Godt år for Crossbridge Energy

0
Finn Schousboe, CrossBridge Energy. Foto: AVISEN

Året 2023 blev et tilfredsstillende år for Crossbridge Energy A/S trods udfordringer. Men producenten af mere end 35 % af det danske behov for flydende brændstof har fokus rettet fremad mod den grønne omstilling og forsyningssikkerhed.

Crossbridge Energy A/S kan notere et tilfredsstillende resultat for året 2023.
Det blev til et overskud på 273,8 mio. kr. Omsætningen lød på 22,6 mia. kr. for virksomheden, der driver raffinaderiet i Fredericia med tilhørende aktiviteter.

Året 2023 har været markant påvirket af genopbygning af det såkaldte TGU-anlæg, som desværre brændte d. 17. december 2022. Genopbygningen af dette anlæg strakte sig tre måneder ind i 2023, hvilket betød, at driften var påvirket i hele denne periode.

Crossbridge Energy Fredericia. Portrætter. Finn Schousboe.

– I de tre første måneder af 2023 kunne vi på grund af genopbygningen ikke opretholde normal drift og fuld produktion, så faktisk har vi formået at gøre det virkelig flot. Dertil skal lægges, at vi opererer på et internationalt marked, hvor konkurrencesituationen er meget hård, siger CEO Finn Schousboe.

Genopbygningen af det brændte anlæg fjernede dog ikke fokus fra at producere stabilt og sikkert samt energieffektivt. Crossbridge Energy har igen formået at reducere energiforbruget til produktionen endnu en tak, så Fredericia-raffinaderiet er blandt verdens absolut mest energieffektive raffinaderier.

”Det er vi utroligt stolte af. Det viser, at vores fokus på at bruge mindst muligt energi virkelig lykkes,” siger Finn Schousboe.

Faktisk bruger Crossbridge Energy raffinaderiet omkring en tredjedel mindre energi på at producere, end raffinaderibranchen gør generelt.
Fokus på energieffektivitet indgår også i planerne for investeringer, hvor der kigges på energibesparende løsninger, når f.eks. pumper eller kompressorer udskiftes.

– Vi skal gøre det bedre og bedre. Vi skal finde de bedste og mest energivenlige løsninger, hvor vi kan, siger Finn Schousboe.

Crossbridge Energy arbejder målrettet på at kunne producere grønnere og mere bæredygtigt i fremtiden.

– Vi er langt med planerne for, hvordan vi kan ændre på anlæg og bygge nye anlæg. Men vores planer hænger nødvendigvis sammen med rammebetingelserne for produktion af flydende brændstoffer med afgifter og krav, som skal matches op mod andre i den internationale konkurrence. Også udviklingen indenfor brint og kulstof er afgørende. Så brintinfrastrukturen, og hvordan vi får adgang til kulstof, er faktorer, som skal på plads, så vi kan tage investeringsbeslutninger omkring hvilke anlæg, vi skal bygge eller ombygge til, siger Finn Schousboe.

Brint er den ene grønne byggesten for flydende brændstof. Brintinfrastrukturen er stadig under planlægning, og Crossbridge Energy er indtil videre eneste danske virksomhed, der byder ind på at kunne udnytte den dansk-producerede, grønne brint. Den anden grønne byggesten kulstof er der endnu ikke sket nogen udvikling omkring. Kulstof til flydende brændstof får man i dag fra fossil råolie, men kulstof kan også komme fra andre kilder som eksempelvis CO2 eller biogent materiale.

Crossbridge Energy har i den sammenhæng engageret sig i flere projekter som udnyttelse af spildevandsslam eller halm, og raffinaderiet er allerede i 2020 blevet certificeret til at kunne co-processe andre feedstocks sammen med råolie. Men med en nuværende produktion på 10.000 tons i døgnet, så skal der bruges store mængder kulstof og brint.

– Kulstof og brint er nøglerne til mere bæredygtige løsninger. Vi arbejder intenst med planer for fremtiden, men brint-infrastruktur og adgang til kulstof skal på plads, så vi kan komme videre, siger Finn Schousboe.

Udviklingen i branchen har de seneste to år været meget positive, men i årene før da, var der anderledes negativ udvikling. Nu kigger branchen igen ind i en udvikling, hvor indtjeningsmulighederne bliver mindre.

– Margin-miljøet ser ud til at blive vanskeligere, og konkurrence-situationen er meget hård på det marked, vi opererer på. Vi har investeret kraftigt i vores produktionsanlæg, så vi står stærkt rustet til at kunne sikre forsyning på det danske marked og samtidig tage del i den grønne omstilling, siger Finn Schousboe.

Fakta om Crossbridge Energy A/S

  • Producerer mere end 35 % af det danske forbrug af flydende brændstoffer
  • Producerer 10.000 tons i døgnet
  • Arbejder målrettet mod at tage del i den grønne omstilling
  • Er eneste producent af flybrændstof i Danmark
  • Blandt verdens absolut mest energieffektive raffinaderier
  • Danmarks største leverandør af overskudsvarme til fjernvarme. Leverer mere end 23.000 almindelige husstandes årlige forbrug af fjernvarme via overskudsvarme, som ellers ville gå til spilde op i luften
  • Investerede 338 mio. kr. i anlæg og vedligehold i 2023
  • Raffinaderiet er indviet i 1966. Udover raffinaderiet drives også en havneterminal i Fredericia, hvor der hver måned ligger 20-30 skibe til kaj for at laste eller losse flydende brændstof, olieprodukter mv.
  • Beskæftiger 271 fuldtidsansatte (254 i 2022)

Live: Tvinger FHK Aalborg ud i en 3. kamp?

0

Klokken 20:00 spilles der DM-finale i thansen Arena. Den anden kamp i finaleserien mellem FHK og Aalborg skal spilles, og spørgsmålet er nu, om fredericianerne kan fremtvinge en tredje kamp.

Håndbold er talk of town

0

I aften går det løs. Der er DM-finale i Fredericia, og der er håndboldfeber i postnummeret 7000.

Undertegnede har siden 00’erne fulgt med i fredericiansk håndbold, og aldrig nogensinde har der været så meget på folks læber i nyere tid. Folk, der ikke jævnligt har set håndbold gennem en del år, vender tilbage og vil se, hvad der sker. Tager man byens puls på cafeerne, er håndbold “talk of town”. Kommer du i hallen, lyder spørgsmålet ofte, når der føres en samtale.

Og ja, folk kommer i hallen, og det i stor stil. FHK har for længst meldt udsolgt med 2.400 solgte billetter til opgøret, og minimum det dobbelte kunne være solgt, men der er også noget unikt over den arena, som vi har i Fredericia. Den giver en intens atmosfære med tilskuerne meget tæt på banen i en kompakt kulisse, og det skaber et andet lydtryk end, hvis der nu var højere til loftet, og tilskuerne sad en anelse længere væk. Det skal man også huske, når snakken går på en ny arena for at opfylde kravene til Champions League.

http://adp-as.dk

Når man taler om håndbold i Fredericia nu til dags, er det også et kæmpe cadeau til FHK’s ledelse. De har sørget for, at spillerne tager byen til sig. Spillerne har fået Fredericia ind i blodet, og hovedparten af holdet bor i Fredericia, og flere af de spillere, der kommer til næste sæson, bosætter sig også i byen, hvor de skal spille håndbold. Eksempelvis er der allerede fundet et sted at bo til svenskerne William Moberg og Kasper Palmer.

Aktuelt er det et fåtal af spillerne, som ikke bor i Fredericia, og det gør, at man møder dem i de lokale supermarkeder, på caféer og i bybilledet generelt, hvor spillerne hellere end gerne tager en snak med borgerne i den håndboldgale by. Det betyder nemlig noget for folket, at man kan møde spillerne inde i byen, og at hovedparten ikke bare kører hjem til Aarhus og andre omkringliggende byer, når træningen er slut. Det gør også, at FHK er et stort samtaleemne i byen.

Uanset hvad der sker i aftenens DM-finale mellem FHK og Aalborg, vil byen være stolt over den præstation, der er leveret. Ingen havde før sæsonen spået, at FHK ville komme i finalen. Man håbede at kunne gentage sidste sæsons semifinaleplads, men at tro på en finale ville være utopi. Derfor er det også uden forventningspres, at FHK går på banen i aften, men kender man FHK’erne ret, går de ind med en tro på, at de kan vinde.

I thansen Arena kan alt ske. Byen og de ellevilde tilskuere løfter holdet frem, ligesom det var tilfældet i 70’erne, hvor horn fra værftet var fragtet ud til hallen, og tilskuerne stod i mange, mange lag, og der var proppet over 3.000 tilskuere ind i hallen, der i dag har en godkendt kapacitet på 2.400 tilskuere. Den afgørende semifinale mod Ribe-Esbjerg var magisk. Taget løftede sig i thansen Arena, hvor nærmest samtlige tilskuere, der holdt med Fredericia, sang med på HK Ultras’ slagsange.

https://www.estate.dk/ejendomsmaeglere/midtjylland/estate-peter-moeller-fredericia?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI8dPQyoXPhQMVZheiAx3prQAJEAAYASAAEgKDkfD_BwE

Der var et fællesskab og en stolthed, der kom til udtryk over for det rødklædte hold på banen, og det var ikke kun, da Ribe-Esbjerg var døde, borte og begravet et kvarters tid inde i anden halvleg, at der blev hujet og hejet til den helt store guldmedalje. Nej, det var allerede i første halvleg, da kampen var helt tæt og kunne tippe til begge sider.

Opbakningen fra de inkarnerede tilskuere var uden tvivl med til at løfte FHK, som er “talk of town” i Fredericia for tiden, og også vil være det i den kommende tid, uanset udfaldet af dagens finalekamp mod Aalborg, der enten kan ende med overrækkelse af sølvmedaljer til FHK eller ende med, at fredericianerne tvinger Aalborg ud i en tredje finale.

https://xn--fkr-1na.dk/

Fredericia Kommune ansætter gammel kending i direktørstilling

0

Fredericia Kommune har valgt at ansætte Karen Heebøll som ny direktør for Familie, Børn og Læring. Heebøll har en fortid i Fredericia Kommune, hvor hun var direktør for Pleje, Sundhed og Arbejdsmarked i 3½ år frem til 2014.

Karen Heebøll har senest været ansat som administrerende direktør for Sundhedsforvaltningen i Odense Kommune. Siden sin tid i Fredericia har hun også været Universitetsdirektør ved Syddansk Universitet og På Tværs-direktør i Ikast-Brande Kommune.

– Jeg glæder mig til samarbejdet med Karen Heebøll, som kommer med en solid, kompetent og ledelsesmæssig stærk erfaring på det strategisk niveau i forhold til den borgernære velfærd. Med ansættelsen af Karen har vi nu en fuldtallig direktion, siger kommunaldirektør Thomas Jaap.

Borgmester Christian Bro glæder sig også til det fremtidige arbejde med Karen Heebøll.

– Det glæder mig, at det er lykkes os at få en gammel kending tilbage til Fredericia Kommune, Det, at hun allerede kender til Fredericia Kommune, er en styrke – både i forhold til hendes opstart, men også i forhold til det, der gør Fredericia særlig, som vores unikke historie, natur og placering ved Lillebælt, siger borgmester Christian Bro.

Som direktør for Familie, Børn og Læring skal Karen Heebøll være med til at gøre Fredericia Kommune til børnefamiliernes førstevalg og styrke det tværfaglige arbejde på børne-, skole- og familieområdet. Sammen med resten af direktionen skal hun sikre den strategiske udvikling af kommunen.

– Jeg glæder mig til at komme tilbage til Fredericia Kommune, som jeg kender som et sted, hvor der er visioner, vilje og muligheder for at indfri kommunens potentialer. Og så glæder jeg mig især til at arbejde med børne- og ungeområdet med den store betydning det har for mange. Her skal vi sammen omsætte den nye børne- og ungepolitik til handlinger og medvirke til, at Fredericia er børnefamiliernes førstevalg. Det skal alt sammen ske i et stærkt fællesskab mellem byråd, medarbejdere og borgere, siger Karen Heebøll, kommende direktør i Fredericia Kommune.

Karen Heebøll starter i sit nye job som direktør den 1. august 2024. Karen bor i Strib, har tre voksne børn og er gift med Steen Vinderslev, kommunaldirektør i Middelfart.

– Det anser jeg ikke for et problem, da det ikke er anderledes end, sidst Karen var ansat. Jeg er sikker på, at Karen er i stand til at adskille sit professionelle og private liv, siger Christian Bro.

Karen Heebøll stoppede i Odense Kommune i 2023 efter gensidig aftale, og modtog i den forbindelse 1,8 mio. kr.

Læs også

Grønt lys fra byrådet

0
Trapholt. Foto: AVISEN

Kolding Byråd godkendte i går bevillingen på 21 millioner kroner til Trapholts udviklingsprojekt. Dermed er kunst- og designmuseet nu ét skridt tættere på en omfattende ombygning, der skal fremtidssikre museet med tidssvarende faciliteter og bedre plads til alle typer af gæster. En historisk dag, mener museumsdirektøren.

Den 28. maj godkendte byrådet i Kolding Kommune, at Trapholt får bevilget 21.165.000 kroner i 2024, svarende til 25 % af anlægssummen som medfinansiering til fundraising til Trapholts udviklingsprojekt. Dermed er det smukt beliggende kunst- og designmuseum nu tættere end nogensinde på den tiltrængte ombygning og udvidelse, der har været på tegnebrættet i flere år.

Arkivfoto, Karen Grøn. Foto: AVISEN

– Det er en historisk dag. Trapholt har over 100.000 gæster om året i et museum bygget til 60.000 gæster. Det giver en række udfordringer vedrørende gæstemodtagelse, formidlingsfaciliteter og parkanlæg. Derfor søger museet økonomisk støtte til at løse udfordringerne, som dels forringer de mange gæsters museumsoplevelse, dels forhindrer Trapholt i at fortsætte den kontinuerlige vækst, museet har oplevet de senere år, forklarer museumsdirektør Karen Grøn, der selv var til stede med kolleger i byrådssalen tirsdag aften.

Projektets vigtigste milepæl

Tilskuddet er betinget af, at de resterende 75 % af anlægssummen støttes af private fonde, men støtten fra Kolding Kommune har været en forudsætning for, at fondene overhovedet ville behandle ansøgningerne.

– Godkendelsen fra Kolding Kommune er første – og den måske vigtigste – milepæl i projektet. Gennemførsel af projektet vil betyde, at Trapholt kan være en topattraktion af højeste kvalitet i en tilgængelig naturskøn oase – i mange år fremover, vurderer Karen Grøn.

Forbedret formidling med nye faciliteter

Konkret vil museet blandt andet etablere et formidlingscenter, der skal anvendes til workshops med børn og unge i skoletiden, sårbare borgere og craft-fællesskaber om eftermiddagen samt familier i weekender og ferier. Herudover skal der etableres en skulpturlounge, et fleksibelt område, der kan omdannes og give plads til op til 500 gæster ved ferniseringer og store events.

Samtidig skal museumsparken og naturen omkring museet bindes sammen og gøres mere tilgængelig med et nyt stisystem, der også tilgodeser svagtgående, kørestolsbrugere og barnevogne. Der laves også en amfiscene med mulighed for udendørs arrangementer. Endelig bliver hovedindgangen optimeret med ny gæstemodtagelse, så der er bedre plads til grupper af gæster, varelevering og værkmodtagelse samt separate garderobe- og madpakkefaciliteter til især skoler og institutioner.

– Vi laver også en ny samlingsudstilling, så gæster får maksimal adgang til museets store samlinger af kunst, kunsthåndværk og stoledesign fra 1900 og frem. Som en del af dette planlægges også en opdateret version af Trapholts unikke formidling med et digitalt kurateringsværktøj, forklarer museumsdirektøren.

Forventer 120.000 Gæster i 2027

Ombygningen planlægges gennemført fra oktober 2025 til januar 2027. Projektering og arkitektkonkurrence gennemføres de første 12 måneder, og første spadestik forventes i oktober/november 2025. Trapholt genåbner januar 2027 med et åbningsprogram med store udstillinger, ny samlingsudstilling samt et ambitiøst formidlingsprogram.

Under byggeperioden vil museet være lukket for publikum. I denne periode gennemfører museet ”Trapholt to go”, hvor kunsten bringes ud i Kolding og omegn med projekter, der engagerer skoler, uddannelsesinstitutioner, plejehjem, foreninger og private, og afsluttes med et eller flere fællesskabte kunstværker.

Trapholt forventer allerede i 2027 at have 120.000 gæster.

Baggrundsinfo
Trapholt har de senere år modtaget nationale og internationale priser for museets arbejde. I 2020 blev museet hædret med Business Koldings turismepris. I 2021 modtog Trapholt både Koldings kulturpris, dansk Kulturlivs branchepris og ikke mindst The Art Museum Award ved European Museum Academy. Museet er desuden landskendt for sine store forskningsbaserede og sansemættede udstillinger samt sine borgerinddragende projekter og sine forskningsbaserede indsatser i forhold til sårbare borgere.

Hvem skal være borgmester ved borgerligt flertal?

0

Der er halvandet år til kommunalvalget, og der spekuleres i forskellige scenarier i Fredericia, hvor de blå håber at tippe magtbalancen. Hvis der kan tælles til 11 borgerlige mandater, hvem skal så være borgmester? Det har Fredericia AVISEN spurgt de borgerlige partier om.

Liberal Alliance, der ikke sidder i byrådet for nuværende, har tonet rent flag. De vil pege på en blå borgmester, hvis der kan tælles til 11 mandater på den borgerlige fløj. Med det tidligere byrådsmedlem, Christian Jørgensen, i spidsen håber det fremadstormende parti at stryge ind i byrådet og sætte deres aftryk med borgerlig politik, og de tager også gerne borgmesterkæden selv.

– Jeg ser gerne, at de borgerlige stemmer arbejder. Jeg kunne også finde på at kaste mig selv i puljen, når du spørger, men det hele handler ikke om borgmesterstolen. Jeg vil derimod gerne stå på mål for, hvad man siger før og efter. Der skulle gerne være en form for linje, symmetri og troværdighed i det. Liberal Alliance har derfor også et klart budskab til vælgerne; hvis der er 11 borgerlige valgte politikere efter valget, så skal vi gå efter at få borgmesterposten. I Liberal Alliance peger vi så også på en blå borgmester, det er tindrende klart, og kan vi få de andre borgerlige partier til at sige det samme, så er der et troværdigt budskab. En erklæring til vælgerne i Fredericia om, at der er et alternativ. Sker der så det, at der kommer en stemmeforskydning, hvor SF og Enhedslisten bliver styrket så meget, at det opvejer en socialdemokratisk tilbagegang, så er det klart, at vores mandater vil komme i spil de steder, hvor vi kan sætte nogle aftryk. Vi vil hellere med i et samarbejde i en eller anden bredde. Det behøver ikke være 21 medlemmer, siger Jørgensen.

Allerede nu er der indgået et borgerligt valgforbund. Med i det er Liberal Alliance, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti. DF er også klar i mælet, når spørgsmålet går på, hvem der skal peges på, hvis der er borgerligt flertal.

– Det står i vores valgforbund, at vi kigger inden for vores valgforbunds rammer først. Det giver god mening at kigge på, om vi kan pege på en. Når man er i valgforbund, er det fordi man har mest til fælles, selvom det ikke er alt, man er enige om, siger DF’s gruppeformand, Susanne Eilersen.

Når spørgsmålet går på, om Susanne Eilersen vil pege på det borgerlige parti, der fik flest stemmer, til at varetage borgmesterposten i tilfælde af flertal, er hendes svar også klart:

– Det må være udgangspunktet for dialogen. Jeg ved, at man skal have 11 til at bakke op om én. Jeg vil pege på den, hvor vi får mest politik igennem. Det er ikke kun mennesker og partiets størrelse, der afgør det altid, siger Eilersen.

De Konservatives gruppeformand, Tommy Rachlitz Nielsen, ønsker ikke at spekulere i nogen af spørgsmålene vedrørende valget.

– Jeg har ikke nogen kommentarer til det for nuværende, da vi har travlt med vores nuværende byrådsarbejde, og der er halvandet år til valget, hvor meget stadig kan ske, siger Rachlitz.

De borgerlige partier har traditionelt gået i valgforbund med hinanden, men endnu har Venstre ikke meldt ud, hvem de indgår i valgforbund med, og partiet ønsker heller ikke at pege på den ene eller anden i tilfælde af forskellige scenarier.

– Venstre stiller med et stærkt kandidathold og med mig som borgmesterkandidat, det er der sådan set ikke noget nyt i. Hvordan mandaterne fordeler sig, må vi tage bestik af til den tid, da det er svært at spå halvandet år ud i fremtiden. Og hvem der ender med at blive Fredericias næste borgmester efter et valg, afgør vælgerne og de efterfølgende forhandlinger. Vi forbereder os grundigt frem mod et valg, og for nuværende er der ikke taget en endelig beslutning om valgforbund, men det kommer vi naturligvis til at gøre, når tid er, siger Peder Tind, der er valgt som partiets borgmesterkandidat.

Ligesom Konservative fokuserer Venstre også på det daglige byrådsarbejde for nuværende, fremfor at kommentere på mulige scenarier.

– I Venstre er vi optaget af de mange opgaver, der fortsat ligger for os i denne indeværende periode, og der er rigtig meget, vi fortsat skal gøre, inden vi møder vælgerne til november næste år. For os er det vigtigt, at Fredericias udvikling kommer i første række, og det er det, vi er meget optaget af. Resultatet af valget til næste år kender ingen, men i Venstre er vi naturligvis klar til at tage det ansvar, vælgerne giver os mandat til, forklarer Peder Tind.

Et ubesvaret spørgsmål i forhold til de borgerlige partier er Karsten Byrgesen, der meldte sig ud af Nye Borgerlige tidligere på året, og siden har partiet opløst sig selv lokalt. Nu nuværende har Byrgesen ikke meldt noget ud, og det kan kaste endnu en bold i luften med, hvor de borgerlige partier står henne i forhold til kommunalvalget i 2025.

Fredericianer udtaget til OL

0

Danmarks Idrætsforbund (DIF) har officielt udtaget den fredericianske triatlet Alberte Kjær Pedersen til OL i Paris. For Alberte Kjær, der er en del af Fredericia Eliteidræts satsning, bliver det hendes første OL-deltagelse, og hun er klar til at repræsentere Danmark på den største sportslige scene, efter at Danmark ikke havde nogen triatleter med til OL i Tokyo.

Alberte Kjær Pedersen har netop vundet World Cup-afdelingen i Huatulco og har gennem sæsonen præsteret flot. Alberte Kjær valgte sidste år at sætte sit tandlægestudie på pause og dedikere sig fuldt ud til sin sport, og det hårde arbejde har nu båret frugt.

– Det er så uvirkeligt for mig, at jeg skal til OL. Det har altid været en drøm, og de seneste par år har det også været et mål. Jeg har sat mit studie på pause, for at satse helt på min sport. Det er sårbart at tage sådan en beslutning, men jeg ville bare være sikker på, at jeg gav den alt, hvad jeg kunne, så jeg er så glad for, at jeg nu skal til OL. Jeg glæder mig sindssygt meget til at blive en del af et stort hold, og repræsentere Danmark, og jeg glæder mig til at køre konkurrence i hjertet af Paris – det er da fantastisk, siger Alberte Kjær Pedersen.

Foto: DIF

Team Danmarks sportsdirektør, Lars Balle Christensen, er imponeret over Alberte Kjærs præstationer. Sammen med den mandlige triatlet Emil Holm er hun udtaget til OL.

– Det er utroligt spændende at se både Alberte og Emil udtaget til deres første OL. Deres engagement og talent lover godt for deres præstationer i Paris, og jeg glæder mig meget til at følge dem. De har begge vist, at de har, hvad der skal til for at konkurrere på højeste niveau, siger Lars Balle Christensen.

Søren Simonsen, DIF’s Chef de Mission for det danske OL-hold i Paris, ser frem til at se Alberte Kjær og Emil Holm i aktion.

– Det er dejligt, at vi får danskere med til triatlon igen efter en pause i Tokyo, og det er to debutanter, som har vist rigtig god form i kvalifikationen. Jeg havde fornøjelsen af at være tæt på både Alberte og Emil ved European Games sidste år. Ud over at være nogle dygtige sportsfolk, er de også utrolig nysgerrige og sympatiske mennesker, som jeg er overbevist om vil være et stort aktiv for det danske fællesskab i OL-byen.

Fakta om Alberte Kjær Pedersen

  • Født: 23. juni 1998
  • Sportsgren: Triatlon
  • Disciplin: Olympisk Triatlon (1500 m svømning, 40 km cykling, 10 km løb)
  • Klub: Fredericia Triathlon Team
  • Tidligere OL-deltagelser: Debutant
  • Udvalgte resultater:
    • Vinder af 2024 World Triathlon Cup Huatulco
    • Vinder af 2023 Europe Triathlon Nordic Championships Fredericia
    • Dansk mester i Sprint Triatlon 2023
    • Dansk mester i Supersprint triatlon 2022
    • Vinder af 2022 World Triathlon Cup Myiazaki
    • Vinder af 2021 World Cup Miyasaki

Finn Sølvdahl er ny formand for HK Sydjylland

0

I et kampvalg mellem fem kandidater blev Finn Sølvdahl her til aften valgt som HK Sydjyllands nye afdelingsformand.

Hele fem kandidater havde meldt sig klar, da HK Sydjylland onsdag aften skulle vælge ny formand på en ekstraordinær generalforsamling.

150 medlemmer var dukket op for at stemme på deres foretrukne kandidat, og med over halvdelen af de afgivne stemmer var det Finn Sølvdahl, der overbevisende løb med posten.

– Det har været en stor fornøjelse at se medlemsdemokratiet udfolde sig på denne måde, og jeg er stolt over at valget faldt på mig. Jeg vil gøre mit bedste for at leve op til tilliden, siger Finn Sølvdahl.

Finn Sølvdahl er fra Vejle og kommer fra en stilling som faglig konsulent i HK Handel Sydjylland. Han ser det som sin mærkesag at skabe en slankere politisk struktur i HK.

Finn Sølvdahl afløser Ole Kjær, som har været afdelingsformand for HK Sydjylland i 12 år. Han forlader posten på grund af alder.

Ole Kjær modtog stor tak og stående applaus på generalforsamlingen.

Taulov Autoværksted slår alarm

0

70 procent af de kommende års bilkøbere forventer at vælge en elbil. Herskende myter om, at elbiler ikke har brug for service, får nu alarmklokkerne til at ringe hos Taulov Autoværksted.

Ovenpå et rekordhøjt elbilsalg i 2023 viser en ny undersøgelse fra Bilbasen, Elbilkøberne 2024, at 70 procent af de danskere, der forventer at købe en bil inden udgangen af 2025, regner med at vælge en elbil.

– Vi kan nu se, at langt størstedelen af forbrugerne har besluttet sig for en elbil inden for en overskuelig fremtid. Vi ser også, at der nu for alvor også er begyndt at blive handlet en del brugte elbiler, hvor det for relativt kort tid siden primært var nye eller næsten nye, siger Jan Lang, der er markedsanalytiker på Bilbasen.

Selvom det generelt er en positiv udvikling, at der i de kommende år kommer markant flere elbiler på vejene, fravælger mange elbilejere regelmæssig service af bilen. Det får Lasse Pedersen, der er indehaver hos Taulov Autoværksted, der er medlem af AutoPartner og en del af Det grønne e, til at råbe vagt i gevær. Ifølge ham har mange elbilejere nemlig en opfattelse af, at elbiler ikke skal vedligeholdes i samme grad som benzin- og dieselbiler, og derfor skipper mange den regelmæssige service.

– Vi ser ofte elbiler, som ikke er blevet regelmæssigt vedligeholdt, og det kan komme til at udgøre en sikkerhedsrisiko. For eksempel har bremserne jo stadig brug for at blive renset, og med flere elbiler, som ofte vejer over to tons, på vejen, er det vigtigt med regelmæssig service, siger Lasse Pedersen.

Elbilkøberne 2024 viser også, at det er den grundlæggende opfattelse hos 84 procent af de adspurgte, at en elbil er billigst at eje på sigt. For at det skal holde stik, er regelmæssig service ifølge Lasse Pedersen dog nødvendig.

– Det er lige så vigtigt at vedligeholde en elbil som en benzin- eller dieselbil. Ellers kan det hurtigt blive en dyr affære, siger Lasse Pedersen.

Landstræner tilfreds med lodtrækning

0

Italien, Algeriet og Tunesien er Danmarks tre gruppemodstandere, når VM-forsvaret indledes på hjemmebane til januar.

Ved en stort anlagt lodtrækningsceremoni i den kroatiske hovedstad Zagreb fik Håndboldherrerne onsdag aften sat navne på de tre modstandere, der venter i det indledende gruppespil ved VM 2025, der spilles i Danmark, Norge og Kroatien.

Danmark i gruppe B åbner VM-forsvaret på hjemmebanen i Jyske Bank Boxen i Herning mod Italien, Algeriet og Tunesien. De tre bedste hold fra gruppen avancerer til mellemrunden, der også spilles i Herning.

– Jeg er fint tilfreds med lodtrækningen. Jeg synes, at det er tre spændende hold, vi skal møde i den indledende gruppe. Italien og Algeriet har vi ikke så stort kendskab til, men Tunesien mødte vi til VM 2023, så de er ikke helt fremmede for os, siger landstræner Nikolaj Jacobsen med henvisning til Danmarks 13-målssejr ved det møde.

Italiensk overraskelse og stærke afrikanere

Italien er med ved VM i herrehåndbold for bare anden gang i landets historie efter debuten i 1997. Støvlelandet overraskede i kvalifikationen ved at besejre Montenegro over to opgør.

Algeriet og Tunesien er historisk set blandt de bedste afrikanske nationer og vandt senest henholdsvis sølv og bronze ved de afrikanske mesterskaber i januar.

I mellemrunden krydser Danmarks gruppe med gruppe A, der består af Tyskland, Tjekkiet, Polen og Schweiz, der ligeledes starter i Jyske Bank Boxen.

– Det er fire dygtige hold, men i den fase af mesterskabet ved man jo godt, man kommer til at møde gode hold. Så den del af lodtrækningen er jeg også fint tilfreds med, siger Nikolaj Jacobsen.

“De andre skal spille godt for at slå os”

Fra hver af de fire mellemrunder går de to bedste hold videre til kvartfinalerne, der for Danmarks vedkommende vil føre til den norske hovedstad Oslo.

Kommer Nikolaj Jacobsens mandskab så langt, vil modstanderne i kvartfinalen komme fra en af de to indledende grupper E og F, hvor Sverige, Spanien og Norge må regnes som de mest oplagte bud på potentielle modstandere.

Lodtrækningen onsdag har bestemt ikke ændret på, at landstræneren ser frem mod VM med masser af optimisme.

– Det gør jeg altid. Vi er på hjemmebane i gruppespillet og mellemrunden, og der bliver fantastisk opbakning til os. Så de andre skal spille virkelig godt for at slå os i Boxen, siger Nikolaj Jacobsen.

Udfaldet af lodtrækningen:

Gruppe A i Herning – Tyskland, Tjekkiet, Polen, Schweiz

Gruppe B i Herning – Danmark, Italien, Algeriet, Tunesien

Gruppe C i Poreč – Frankrig, Østrig, Qatar, Kuwait

Gruppe D i Varaždin – Ungarn, Holland, Nordmakedonien, Guinea

Gruppe E i Bærum, Oslo – Norge, Portugal, Brasilien, USA

Gruppe F i Bærum, Oslo – Sverige, Spanien, Japan, Chile

Gruppe G i Zagreb – Slovenien, Island, Cuba, Kap Verde

Gruppe H i Zagreb – Egypten, Kroatien, Argentina, Bahrain

Billetsalget til VM i håndbold er i fuld gang. Køb dine pladser her https://www.ticketmaster.dk/artist/29th-mens-ihf-world-championship-billetter/1256613?brand=dhf_dk&camefrom=HPN&language=da-dk

LEDER: Når dørene lukkes for vane

LEDER: Når dørene lukkes for vane

0
Det er et lille ritual, og det gentager sig i 98 byrådssale, fem regionsrådssale, og en plenarsal på Slotsholmen. Et punkt nås på dagsordenen....