Niels Flemming Hansen, medlem af Europa-Parlamentet, har længe udtrykt bekymring over varer, der strømmer ind fra kinesiske platforme som Temu og Shein, og nu ser det ud til, at EU vil handle.

I et opslag på de sociale medier, Facebook og LinkedIn, glæder han sig over EU-Kommissionens beslutning om at sætte fokus på produktsikkerheden hos Temu. Hansen ser det som et vigtigt skridt for både forbrugerne og de små og mellemstore europæiske virksomheder, som længe har kæmpet med unfair konkurrence fra udenlandske platforme.

Baggrunden for opfordringen

– Jeg holdt en tale i parlamentet i sidste uge om netop dette emne, forklarer Niels Flemming Hansen.

– Det handler om, at vi i Europa alt for længe har set passivt til, mens der kommer pakker ind over grænserne fra Kina – herunder fra Temu og Shein. Der skal findes en balance i, hvordan vi håndterer dette. At forbyde alle produkter fra Kina er nok ikke realistisk, men vi skal sikre, at de mindst opfylder vores EU-standarder.

Og en undersøgelse fra Forbrugerrådet Tænk understøtter da også hans bekymring. Her viste det sig, at 30 ud af 38 testede Temu-produkter ikke levede op til EU’s regler. Hansen påpeger, at produkter som børnelegetøj og de alkoholtestere, han for nylig hørte om, som folk har købt fra platformen til 70 kroner, kan udgøre en potentiel risiko, hvis de ikke lever op til de krav, der ellers gælder for produkter produceret i EU.

– Vi kan ikke give vores børn legetøj med ftalater fra en bidering købt på Temu, bemærker han.

Digitalt produktpas som mulig løsning

En konkret løsning, som EU-politikeren fremhæver, er indførelsen af et digitalt produktpas (DPP).

– Med et digitalt produktpas kan vi oplyse forbrugerne om produktets indhold og sikre, at varer, der opfylder EU’s produktkrav, lovligt kan importeres, forklarer han.

Et digitalt produktpas vil gøre det muligt for europæiske forbrugere at få indsigt i produktsikkerheden, og ifølge Niels Flemming Hansen bør produkter uden dette pas kunne begrænses.

Konkurrencevilkår for europæiske virksomheder

En anden udfordring, som Hansen peger på, er de unfair konkurrencevilkår, der skabes for europæiske små og mellemstore virksomheder (SMV’er).

– Hvis en virksomhed i Fredericia producerer en almindelig hvid t-shirt, der opfylder alle regler, kan den måske koste 39 eller 49 kroner. Samtidig kan man købe en lignende t-shirt fra Temu til 6-8 kroner. Forskellen kan være, at den billige t-shirt indeholder farlige kemikalier, som vi ikke tillader i Europa. Det er ikke fair konkurrence, påpeger Hansen.

Han understreger dog, at den fair konkurrence er meget velkommen, så længe standarderne også er ensartede.

– Hvis produkterne overholder de samme regler og ikke er statsstøttede af Kina, er det fint med sund konkurrence. Men det skal ske på lige vilkår, udtaler han.

Vigtigheden af oplysning til forbrugerne

For Niels Flemming Hansen er forbrugernes sikkerhed det altafgørende, og det er netop også derfor, han kommer med opråbet. Derfor opfordrer han også forbrugerne til at være opmærksomme på de potentielle risici, når de køber billige produkter online.

– Forældre, der overvejer at købe en billig bidering, bør være klar over risikoen. Hvis der er tvivl, er det bedre at købe i en dansk eller europæisk butik, hvor produktet lever op til EU-standarder. Forbrugernes sikkerhed bør altid være i fokus, siger han.

Med EU-Kommissionens nye fokus på Temu håber han, at Europa vil tage de nødvendige skridt for at beskytte både forbrugerne og de europæiske virksomheder.

– Dette er en test af EU’s evne til at håndtere udfordringerne i en globaliseret verden. Vi skal vise, at vi kan beskytte vores forbrugere og samtidig sikre fair konkurrence i det indre marked, siger Niels Flemming Hansen blandt andet afslutningsvis i en tale i EU.