Politiet sigter 23-årig for flugt og narkofund

0

Sydøstjyllands Politi har i weekenden sigtet en 23-årig mand for flere lovovertrædelser efter et færdselsuheld på Ydre Ringvej i Fredericia. Yderligere undersøgelser skal nu klarlægge de nærmere omstændigheder omkring færdselsuheldet.

Lørdag omkring klokken 17.20 skete der et sammenstød på Ydre Ringvej i Fredericia, hvor en 78-årig mandlig cyklist blev ramt af en bil. Føreren af bilen, en 23-årig mand, kørte fra stedet efter uheldet. 

Den 78-årige mandlige cyklist blev efter uheldet bragt til hospitalet med alvorlige skader. 

Den 23-årige bilist blev lørdag aften anholdt på sin bopæl.

Både den 78-årige cyklist og den 23-årige bilist er fra Fredericia Kommune.

Sydøstjyllands Politi har sigtet den 23-årige for uagtsom legemsbeskadigelse, for at have kørt bil uden et gyldigt kørekort samt for at efterlade den påkørte cyklist. Manden er desuden sigtet for besiddelse og salg af narkotika, idet der blev fundet ca. 37 gram amfetamin, ca. 68 gram hash, ca. 10 gram heroin samt ecstasypiller på hans bopæl.

Den bil, som den 23-årige kørte i, da uheldet skete, er blevet beslaglagt med henblik på undersøgelse af en bilinspektør. Undersøgelserne skal sammen med den øvrige efterforskning være med til at klarlægge omstændighederne omkring færdselsuheldet.

Manden blev løsladt efter afhøring. Han er fortsat sigtet i sagen.

Kundo kommer til Fredericia

0

Kundo, en rapper fra Vejle, der lige nu stormer frem på hitlisterne, kommer til Fredericia for at optræde i Tøjhuset den 24. april, og billetsalget er allerede i gang. 

Kundo debuterede i starten af 2023 med singlen “7100,” som blev vel modtaget og hurtigt kom i rotation på P3. Hans musik balancerer mellem traditionelle rap beats og mere poppede melodiske elementer.

Hans debut-EP, “Bar’ En Drøm,” udgivet i sommeren 2023, fik stor ros og blev blandt andet belønnet med 5 stjerner af Soundvenue, der beskrev ham som en stærk ny stemme på den danske rapscene med et “tilbagelænet, eftertænksomt flow og lækre, soulede produktioner.” En af Kundos seneste udgivelser, “Noget Si’r Mig,” i samarbejde med popmusikeren Thor Farlov, har allerede noget knap 4,5 millioner afspilninger på Spotify, og han har næsten 400.000 månedlige lyttere på platformen.

Kundo har hurtigt markeret sig på livescenen og har spillet udsolgte koncerter i både Aarhus og København, inklusive en mindeværdig koncert på Lille VEGA. Sommeren 2024 blev en milepæl, da han spillede på store danske festivaler som SPOT, Roskilde, Aia Sound og Smukfest, og han fortsatte med at overbevise publikum og kritikere med sin energiske og indlevende sceneoptræden.

Hans optræden på Roskilde Festival blev specielt omtalt, hvor han spillede foran et stort publikum og fik fremragende respons. 

– Jeg håber, folk havde en lige så god oplevelse som mig, udtalte han efter koncerten. 

Med sin turné og det kommende besøg i Fredericia får lokale fans nu en chance for at opleve Kundo live i Tøjhuset til april. For dem, der ellers ønsker at se ham på turnéen, er de nærmeste koncerter i Aarhus eller København, som indtil videre er de eneste øvrige steder, han har annonceret optrædener i april.

Stjal spiritusflaske og sparkede politibetjent

0

Lørdag aften klokken 23.24 blev en 19-årig mand tilbageholdt på Freddies Bar i Prinsessegade i Fredericia.

Manden blev anholdt efter at have stjålet spiritus fra baren. Under yderligere sagsbehandling på politigården blev den 19-årige voldsom og sparkede en politibetjent. Han er nu sigtet for vold mod en polititjenestemand.

Rachlitz: Familieafdelingen skal have strammere styring

0

Fredericia Kommunes familieafdeling har i et forslag krævet, at der tilføres yderligere 40 millioner kroner til Familieafdelingen for at dække de stigende omkostninger til anbringelser af børn og unge. Tommy Rachlitz Nielsen (C) er skeptisk overfor udviklingen.

Rachlitz Nielsen peger på en række problemer og udfordringer, som han mener, bør adresseres, før der tilføres flere midler til Familieafdelingen. Han mener, at der er behov for en langt mere grundig evaluering af, hvordan pengene bruges, og hvilke resultater de genererer:

– Vi skal ikke bare kaste penge efter problemerne uden at forstå, hvad det er, vi forsøger at løse. Hvis vi ikke afsætter pengene på en fornuftig måde, risikerer vi at opretholde en praksis, der måske ikke fungerer optimalt. Det er derfor vigtigt, at vi får en ordentlig gennemgang af, hvad pengene skal bruges til, og hvilke konkrete mål, vi ønsker at opnå, siger Tommy Rachlitz Nielsen.

Rachlitz Nielsen påpeger, at en ekstra bevilling på 40 millioner kroner kan føre til et misvisende budget, hvis der ikke er tilstrækkelig gennemsigtighed omkring, hvordan pengene anvendes.

– Hvis vi siger nej til at tilføre de ekstra midler, risikerer vi, at budgettet ikke bliver retvisende, men det er også en risiko, hvis vi bare siger ja uden den nødvendige kontrol og indsigt. Det handler om at sikre, at vi faktisk bruger skatteborgernes penge på den mest ansvarlige måde, forklarer han.

Han udtrykker desuden bekymring for, at den nuværende praksis i Familieafdelingen ikke nødvendigvis er tilfredsstillende og mener, at der skal være større opmærksomhed på, hvordan ressourcerne bruges.

– Situationen er ikke tilfredsstillende, og vi skal sikre, at vi gør det bedst mulige for de børn og familier, der er afhængige af vores hjælp. Men det kræver også, at vi har en klar forståelse af, hvad der virker, og hvad der ikke gør, siger Rachlitz Nielsen.

Tommy Rachlitz Nielsen henviser også til de ændringer, der er sket som følge af Barnets Lov, en ny lov på området, som staten har indført. Han mener, at staten bør påtage sig et større økonomisk ansvar, når de pålægger kommunerne nye omkostninger.

– Det må være udledt af Barnets Lov. Det er en ny lov på området, som staten har lavet. Når staten pålægger os ekstra omkostninger gennem nye love og regler, bør de også sørge for at dække disse udgifter. Vi skal ikke tage pengene fra andre områder som det almene, argumenterer han.

Rachlitz Nielsen understreger, at det ikke er tilfredsstillende, at kommunen står med de ekstra omkostninger, især når mange af de tilbud, der skal finansieres, er blevet betydeligt dyrere.

– De ekstra omkostninger, vi står overfor, er ikke acceptable. Vi har mange tilbud, der er blevet markant dyrere, og det er noget, vi skal holde nøje øje med. Vi må sikre, at vi bruger midlerne på den mest effektive måde, så vi kan hjælpe dem, der virkelig har behov, uden at vores budget løber løbsk, siger han.

Gruppeformanden opfordrer til en langt strammere styring og evaluering af de midler, der bruges i Familieafdelingen, og stiller spørgsmålstegn ved, om der overhovedet er behov for den foreslåede ekstra bevilling.

– Jeg mener, at vi har brug for en langt mere gennemgribende evaluering af, hvordan vi bruger vores ressourcer i Familieafdelingen, før vi overvejer at tilføre flere penge. Det er afgørende, at vi kan se, at de penge, vi bruger, gør en reel forskel, slutter Tommy Rachlitz Nielsen.

Med den konservative udmeldning fra Rachlitz Nielsen er budgetforhandlingerne kommet ind i en ny fase. Tidligere års besparelser har i forvejen præget den politiske debat. Med kravet fra Familieafdelingen om igen i år at skulle bruge store ekstra midler, samtidig med at der skal spares på alle andre områder, kan socialdemokraterne, der har borgmesterposten, se frem til en ophedet politisk situation.

Uheld skaber kø på fynske motorvej

0

Der er sket et uheld på motorvejen E20 fra Middelfart mod Odense mellem frakørsel <53> Odense V og frakørsel <51> Odense S. Uheldet har forårsaget kø i området, og trafikken bevæger sig langsomt.

Vejdirektoratet melder, at situationen forventes at være overstået i løbet af formiddagen. Bilister i området rådes til at være ekstra opmærksomme og holde afstand til forankørende, da der kan opstå pludselige opbremsninger.

Mandag bliver afgørende

0

Mandag tegner til at blive en afgørende dag for budgetforhandlingerne i Fredericia Kommune. De politiske partier er blevet indkaldt til sættemøder med borgmester Christian Bro for at forsøge at lande et budget, der kan få flertal i byrådet.

Dette års budgetforløb har været præget af kaos og frustration blandt de politiske partier. Den vedtagne budgetproces, der krævede, at meget af forarbejdet skulle udføres i de enkelte fagudvalg, har vist sig at være problematisk. Flere partier har udtrykt deres utilfredshed med denne metode og har fremhævet, at det skabte en uhensigtsmæssig situation. Ifølge flere af de politiske aktører har denne proces flyttet drøftelser, som normalt ville foregå internt i partierne, over til de fagudvalg, hvilket har gjort processen langt mere besværlig og uforudsigelig.

Samtlige partier, på nær Socialdemokratiet, valgte derfor at undlade at stemme ved den første budgetopfølgning. Dette signalerer en klar afstandtagen til den måde, budgetprocessen er blevet håndteret på i år, og enighed om, at denne model ikke bør gentages næste år.

Uforudsigelige alliancer og mulige flertal

Den nuværende situation er usædvanlig og fyldt med uforudsigelighed. Med Socialdemokratiet i spidsen, hvor Christian Bro sidder for bordenden, er det vanskeligt at vide, hvilke alliancer der kan opstå. Socialdemokratiet har ni mandater i byrådet og behøver kun to yderligere mandater for at opnå det nødvendige flertal på 11 mandater ud af de 21 i byrådet. Men spørgsmålet er, om de andre partier vil støtte Socialdemokratiets forslag, eller om nye alliancer kan forme sig i sidste øjeblik.

En ting er dog sikkert: der skal spares penge. Men hvordan disse besparelser skal realiseres, er et stridspunkt. De spareforslag, der har været i høring, har allerede mødt modstand. For mange af de politiske aktører vil det være svært at vedtage forslagene, da de berører kerneområder, hvor yderligere besparelser vil gå ud over både partiernes mærkesager og den kvalitet, de ønsker at stå for.

Derfor er der også en risiko for, at der skal findes alternative spareforslag for at få enderne til at mødes. Det vil kræve yderligere forhandlinger og kompromiser, hvilket gør mandagens sættemøder ekstra vigtige.

Et sættemøde er en form for forhandling, hvor de forskellige politiske partier mødes med borgmesteren for at diskutere og finjustere de sidste detaljer i budgettet. Det er en central del af den politiske proces, hvor man forsøger at nå en fælles forståelse og finde kompromiser, der kan sikre et flertal.

Politisk aktivitet til håndbold

At mandag bliver en afgørende dag for budgettet i Fredericia, kunne også fornemmes ved søndagens håndboldkamp mellem Fredericia Håndboldklub og Skjern. Her var der tydelige tegn på politisk aktivitet blandt de forskellige aktører. Til VIP-arrangementet efter kampen blev der ivrigt diskuteret i krogene. Det er ikke almindeligt, at politikere mingler på denne måde, medmindre der er en politisk situation, som kræver det. Dette understreger vigtigheden af de forestående forhandlinger.

Mandagens sættemøder vil derfor ikke kun være et spørgsmål om at få tallene til at stemme. Det handler i høj grad om at finde en balance mellem de forskellige partiers ønsker og krav, samtidig med at de nødvendige besparelser skal gennemføres. Situationen er kompleks, og meget står på spil for byrådets medlemmer, ikke mindst for Socialdemokratiet, der med sine ni mandater har serveretten, men samtidig også bærer ansvaret for at få budgettet i hus.

Alle politiske aktører er enige om én ting: Budgetprocessen i år har været uholdbar, og der er behov for en ny tilgang i fremtiden. Men først skal årets budget lande, og det kan vise sig at blive en sværere opgave end forventet. Mandag bliver derfor en dag, hvor der for alvor skal forhandles, og hvor ingen kan forudsige, hvad resultatet vil blive.

Var der mål?

0

Fredericia Håndboldklub sikrede sig søndag aften en kneben sejr på 29-28 mod Skjern, men kampen var ikke uden kontroverser. Undervejs opstod der en tvivlsom situation, som stadig giver anledning til debat: Var bolden virkelig over målstregen, eller ej? Dommerne dømte den inde, men flere i FHK-lejren var langt fra enige i den afgørelse. Kendelsen endte dog ikke med at få kampafgørende betydning

Situationen, der kunne have haft afgørende betydning for udfaldet, opstod ved stillingen 22-21 til Skjern med 13 minutter tilbage på uret. Skjerns Noah Gaudin sendte et skud mod mål, og FHK’s målmand Thorsten Fries syntes umiddelbart at have reddet bolden. Men uden tøven valgte dommerparret Kim Borup og Nicklas Mark Pedersen at dømme bolden inde og dermed tilkendte Skjern en vscoring.

Denne beslutning fik FHK’s træner, Gudmundur Gudmundsson, til at reagere kraftigt. Hans frustration over dommernes vurdering var tydelig, og han protesterede så voldsomt, at han pådrog sig et gult kort for sin utilfredshed. Efter kampen ønskede Gudmundsson dog ikke at udtale sig til citat om den specifikke episode.

Normalt ville en sådan tvivlskendelse kunne gennemgås ved hjælp af videoteknologi, hvis kampen blev transmitteret på enten TV 2 eller TV 2 SPORT. Men da kampen kun blev vist på TV 2 PLAY, var der ikke mulighed for at bruge video til at afgøre situationen. Det skyldes, at der under streaming kun er begrænsede kameraer til rådighed, hvilket ikke altid giver de nødvendige vinkler til at træffe en endelig beslutning. Mange ligakampe har derfor ikke adgang til den samme videoteknologi, som ellers kunne hjælpe med at afklare tvivlsspørgsmål.

Det store spørgsmål, der fortsat står tilbage, er, om bolden virkelig var inde. Gaudin’s skud blev rettet af, og bolden ramte stolpen, hvorefter den bevægede sig mod målet. Dommerne vurderede, at bolden krydsede mållinjen og dermed var inde. Men tvivlen består – og den kan muligvis kun afklares med det teknologiske udstyr, der ikke var tilgængeligt denne aften.

21-årig sigtet for spirituskørsel

0

Søndag klokken 03:29 blev en 21-årig lokal mand standset af politiet på Vendersgade i Fredericia.

Manden blev testet med en promille, der var over det tilladte niveau, og han er nu sigtet for spirituskørsel.

Nekrolog: Velfærden i Fredericia

0

Det er med tungt hjerte, at jeg må meddele, at velfærden i Fredericia er gået bort efter længere tids svækkelse. Velfærden, der engang blomstrede som en hjørnesten i lokalsamfundet, var kendt for sin dybe forankring i det nære og det fælles. Den repræsenterede den gensidige omsorg, naboskabet og de tætte bånd mellem mennesker, som i årtier har været en del af byens sjæl.

Velfærdens liv begyndte i en tid, hvor velfærden var et fælles projekt, drevet af værdier om solidaritet og lokal støtte. I Fredericia tog den form i alt fra fritidstilbud og lokalsamfundets arrangementer til støtte fra frivillige hænder i hverdagen. Den blev især kendetegnet ved sin evne til at forbinde folk, uanset baggrund, og skabe tryghed og sammenhold blandt borgerne.

Men velfærden blev langsomt undermineret af ændringer i den moderne tid. Øget centralisering, effektiviseringskrav og nedskæringer på de offentlige ydelser drænede den for ressourcer. Det, der før var stærke lokale fællesskaber, blev erstattet af mere fjerne og bureaukratiske systemer, hvor det nære ofte gik tabt til fordel for det effektive. Fredericia, som mange andre byer, måtte se på, mens velfærden led under presset fra stigende krav og reducerede ressourcer.

Trods mange forsøg på at genoplive den gennem lokale initiativer, frivillighed og fællesskabets kræfter, kunne velfærden ikke modstå tidens forandringer.
Den efterlader et hul i mange borgeres liv, især blandt de ældre, udsatte, børnene og dem, der har mest brug for den nære velfærd.

Velfærden vil blive husket for sin menneskelighed, sit fokus på fællesskab og for den varme, den bragte til så mange i Fredericia. Må vi mindes velfærden med respekt og en opfordring til at kæmpe videre for de værdier, den stod for. Velfærdens arv lever videre i de små handlinger af venlighed og hjælp, vi hver især kan yde i hverdagen.

Ære være velfærdens minde.

Begravelsen finder sted i stilhed, og der vil ikke være noget efter højtideligheden, da dette også er sparet væk.

På vegne af de pårørende
Sune Nørgaard Jakobsen
Dansk Folkeparti

Mod idioti kæmper selv guderne forgæves!

0

Nu har de politiske tåbeligheder nået grænsen.

Statsminister Mette Frederiksen undskylder over Danmarks grove og nedværdigende behandling af grønlandske børn og Godhavnsdrengene. I samme åndedrag siger hun at Danmark skal fjerne 50.000 børn fra deres familier årligt! Dette er utopi og politisk manipulation af værste skuffe: Al forskning , nationale som internationale, viser alle uden undtagelser gennem de sidste 20 år, at det har store konsekvenser for barnet, på kort såvel som langt sigt, at blive afskåret fra sin primære omsorgsperson i det daglige liv. Der findes ingen studier der viser en positiv effekt ved at flytte et barn væk fra sin primære omsorgsperson fraset når barnet udsættes for voldsom mishandling i hjemmet eller når der er et stort substansmisbrug.

Ligeledes viser samtlige praktiske erfaringer det samme. Sprogø-pigerne og Erritsøhus er nogle fæle eksempler på dette, og mange flere kan nævnes.

Kommunen bør derfor pålægges at fremlægger dens beviser på, at tvangsfjernelse af børn er et samfundsmæssig positive tiltag til gavn for børn og familier! Her kan “vurderinger” ikke bruges. Alle landets kommunerne har de sidste 15- 20 år kunne nøjes med at “vurdere” alt, og fuldstændig lægge god forskning i graven, fordi kommunens “vurderinger” overtrumfer alt. Diagnosticering og faglig viden er trådt under fode.

Danmark er blevet et fagligt Uland!

Kommunen skal ophøre med at stjæle byens børn! Vi skal alle holde os for øje, at det er barnet og dets tarv der skal stå øverst, når eventuel intervention skal besluttes. Tvangsfjernelse skal være absolut sidste udvej!

Disse emner er behandlet jævnligt i pressen de sidste 15 – 20 år, men intet er sket.

I maj måned fik, jeg kendskab til to lokale tvangsfjernelser, begge var ulovlige fjernelser af børn og fire års indsats fra kommunen var omsonst pga. faglige inkompetencer og inhabilitet. Børne-Ungeudvalget afgørelse var et juridisk overgreb mod familierne. Derfor bør sagerne revurderes og børnene hjemsendes.

Børne -Ungeudvalget består af en dommer, to kommunalpolitikere, den ene formand for udvalget, to-fire ansatte i Familieafdelingen. Disse mennesker har afgjort sagen længe før udvalgsmødet og gennemføre en skueproces hvor familien og barnet med hver sin advokat samt evt. bisiddere /partsrepræsentanter er uvidende om mødets udfald. Mødet går i gang og efter 1-2 timer holdes en pause, hvorefter afgørelsen læses op. Barnet skal tvangsfjernes og afleveres ila. en til tre timer. Familien og barnet er i chok og advokaterne ryster på hovedet over den vanvittige afgørelse, og anker derfor straks til Ankestyrelsen, som følger Børne-Unge udvalgets afgørelse. Også byretten vil oftest følge de trufne afgørelser. Ikke noget at sige til at familier, børn og advokater føler sig totalt magtesløse overfor dette system. Jeg er oplyst om at formanden for Børne-ungeudvalget sidder som uvildigt medlem af ankestyrelsen i København. Lignende ordning gælder for Ankestyrelsen i Aalborg.

Det ene barn blev tvangsfjernet for et år og havde samkvem med forældrene hver anden weekend. Det andet barn blev også tvangsfjernet for et år, men havde kun samkvem med forældrene ca. 20 timer om måneden. Hvad skyldes denne forskel? Sandsynligvis Udvalgets “vurdering”!

Som partsrepræsentant har jeg to gange været til møde med den ene familie i tvangsfjernelsessag på Familie afdelingen, Fredericia kommune. Det var en meget ubehagelig oplevelse. I lokalet sad kommunens sagsbehandlere samt familie med hjælpere og jeg fornemmede, hvordan min far må have oplevet forhøret hos Gestapo/Hipo i Vestre fængsel i 1944. Alle forsvarsmekanismer blinker rødt, sveden løber og hårene rejser sig,  En følelse af total afmagt, falsk venlighed, indre uro pga. den helt uforudsigelig situation. Det andet møde var indkaldt fordi sagen var gået i hårknude. Barnet ville ikke tilbage til plejefamilien. Kommunens sagsbehandlere nægtede, mod realiteterne, at der var sket fremskridt i sagen. Der var sket store fremskridt efter lidt over tre måneder og derfor kunne kommunen have indstillet til barnets hjemsendelse. Forældrene frygtede ikke urealistisk for barnets liv, hvis kommunen fortsatte med at jagte familien.

Kommunens budget forhandles for øjeblikket, jeg mener det er på skrømt. Ingen vedvarende løsninger søges gennemført. Fredericia bør være en frikommune, melde sig ud af Kommunernes Landsforening, nedlægge det nytteløse Jobcenteret og den ubrugelige Familieafdeling. Sidstnævnte har op til budgetforhandlingerne haft den frækhed at kræve 40 mil. kr. extra årligt, til de 202 mil.  kr. de får nu. Frasige sig al refusion fra staten. Oplysninger om statens refusioner til kommunerne skal frem i lyset.

De opnåede besparelser skal især komme børn, unge og gamle til gavn.

Det der forgår, er efter min “vurdering” magtmisbrug og mishandling af borgerne. Kommunerne skal hjælpe byens borgere, ikke nedgøre og ydmyge dem. Borgerne skal også være aktive i processen. Det skal stoppes omgående. Derfor skal borgerne i byen forlange en offentlig høring hurtigst muligt, hvor familierne fortæller deres historie og kommunen deres. Alt skal fremlægges og hver en sten vendes. Hvis nogle af kommunens medarbejdere truer familierne med repressalier, hvis de fremlægger deres sag, skal disse medarbejdere kræves fyret med dags varsel. 

Jeg har haft et leveværdigt liv med mange venner og flere fjender. Jeg er gammel, træt, syg og desillusioneret pga. den ulige kamp mod idioti. Jeg går nu på pension og trækker stikket dags dato.

Tak for kaffe!

Stig Gerdes