2.6 C
Copenhagen
mandag 17. marts 2025

Underground har åbnet ny butik – alt er nyt

0

Underground gør indtryk med by butik på central adresse i Fredericia. Streetwear og urban mode mødes nu i Fredericia.

Underground er kendt for sin unikke blanding af streetwear og urban mode, har netop åbnet en helt ny butik i Fredericia. Med høj musik, god stemning, champagnens bobler og en rød løber blev åbningsdagen fejret i stor stil.

– Vi har altid drømt om Jyllandsgade, som vi nu har, siger Agerbo, og tilføjer: “Vi har fjernet alt fra den tidligere butik, bortset fra gitterne til tyverisikring. Vi har givet den en ekstra skalle, da vi indså, vi kunne nå det til Sommerrock, for det er jo årets travleste dag.

Ejeren, Thomas Agerbo, havde oprindeligt planlagt at åbne på den nye adresse omkring 1. juli, men takket være byens store byfest, Sommerrock, lykkedes det at fremskynde processen. Således kunne Underground allerede 1. juni – dagen før Sommerrock – byde kunderne velkommen til deres nye lokaler.

Der er stadig et par sidste ting, der skal på plads i butikken, men kunderne strømmer allerede til. Han bemærker, at kundebasen har ændret sig over de seneste år.

– For bare et par år siden var den typiske kunde noget ældre. Vi har i dag rigtig mange kunder på 15-18 år. Vi har aldrig kunne leve af skinny-jeans, man kan sige, at moden er gået mere i vores retning. Størrelserne er større, tøjet sidder løsere og er mere behageligt.

Butikkens nye lokaler er blevet gennemgribende renoveret med fjernelse af det gamle gulv og glasloft. Agerbo beskriver det nye udseende som “ret råt”.

Flytningen har været længe ventet.

Butikkens nye lokaler har stået tomme i nogen tid, og Agerbo indrømmer, at han “har gået lidt om den varme grød med lokalet, for det er jo noget af en mundfuld.” Men nu, hvor han har taget skridtet, er han ikke i tvivl om, at det var det rigtige at gøre.

Underground fejrer åbningen med 20% rabat på alle varer. Agerbo glæder sig over det nye lokale:

– Butikken er mere åben end vores tidligere, her er mere plads. Det tyder på, at Fredericias modeelskere har meget at glæde sig til. Det her lokale har faktisk stået til leje i nogen tid, jeg har gået lidt om den varme grød med lokalet, for det er jo noget af en mundfuld. 

Men nu når jeg taler med mine kollegaer i branchen så er alle pludselig misundelige på at det var mig der fik det, og jeg er ikke i tvivl om, at det er det rigtige, slutter han.

Fredericia Mægleren fortsætter med fuld styrke

0

Den lokale fredericianske ejendomsmægler Lars-Bo Ottesen bekræfter sin fortsatte fuldtids dedikation til ejendomsmæglerbranchen. Efter omhyggelige overvejelser besluttede han sig for at forblive selvstændig ejendomsmægler frem for at skifte til et kontorjob i en bank.

– Efter grundige overvejelser føler jeg ikke, at jeg er klar til at forlade karrieren som selvstændig ejendomsmægler til fordel for et kontorjob i en bank, fortæller Lars-Bo Ottesen og tilføjer:

– Jeg føler samtidig en stor loyalitet over for tidligere, nuværende og fremtidige kunder. Det betyder meget for mig.

Fredericia Mægleren, beliggende på Prinsessegade 33, vil derfor fortsætte med at hjælpe folk med at finde deres drømmeboliger, som det har gjort det i over 12 år.

I forhold til det nuværende boligmarked forklarer Ottesen:

– Generelt ser jeg et boligmarked, der er klar til fremgang. Den danske økonomi er stærk, og de seneste tal viser optimistiske forbedringer, lavere inflation og stor tro på vores økonomi.

Han erkender, at perioden med stigende renter har gjort det sværere for førstegangskøbere at træde ind på boligmarkedet, men bemærker, at folk nu har tilpasset sig den nuværende rente.

– Nu har folk vænnet sig til, at renten er på 5 procent, og det er jo historisk set også en meget lav rente, siger han.

– Ud over de unge, så sælges der stadig huse til 4 millioner kroner i Fredericia, så der er gang i boligmarkedet.

Ottesen peger på, at historiske data viser, at boligpriser i Fredericia har været stabile i både økonomiske op- og nedgangstider.

– Lars-Bo Ottesen er klar til at tage imod nye kunder allerede nu, og der er altid kaffe på kanden i Prinsessegade, lyder opfordringen fra mæglerhuset.

– I mere end et årti har Fredericia Mægleren været en betroet partner for boligkøbere og -sælgere i Fredericia, og dette vil fortsætte mange år endnu, slår han fast.

Styrket samarbejde skal bygge bro mellem livet inden og uden for fængselsmurene

0
Foto: Thomas Max - avisen.nu

Kriminalforsorgen fuldbyrder straffe, men har også en vigtig opgave i at motivere indsatte til et liv uden kriminalitet. Dette arbejde styrkes nu med en civilsamfundsstrategi.

Kriminalforsorgen er klar med en ny strategi, der skal styrke samarbejdet med civilsamfundsorganisationerne.

Strategien er lavet med tæt inddragelse af en række civilsamfundsorganisationer og kan bidrage til, at flere indsatte hjælpes til et kriminalitetsfrit liv.

Strategien er en del af flerårsaftalen for kriminalforsorgen 2022-25 og skal ses som et vigtigt supplement til det kriminalitetsforebyggende arbejde i kriminalforsorgen.

Med civilsamfundsstrategien sikres klare rammer for samarbejdet, civilsamfundsorganisationerne inddrages systematisk, og der skabes et overblik over organisationernes tilbud. Eksempelvis hjælp til at finde job, få styr på gælden eller udvide den indsattes netværk, hvilket kan hjælpe den indsatte til at bygge bro mellem livet inden og uden for murene.

-Hver gang vi kan skubbe en indsat i den rigtige retning, så giver vi noget tilbage til samfundet. Mere tryghed til danskerne. Et bedre liv for den indsatte. Håb for den indsattes venner og familie. Civilsamfundsorganisationer landet rundt gør en kæmpe indsats for netop det arbejde. Ved at styrke samarbejdet med civilsamfundsorganisationerne, styrker vi kriminalitetsbekæmpelsen i Danmark, siger justitsminister Peter Hummelgaard.

Kriminalforsorgens vigtigste opgave er at fuldbyrde straf, men kriminalforsorgen har også en vigtig opgave i at motivere den indsatte til en kriminalitetsfri tilværelse, og her er samarbejdet med civilsamfundsorganisationerne vigtigt, fortæller kriminalforsorgens direktør.

-Vi har en lang, positiv tradition for at samarbejde med civilsamfundet, og det er det solide fundament, vi bygger videre på. Vores medarbejdere løfter en vigtig og afgørende opgave i at motivere de indsatte til et liv uden kriminalitet. Ved at styrke vores samarbejde med civilsamfundsorganisationerne og få et overblik over deres tilbud, styrker vi også vores kriminalitetsforebyggende arbejde og bygger broen til livet udenfor, siger direktør i kriminalforsorgen, Ina Eliasen.

Konkret fokuserer strategien på tre områder:

Ensartede rammer og sikkerhed
Der sikres tydelige og transparente rammer for samarbejde, arbejdsopgaver og sikkerhedsmæssige krav. Herunder et klart overblik over eksisterende tilbud.

Fælles og koordineret indsats
Ved målrettet brug af organisationernes indsatser og specialviden sættes der ind, hvor der er størst behov for den kriminalitetsforebyggende indsats.

Samarbejdskultur og vidensdeling
Der etableres en systematisk inddragelse af organisationerne med henblik på informationsdeling, faglig sparring og udvikling af samarbejde.
For at styrke civilsamfundets muligheder yderligere blev det i flerårsaftalen 2022-25 besluttet at afsætte en pulje til civilsamfundet på fem millioner kroner i 2022 og 10 millioner kroner årligt i 2023-2025.

Puljen blev i efteråret 2022 udsat i forbindelse med manglende finansiering af flerårsaftalen, men forventes at kunne anvendes fra 2024 af relevante civilsamfundsorganisationer til konkrete indsatser.

Kriminalforsorgen samarbejder blandt andet med civilsamfundsorganisationerne High:five, Café Exit, Røde Kors og SAVN.

Opdatering af MitID app skal mindske svindel og gøre det nemmere at bruge MitID på mobilen

0
Foto: AVISEN

Den 6. juni udkommer en opdatering af MitID app, som skal mindske risikoen for svindel og gøre det nemmere at godkende med MitID fra sin mobiltelefon med en ny knap, som brugerne har efterspurgt.

Den 6. juni udkommer en opdatering af MitID app i App Store og Google Play. Med opdateringen bindes indtastningen af bruger-ID og den efterfølgende godkendelse i MitID appen stærkere sammen og reducerer risikoen for svindelformer, hvor brugeren lokkes til at swipe på en handling, brugeren ikke selv har startet. Derfor vil man opleve, at man nogle steder skal bruge MitID appen lidt anderledes, end man plejer. Opdateringen rulles ud over de næste uger alle de steder, hvor man skal anvende MitID.

Hvis man bruger MitID appen til en handling på en mobiltelefon, bliver det nemmere at godkende med MitID, fordi man føres over i MitID appen ved tryk på en enkelt knap: ’Åbn MitID app’. Det minder om det, man kender fra NemID nøgleapp.

Hvis man bruger MitID appen til en handling på sin computer, vil man som noget nyt skulle scanne en QR-kode på computerskærmen med MitID appen, inden man kan godkende med MitID. Dermed bindes indtastningen af bruger-ID og den efterfølgende godkendelse i MitID appen stærkere sammen. Det skal være med til at sikre, at brugeren, der godkender med MitID app, selv har startet handlingen.

-Opdateringen er med til at beskytte brugerne mod en type svindel, vi desværre har set meget af, hvor brugere lokkes til at swipe på en handling, som de ikke selv har startet. Samtidig er vi glade for at kunne imødekomme ønsket om at gøre det nemmere at åbne MitID appen, siger Adam Lebech, vicedirektør, Digitaliseringsstyrelsen, der sammen med bankernes brancheorganisation, Finans Danmark, udgør partnerskabet bag MitID.

Opdateringen er udviklet og brugertestet over længere tid – blandt andet i samarbejde med relevante brugerorganisationer, Borgerservice og Kommunernes Landsforening.

-MitID er opbygget på en måde, så løsningen er mere fleksibel. På den måde kan vi løbende beskytte brugerne bedst muligt mod nye trusler og optimere løsningen. Opdateringen understreger vores fortsatte fokus på udviklingen af MitID – især styrkelsen af sikkerheden i takt med, at trusselbilledet udvikler sig, siger Michael Busk-Jepsen, digitaliseringsdirektør, Finans Danmark.

Når man skal godkende kortbetalinger på nettet med MitID appen, vil det fortsat ske på samme måde som i dag. Det skyldes, at der i kortsystemet allerede er indbygget andre tekniske sikkerhedsforanstaltninger.

Anvendelse af QR-koder kendes også fra det svenske BankID. Her blev QR-koder indført i 2018.

Hvorfor kommer opdateringen nu?
MitID videreudvikles løbende, så løsningen hele tiden optimeres og beskytter brugerne i takt med, at nye trusler og risici opstår. Opdateringen af MitID appen har været planlagt gennem længere tid. For ikke at introducere større ændringer, mens overgangen til MitID var i fuld gang, kommer opdateringen nu, hvor overgangen til MitID er ved at være afsluttet, og hvor MitID har været i mange brugeres hænder i et godt stykke tid.

Opdateringen bliver rullet ud gradvist i takt med, at de enkelte tjenester, der anvender MitID, implementerer opdateringen. Fra den 6. juni kan man på MitID.dk finde al information om opdateringen samt vejledninger og guides.

Hvis man ikke har automatisk opdatering slået til, skal man selv opdatere MitID appen.

Det er Digitaliseringsstyrelsen og Finans Danmark, der står bag MitID.

Fyns Politi øger synligheden og trygheden til søs

0

Fyns Politi har fået sin egen båd til at foretage patruljer til søs. Allerede fra den 3.- 4. juni kan borgere til søs, ved kysterne og i havnene hilse på Fyns Politi i den nye båd.

Patruljebåden er vigtig for at fremme Fyns Politis muligheder for i endnu højere grad at være til stede der, hvor borgerne er og bidrage til, at vi i videst muligt omfang kan reagere på henvendelser og anmeldelser til søs, såvel som til lands.
Tryghed og sikkerhed for alle på vandet
Politidirektør Arne Gram siger om den nye båd: – Fyns Politis nye RIB er et godt redskab og helt i tråd med vores strategi om at komme tættere på borgerne og være der, hvor de er. For os er det vigtig at alle kan færdes trygt og sikkert – også på vandet. Vi har gennem en årrække, og for det skal lyde en stor tak, nydt godt af et helt enestående samarbejde med Marinehjemmeværnet, der har assisteret os på indsatser til søs. Det vil vi også fremadrettet gøre brug af, men vi kan nu supplere dette med indsatser og patruljer i vores egen RIB.

Fyns Politiets tilstedeværelse på havet, ved kyster og i havne er forankret i indsatsen Maritim kontrol – i daglig tale ”MARSIKPOL”, og foregår i et tæt samarbejde med de fynske kommuner og havne.

I MARSIKPOL-indsatsen deltager politifolk, der er specielt uddannet i sejlads, sølove, navigation mv. Flere af politifolkene er også uddannede droneførere, og derfor har Fyns Politi ofte droner med på søkontrol, hvilket bidrager til det gode overblik fra oven.

Leder af Fyns Politis maritime kontrol, politikommissær Henrik Strauss fortæller: – På vores sejladser hilser vi på rigtig mange borgere til søs, og vi nyder den gode dialog, som vi har med de sejlende. Med egen båd kan vi i endnu højere grad sikre vores synlighed og bevægelighed, så vi også fremadrettet kan sørge for, at både motorbåde, jetski, sejlbåde, kajakker, sup-boards og badegæster kan færdes trygt sammen, når vejret er godt.

Fyns Politi vil løbende være til stede rundt om hele Fyn og de tilhørende øer, så hvis vejret bliver til det, skulle der være rig mulighed for at hilse på den fynske søpatrulje til sommer. Kontakt gerne patruljen på vandet eller læs mere om sejlads omkring Fyn og øerne på Politi.dk under sejlads.

Lang kystlinje og specielle regler
Fyn med tilhørende øer har mere end 1.000 km kystlinje og talrige større og mindre havne. Hertil kommer mange fredede områder med særlige regler for sejlads. Bl.a. omkring Svendborg og I Lillebælt, hvor vi deler farvand med nabopolitikredsen, er der både befærdet på vandet og en række forskellige regler og bestemmelser, som sejlere må sætte sig ind i.

Politiets tilstedeværelse i det maritime miljø omfatter foruden kontrol af sejlads også samarbejde med øvrige lokale myndigheder, havnefogeder og jagtkontrol. Og det arbejde sker fremadrettet altså nu også fra egen platform i form af en RIB.

Hvad er en RIB
RIB betyder Rigid Inflatable Boat. Det er en båd, der har en fast bund og gummipontoner på siderne. Båden har en motorkraft fra 130 hk til 600 hk og kan sejle med hastigheder på op mod 90 km /t eller ca. 50 knob.

Regeringen genindfører ret til uddannelsesløft på 110 pct. dagpenge

0

Fra 1. juli bliver det igen muligt at opkvalificere sig på 110 pct. dagpengesats inden for brancher med mangel på arbejdskraft.

Fredag har et flertal i Folketinget vedtaget L 128, som skal bidrage til, at flere vælger en vej som faglært – til gavn for den enkelte ledige og til gavn for arbejdsmarkedet og virksomhederne, som mangler kvalificerede hænder.

Fra 1. juli har man ret til at påbegynde en erhvervsuddannelse inden for brancher med mangel på arbejdskraft og modtage 110 pct. af sin hidtidige dagpengesats, hvis man er over 30 år og er ufaglært eller faglært med en forældet uddannelse.

Genindførelsen udspringer af regeringens finanslovsforslag for 2023 og den efterfølgende indgåede Aftale om finanslov for 2023 mellem regeringen, SF, LA, RV og DF.

Ordningen har tidligere været gældende fra august 2020, men udløb 31. december 2022. I den periode har ca. 2.800 ledige påbegyndt en erhvervsuddannelse via ordningen, og erfaringerne peger på, at den forhøjede dagpengesats bidrager til, at flere ledige påbegynder en erhvervsuddannelse inden for områder, hvor der er mangel på arbejdskraft.

Er man som dagpengemodtager påbegyndt et uddannelsesforløb i første halvdel af 2023, er der mulighed for at overgå til ordningen på den højere dagpengesats fra 1. juli 2023, hvis den uddannelse, man har påbegyndt, fremgår af den nye positivliste for ordningen, og hvis de øvrige betingelser for ordningen er opfyldt.

Retten til uddannelsesløft på 110 pct. dagpenge vil gælde for resten af 2023.

Beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen siger:

-Ordningen gør det mere økonomisk attraktivt at uddanne sig til faglært, selvom man er midt i livet med forpligtelser. Det, håber jeg, vil give flere mod på at vælge den faglærte vej og i sidste ende bidrage til f.eks. flere kolleger på plejehjemmene og flere hænder på de mange industriarbejdspladser rundt i landet.

-Virksomhederne mangler faglært arbejdskraft, og vi ved, at behovet kun bliver større i fremtiden. Regeringen har stort fokus på uddannelse og er særligt optaget af, at flere tager en erhvervsuddannelse. Det er nødvendigt med mere faglært arbejdskraft for at komme i mål med den grønne omstilling og have personale nok i vores velfærdssamfund.

Dansk og tysk vejvæsen underskriver samarbejdsaftale

0

Vejdirektoratet i Danmark og den ansvarlige organisation for de tyske motorveje, Die Autobahn GmbH des Bundes, har sammen udarbejdet et forståelsespapir, der skal danne grundlaget for et stærkt samarbejde på tværs af grænsen. I dag fredag den 2. juni mødte parterne hinanden nær den dansk-tyske grænse ved Padborg og Ellund for at underskrive papiret.

Vejdirektoratets direktør, Jens Holmboe (tv), og Die Autobahn GmbH Des Bundes’ direktør, Stephan Krenz (th), med den underskrevne samarbejdsaftale. Foto: Vejdirektoratet
I 2021 fik Tyskland Die Autobahn GmbH des Bundes – en samlet organisation med ansvar for de cirka 13.000 km tyske motorveje. Die Autobahn arbejder ligesom Vejdirektoratet med at udvikle og implementere innovative og bæredygtige løsninger inden for trafik og vejforvaltning. Der er derfor et stort potentiale for begge parter i at dele viden og erfaring fra dette arbejde.

Samtidig er Die Autobahn også en vigtig samarbejdspartner i forhold til at sikre, at trafikken glider let på tværs af grænsen. Særligt ved vejarbejder eller større begivenheder, som når Tyskland i sommeren 2024 skal afholde EM i fodbold.

Aftale underskrevet ved grænsen
For at styrke det gode samarbejde har Vejdirektoratet og Die Autobahn derfor sammen udarbejdet et såkaldt forståelsespapir, der sammenfatter en række punkter, som parterne er blevet enige om at samarbejde om.

Fredag den 2. juni 2023 mødtes Vejdirektoratets direktør, Jens Holmboe, og Die Autobahn GmbH Des Bundes’ direktør, Stephan Krenz, ved den dansk-tyske grænse ved Padborg og Ellund for sammen at underskrive forståelsespapiret.

Vejdirektør Jens Holmboe, Vejdirektoratet, siger:
-Danmark deler hele vores landfaste grænse samt flere færgeovergange og den fremtidige Femernforbindelse med Tyskland. Derfor har det stor betydning for både turisme og dansk eksport, at vi sammen sikrer en god trafikledelse og trafikafvikling på tværs af de to lande. Det har vi allerede et rigtig godt samarbejde om, og jeg ser frem til, at det praktiske samarbejde om dette nu bliver styrket yderligere.

Også hos transportminister Thomas Danielsen er der glæde over, at Vejdirektoratet og Die Autobahn nu har fået papir på hinanden.

Transportminister Thomas Danielsen siger:
-Det er en stor fordel for trafikanterne – og særligt dem, der krydser grænsen – at der er et godt og konstruktivt samarbejde mellem vejmyndighederne i Danmark og Tyskland. Der er samtidig en masse gode erfaringer i begge lande, som det giver god mening at dele, så eksempelvis ideer til at nedbringe CO2-udledningerne deles, når veje og broer skal vedligeholdes.

Trafikafvikling og CO2-reduktion
Papiret cementerer en gensidig intention om at prioritere kommunikation og vidensdeling mellem de to organisationer. De faglige temaer, der bliver fremhævet, er blandt andet trafikafvikling i forbindelse med vejarbejde og særlige begivenheder samt udveksling af viden om klima og trafiksystemer.

Inden for klimaområdet har Vejdirektoratet eksempelvis arbejdet med en model for beregninger af CO2-udledning kaldet InfraLCA. Der bliver også udvekslet viden om konkrete tiltag til mulig nedbringelse af CO2-udledning ved anlæg og drift af veje og broer.

På trafikledelsesområdet samarbejdes der særligt om C-ITS (Cooperative Intelligent Transport Systems). Det er en betegnelse for systemer, der understøtter digital kommunikation mellem trafiksystemer og køretøjer, som løbende bliver mere automatiserede og forbundne.

Vejdirektoratet og Die Autobahn vil fremadrettet fortsætte det gode samarbejde og herunder mødes i deres forskellige arbejdsgrupper mindst to gange årligt.

Ny iværksætterpolitik skal vende trist udvikling – SMVdanmark lancerer hjælp til iværksættere

0
Foto: Thomas Lægaard, Fredericia AVISEN.

Folketingets kommende iværksætterpolitik skal rette op på, at Danmark har mistet 20.000 selvstændige på 13 år. Regeringens nye analyser leder i den rigtige retning, men der mangler mere fokus på al det bureaukrati, der er forbundet med at starte og drive virksomhed, mener SMVdanmark, der nu lancerer sin egen online iværksætterportal for at hjælpe nystartede selvstændige.

Siden 2008 er Danmark blevet ca. 20.000 selvstændige fattigere, på trods af at beskæftigelsen i samme periode er steget med godt 186.000 personer. Det er i høj grad mændene, der fravælger livet som selvstændig.

Det er på det bagtæppe, at regeringen netop har offentliggjort sit første analytiske indspark til, hvad en ny iværksætterpolitik skal rumme. Indholdet skal Folketinget om lidt forhandle om, og dét er en opgave, som politikerne skal tage dybt alvorligt, mener Jakob Brandt, adm. direktør i SMVdanmark, der organiserer 18.000 små og mellemstore virksomheder.

-Vi har i årevis hørt alle skåltalerne om, hvor vigtige selvstændige iværksættere er for Danmark. Og at Novo, Maersk og Danfoss jo også var små engang, og at vi derfor skal pleje iværksætterne. Men der har manglet handling, så det er glædeligt, at der nu er ved at ske noget, siger han.

Regeringen har netop åbnet ballet med en analyse af iværksætternes udfordringer. Analysen viser bl.a., at overkommelige regler og lovgivning er afgørende for virksomheders udvikling.

-Og her ser det sort ud. Regelmængden i Danmark bare vokser og vokser, og en ny iværksætterpolitik må og skal indeholde tiltag, der reducerer det administrative bøvl, siger Jakob Brandt.

Ny iværksætterportal

For at bidrage yderligere til at finde rundt i regeljunglen og gøre det lidt nemmere at være ny selvstændig, har SMVdanmark udviklet og netop lanceret SMViværksætter.dk – en portal hvor nystartede kan få vejledninger, skabeloner, links og rådgivning af eksperter om mange forskellige emner, som fx regnskab, skat, jura, webshop, design- og patentrettigheder og kapitalrejsning.

-Iværksættere har typisk et ret hektisk liv i starten, og har svært ved at overskue alt dét, en ny virksomhed kræver. Så på SMViværksætter.dk kan de få rådgivning til fx deres skatteregnskab, så de ikke går glip af fradrag, og dé der selv bygger deres webshop kan fx få rådgivning til at sætte den rigtige betalingsløsning op til shoppen. Og når ens virksomhed er klar til at skalere op, hjælper SMViværksætter med vejledning og rådgivning til det helt rigtige pitch og guider videre til vores partnere, der hjælper med at finde investorer, siger Jakob Brandt.

En af brugerne af portalen er Jeppe Koudal Frostholm, CEO i Heeplink.

-Jeg fandt nemt og hurtigt hvad jeg skulle bruge på SMViværksætter, og deres rådgiver svarede hurtigt på mine spørgsmål. Det fungerede rigtig godt, og jeg fik løst min udfordring uden at skulle bruge en masse tid og penge på at søge materiale og rådgivning. Der er masser af emner på portalen, så jeg kommer til at bruge SMViværksætter igen, hvis jeg får brug for hjælp, siger han.

Regeringen vil efter sommerferien fremlægge et konkret politisk udspil, som herefter skal forhandles. En endelig, ny iværksætterstrategi kan forventes til efteråret.

Danske priser er steget mindre end i EU-lande

0

De danske forbrugerpriser er steget nogle procentpoint mindre siden starten af 2022 end i nærtliggende EU-lande og EU set under et. Det gælder også for fødevarer. Det fremgår af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens status på den skærpede prisovervågning.

Siden begyndelsen af 2022 og frem til april 2023 er forbrugerpriserne i Danmark steget mindre end priserne i Holland, Sverige og Tyskland i gennemsnit. Sammenlignes der med hele EU, er priserne også steget mindre herhjemme.

Det afspejler relativt kraftige prisstigninger i første del af 2022, mens de danske forbrugerpriser har ligget på et nogenlunde konstant niveau siden oktober sidste år. Selvom den årlige stigning i forbrugerpriserne – inflationen – er aftagende, var den i april 2023 stadig på et højt niveau på 5,6 procent. Den fortsat høje inflation er således i vid udstrækning et såkaldt overhæng fra den stigning, der fandt sted fra januar til oktober 2022.

Fødevarepriserne er ligeledes steget mindre i Danmark end i tre sammenlignelige lande (Sverige, Holland og Tyskland) og i EU set under et siden begyndelsen af 2022. Priserne på nogle af de væsentlige input (for eksempel råvarer og energi) til fødevareproduktionen begyndte at falde for godt et år siden, hvilket kan have bidraget til at stabilisere priserne. Ændringer i råvarepriserne slår først fuldt igennem i forbrugerpriserne på fødevarer med en betydelig forsinkelse. Denne træghed i forbrugerpriserne gjorde sig også gældende, da inputpriserne begyndte at stige.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har desuden undersøgt udviklingen i virksomheders bruttoavancer, da de kan indikere, om prisstigningerne skyldes andet end højere omkostninger på råmaterialer og andet input. Bruttoavanceprocenten for hele økonomien var i fjerde kvartal 2022 og første kvartal 2023 lavere end i de foregående år. Overordnet er der således ikke tegn på, at inflationen skulle være drevet af stigende avancer.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vil fortsætte med at overvåge prisudviklingen i Danmark og bidrage til arbejdet i regeringens Forum for Forbrugerpriser.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen blev af den tidligere erhvervsminister bedt om at skærpe prisovervågningen.

En 33-årig vognmand fra Sjælland skal i fængsel

0

Retten i Kolding idømte i går en 33-årig vognmand fra Sjælland 60 dages ubetinget fængsel for forfalskning af diagramark.

Vognmanden blev på baggrund af en kontrol foretaget af en medarbejder ved Tungvognscenter Øst den 13. oktober 2021 på Hylkedal Rasteplads tiltalt for i fire tilfælde i september og oktober 2021 at have anført sin brors navn på et diagramark i stedet for sit eget. På diagramarket registreres blandt andet førerens køretid og hviletid. Vognmanden nægtede sig skyldig.

Retten fandt vognmanden skyldig og lagde ved strafudmålingen blandt andet vægt på, at han tidligere var straffet for noget lignende og antallet af diagramark, men retten lagde også vægt den tid der var gået siden forseelsen. Straffen blev fastsat til 60 dages ubetinget fængsel.

Vognmanden ankede dommen til landsretten.

Kontrollen ved Hylkedal Rasteplads blev foretaget af Tungvognscenter Syd i samarbejde med Tungvognscenter Øst.

For Anklagemyndigheden ved Sydøstjyllands Politi mødte specialanklager Pernille Moesborg.

Fakta
Straffelovens § 175, stk. 1
Den, der for at skuffe i retsforhold i offentligt dokument eller bog, i privat dokument eller bog, som det ifølge lov eller særligt pligtforhold påhviler den pågældende at udfærdige eller føre, eller i læge-, tandlæge-, jordemoder- eller dyrlægeattest afgiver urigtig erklæring om noget forhold, angående hvilket erklæringen skal tjene som bevis, straffes med bøde eller fængsel indtil 3 år

Om Tungvognscenter Syd
Tungvogncenter Syd varetager den operative kontrol af tunge køretøjer. Tungvognscentrets arbejdsområde er primært varetagelse af den operative vejsidekontrol, der omhandler kontrol af lastbiler, busser samt traktorer og landbrugsredskaber på vejnettet. Opgaverne er blandt andet kontrol af køre- og hviletid, farligt gods, særtransporter, miljøfarligt affald, overholdelses af miljøzoner, dyretransporter samt cabotagekørsel.

Tungvognscenter Syd har base i Sydøstjyllands Politi og dækker et geografisk område svarende til tre politikredse: Fyns Politi, Syd- og Sønderjyllands Politi samt Sydøstjyllands Politi.

Ny folketingskandidat fra Dansk Folkeparti satser på socialområdet

0
Sune Nørgaard Jakobsen er netop blevet udnævnt som folketingskandidat for Dansk Folkeparti i Fredericia. I et interview fortæller han om sin vej ind i...