering eller fornyelse af havnemiljøer, udvikling af multi- og aktivitetsområder, etablering af oplevelsesruter i den grønne natur samt udvikling af nye byrum, er et udpluk af de faciliteter eller former for infrastruktur, der kan få støtte, og som skal medvirke til at tiltrække nye private investeringer i for eksempel overnatningskapacitet. 

Christian Motzfeldt og resten af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse forventer, at kommunerne vil være de primære ansøgere til midlerne – men det udelukker ikke, at også private, kommercielle virksomheder kan indgå som partnere, ligesom fonde kan indgå med medfinansiering. Og gerne med private investorer som en del af projektet.

Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse udmøntede i 2023 ca. 110 mio. kr. til fire turismeprojekter med aktiviteter i hhv. Thyborøn, Juelsminde, Nakskov og Naturpark Lillebælt. Denne nye pulje bygger videre på erfaringer fra første annonceringsrunde.

 
FAKTA OM INDSATSEN 
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse har på sit møde den 16. april 2024 afsat op til 82 mio. kr. (52 mio. kr. fra Regionalfonden og 30 mio. kr. fra decentrale erhvervsfremmemidler) til indsatser inden for udvikling af turismeområder. 
 
Indsatserne skal sikre fornyelse og forbedring af turismeproduktet ved at gøre områder mere attraktive, så de styrker turismen og bidrager til at drive en bæredygtig udvikling i området. 
 
Indsatserne kan for eksempel være: 

  • Etablering eller udvikling af havnemiljøer, der faciliteter aktiviteter, ophold og kommercielle tilbud på havnen.
  • Etablering af sammenhængende og varierede oplevelsesruter, der formidler et steds kultur og historie, naturens kvaliteter mv. og binder eksisterende og nye byrum, oplevelsespunkter og funktioner sammen.
  • Etablering af adgang til eller brug af naturen (fx gennem tematiserede legeområder, opholdspladser, multi- og aktivitetsområder m.v.). 

  
Ansøgningsfristen er den 15. august 2024 kl. 12.00. Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse forventer at behandle ansøgninger på sit møde den 14. november 2024. 
Læs mere om indsatsen på Danmarks Erhvervsfremmebestyrelses hjemmeside

Ingen adgang for skoleelever mellem kl. 8 og 13

0

SuperBrugsen på Nymarksvej i Fredericia har taget en drastisk foranstaltning ved at indføre et forbud mod skoleelever mellem klokken 8 og 13. Beslutningen har skabt debat og uro, men er nødvendig for at håndtere problemer med uorden og tyveri. 

Det er vigtigt at anerkende, at denne beslutning ikke er taget let. Butikkerne har været nødt til at reagere på gentagne tilfælde af uorden og tyveri, som har skabt utryghed og forstyrrelse for både personale og andre kunder. Sikkerhed og orden bør være prioritet for enhver virksomhed, og når problemerne ikke kan løses på andre måder, er det forståeligt, at der træffes sådanne drastiske foranstaltninger. 

For skoleelever kan dette virke uretfærdigt og begrænsende, især hvis de blot ønsker at handle i deres frikvarter. Men det er vigtigt at forstå, at denne beslutning ikke er rettet mod dem som individer, men mod den adfærd, der har ført til behovet for en sådan regel. Det er ikke rimeligt, at flertallet af elever, der opfører sig ordentligt, skal lide under konsekvenserne af de handlinger, der udføres af en mindre gruppe. 

At supermarkeder ikke er en skolegård, er en væsentlig anerkendelse. Det er ikke tilsigtet at være et sted for socialisering eller fritidsaktiviteter i skoletiden. Elever bør have muligheden for at handle i supermarkeder, men det skal ske på en måde, der ikke forstyrrer andre og respekterer butikkens rammer. 

I sidste ende er det vigtigt at huske, at supermarkeder er private virksomheder med ret til at fastsætte deres egne regler for at sikre en god kundeoplevelse. Dette tiltag er ikke et angreb på skoleelever, men snarere et forsøg på at adressere en konkret udfordring på en hensigtsmæssig måde.  

Frederiksen og Scholz mødes til Nordisk Topmøde

0
Foto: AVISEN

Den fortsatte støtte til Ukraine, sikkerhed og konkurrenceevne er nogle af de emner, der er på dagsordenen, når statsminister Mette Frederiksen mandag den 13. maj 2024 deltager i Nordisk Topmøde i Stockholm.

På den første del af topmødet drøfter statsministrene fra Danmark, Finland, Island, Norge og Sverige konkurrenceevne sammen med repræsentanter fra erhvervslivet.

– Vi ser ind i en fremtid, hvor den globale vækst kan ende uden for Europa. Europa skal være stærkere og mere konkurrencedygtigt, så vi beholder arbejdspladserne på kontinentet. Derfor ser jeg frem til at drøfte grøn omstilling, ny teknologi, kompetencer og uddannelse, som er afgørende forudsætninger for vores konkurrenceevne i Norden og i Europa, siger statsminister Mette Frederiksen.

Senere på dagen besøger regeringslederne den svenske virksomhed Ericsson. Her deltager den tyske kansler Olaf Scholz også. Besøget på Ericsson kommer til at have fokus på sikkerhedspolitiske spørgsmål som hybride trusler, cybersikkerhed og nye teknologier. De seks regeringsledere deltager samme aften i en middag, hvor det primære emne på dagsordenen vil være den fortsatte støtte til Ukraine.

– Vi lever i en tid med krig på det europæiske kontinent og et mere kompliceret trusselsbillede. Rusland forsøger at splitte Vesten. Derfor er det glædeligt, at Norden nu endeligt står samlet i NATO. Det giver også mulighed for at gøre vores samarbejde endnu stærkere. Ikke mindst i forhold til Ukraine, hvor det er helt afgørende, at vi fortsætter den militære støtte. Men også i forhold til vores eget forsvar og arbejdet med at få vores våbenproduktion op i gear, siger statsminister Mette Frederiksen.

Borgere forstår forbud mod skoleelever

0

Tirsdag kom det frem, at SuperBrugsen og Netto på Nymarksvej i Fredericia havde valgt at forbyde skoleelever i tidsrummet 08:00 – 13:00. Siden har Netto trukket sig tilbage, men en lang række borgere forstår godt beslutningen om at forbyde elever.

Som følge af tyveri og utrygsskabende adfærd i butikken havde de to nabobutikker, der ligger i samme bygning i forlængelse af hinanden, set sig nødsaget til at forbyde skoleelever. Siden har Netto valgt at trække sig ud af det, men de forklarer, at de står ved statementet om, at eleverne skal opføre sig ordentligt.

På sociale medier har forbuddet givet genlyd. Blandt andet på AVISENs Facebook-side, hvor en lang række personer har givet deres mening til kende.

– Bare i orden. Så kan forældrene måske lære deres børn at opføre sig ordentligt, skriver Rebecca Emholt.

En anden, Simone Nielsen har ofte komet i butikkerne i det pågældende tidsrum. Hun skriver blandt andet følgende:

– Jeg forstår godt butikken, de er overalt og teer og skaber sig inde i butikken, ret mange ældre handler også der, og de unges adfærd kan fremstå meget voldsom. Det må være skolens og forældres ansvar der holdes styr på eleverne, måske de skulle lave et skole kiosk koncept på skolerne, skriver hun.

Også Allan Krogh Kristensen er enig.

– Ja, det er het fair de larmer så meget, skriver han.

Det er dog ikke alle, der bakker op om tiltaget.

– Er generelt mod regler som rammer den brede målgruppe, når kun et fåtal udgør et problem. Synes alle fejler her. Hvis man ved at problemet primært er i frikvartererne fra den nærliggende skole, så kunne man vel bruge ssp samarbejdet og få sat ordentligt ind overfor de få unge, som ødelægger det for den brede målgruppe, skriver Henriette Jørgensen.

Pokaldrømmen blev virkelighed efter 23 års tørke

0

Den 9. maj 2024 er en dag, der kommer til at gå i historiebøgerne i Søhøjlandet. Silkeborg IF satte endelig en stopper for 23 års pokaltørke med en triumferende sejr over de østjyske rivaler fra AGF. Trofæet blev løftet i et hav af tårer og øl i Parken efter en intens og medrivende kamp. Vejen til pokaltriumfen gik blandt andet gennem FC Fredericia, som Silkeborg slog ud i semifinalen over to kampe, så det blev Fredericias banemænd, der løb med sejren.

Den helt store helt blev Oliver Sonne, da højrebacken trådte i karakter og udnyttede en eminent stikning fra Tonni Adamsen i det 38. minut. Bailey Peacock-Farrell tøvede et sekund for længe, og Sonne udnyttede sin chance til at sende bolden i nettet. Først vinkede linjedommeren for offside, men efter et VAR-tjek blev scoringen godkendt, og Silkeborg førte 1-0.

Trods en vild intensitet efter pausen lykkedes det ikke AGF at udligne. Stefán Teitur Thórdarson troede, at han havde fordoblet Silkeborgs føring med ti minutter igen, men VAR annullerede målet. AGF forsøgte desperat at få sat et pres, men Nicolai Larsen og Silkeborg-forsvaret stod stærkt, og i stedet var det Silkeborg, der kom tættest på et andet mål.

Det forløsende slutfløjt udløste jubel blandt de mange Silkeborg-tilhængere, der havde ventet siden 2001 på at se pokalen lande i Søhøjlandet igen. Kampen blev dog midlertidigt afbrudt, da en ung kvinde på AGF’s tribune fik et ildebefindende, men hun kom sig heldigvis hurtigt, hvilket stadionspeakeren meddelte kort efter.

Den intense pokalfight kulminerede med Silkeborgs sejr på 1-0 og endte med at sende pokalen tilbage til Silkeborg for første gang siden 2001, hvor AB blev slået 4-1 i finalen. For Kent Nielsen og Silkeborg IF var pokalfinalen en perfekt afslutning på en fantastisk kampagne. 23 års trofætørke er slukket, og det røde flagskib kan igen fejre en pokaltriumf.

Hvad vil Liberal Alliance i og med Fredericia

0

Liberal Alliance (LA) i Fredericia, som i resten af Danmark, fokuserer på at fremme liberale værdier. Med det første kandidathold på plads i Fredericia er vi klar til kamp.

”Elitens privilegier” under det røde styre skal afløses af et liberalt demokrati. Liberalismen er ikke blot en ideologi for de rige og eliten; det er en bevægelse mod magteliter og for fri konkurrence samt individets ret og mulighed til selvstændighed og skabelsen af egen velstand.

Liberal Alliance fik ikke topkarakterer fra ‘flinkeskolen’, vi stræber efter resultater til borgernes bedste, vi åbner her og på digitale platforme lidt efter lidt om vores politik for Fredericias KV25.

LA ønsker konsulenter skal bonuslønnes eller på anden måde demonstrere deres berettigelse. Det skal ikke være forbudt at gå imod strømmen og der indføres en streng økonomi- og kvalitetsstyring.

LA vil udføres et kritisk kasseeftersyn, også på de usynlige konti og undersøge for frås i den kommunale sektor, Borgerne skal sikres gennemsigtighed i beslutningerne.

Et borgerligt samarbejde bør ledes af LA, nuværende borgerlige partier i byrådet er dygtige til at fremstå som ophavet til positive resultater, LA kan ikke se den positive effekt af disse, meningsmålinger i kommunen siger borgerne heller ikke kan se det.

Liberal Alliance vil bekæmpe “kammerateri og den røde marxisme” i Fredericia, ved at:
• Fremme alternative politikker: Aktivt fremme og støtte politikker, der fokuserer på liberal eller konservativ ideologi, som fremhæver markedets rolle og individets ansvar frem for statens og i Fredericia den lokale forvaltnings magt.
• Politisk engagement og oplysning: LA engagerer sig i den politiske debat med velunderbyggede argumenter og oplysningskampagner, der tydeliggør fordelene ved en mere liberal politisk model.
• Samarbejde med ligesindede grupper: Samarbejde med andre partier og organisationer, der deler en lignende ideologisk tilgang for at skabe en bredere front og stærkere påvirkning på lokalpolitikken.
• De nuværende borgerlige i byrådet gik med i en bred konstituering og sikre sig ofte velbetalte udvalgsposter, de misforstod dette som en enighed om alt. En stor fejl. Forskellige partier med forskellige ideologier kan aldrig være enige om alle kerneelementer.
• Ægte liberal politik sælges ikke. Personlig, politisk og økonomisk frihed er ikke til salg.

Poul Rand, lokalformand og kandidat til kommunalvalget 2025 i Fredericia.

Skoler samt børn og forældre i Fredericia Kommune

0

Udvalgsmedlemmer fra Børne- og Skoleudvalget står frem og kommenterer på, at næsten hver femte barn i Fredericias Folkeskoler kan ikke bestå prøven i matematik og dansk. Efter deres mening ligger hovedårsagen i trivsel og manglende skolefinansiering, hvilket sikkert er rigtigt, men det er ikke hele forklaringen.

Nu kan det så undre, at udvalget har den samme formand selv om det gennem årene er gået dårligere og dårligere med undervisningskvaliteten og formentlig miljøet for børnene. Samtidig ”snaker å snaker å …” medlemmerne om, hvor dårligt det går. Hvad med at gøre noget ved problemet?

Er det hele den fredericianske kultur, der er problemet, eller er det blot manglende finansiering?

I min tid med kontakt til folkeskolerne inklusive lærerne igennem flere år har jeg ofte undret mig over lærernes manglende engagement i arbejdet med børnene. Om det skyldes lærerne, ledelsen eller Børne- og Skoleudvalget ved jeg ikke, men det står klart, at det ikke udelukkende er et pengespørgsmål.

Det fredericianske samfund (sammen funderet – fællesskab) har en fælles interesse i, at børnene har en god opvækst og udvikler sig fornuftigt, hvorfor alle må stå sammen om at løse problemerne.

Det foreslås hermed, at forældrene tager ansvar for deres børn og støtter dem i at lære og forstå. Ligeledes opfordres forældrene til at støtte op om lærerne i folkeskolen således, at fællesskabet får børnene engageret i læringen, og forældrene hjælper børnene praktisk med læringen.

Samtidig opfordres kommunalbestyrelsen til at vælge engagerede medlemmer til Børne- og Skoleudvalget og ikke kun ud fra tilhørsforhold.

Det betyder alt i alt, at Fredericia Kommunes borgere opfordres til i fællesskab at hjælpe og støtte børnene i at løfte sig op på et bedre niveau. En del af det kunne være undervisning i og drøftelse af livsfilosofiske problemstillinger, hvor børnene arbejder med at udtrykke egen forståelse og derved øve sprog og formulering og derigennem dybere forståelse af sig selv og omverdenen.

Jeg har undervist i mange år og kunne have lyst til at hjælpe for børnenes skyld.

Hakket oksekød årsag til salmonellaudbrud

0

Oksekød fra England er årsag til det udbrud med Salmonella, som de seneste knap to måneder har ramt mere end 50 patienter i Danmark. Det viser resultaterne af det opklaringsarbejde, som er udført i tæt samarbejde mellem Fødevarestyrelsen, Statens Serum Institut, DTU Fødevareinstituttet og den danske importør.

51 personer i Danmark er siden marts bekræftet smittet med samme type Salmonella. Både udbrudsefterforskning hos Fødevarestyrelsen, Statens Serum Institut, DTU Fødevareinstituttet og analyser fra den danske importør viser nu, at smittekilden er oksekød fra England.

Kødet er importeret og hakket hos danske Hilton Foods og solgt i Coops butikker. Noget af det hakkede kød har overskredet holdbarhedsdatoen og er ikke længere i butikkerne, men forbrugere kan stadig have det i fryseren. Andet af det hakkede kød har været i butikkerne indtil i går, og myndighederne råder forbrugerne til at smide kødet ud eller levere det tilbage til butikken, hvor det er købt.

Hvilke produkter er tilbagekaldt?

Hilton Foods har tilbagekaldt hakket oksekød solgt i Dagli’Brugsen, SuperBrugsen, 365 Discount, Coop, Irma og Kvickly i perioden fra den 19. marts til den 13. maj. Desuden tilbagekalder virksomheden hakkebøffer med sidste anvendelsesdato den 2. april. Flere informationer om de tilbagekaldte produkter kan findes på Fødevarestyrelsens hjemmeside Tilbagekaldte fødevarer.

Fakta om Salmonella

Infektion med salmonella giver typisk almen utilpashed, diarré, ondt i maven, eventuelt kvalme, opkastninger og feber. Infektionen ledsages ofte af ledsmerter, muskelsmerter og hovedpine. Rigeligt med væske er vigtig for at forebygge og behandle dehydrering som følge af diarré og opkastninger. Som oftest er symptomerne på salmonella milde og går over af sig selv. Hvis man får vedvarende symptomer, bør man henvende sig til sin egen læge.

Sådan kan du undgå at blive smittet med salmonella:

  • Vask hænder, inden du går i gang med at lave mad og efter at have rørt ved råt kød
  • Undlad at smage på råt kød, f.eks. frikadellefarsen
  • Hold det rå kød adskilt fra den spiseklare mad, f.eks. salat
  • Gennemsteg/gennemkog hakket kød

Vågn op de damer

0

Dette læserbrev handler om, unges ulykkelige skolegang i folkeskolerne og om de to damer Pernelle Jensen fra Venstre og Cecilie Roed-Schultz fra Enhedslisten.

De gør nemlig deres bedste for at leve op til en leder på Fredericia AVISEN af Andreas Dyhrberg Andreassen, hvori han skriver citat:

”År efter år kommer de ud som ”helt overraskede”, når de mangler penge.” Ja år 2024 er ingen undtagelse.

De hyler begge op om, at Børne- og Skoleudvalget er under finansieret. Men hov er begge partier ikke med i årets budgetforlig eller har I trukket jer. Nej det har I ikke.

I tager ansvar.

Så fortæl os borgere, hvad I vil gøre. I stedet kommer der lange jeremiader over om, hvor bekymrede I begge to er og hvor dygtige lærere, vi har – (ja man skal huske at rose lærerne ellers kan det gå ud over stemmetallet).

Det er så en trøst, at vil vente på, hvad forvaltningen siger på det næste møde, så kan Andreas igen får ret. Citat:

”Det er det moderne DJØF-enevælde, hvor lokaldemokratiet kun er til pynt.”

Nej de damer, kom med noget konkret, I må da have nogle forslag – så enige I nu er.

Hvad skal der ske på vores folkeskoler? Hvad synes I?

Det er nok kun at være bekymret, det er jer, der som politikerne skal vise vejen.

Der er mange unge, der går en krank skæbne i møde, hvis de skal vente på jer.

I må rette jeres fokus på, at næste generation ikke skal opleve det samme med dårlige karakterer – de unge skal kunne stole på folkeskolen. Det samme skal deres forældre kunne.

Dårlige undskyldninger rækker ikke over for Fredericias folkeskoleelever – der må handling til.

Skal der flere penge til – så find dem

Skal der flere lærere til – så find dem

Bedre undervisning til – så få det sat i værk.

Hvordan ved I, at skole-struktur-ændringer, har påvirket elevernes skoletid og læring, men det lyder da flot.

Hvad skal der ske på vores folkeskoler? Hvad synes I?

Det har sin pris at være med i budgetforliget.

I det hele taget lyder jeres (bort) forklaringer sandsynlige.

Mads Hoxer rejser hjem fra landsholdslejren

0

En overbelastet skulder hos Mads Hoxer betyder, at Aalborg-spilleren går glip af weekendens landskampe, hvor GOG’s Emil Madsen afløser på højre back.

Det har været et travlt forår for Mads Hoxer med mange kampe både i ligaen og Champions League, og det har sat sig spor på Aalborg-spillerens skulder.

Den er overbelastet i en grad, så landstræner Nikolaj Jacobsen har vurderet, at det er bedst at sende højrebacken hjem fra ugens landsholdssamling, så han kan blive klar til sæsonafslutningen.

– Det er ærgerligt, vi har skullet sende Mads hjem, men lige nu er der ikke meget saft og kraft i hans skulder, og derfor gav det ingen mening at beholde ham, når han ikke har kunnet deltage ordentligt i træningerne.

– Jeg ville rigtig gerne have beholdt Mads, for han har gjort det virkelig godt, og det er jo en vigtig samling i forhold til de fremadrettede opgaver. Men nu håber vi bare, at Mads med lidt ro kan få styr på sin skulder, så han er klar til den første DM-semifinale om en uge, siger landstræneren.

I stedet er GOG’s Emil Madsen indkaldt som erstatning på højre back.

– Det gode ved det her hold er, at mister vi en spiller, så kommer der en anden ind med masser af kvalitet, og det har Emil Madsen jo også vist længe, siger Nikolaj Jacobsen.

Fredag rejser Håndboldherrerne til Oslo, hvor der venter landskampe mod Norge lørdag og Kroatien søndag. Begge kampe kan ses på TV 2 henholdsvis klokken 16.15 og 14.15.