Fredericia sætter gang i jagten på ny direktør

Der var mange sager at forklare i Mette Heidemanns tid. Bagved udvalgsformand for Senior- og Socialudvalget, David Gulløv (S).

0
Fredericia sætter gang i jagten på ny direktør

Voksen- og Seniorområdet har i årevis været blandt Fredericia Kommunens mest udfordrede – med sager om plejehjem, Kobbelgården og ledelsesmæssige problemer. Nu skal en ny direktør stå i spidsen for et område, hvor både medarbejdere, borgere og politikere kræver mere end forklaringer.

Efter at Mette Heidiemann har opsagt sin stilling for at skifte til Region Syddanmark, går Fredericia Kommune nu i gang med at rekruttere en ny direktør for Voksen og Senior. Økonomi- og Erhvervsudvalget skal tage stilling til rekrutteringsproces, ansættelsesudvalg og tidsplan.

På et ekstraordinært møde i Økonomi- og Erhvervsudvalget mandag den 5. januar skal udvalget tage stilling til, hvordan rekrutteringen af den nye direktør skal foregå. Det gælder både valg af rekrutteringsfirma, sammensætning af ansættelsesudvalg og den konkrete ansættelsesprocedure.

Baggrunden er ønsket om at sikre en stabil overgang og fortsat udvikling af området Voksen og Senior, der dækker centrale velfærdsopgaver i kommunen.

Erfaren rekrutteringspartner foreslås

Forvaltningen foreslår, at rekrutteringsfirmaet Muusmann vælges til opgaven. Valget er truffet efter en markedsscreening, hvor Muusmann vurderes at have det stærkeste samlede tilbud, når både indhold, kvalitet og pris indgår i vurderingen.

Muusmann har ifølge sagsfremstillingen særlig erfaring med rekruttering af direktører og ledere inden for netop velfærds- og seniorområdet.

Udgifterne til rekrutteringen afholdes inden for kommunaldirektørens eget budgetområde.

Bredt sammensat ansættelsesudvalg

Forvaltningen lægger op til et bredt sammensat ansættelsesudvalg med både politisk og administrativ repræsentation.

Fra politisk side foreslås det, at borgmesteren deltager sammen med formændene for Beskæftigelses- og Helhedsplansudvalget samt Senior- og Sundhedsudvalget.

Fra forvaltningen foreslås deltagelse af kommunaldirektøren, en direktørkollega, en chef under den kommende direktør samt en medarbejderrepræsentant.

Derudover skal gruppeformændene i byrådet inddrages i udformningen af jobprofil og stillingsopslag.

Tidsplan frem mod ansættelse

Der er lagt en detaljeret tidsplan for rekrutteringsprocessen, som strækker sig fra januar til foråret 2026.

Allerede den 9. januar gennemføres indledende interviews med borgmester, kommunaldirektør og direktørkollega. Den 19. januar afholdes en workshop med ansættelsesudvalget med fokus på at udarbejde jobprofilen.

Stillingen forventes slået op den 6. februar med ansøgningsfrist den 5. marts. Første samtaler er planlagt til den 10. marts, efterfulgt af testforløb den 19. marts og anden samtalerunde den 24. marts.

Den endelige ansættelse behandles i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 27. marts og forventes samme dag godkendt i byrådet.

Målet er, at den nye direktør for Voksen og Senior kan tiltræde stillingen den 1. maj 2026.

Ekstraordinært møde

Sagen behandles på et ekstraordinært møde i Økonomi- og Erhvervsudvalget, der afholdes digitalt på Teams mandag den 5. januar kl. 21.00.

Forvaltningen indstiller, at udvalget godkender både valg af rekrutteringsfirma, sammensætningen af ansættelsesudvalget samt den foreslåede tidsplan.