Trods massiv modstand: Kommunen vil gennemføre stor erhvervsplan ved Hertugens Kvarter

Lokalplanen for Hertugens Kvarter skal igennem tre politiske instanser på få timer – fra udvalg til endelig vedtagelse i byrådet. Foto: Fredericia Kommune

0
Trods massiv modstand: Kommunen vil gennemføre stor erhvervsplan ved Hertugens Kvarter

Et erhvervsprojekt med op til 24 meter høje lagerbygninger, tung trafik og mulighed for ekspropriation skal allerede tirsdag behandles hele vejen gennem Fredericia Kommunes politiske system. Trods massiv borgerkritik og 220 underskrifter skal lokalplanen for Hertugens Kvarter afgøres samme eftermiddag.

Det er perspektivet, når Fredericia Kommune nu bevæger sig mod en endelig vedtagelse af lokalplan 398 – Erhvervsområde, Hertugens Kvarter.

På trods af indsigelser, bekymringer og en underskriftsindsamling med over 220 navne indstiller forvaltningen, at lokalplanen vedtages endeligt – med kun mindre justeringer.

Sagen lander nu politisk i Teknisk Udvalg og videre i Økonomi- og Erhvervsudvalget, inden byrådet tager den endelige beslutning.

Borgerne sagde fra – men retningen fastholdes

I den otte uger lange høringsperiode har kommunen modtaget otte formelle høringssvar. De kommer fra borgere, naboer, foreninger, virksomheder og statslige aktører – og de kredser om de samme temaer:
trafik, støj, risiko, naturhensyn og ikke mindst Brovad Ridecenter.

Ridecentret beskrives i flere høringssvar som et unikt socialt og menneskeligt samlingspunkt, hvor børn, unge og voksne – også socialt og økonomisk sårbare – finder fællesskab, struktur og mening. Flere peger på, at der ikke findes et tilsvarende tilbud andre steder i kommunen. Alligevel vurderer forvaltningen, at indsigelserne ikke giver anledning til ændringer, når det gælder selve lokalplanens hovedgreb.

Fredericia Kommune oplyser, at den ikke har mulighed for at genhuse ridecentret, men tidligere har tilkendegivet, at eventuelle tilladelser til en ny placering vil blive behandlet hurtigt, hvis ejeren selv finder et egnet sted.

Tung trafik, støj og lys – men inden for rammerne

Flere naboer langs Vejle Landevej har i deres høringssvar udtrykt stor bekymring for den forventede trafik. Ifølge høringssvarene kan der blive tale om op mod 300 lastbiler i døgnet, svarende til én hvert femte minut – døgnet rundt.

Beboere frygter støj, vibrationer, lysgener og forringet trafiksikkerhed og har foreslået alternative placeringer af indkørslen til området. Kommunen fastholder dog, at placeringen er principiel, og at den konkrete udformning først fastlægges i forbindelse med byggemodningen.

Ifølge forvaltningen er der redegjort for både trafik og støj i den tilhørende miljørapport, og kommunen vurderer ikke, at der er fremkommet nye oplysninger, som kræver yderligere undersøgelser.

Natur og højspænding – justeret, men ikke afgørende

Også hensynet til natur, dyreliv og en nedgravet højspændingsledning har været en del af høringssvarene. Energinet har foreslået, at bestemmelser om beplantning og terrænregulering omkring højspændingskablet skrives direkte ind i lokalplanen.

Det afviser forvaltningen. I stedet fastholdes, at forholdene reguleres via eksisterende servitutter for at undgå dobbeltadministration. Der indsættes dog supplerende redegørende tekst og kortmateriale i lokalplanen.

En ændring bliver det dog til: Muligheden for at etablere en transformatorstation i et af delområderne fjernes, ligesom begrænsningen på maksimalt 10 kvadratmeter kontor per virksomhed udgår.

Et erhvervsområde med store ambitioner

Lokalplanen åbner mulighed for transport- og logistikvirksomheder i miljøklasse 4-7 og giver mulighed for meget store bygningsvolumener. I ét byggefelt kan bygninger opføres i op til 24 meters højde, mens resten af området tillader byggeri op til 15 meter.

Kun ét delområde må bebygges. De øvrige områder reserveres til beplantning, natur og håndtering af overfladevand. Forvaltningen vurderer samlet set, at miljøhensyn er tilstrækkeligt indarbejdet i planen.

Ekspropriation i baggrunden

Med en endelig vedtagelse af lokalplanen åbnes der samtidig for, at byrådet inden for fem år kan beslutte at ekspropriere ejendomme i området – hvis det vurderes nødvendigt for at realisere planen og varetage almene samfundsinteresser.

Det forudsætter dog, at projektet ikke kan gennemføres via frivillige aftaler.

En politisk beslutning med konsekvenser

Sagen om Hertugens Kvarter er dermed ikke kun en teknisk lokalplan. Den er et konkret valg mellem erhvervsudvikling og hensynet til eksisterende fællesskaber, natur og naboer.

Borgerne har gjort deres indsigelser tydelige.
Forvaltningen har vurderet dem.
Nu er det op til politikerne at afgøre, om kursen fastholdes – eller om signalerne fra høringen skal veje tungere.