-2.4 C
Copenhagen
lørdag 15. marts 2025

Klimafolkemødet i Middelfart: Fra et lille telt til Danmarks største mødested for offentlig klimadebat

0
02.09.2021 - Middelfart Kommune - Klimafolkemøde 2 dag Torsdag den 3 september 2021.

I Middelfart er udviklingen af Klimafolkemødet gået i rivende fart. Fra et beskedent startpunkt for tre år siden, har mødet vokset sig til et centralt knudepunkt i den danske klimadebat. Johannes Lundsfryd, en af hovedkræfterne bag arrangementet, ser tilbage på begyndelsen med et smil.

Johannes Lundsfryd Jensen. Foto: AVISEN

– For tre år siden var vi kun 500 deltagere, der sad i et telt, mens coronaens spøgelse lå over os. Det var første gang, vi afholdt Klimafolkemødet, siger borgmester i Middelfart Kommune Johannes Lundsfryd og fortsætter: – Året efter kom der 10.000, sidste år 21.000, og i år planlægger vi, at der kommer 30.000.

Klimafolkemødet er i dag Danmarks største mødested for den offentlige klimadebat, og et sted hvor borgere, beslutningstagere, brancher og organisationer samles med fokus på at skabe klimahandling sammen. Mødet er gratis og åbent for alle, hvilket er et grundlæggende princip for arrangørerne.

– Vi har et rigtig stærkt program. Vi lægger vægt på debatter af høj kvalitet, og vi er stolte over, at der er 175 organisationer, der er med til at lægge programmet. Programmet er nu klar, siger Lundsfryd.

For Lundsfryd er Klimafolkemødet meget mere end bare et arrangement. Det er et udtryk for en samfundsmæssig bevægelse, hvor alle erkender behovet for fælles indsats for klimaet.

– Vi har ramt tidsånden. Alle ved, at det kræver fælles arbejde på kryds og tværs af samfundet. Vi skal ændre vores vaner, vores adfærd, så vi tager mere hensyn til klimaet – både når vi er derhjemme, når vi er i grupper, og når vi er på arbejde, siger han.

På årets møde vil der være særligt fokus på de unges stemmer.

– Vi skruer op for de unges stemmer, og vi ser frem til, hvad det betyder. Personligt glæder jeg mig til debatter, hvor unge mødes med ældre for at diskutere deres forskellige syn på klimaet og på, hvordan man lever på en måde, der er bedre for klimaet, siger Lundsfryd.

Det er vigtigt at holde fokus på klimaet, selvom der også er mange andre samfundsproblemer at tage sig af, slår borgmesteren fast.

– I mange år har man sagt, at vi kan løse problemer med klimaet, når vi har løst alle de andre samfundsproblemer. Men det kan vi ikke. Selvfølgelig er det vigtigt med skoler, daginstitutioner og ældre. Men det er også vigtigt med klima. Vi kan ikke bare lade en dagsorden ligge fordi, at vi også har andre dagsordener, der er væsentlige i samfundet, slutter Johannes Lundsfryd.

Se hele programmet her

Foruroligende udvikling: Børn ned til 10-års alderen bruger nikotinprodukter

0

Børn og unge helt ned til 10-års alderen afpresser og truer hinanden i forbindelse med salg og køb af nikotinprodukter som Puff- og Elf Bars. Det er en foruroligende udvikling, der skal standses. Derfor rækker politikere og Fredericia Kommune nu ud til forældrene.

De er ulovlige, smager af jordbær, mint eller slik, de indeholder nikotin – i de værste tilfælde lige så meget som 200 cigaretter – de bliver solgt som smuglervarer og så er de både afhængighedsskabende og sundhedsskadelige.

I øjeblikket er de såkaldte Puff- og Elf Bars populære blandt børn og unge i hele landet, og denne hurtig voksende trend er også kommet til Fredericia Kommune, hvor der er eksempler på episoder med unge i alderen 10 – 14 år, som afpresser og truer hinanden i forbindelse med salg og køb af de ulovlige Puff- og Elf Bars.

– Det er meget foruroligende, at de her ulovlige nikotinprodukterne bliver brugt af børn helt ned til 4. klasse. Det skal vi have sat en stopper for. Men dette er ikke noget, vi som kommune kan løse alene. Derfor vil jeg gerne appellere til alle forældre – tag en snak med jeres børn om, hvilke konsekvenser – både sundhedsmæssige og sociale – det har at bruge de her nikotinprodukter. For selv om det smager af slik så er det IKKE slik. Nærmere tvært imod, siger Pernelle Jensen, der er formand for Unge- og Uddannelsesudvalget.

Og hun bakkes op af udvalgets næstformand Vibe Dyhrberg:

– Det er meget rystende at høre om børn i så ung en alder, der bruger afhængighedsskabende nikotinprodukter. Den udvikling skal vi have vendt.  Vi har i høj grad brug for, at forældrene tager et ansvar og taler med deres børn og unge om de her produkter. Mange børn og unge tror nemlig, at det ikke er farligt, fordi det ikke lugter eller smager dårligt. Men børnene skal forstå, at selv et kortvarigt forbrug af nikotinprodukter kan have langvarige fysiske konsekvenser, siger hun.

Frem mod sommerferien modtager alle forældre med børn i 4. til 9. klasse informationsmateriale omkring Puff- og Elf Bars, ligesom der arrangeres forældreinformationsmøder.

Derudover bliver der afholdt informationsmøder for de unge på Ungdommens Hus og på en række af kommunens folkeskoler.

Hvad er Puff- og Elf Bars?

  • Puff- og Elf Bars er navne på bestemte typer af engangs-e-cigaretter, der er ulovlige at sælge i Danmark.
  • Puff- og Elf bars indeholder store mængder nikotin, og smager samtidig af eksempelvis slik, mentol eller frugt.  
  • Produkterne er designet til at efterligne følelsen af at ryge en almindelig cigaret ved at levere nikotin og smagsstoffer i dampform, der inhaleres af brugeren.
  • Selv om det er ulovligt at sælge dem i Danmark, er de lettilgængelige på eksempelvis sociale medier.

Hvorfor er brug af Puff- og Elf Bars bekymrende?

  • Nikotinafhængighed: Puff- og Elf Bars indeholder nikotin, som er et stærkt afhængighedsskabende stof. Unge, der bruger disse produkter, kan udvikle afhængighed og have svært ved at stoppe med at bruge dem.
  • Sundhedsrisici: Selvom e-cigaretter betragtes som mindre skadelige end almindelige cigaretter, er der stadig en sundhedsrisiko forbundet med brugen af disse produkter. Nikotin er yderst skadelig for børn og unges hjerner, som er under udvikling. Langvarig brug kan have meget negative konsekvenser.
  • Usund ungdomskultur: Puff- og Elf Bars er ulovlige at sælge i Danmark. Derfor bliver de ofte solgt som smuglervarer, og handlen fører til en øget risiko for den unge, og dem som måtte overvære det. I Fredericia er unge ned til 10-års-alderen blevet truet i forbindelse med handler af Puff- og Elf Bars.

Kæmpe hul i vejen i Erritsø

0

En potentiel fare lurer på Erritsø Bygade – et hul i vejen, der er stort nok til at fange et cykelforhjul. Hullet blev bemærket og delt på Facebook i går, hvilket fik advarsler til cyklister om at være opmærksomme. Selvom biler måske ikke mærker hullet, kunne det være en seriøs trussel for cyklister.

Så hvordan håndteres sådanne problemer, og hvad sker der, når du giver kommunen besked om et hul i vejen?

Rasmus Overgaard, ingeniør i Vej og Park ved Fredericia Kommune, forklarer:

– Når man opdager et hul i vejen eller noget andet, man mener vi skal tage os af, har vi denne ‘Giv et praj’ løsning.

Appen, der er navngivet “Giv et praj – Fredericia Kommune”, tillader borgere at rapportere fejl. Denne løsning gør det nemmere at indberette problemer til kommunen, samtidig med at den giver en nøjagtig placering, hvilket hjælper kommunen til hurtigere og mere effektivt at reagere på henvendelser fra borgere.

– Vi fik meldingen i går aftens kl. 21.30, og her til morgen kl. 9.00 er der bestilt udbedring, fortsætter Overgaard.

– I dette tilfælde er det bundlaget under asfalten, der er forsvundet, muligvis på grund af vand eller noget andet, der har skyllet bundopbygningen væk. Vi kontakter en entreprenør, som så straks kører derud for at udføre reparationen, hvis det er muligt, eller de dækker af og markerer området.

Når du indgiver et “praj” via appen, vælger du et element og et emne, for eksempel en rampe, en cykelsti, eller i dette tilfælde, asfaltbelægning eller et hul på over 4 cm. Dette system letter kommunikationen og sikrer, at problemet bliver løst så hurtigt som muligt.

Myndighederne advarer: Det er knashamrende tørt – pas på med åben ild i naturen

0
(Foto: Pixabay)

Naturen er knastør, og Brandfare.dk viser orange mange steder. Du skal være forsigtig, hvis du skal bruge åben ild udendørs.

Derfor skal man være ekstraordinært varsom med afbrænding, ukrudtsbrændere og cigaretskodder, der til sammen formodes at være årsag til ca. 70 % af naturbrandene i maj måned.

– De seneste uger har de kommunale redningsberedskaber kørt til flere brande i naturen, end vi har gjort tidligere år. Det er vigtigt, at alle hjælper til og gør, hvad man kan for at undgå, at der opstår brand, siger sekretariatschef i Danske Beredskaber, Bjarne Nigaard.

Brandfareindekset på Brandfare.dk er i orange, og vejrmæssigt ser der ikke ud til at være hjælp på vej.

– Vi har allerede et betydeligt vandunderskud i jordlagene svarende til halvdelen af den mængde nedbør, som vi normalt får i løbet af en hel juni måned – og med knastørre vejrprognoser foran os minder udviklingen om den tørkeramte sommer i 2018, der bød på rekordmange naturbrande, siger Knud-Jakob Simosen, beredskabschef i DMI.

Risikoen for, at der opstår brand i naturen, er høj. Derfor er det vigtigt at vide, hvordan du skal forholde dig, hvis du anvender åben ild i naturen.

Brandvæsenets registreringer viser, at det oftest er uhensigtsmæssig adfærd, der er medvirkende til, at der opstår naturbrande. Det kan derfor også være en god idé at overveje helt at undlade at bruge åben ild.

– Overvej grundigt, om der er behov for at bruge åben ild. Det er en dårlig idé at bruge ukrudtsbrænder, når det er så tørt, og man skal være meget påpasselig med f.eks. grill eller bål. Hvis du er ryger, så sørg for ikke at smide skodder i naturen, siger forebyggelsesekspert i Beredskabsstyrelsen, Mads Dalgaard.

Hos politiet advarer man desuden mod, at man oven i ulykken med at starte en brand risikerer en bødestraf.

– Vi har desværre set flere tilfælde af brande, der er startet af ukrudtsbrændere. For det går lynhurtigt, når ilden får fat i det tørre græs. Det kan i værste fald medføre, at ens uforsigtighed også ender med en bøde for overtrædelse af beredskabslovgivningen, siger Jakob Kristensen fra Rigspolitiet.

På Brandfare.dk finder du brandfareindekset og gode råd til at undgå brand i naturen. På dmi.dk finder du tørkeindekset, og du kan følge vejrudviklingen.

Kasper Hjulmand forlænger som landstræner

0
Foto: Anders Kjærbye / DBU Foto

Herrelandsholdets træner, Kasper Hjulmand, har forlænget kontrakten frem til VM i sommeren 2026.

Herrelandsholdet vil fortsat have Kasper Hjulmand som landstræner, når holdet skal spille kvalifikation og forhåbentlig også slutkampe til VM i USA, Mexico og Canada i 2026.

Det står klart efter, at Kasper Hjulmand og DBU er blevet enige om at forlænge den igangværende kontrakt med to år, så den løber frem til og med VM i USA, Mexico og Canada i 2026.

Kasper Hjulmand har været landstræner i 38 kampe siden sommeren 2020, hvor det er blevet til 23 sejre, 3 uafgjorte og 12 nederlag. I den periode er Danmark nået til semifinalen ved EM-slutrunden i 2021 og har forlænget deltagelsen blandt Europas bedste fodboldnationer i Nations Leagues gruppe A med sejre over store lande som England og Frankrig.

Samtidigt har Herrelandsholdet haft udsolgt til hele 10 landskampe i Parken i træk og nyder historisk stor opbakning i hele den danske befolkning. Holdet har blandt andet modtaget Kulturministeriets idrætspris 2021 efter semifinalepladsen og den flotte indsats ved EURO2020.

DBU’s fodbolddirektør, Peter Møller, ser frem til flere gode oplevelser med Kasper Hjulmand som landstræner:

– Vi er meget glade for forlængelsen. Kasper har sammen med spillerne og staben gjort det fantastisk og har skabt store sportslige resultater med bl.a. EM-semifinalen og en suveræn VM-kvalifikation. Derudover optræder landsholdet imødekommende og i øjenhøjde med danskerne, her spiller Hjulmand en central rolle. Dette er naturligvis de synlige beviser på Kaspers værdi for landsholdet og DBU, men han spiller også en vigtig rolle i samarbejdet internt mellem alle landshold og i samarbejdet med klubberne. Det er et ønske fra Kasper og hele den sportslige afdeling i DBU, at fodboldens aktører får et endnu tættere bånd lige fra børnene til vores A-landsholdsspillere. Sidst men ikke mindst skal Kasper sørge for, at landsholdet udvikler sig, og at vi også fremadrettet kan skabe højdepunkter og øjeblikke som danskerne vil huske mange år ud i fremtiden.

Lige nu er Herrelandsholdet i gang med EM-kvalifikationen til slutrunden i Tyskland næste år. Forlængelsen af kontrakten betyder, at Kasper Hjulmand også skal lede holdet, når næste fase i Nation Leagues gruppe A starter i september 2024, og når VM-kvalifikationen starter i marts 2025.

Kasper Hjulmand glæder sig til de kommende år, der kan give flere store oplevelser:

– Det har været en kæmpe fornøjelse at arbejde med de her spillere de seneste tre år og opleve udviklingen og det bånd, der er blevet skabt mellem dem og de danske fans. Mit mål har været at samle og inspirere hele Danmark og give tilbage til børnene og de klubber, hvor spillerne er vokset op. Det synes jeg, at vi har gjort, men det skal ikke stoppe her. Vi har nogle vigtige år foran os, og jeg er motiveret efter at opnå endnu mere med landsholdet og give de danske fans flere store oplevelser. Jeg ønsker fortsat at være en del af at udvikle dansk fodbold i et tæt samarbejde med klubber, foreninger og alle i DBU, siger Kasper Hjulmand.

Herrelandsholdets næste kampe er i EM-kvalifikationen i Parken mod Nordirland den 16. juni og i Slovenien den 19. juni.

TrekantBrand kaldt til brand i Depotgården

0

Brand- og redningstjenesten TrekantBrand er blevet kaldt ud til en brand på Depotgården i Fredericia, beliggende på Kongensgade 87. Der rapporteres om betydelig røgudvikling fra stedet.

Indtil videre er to slukningskøretøjer ankommet til brandstedet, og indsatslederen fra TrekantBrand er også på stedet. Politiet er ankommet for at assistere med situationen, og en stigevogn er netop ankommet for at hjælpe med slukningsarbejdet.

Indsatsleder fra TrekantBrand, Per Møller, oplyser til AVISEN, at branden skyldtes brugen af en ukrudtsbrænder.

Efter en hurtig og effektiv indsats afsluttede TrekantBrand deres indsats på stedet efter en halv times tid.

Forsvarsforliget og betydningen for Fredericia

0
Poul Rand (Foto: Matthias Runge Madsen / Fredericia AVISEN)

Liberal Alliance i Fredericia arbejder med flere muligheder for at Fredericia får sin retmæssige andel af de midler, der er tildeles forsvaret, i tæt dialog med Liberal Alliances forsvarsordfører Carsten Bach og interessenter udarbejdes behovsanalyse og fordele.

Liberal Alliance samarbejder med nationale politikere fra forskellige partier, for at fremme Fredericias sag. Dette indebærer møder, korrespondancer og deltagelse i politiske begivenheder for at sætte fokus på vigtigheden af at investere i Fredericias historik-, facilitet -, forsvarsinfrastruktur og militære kapaciteter.

Liberal Alliance udarbejder konkrete politiske forslag og initiativer, der modnes med rette fagkompetencer, disse adresserer behovene og potentielle udviklingsmuligheder for Fredericia inden for forsvaret. Disse forslag fokuserer på at skabe økonomiske incitamenter, tiltrække investeringer eller styrke det lokale forsvarssamarbejde. Disse forslag kan derefter præsenteres for relevante beslutningstagere og politiske aktører.

Føringsstøtteregimentet i Fredericia uddanner professionelle soldater, cyperværnepligtige og IT-specialister, så Fredericia vil være en naturlig modtager af midler til forbedring af uddannelser og materiel samt fastholdelse af velmotiverede medarbejdere og understøtte veteraner.

Liberal Alliance danner alliancer med andre politiske partier, der har fælles interesser i at sikre investeringer i Fredericia og dens forsvarsmæssige infrastruktur. Dette samarbejde med andre partier øger indflydelsen og opmærksomheden på Fredericias behov.

Lokalt skal vi arbejde på at synliggøre Fredericias unikke styrker og bidrag til forsvaret. Dette omfatter at fremhæve byens historiske betydning som garnisonsby, dens militære traditioner og dens nuværende evner og ressourcer inden for forsvarssektoren. Det involverer at dokumentere og fremhæve de økonomiske og sociale fordele, som investeringer i forsvaret kan medføre for Fredericia og det omkringliggende område.

Liberal Alliance vil arbejde for at øge kommunikationen og dialogen mellem lokale interessenter, herunder borgere, virksomheder, interessegrupper og politikere. Dette kan ske gennem offentlige møder, åbne debatter eller sociale medier for at lytte til bekymringer, ideer og forslag fra lokalsamfundet og sikre, at deres interesser bliver hørt.

En investering i Fredericia’s militære anliggender er en investering i Danmarks forsvar til alles bedste.

Poul Rand, Lokalformand Liberal Alliance i Fredericia.

Forsvarer var en vigtig brik i overlevelseskampen: Nu forlænger han

0
Foto: Mphoto

I nedrykningsspillet spillede Jeppe Brinch en stor rolle i FC Fredericia, og nu har han sat signaturen på en ny aftale med fredericianerne.

Jeppe Brinch kom til FC Fredericia i sommeren 2021, da Esbjerg, grundet den kaotiske situation i klubben med ny træner og ny ejerkreds, lod de spillere, som ville, få ophævet deres kontrakt. En af dem var Brinch.

Brinch har især i nedrykningsspillet markeret sig som en vigtig spiller i FC Fredericia, hvor han var med til at stabilisere defensiven. Med kontraktudløb den 30. juni skulle der tages en beslutning om fremtiden, og det er nu sket.

– I rækken af spillere fra den nuværende trup som har udløb, så er det til stor glæde at Jeppe Brinch har forlænget aftalen med yderligere to år. Jeppe får også i den kommende sæson en central rolle på holdet sammen med Jeppe Spliid, som begge går ind i deres tredje sæson for FC Fredericia. Dette giver en kontinuitet, som vi har erfaret fra den nuværende sæson at der er brug for, siger FC Fredericias direktør, Stig Pedersen.

28-årig Jeppe Brinch har foreløbigt spillet 47 kampe for FC Fredericia, hvor det er blevet til et mål.

Fredericia Shipping A/S og ADP A/S etablerer fælles selskab

0
Fra venstre: Christian Herskind, Rune D. Rasmussen, Klaus G. Andersen og Amalie Laigaard Andersen.

Fredericia Container Terminal bliver den første containerterminal i Danmark med direkte kobling mellem havn og baglandsterminal. Selskabet skal drifte og udvikle af Danmarks 2. største containerterminal på Fredericia Havn.  

Med Fredericia Container Terminal A/S vil Fredericia Havn udbygge sin position som containerhavn med regional betydning til at blive ét af Danmarks nationale containerhubs med international tilgængelighed via alle de store containerrederier.

Fredericia Container Terminal vil have ambition om at blive den mest effektive, bæredygtige og digitale terminal i Danmark og blandt de førende i Nordeuropa. Med det følger samtidig millioninvesteringer i effektivisering, digitalisering og bestræbelser på omstilling til en CO2 neutral terminal i 2030 – investeringer, der følger efter de allerede igangsatte investeringer i udvidelsen af Fredericia Havn.

Danmarks 2. største containerterminal

Etableringen af det ny selskab ligger i forlængelse af et mangeårigt tæt samarbejde mellem ADP A/S og Fredericia Shipping A/S om udvikling af én af Danmarks mest konkurrencedygtige containerterminaler. Med det ny selskab indgår de to parter en længerevarende kontrakt på drift og kommerciel udvikling af containerforretningen, hvilket understøtter den lokale vækst og jobskabelse i Fredericia, Region Syddanmark og resten af Danmark i de næste mange år.

Fredericia Container Terminal A/S etableres i direkte forlængelse af den netop godkendte havneudvidelse, hvor containerterminalens areal fordobles til i alt 150.000 m2og forberedes til en bæredygtig fremtid med landstrømstilslutning, elektrificering af kraner og andet udstyr samt forbedrede digitale løsninger.

Fredericia Container Terminal A/S kobler fra starten terminalen på havnen med Taulov Container & Rail Terminal og får dermed i første fase et samlet areal på mere end 200.000 m2.

Fredericia Havn er ikke alene Danmarks 2. største containerhavn men samtidig også den første containerterminal med direkte jernbanekobling mellem baglandsterminal og havnen. Den innovative terminal kan dermed skabe grønne og konkurrencedygtige kombinerede transportløsninger på højde med andre internationale havne.

Fredericia Shipping A/S har udviklet containerforretningen

Fredericia Shipping A/S har siden 1998 været operatør af containerforretningen på Fredericia Havn, og har dermed stået bag udviklingen af en effektiv og konkurrencedygtig containeraktivitet.

– Etableringen af Fredericia Container Terminal A/S er resultatet af mange års godt samarbejde mellem Fredericia Shipping og ADP. Etableringen af det nye selskab skal ses i lyset af de senere års udvikling, hvor containermarkedet har flyttet sig positivt i vores retning, og hvor Fredericia Havn har fået en større og større betydning. Containermængder, som traditionelt er blevet kørt med lastbil til og fra Hamburg og Bremerhaven er de seneste år i stigende grad blevet flyttet over til søgående feeder transport til og fra Fredericia, siger Klaus G. Andersen, Adm. Direktør i Fredericia Shipping A/S, og fortsætter:

– Fredericia Container Terminal fortsætter som en neutral, effektiv og særdeles konkurrencedygtig terminal, som betjener alle de internationale containerrederier. Vi ser meget frem til at videreudvikle det gode samarbejde med ADP samt eksisterende og nye kunder.     

Fredericia Container terminal A/S får en neutralitet i markedet, der gør Fredericia til et konkurrencedygtigt alternativ i international sammenhæng. Her kan alle placere sig strategisk og langsigtet og få et taktisk og operationelt samarbejde.  

Kombination af havn og dry port

Efterspørgslen efter løsninger, der kombinerer både bane og søtransport som alternativ til lastbiltransport mellem de nordeuropæiske havne har været stærkt stigende i takt med den stigende efterspørgsel efter klimavenlige transportløsninger. Fredericia Havn er koblet på de store europæiske havne som Hamburg, Bremerhaven, Wilhelmshaven og Antwerpen med flere ugentlig anløb fra forskellige rederier.

– Fredericia skal deltage i væksten på det globale containermarked, og derfor har vi brug for en stærk lokal samarbejdspartner, samt den kommende havneudvidelse, så både arealer, sikkerhed og logistik kan følge med de øgede containermængder. Med det nye selskab får vi netop et forpligtende og tæt samarbejde i udviklingen af containerforretningen. Vi har i de senere år set, at containermarkedet har flyttet sig i retning af vores transportkorridor med havn og dry port, og med vores nye selskab kan containerforretningen vækste i årene fremover. Vi ser meget frem til i samarbejde med Fredericia Shipping at videreudvikle Fredericia Havn som én af de mest konkurrencedygtige, bæredygtige og effektive havne, siger Rune D. Rasmussen, CEO i ADP A/S.


I ADP’s bestyrelse er der meget stor tilfredshed med indgåelsen af det nye selskab.

– De senere års historiske udvikling af ADP med vækst og langsigtede investeringer i havneinfrastrukturen og udviklingen af Taulov Dry Port er netop resultatet af et godt erhvervssamarbejde og politisk opbakning i vores nærområder. Stiftelsen af det nye fælles selskab, Fredericia Container Terminal A/S, understøtter vores strategi om at fortsætte udviklingen af Fredericia og Taulov som et europæisk, grønt transportknudepunkt til gavn for vores ejerkommuner, siger Christian Herskind, Bestyrelsesformand i ADP A/S.

Næstformand i ADP’s bestyrelse, borgmester i Fredericia, Steen Wrist, glæder sig også over etableringen af det ny selskab mellem ADP og Fredericia Shipping:

– Fredericia er unik på mange måder, og at ADP og Fredericia Shipping skaber Danmarks første containerterminal med direkte jernbanekobling mellem baglandsterminal og havnen gør mig meget stolt. Det nye selskab styrker Fredericia Havns betydning lokalt og bidrager til at fastholde lokal arbejdskraft på havnen, der kan sikre vækst mange år frem. Jeg ser frem til at følge selskabets udvikling og både viljen og evnen hos ADP og Fredericia Shipping til at gå forrest og tage samfundsansvar understøtter på fineste vis Fredericia Byråds Vision 2033 om, at Fredericia skal være fremtidens centrum for den grønne omstilling. Den innovative terminal kan skabe grønne kombinerede transportløsninger, som bliver en gevinst for klimapåvirkningen.

Finn Schouesboe: Mod, drive og størrelse har sat fart på vores grønne omstilling

0
Finn Schousboe, CrossBridge Energy. Foto: AVISEN

Fredericias Crossbridge Energy og Everfuel vandt den prestigefyldte Green Power Pris for deres arbejde med at etablere den største brintfabrik i Europa, som en del af HySynergy-projektet. Projektet har gjort et markant grønt aftryk og været en game-changer i den danske energisektor.

CEO for Crossbridge Energy, Finn Schouesboe, udtrykker stor glæde og stolthed over anerkendelsen.

– Det er fantastisk. Det er en anerkendelse, at vi sammen med Everfuel tør tage skridt mod det ukendte og tør drive agendaen med omstillingen. Det er branchens fremmeste aktører, siger han.

Schouesboe påpeger også vigtigheden af dommerpanelet, der med deres ekspertise legitimerer prisen: – Der er et dommerpanel, som virkelig ved noget om det. Jeg synes godt, vi kan være stolte.

Han hævder, at Crossbridge Energy og Everfuel har bevist, at man kan omstille eksisterende anlæg og gøre det hurtigere end forventet.

– Vi har ikke bare talt om det. Vi har gjort det og gjort det i rekordtid. Dommerne lagde vægt på mod, drive og størrelse, siger Schouesboe.

Han tilføjer også, at det er vigtigt for medarbejderne at vide, at de ikke bare driver et raffinaderi, men at der er en højere mening med deres arbejde.

– Der er en stærk kultur, der skal være grøn. Allerede nu har vi taget mange skridt. Allerede nu har vi introduceret grønt brændstof i raffinaderiet.

CEO’en er ikke i tvivl om, at deres arbejde har en global betydning:

– Der er en stolthed, som vi håber betyder verdenshistorie. Vi sætter speed på den grønne omstilling, der giver os en bæredygtig fremtid.

Så er der anledning til at holde en god fest

0
Rådgiver hos Middelfart Sparekasse i Vejle, Malene Herløv Aagaard, fylder 40 år den 24. marts, men det giver hende ikke søvnløse nætter. Engang lovede Malene...

Lad børnene blive i børnehaven

FC Fredericia bevarer andenpladsen