Over halvdelen af danske bilister har inden for det seneste år sat sig bag rattet, selvom de følte sig meget trætte, viser en ny undersøgelse fra GF Fonden.
Alarmerende nok fortæller hver fjerde dansker, at de har været så udmattede, at det var svært at holde øjnene åbne under kørslen – en tilstand, der kan føre til farlige situationer i trafikken.
Undersøgelsen, som er udarbejdet af Human Engage på vegne af GF Fonden, afslører, at 54 procent af de adspurgte danskere har oplevet at være meget trætte, mens de kørte bil. For bilister i aldersgruppen 18-39 år er tallet endnu højere – her har hele 70 procent været ramt af træthed under kørslen. Den administrerende direktør i Rådet for Sikker Trafik, Jakob Bøving Arendt, opfordrer til, at danskerne tager træthed bag rattet alvorligt:
– Ingen bør have så travlt, at man sidder med tunge øjenlåg bag rattet, for så er der risiko for, at man slet ikke når frem, siger Jakob Bøving Arendt i en pressemeddelelse fra GF Fonden.
Ifølge færdselsloven skal bilister være i stand til at føre deres køretøj på “fuldt betryggende måde”, hvilket kan være svært, hvis man er meget træt. Og det er ikke uden konsekvenser, hvis træthed får overtaget. Undersøgelsen viser, at mere end hver tredje bilist, der har kørt træt, har oplevet farlige situationer som følge af deres træthed.
Et overset problem
Selvom danskerne er blevet gode til at gribe ind over for spritkørsel, er træthedskørsel stadig et emne, der sjældent bliver talt om. Det er dog mindst lige så farligt, pointerer Helle Nielsen fra GF Fonden:
– I undersøgelsen fortæller næsten to tredjedele af respondenterne, at de mener, det til tider kan være nødvendigt at køre bil, selvom de er trætte. Så vi har klart en opgave med at formidle, hvad risikoen ved at køre rundt med tunge øjenlåg er, udtaler hun og understreger vigtigheden af, at vi alle tager ansvar – både for vores egen og andres sikkerhed.
GF Fonden og Rådet for Sikker Trafik opfordrer sidst danskerne til at holde pauser, hvis træthed melder sig under kørslen, og minde hinanden om de potentielt livsfarlige konsekvenser, træthed bag rattet kan have.