Millionoverskridelse i Fredericia: Byrådet skal i aften finde pengene – cykelstier udskydes

Sagen føjer sig til rækken af anlægsprojekter, hvor økonomien igen skrider under kommunaldirektør Thomas Jaaps administrative ledelse.

0
Millionoverskridelse i Fredericia: Byrådet skal i aften finde pengene – cykelstier udskydes

Fredericia Byråd skal i aften tage stilling til en markant økonomisk udfordring i anlægsprojektet Infrastruktur Danmark C, Taulov, som er blevet væsentligt dyrere end forudsat. Projektet har et merforbrug på 17,2 millioner kroner, og forvaltningen foreslår nu, at regningen betales ved at omprioritere midler fra andre projekter i Danmark C – herunder ved at udskyde planlagte cykelstier.

Sagen handler om et samlet infrastrukturprojekt, der skal fremtidssikre fremkommeligheden omkring erhvervsområdet Danmark C og dækker blandt andet ombygning af rundkørslen ved Hejse Kro, nye signalanlæg ved Vejle Landevej og Baronessens Kvarter, forlægning af Nordensvej samt ombygning af tilslutningsanlæg 61 (TSA 61).

Ledningsomlægninger driver regningen op

Ifølge forvaltningen skyldes overskridelsen primært ændringer i TSA 61-projektet. Især projektbetalte ledningsomlægninger har vist sig langt dyrere end forudsat i budgettet fra 2022. Alene her er der tale om et merforbrug på omkring 10 millioner kroner.

Derudover er projektet blevet udvidet som følge af en ændring af hastighedsgrænsen fra 40 til 50 km/t, hvilket har krævet et større anlæg. Samtidig har udfordringer med afvanding betydet ekstraarbejde, fordi det eksisterende afvandingssystem flere steder har skullet udbedres. Af praktiske hensyn er der også udlagt mere slidlag end oprindeligt antaget.

Cykelstier sendes tilbage i bunken

For at finansiere merforbruget foreslår forvaltningen, at midler omprioriteres inden for anlægsrammen. Det betyder konkret, at cykelstiprojektet ved Stakkesvang og Børupvænget, som ellers var planlagt og bevilget med samlet 14,5 millioner kroner i årene 2027 og 2028, udskydes.

Konsekvensen er, at anlæggelsestidspunktet for cykelstierne ikke længere er fastlagt. I realiteten sendes projektet tilbage i kategorien af projekter, der hverken er finansieret eller tidsfastsat, og som først kan komme i spil igen i forbindelse med de kommende budgetforhandlinger for 2027–2030.

Kanalbyen bidrager – men kun midlertidigt

En del af finansieringen foreslås også hentet fra Kanalbyen, hvor midler omprioriteres til Danmark C-projektet. Forvaltningen vurderer dog, at konsekvensen for Kanalbyen er begrænset, fordi udviklingstempoet aktuelt er lavt, og de resterende midler fortsat er tilstrækkelige til at varetage vejmyndighedens opgaver i området.

Efter omprioriteringen vil der være 3,4 millioner kroner tilbage til Kanalbyen i 2026, og fra 2027 og frem er der afsat 2,251 millioner kroner årligt.

Politisk uenighed – men flertal for løsningen

Sagen har allerede været behandlet politisk. I Teknisk Udvalg anbefalede et flertal, at cykelstien ved Stakkesvang udgik for at frigøre midler til Danmark C-projektet. Palle Dahl (Danmarksdemokraterne) stemte imod og ønskede, at cykelstiprojektet blev bevaret.

Udvalget bad samtidig om, at der blev undersøgt andre finansieringsmuligheder end Kanalbyen. Alligevel er det denne model, som nu ligger til grund for indstillingen.

I Økonomi- og Erhvervsudvalget blev forslaget anbefalet med den bemærkning, at behovet for cykelstier ved Stakkesvang fortsat vurderes som stort – og at det vil være højt prioriteret at finde finansiering i de kommende budgetforhandlinger.

Et valg mellem infrastruktur og bløde trafikanter

Når byrådet mødes i aften, står det dermed over for et klassisk prioriteringsvalg: Skal et dyrt og forsinket vejprojekt reddes her og nu – også selv om det betyder, at cykelstier må vente på ubestemt tid?

Forvaltningen vurderer, at de ekstra 17,2 millioner kroner er nødvendige for at færdiggøre Infrastruktur Danmark C, Taulov. Spørgsmålet er, om byrådet er villigt til at betale prisen – og hvem der i sidste ende kommer til at vente længst.