Kampprogrammet til næste sæson i NordicBet Liga er offentliggjort. Programmet viser, at FC Fredericia indleder sæsonen på udebane mod AC Horsens.
FC Fredericia sluttede 2023/24-sæsonen på fjerdepladsen og kom frem til semifinalen i pokalturneringen, og nu er programmet for næste sæson på plads, hvor FC Fredericia skal forsøge at følge op på successæsonen, der betegnes som en af klubbens bedste nogensinde.
Programmet for de første otte spillerunder i grundspillet er fastlagt. De øvrige offentliggøres løbende.
Det planlagte program ser således ud:
Søndag den 21. juli klokken 15:00: AC Horsens – FC Fredericia Lørdag den 27. juli klokken 14:00: FC Fredericia – Vendsyssel FF Fredag den 2. august klokken 19:00: Kolding IF – FC Fredericia Søndag den 11. august klokken 15:00: FC Fredericia – Esbjerg fB Fredag den 16. august klokken 19:00: FC Fredericia – FC Roskilde Onsdag den 21. august klokken 18:30: OB – FC Fredericia Søndag den 25. august klokken 15:00: FC Fredericia – Hvidovre Søndag den 1. september klokken 13:00: HB Køge – FC Fredericia
Aarhus Fremad havde skæbnen i egne hænder, men kunne ikke stå for presset. De tabte til FC Roskilde og rykkede dermed ikke op i 1. division.
Solskin på Vangen, der er altid solskin på Vangen, solskin på Vangen.
Sådan lyder en af Aarhus Fremads fans’ slagsange. Henvisningen er til “Vangen”, som er Riisvangen, hvor holdet har hjemme, men solskin var der ikke meget af i lørdags på det ikoniske stadion i Aarhus, der emmer af nostalgi og hygge.
Flere tusinde tilskuere var på plads, og man kunne nok forestille sig, at der skulle laves et par ting eller to om, hvis dét stadion på sigt skulle kunne gøre sig i landets næstbedste fodboldrække. For en stund er de tanker i hvert fald forduftet.
Det er ellers ikke fordi Aarhus Fremads mandskab mangler folk, som har prøvet det før. I en lang årrække var cheftræner Morten Dahm Kjærgaard assistenttræner i FC Fredericia, mens Christian Ege også har en lang spillerkarriere i FC Fredericia. Netop Ege havde sidste kamp for Aarhus Fremad, og derfor ville det have været kulminationen på hans tid i klubben, hvis han var med til at rykke dem op.
En spiller, der tidligere har gjort sig på højere niveau, Emil Nielsen fra FC Roskilde, ville det dog anderledes. Et kvarter inde i kampen sendte han Domkirkebyen i front. De skulle bruge en sejr for at sikre sig oprykningen, mens Aarhus Fremad kunne nøjes med uafgjort.
Udligningen kom ti minutter inde i anden halvleg. Ege fik udlignet, men den stilling holdt kun til 12 minutter før tid. Roskildes Mads Skott slog til og sendte atter gæsterne i front. Det lykkedes ikke denne gang Aarhus Fremad at svare igen, og derfor rykker FC Roskilde op i 1. division.
Ikke siden 2007/08-sæsonen har Aarhus Fremad været i 1. division, og med nederlaget bliver det heller ikke i næste sæson, at der bliver solskin på Vangen i landets næstbedste fodboldrække. I stedet bliver det Esbjerg og FC Roskilde, der tager turen op i NordicBet Ligaen, hvor Næstved og FC Helsingør rykker ned og i næste sæson krydser klinger med Aarhus Fremad og de øvrige 2. divisionshold, der inkluderer blandt andet Middelfart, som har haft sæson over forventning.
Til næste sæson forventes Middelfart at opretholde samme niveau som i denne sæson. Foto: AVISEN
Aarhus Fremad og Middelfart i toppen til næste sæson
Klubben, der rykkede retur til 2. division i 2023, sluttede sæsonen på fjerdepladsen, og i en oprykningssæson var det mere end godkendt for holdet fra Vestfyn, der i næste sæson må forventes at kunne udgøre en top i 2. division sammen med nedrykkerne fra NordicBet Ligaen. Fundamentet er til det i Middelfart, hvor man har en stærk ejerkreds bag med Per Jørgensen, der er medejer af 5E byg, og er god for mange millioner kroner.
Til næste sæson kan man forvente mere af Middelfart. Ikke at holdet bliver markant bedre, men efter en sæson, hvor Middelfart har præsteret bedre end man kunne forvente, må forventningerne være, at de præstere på minimum samme niveau, og derfor bliver en aktør som minimum i subtoppen.
Helt i toppen er Aarhus Fremad blandt favoritterne til oprykning sammen med Næstved og FC Helsingør alt afhængigt af, hvordan de to nedrykkere får sammensat hold til næste sæson.
En 57-årig mand fra Middelfart kørte i fredags bil, selvom han ikke måtte.
Klokken 20:08 blev manden bragt til standsning på Algade i Middelfart, og det viste sig, at den 57-åriges promille var over det tilladte, hvorfor han blev sigtet for spirituskørsel.
Trafikanter, der skal ind og ud af Fredericia centrum og normalt benytter sig af Danmarks Port, er mandag morgen blevet mødt af en afspærring. Årsagen er simpel: Fredericia Kommune er i gang med at undersøge porten, der slår revner.
Det er en såkaldt destruktiv undersøgelse, som skal foretages af Danmarks Port, der blev opført i 1924 for at aflaste Prinsens Port, som er fra 1753. Siden dengang er porten blevet renoveret flere gange, og nu kommer yderligere en. Det sker, da porten slår revner på broerne.
– Porten bliver lukket af i uge 25, hvor der vil blive foretaget en destruktiv undersøgelse, der består i, at vi fjerner murværket enkelte steder for at kunne vurdere tilstanden på jerndragerne samt danne overblik og beslutningsgrundlag til en evt. kommende renovering, har Jannick Østengaard Larsen, der er bygningskonstruktør i Fredericia Kommunes ejendomsafdeling, tidligere sagt til AVISEN.
Nu er uge 25 kommet. Det betyder, at Danmarks Port er afspærret, og af samme årsag er der nu omkørsel. Fodgængere og cyklister ledes igennem Prinsens Port, mens øvrige trafikanter kan komme til og fra byen via Prangervej eller via Nørre Port.
En destruktiv undersøgelse, som Jannick Østengaard Larsen omtaler, indebærer en grundig gennemgang for at bedømme skadens fulde omfang. Dette indebærer at åbne konstruktionerne for at afsløre, hvad der gemmer sig bag dem. Fredericia Kommune skal anvende denne metode ved at fjerne murværket nogle steder for at vurdere tilstanden af jerndragerne.
Friskole har anmeldt mulig krænkende adfærd fra lærervikar til politiet
Syd- og Sønderjyllands Politi har modtaget en anmeldelse om mulig krænkende adfærd på en syd- og sønderjysk friskole. Skolen har anmeldt en tidligere lærervikar for mulige krænkelser, der skal være sket omkring årsskiftet.
Politiet efterforsker sagen og har haft kontakt med de familier, politiet foreløbig har kendskab til er berørt af sagen. Syd- og Sønderjyllands Politi er i dialog med skolen, der har orienteret skolens forældre.
Politiet kan af hensyn til den fortsatte efterforskning ikke udtale sig yderligere om sagen.
Udsigten over Fredericia Havn, set fra kran.
Foto: AVISEN
Hvert år taber den globale skibsfart containere, der ender på havets bund til skade for havmiljøet og til fare for søfarten. Nu vil erhvervsminister Morten Bødskov i fællesskab med sine nederlandske og tyske kollegaer have FN’s søfartsorganisation til at stramme reglerne for skibscontainere.
Under en kraftig storm i december 2023 tabte et containerskib 46 containere i Nordsøen. Der er siden da foregået et større oprydningsarbejde fra erhvervets side af, men episoden er ikke en enestående hændelse for global søfart.
Derfor opfordrer erhvervsminister Morten Bødskov nu FN’s søfartsorganisation, IMO, til at skærpe reglerne for containerskibe for at undgå flere tabte containere på bunden af søveje til fare for global skibsfart og til skade for havmiljøet med plastikforurening. Det gør han i et fælles ministerbrev med Tyskland og Nederlandene, der er sendt til IMO’s generalsekretær Arsenio Dominguez.
Erhvervsminister Morten Bødskov:
– Vores havbunde skal ikke være containerkirkegårde. Det forurener havmiljøet med plastik og udgør en risiko for sejlende. Derfor har jeg i fællesskab med mine tyske og nederlandske kollegaer sendt et brev med anbefalinger til IMO’s generalsekretær, så vi kan komme problemet til livs. Der er ikke nogen lette løsninger. Det ved vi, og det samme gør erhvervet, der tager problemstillingen meget alvorligt. Men det er vigtigt, at vi sammen på tværs af farvande gør alt for at undgå flere tabte containere på havets bund.
I brevet anbefaler Danmark, Tyskland og Nederlandene blandt andet, at IMO ser på muligheden for at skærpe kravene til konstruktionen af containere, så de bedre kan holde til at lastes i flere lag. Dertil foreslår de tre ministre, at der sættes globale krav til, hvordan rederierne beregner fastgørelsen af containere, og at skibenes besætninger trænes i at kunne forudsige risikable bølgeforhold.
De tre medunderskrivere opfordrer IMO til at betragte tiltagene i en større helhed, der sikrer, at de enkelte tiltag understøtter hinanden. Ved ikke kun at justere enkeltvis vil man fremover bedre kunne bidrage til at forebygge tab af containere og mindske plastikforurening i havet.
Islandske Gudmundur Gudmundsson har forlænget kontrakten med FHK, selvom der var et år tilbage af den oprindelige aftale. Årsagen er klar: Gudmundsson og FHK er som skabt til hinanden, og det sender et signal til omverdenen samt viser rettidig omhu.
Gudmundur Gudmundsson kom til FHK i sommeren 2022. Det var nye tider, og der kom en anden professionalisme. Det var ikke til at se på banen til at starte med, selvom islændingen var kommet til. FHK gjorde det fint på hjemmebanen, der som sædvanligt var en bastion, men til gengæld kneb det med resultaterne på udebane.
Da slutspillet kom, var FHK der. Gudmundsson havde pisket ind i det fredericianske mandskab, at nu måtte målsætningen være at komme i semifinalen. Som sagt, så gjort. Fra en næsten umulig position som nummer syv, uden at have fået point med over i slutspillet, vandt FHK to gange over både BSH og Skanderborg AGF, mens det blev til uafgjort mod GOG og et enkelt nederlag. Endestationen blev Aalborg i en semifinaleserie på tre kampe, hvor det blev til en sejr i hjemmekampen. Mod Skjern i kampene om bronze trak fredericianerne sig sejrrigt ud og vandt de første DM-medaljer siden 1981.
I denne sæson er der kommet nye lag på. FHK opgraderede truppen med blandt andet Sebastian Frandsen og Evgeni Pevnov, og det gjorde, at fredericianerne nu stod endnu skarpere. I grundspillet var der ingen dikkedarer, da FHK hjemtog en overraskende andenplads, som gav adgang til europæisk håndbold til næste sæson. I pokalturneringen kom FHK, som målsætningen foreskrev, i Final4. Endnu en milepæl i klubbens historie blev nået.
Det tegnede ikke godt i slutspillet, da FHK tabte de første to kampe, men så tog fanden fat i FHK. En udesejr mod GOG satte gang i FHK, og i sidste spillerunde satte fredericianerne det hele på plads med endnu en sejr mod GOG.
I semifinalen blev Ribe-Esbjerg nedlagt over tre kampe, efter to tætte kampe til at starte med, der begge endte uafgjort. I den afgørende kamp satte FHK det hele på plads og storsejrede mod vestjyderne, og dermed ventede en finaleserie mod Aalborg.
Gudmundur Gudmundsson og FHK vidste godt, at der ventede en svær opgave. Den første kamp i Aalborg blev tabt, men i hjemmekampen mod Aalborg lykkedes det FHK at hive en sejr i land og fremtvinge en tredje og afgørende finale.
FHK var tæt på at skabe sensationen, men det lykkedes ikke i sidste ende. Nu får Gudmundsson imidlertid flere chancer for at forsøge at hjemtage DM-trofæet til Fredericia.
Gudmundsson er kommet med professionalisme og har skabt en vinderkultur i Fredericia, hvor det kun tæller at vinde. Gudmundsson tænker håndbold 24 timer i døgnet, 365 dage om året. Han ligger ikke på den lade side, og den stil har forplantet sig til hele Fredericia Håndboldklub.
Gudmundsson trives i Fredericia
I FHK har man givet Gudmundsson lov til at fylde meget. Det er der behov for med den fason, han har, og det lader til, at der er en gensidig respekt. FHK respekterer, at Gudmundsson har specifikke ønsker om spillere, han har scoutet, men på den anden side imødeser islændingen også, at FHK har en ungdomsafdeling, som man satser på og inddrager derfor både de unge i kamp og til træning.
Med ansættelsen af Gudmundur Gudmundsson satte man i FHK baren højt, og med forlængelsen sætter man den endnu højere. Det har vakt opsigt, hvad Gudmundsson har præsteret i FHK, især med det budget klubben har kontra hvad de største klubber i Danmark bruger af midler.
Derfor var det ikke bare givet, at Gudmundsson ville forlænge aftalen med FHK, da han vil kunne få attraktive tilbud fra anden side, men i den fredericianske klub får Gudmundsson lov til at være den, han er, og ikke mindst trives hans familie. Det bedste eksempel på det er, at efter den afgørende DM-finale mod Aalborg havde islændingen travlt med at komme til telefonen for at høre, hvordan det gik datteren til et ridestævne på Fyn.
Da Gudmundsson eksempelvis trænede Melsungen, var familien ikke med. Han var afsted ene mand og havde kun sig selv at se til, når han kom hjem. Det har han ikke i Fredericia. Både den bedre halvdel og datteren er med i Fredericia, hvor familien Gudmundsson har bosat sig og nyder livet nær Lillebælt, i centrum af Danmark.
Med alt det taget i betragtning er Gudmundur Gudmundsson og FHK som skabt for hinanden. Der skal to til en tango, og det er der i allerhøjeste grad.
En by som Fredericia, med flere smukke ældre bygningsværker, er forvandlet til en “gold by uden tankstation for insekter” med “ubehjælpeligt uinspirerede beton, blik og farveløst murstens bydesign,” i nybyggeriet.
Fredericia behov for en frisk og innovativ tilgang til byplanlægning. En stadsarkitekt med grønne visioner kunne bringe betydelige forbedringer på flere fronter.
En visionær lokal arkitekt med solidt områdekendskab, vil kunne sikre det borgere og kommende bosættere efterspørger, samt sikre Fredericia fremtid ved at integrere følgende i en helhedsplan:
Æstetisk forbedring, miljømæssige fordele, social sammenhængskraft, økonomisk vækst, sundhed og velvære, fremtidsorienteret byudvikling, integration af natur mv.
Derudover, når det kommer til byens prioriteringer og økonomiske beslutninger, er der en klar bekymring omkring investeringerne i kernevelfærden. Spørgsmålet om, hvorfor der ikke investeres mere i børn, unge og ældre, mens der tilsyneladende er penge til sport og festligheder, er relevant. Det er vigtigt, at byen finder en balance, hvor både kernevelfærden og kulturelle arrangementer kan trives side om side.
Ved at ansætte en stadsarkitekt med byggetekniske og sociale kompetencer kan Fredericia tage skridt mod at blive en mere harmonisk, bæredygtig og inkluderende by, hvor både kulturelle arrangementer og kernevelfærd blomstrer side om side. Dette vil ikke kun forbedre livskvaliteten for byens nuværende indbyggere, men også gøre byen mere attraktiv for fremtidige generationer.
En by, der kun prioriterer det ene over det andet, risikerer at skabe utilfredshed og ulighed blandt borgerne.
En stadsarkitekt med grønne visioner kunne også spille en rolle her ved at fremme initiativer, der gavner alle aspekter af bylivet og sikre, at investeringerne fordeles mere retfærdigt og bæredygtigt. Det handler om at skabe en langsigtet helhedsorienteret udvikling, hvor hver eneste borger føler sig set og hørt.
Poul Rand, Lokalformand Liberal Alliance og KV25 kandidat.
Siden den famøse lukkede bowlingcenter 31.12.24 har gode klubfolk, Seniorer og folk fra FIC haft en opgave med, at overbevise tidligere bowlere i Fredericia, at blandt andet de ældre ensomme og kræftramte mænd skal køre til Middelfart for at bowle.Når de så har bowlet kan de hygge sig med kaffe og kage, og inden de kører hjem, går de en tur i byen og handler i Middelfarts butikker på vejen hjem. Er det en god ide.? Ialt ca. 250 bowlere. beder vi tage til Middelfart.
Der er over 100 bowlingcentre i Danmark, men ingen i Danmarks 17. største by, flot. Det gav underskud på kr. 125.000 – ja, men. Det var forrige år åbnet 30 timer pr. uge og i 2023 kun 20 timer pr. uge primært om formiddagen. I Middelfart er der åbent 70 timer. Og hvad der blev fortæret gik i FIC’ kassen.
Hvorfor gav man det ikke en time out? – ligesom Herslev Børnehave – her var det ikke kun kr. 125.000.-det kostede væsentligt mere pr. år. Det kunne sagtens have gjort til en forretning, men det krævede en indsats. Det foreslog mange både sidste og forrige år, men ingen reaktion. En familie på 12 til bowling og spisning samlet indtægt kr. 4000..?
Camperne som vi nu gerne vil have, besluttet for et halvt år siden, men ikke gjort klar betyder indtægtstab på kr. 200 fra 30 campere i 2,5 md. – det er et tab på ca. 450.000.
Men kunstgræsbane til 6 millioner. Brugerne skal ikke komme med en eneste krone. Eller Wings for life med kun godt 500 deltagere, og ikke hverken 1500 eller 1600 og flere på fribillet – udgift 2 x 500.000, Heraf kr. 85.000 til musik i 2 timer og kr. 50.000 til markedsføring.
SPORT. Fredericia fFs førstehold bevarer pladsen i Jyllandsserie 1. Det stod klart lørdag eftermiddag, efter at en playoffkamp mod Vildbjerg SF i Madsby måtte...