Formand for Teknisk Udvalg, John Nyborg, reagerer skarpt på den nylige sag om kommunens manglende handling i forhold til en beslutning vedrørende Sydtrafik.
Sagen drejer sig om, at en beslutning om at fjerne reklamer for spil på busser, som blev truffet på et byrådsmøde og i Teknisk Udvalg, ikke er blevet fulgt op af administrationen. To år efter beslutningen er der endnu ikke sket nogen ændringer, hvilket har vakt kritik i offentligheden.
– Det er for dårligt. Så simpelt er det bare, men det burde ikke kunne ske. Under alle omstændigheder skal man kunne dokumentere, at man har modtaget en henvendelse. Hvis man ikke har modtaget en henvendelse, så er det endnu værre. Det er noget skidt, siger Nyborg.
Bekymring om effektuering af beslutninger
På spørgsmålet om, hvorvidt han generelt er tryg ved, at kommunens beslutninger bliver fulgt op og effektueret, understreger Nyborg, at han har tillid til systemet, men med forbehold:
– Ja, det er jeg generelt. Det må jeg sige. Jeg er tryg ved det. Men for at sige det pænt, skal man være opmærksom på, at det bliver gjort. Det har vi jo også en forpligtelse til. Vi skal følge op på det, forklarer Nyborg og understreger vigtigheden af, at kommunen sikrer, at beslutningerne føres ud i livet.
Han uddyber videre sin holdning og understreger, at situationer som denne ikke må forekomme:
– Jeg synes ikke, det er godt, når sådan noget sker. Når det sker, så skal man gøre noget ved det. Især når det er på et byrådsmøde, det er blevet aftalt, fastslår John Nyborg.
Procedurerne burde være på plads
Spørgsmålet om, hvorvidt der er behov for at ændre procedurerne for at sikre, at noget lignende ikke sker igen, møder en forsigtig, men dog optimistisk reaktion fra Nyborg. Han mener, at de eksisterende procedurer burde kunne forhindre denne type fejl, men han er åben for at undersøge, hvad der er gået galt i netop denne sag:
– Jo, men jeg tror, at procedurerne burde være på plads. Hvad der er sket i denne sag, ved jeg ikke. Jeg ved heller ikke, om man kan gøre det skarpere. Men procedurerne burde være der, siger Nyborg.
Han peger på, at fejlen måske kan være menneskelig og uheldig, men foreslår samtidig en mulig løsning:
– Om det er en menneskelig fejl, eller hvad pokker det er – om nogen har lavet en aftale, ringet til Sydtrafik, eller hvad der måtte være. Det er meget uheldigt. Man kan indføre en procedure, der kræver et dobbelt tjek, afslutter John Nyborg.