Når SF’s Karina Lorentzen Dehnhardt på mandag besøger Vamdrup Skole, så ønsker hun at flere skoler skal gøre som skolen. Her har de nemlig gjort skolen mobilfri, og hun ser gerne, at flere skoler følger i det spor og kun bruger mobilen, hvor det pædagogisk kan forsvares.
-En god folkeskole er ikke én, hvor man har snuden nede i mobilen hele tiden. På Vamdrup skole så man, at børnene begyndte at lege mere med hinanden i frikvartererne, så snart mobilen blev pakket væk. Det er også den erfaring, jeg har hørt fra andre skoler. Derfor er det god grund til at tage mobilerne ud af skolen, siger Karina Lorentzen Dehnhardt, SF’s gruppeformand.
Vamdrup Skole har i en rum tid arbejdet med at være mobilfri, og det er netop de gode erfaringer med det arbejde, som Karina Lorentzen Dehnhardt glæder sig til at høre mere om og blive klogere på. For selvom mange skoler har en mobilpolitik, så er det ikke alle skoler, der har det endnu. Derfor skal der tages et fælles ansvar.
-Det er ikke, fordi jeg ikke tror på, at skolerne selv kan administrere det her. Men vi kan se med den teknologiske udvikling, at der er behov for, at vi politikere går ind og sætter nogle rammer for, hvordan man håndterer det.
Foruden at sende mobilerne ud af folkeskolen, så ønsker Karina Lorentzen Dehnhardt også, at der investeres i fysiske bøger og at faget Teknologiforståelse indføres.
– Vi ser en generation af børn og unge, der bruger alt for meget tid på skærme. De er blevet dårligere til at læse, og de fysiske lærematerialer er forsvundet, fordi pengene er væk. Det er en skidt udvikling, og det skal vi have vendt. Derfor vil vi investere i flere fysiske bøger i stedet for digitale lærematerialer.
-Jeg tror, at vi om 50 år vil være rystede over, hvordan vi håndterede det her i den digitale stenalder, hvor børns mistrivsel er koblet op på et afhængighedsskabende forbrug af skærme Derfor skal vi gøre noget nu, og derfor vil faget Teknologiforståelse være helt oplagt at få ind i folkeskolen, og samtidig styrke pædagog- og læreruddannelsen, så børnene er rustet.