Selvom Voss-grunden er blevet forslået som mulighed til etablering af autocamperplads i Fredericia Kommune, er formand for Bosætnings- og turismeudvalget, Susanne Eilersen (DF), ikke begejstret for det. Hun mener, at det ideelle ville være at arbejde hen mod en midlertidig løsning i Kanalbyen, som hun mener kan lade sig gøre.

Direktør for vækst, teknik og klima i Fredericia Kommune, René Olesen, har tidligere peget på Voss-grunden som en potentiel løsning på pladsmanglen for autocampere. Han har fremhævet den store, tomme grund som en mulig beliggenhed for en ny autocamperplads. Men Susanne Eilersen, formand for bosætnings- og turismeudvalget, ser gerne i en anden retning. Eilersen har en vision om en midlertidig løsning i Kanalbyen – en afgrænset, indhegnet og betalingskrævende parkeringsplads, der ville kunne rumme autocamperne indtil, at Kanalbyen skal bruge den store grund, som nu står tom, og som tidligere har huset autocampere.

– Selvom det ikke er ideelt, er det bedre end ingenting. Denne parkeringsplads vil ikke have faciliteter som spildevandsafledning, men det er bedre end ingen autocamperplads, siger Susanne Eilersen.

Hun foreslår yderligere, at kommunen installerer affaldsbeholdere til at håndtere affaldet, sådan at folk ikke smider deres køkkenaffald rundt omkring på pladsen. Dette midlertidige tiltag kan prøves af fra år til år, indtil Kanalbyen har brug for pladsen.

Eilersen peger også på den stigende tendens til brug af autocampere i stedet for campingvogne, specielt blandt tyske turister.

– Folk, der køber autocampere, har ofte et disponibelt budget og bruger penge på shopping og spisning ud. Disse autocampere er et potentiale, som vi kunne drage fordel af, siger hun.

Ifølge Eilersen har Fredericia allerede haft en vis succes med autocampere. Selvom mange autocamper turister foretrækker gratis parkering, viser statistikker, at de faktisk er villige til at betale for en parkeringsplads.

Eilersen slutter med at foreslå, at kommunen kunne overveje at outsource driften af denne parkeringsplads til en ekstern leverandør, som f.eks. Camilla Dvinge, der driver Dancamps i Trelde.

– Hun ville muligvis være villig til at prøve dette, hvis betingelserne er gunstige. På den måde kan vi fokusere på de kommunale opgaver, mens hun håndterer driften af parkeringspladsen, forklarer Eilersen.

Det står tilbage at se, om denne midlertidige løsning vil blive vel modtaget af både borgere og turister, og om det kan tjene som et bæredygtigt alternativ, indtil en mere permanent løsning kan implementeres.