Fredericia Kommunes skoler ligger fortsat under landsgennemsnittet, når det kommer til karakterer ved afgangsprøverne i 9. klasse. Med et gennemsnit på 6,8 karakterer i 2024, er forskellen til landsgennemsnittet på 7,3 markant. Det er en situation, som Venstre og især Pernelle Jensen, medlem af Børne- og Skoleudvalget, ønsker at ændre.

Jensen har klare meninger om, hvordan kommunens skoler kan forbedre deres resultater, og hun peger særligt på behovet for at fokusere på dansk og matematik.

– Det er jo det billede, vi også så sidste gang, vi snakkede om karakterer. Altså, vi ligger under landsgennemsnittet. Og hvis du spørger mig og Venstre, så vil vi gerne have det karaktergennemsnit op. Og det er jo også derfor, at de visionsmidler, vi sendte ud til skolerne for nogle måneder siden, havde en toning af, at de skulle bruge de penge til at arbejde med at hæve karaktergennemsnittet for alle elever. Ikke kun dem, der skal hæves fra 0-2, men også dem, der skal hæves fra 4-7 og fra 7-10, siger Pernelle Jensen.

Et af de centrale områder, hvor Jensen ser udfordringer, er inklusionen i skolerne. Fredericia har en høj grad af inklusion, hvilket ifølge Jensen kan være med til at trække karaktergennemsnittet ned.

– Vi har en meget høj inklusion i Fredericia. Jeg tror, at den høje inklusion gør, at vi ligger lavere på karaktererne. Fordi nogle elever har det svært inde i klassen, og det påvirker koncentrationsevnen. Vi kan også se det på faglig trivsel, hvor vi ligger under landsplan. Især for pigerne er det et problem. Det siger mig bare, at vi har en udfordring, der skal håndteres. Vi er i gang med at oprette flere mellemformer, og det tror jeg er en del af løsningen. Det er dog ikke hele løsningen. Vi skal også give alle børn et passende skoletilbud, og vi skal arbejde målrettet med de boglige fag som dansk og matematik. For nogle af de generelle problemer ligger netop i dansk og matematik, forklarer Pernelle Jensen.

Pernelle Jensen (V). Foto: AVISEN

Jensen understreger vigtigheden af at styrke netop dansk og matematik i skolerne, da disse fag er fundamentet for elevernes videre uddannelsesforløb.

– Ja, og det er jo de helt grundlæggende fag. Hvis man ikke kan dansk og matematik, så har man det rigtig svært ved at komme videre i uddannelsessystemet. Hvis du ikke får mindst 02, så kan du faktisk ikke rigtig komme videre i uddannelsessystemet. Så det lave niveau i dansk og matematik er et stort problem. Det er også vigtigt for at kunne klare sig i livet generelt, at man mestrer de grundlæggende færdigheder. Derfor synes jeg personligt, og Venstre synes, at vi skulle fokusere på at styrke undervisningen i dansk og matematik. Og det har jeg også sagt, da vi udmøntede visionsmidlerne. Jeg ser gerne, at man koncentrerer sig om de boglige fag. Det er ikke fordi, jeg ikke synes, at de praktisk faglige færdigheder i folkeskolen er vigtige, for det synes jeg også, fortæller Pernelle Jensen.

Inklusion og behovet for mellemformer i skolerne er også et område, som Pernelle Jensen mener, skal prioriteres højere.

– Der er nogle udfordringer på vores folkeskoler, som blandt andet skyldes den høje inklusion, og det skal vi gøre noget ved. Jeg tror, at mellemformer er en del af løsningen, og flere elever skal have et passende skoletilbud., siger Jensen.

Hun peger også på behovet for at ændre budgetmodellen for folkeskolen, så midlerne fordeles mere retfærdigt mellem specialområdet og de almindelige skoler.

– Vi kan i hvert fald se, at vi har en høj inklusion. Og så kan man jo stille det spørgsmål, om det ikke burde være mindre. Vi kan også se i vores budgetforlig, som vi lige har lavet, at forligspartierne har finansieret den mellemform, der hedder følingspladser, videre. Og vi har også sagt, at der skal laves en ny budgetmodel for folkeskolen, så det ikke tager penge fra de almindelige områder, fordi specialområdet har brug for dem. I den nuværende budgetmodel gives pengene først til specialområdet, og det, der er tilbage, går til de almindelige områder. Forligspartierne har sagt, at det ikke er rimeligt. Vi skal også have et godt niveau i de almindelige skoler. Derfor ønsker vi, at budgetmodellen bliver lavet om. Det er noget, vi skal til at diskutere nu, siger Pernelle Jensen.

Afslutningsvis understreger Pernelle Jensen, at fokus for Venstre er at forbedre karakterniveauet i de kommunale skoler, især i de grundlæggende fag.

– Generelt i Fredericia ligger vores karakterniveau under landsgennemsnittet. Vi kan ikke blande os i, hvordan de private skoler kører, men i folkeskolen kan vi sige, at vi gerne vil sætte ind de steder, vi finder nødvendige. I Børne- og Skoleudvalget har Venstre haft den holdning, at vi skal fokusere målrettet på dansk og matematik, slutter Pernelle Jensen.

Venstre og Pernelle Jensen er altså klar til at tage fat på de udfordringer, som Fredericia Kommunes skoler står overfor, med et klart fokus på at løfte niveauet i dansk og matematik og sikre en mere retfærdig fordeling af ressourcerne i folkeskolen.