En innovativ idé, et tilfældigt robotnavn og tre unge elevers blik på fremtidens velfærdsteknologi gav Fredericia førstepladsen ved årets landsdækkende bæredygtigskonkurrence.
Da Videnscenter for Velfærdsteknologi i dag overrakte prisen for årets bedste bæredygtighedsidé, var det Fredericia, der løb med trofæet. En GF-klasse fra SOSU-skolen imponerede juryen med et projekt, der både var kreativt, teknologisk og overraskende modent – på trods af elevernes korte tid i faget.
»Det er første gang, en GF-klasse vinder. De er helt unge, og de kender slet ikke vores branche endnu. Men de har lavet en virkelig innovativ idé,« siger Trine Søberg fra Videnscenter for Velfærdsteknologi, der stod for prisoverrækkelsen.
Vinderidéen: en robot døbt Multi Marianne – et navn, der, som eleverne selv siger, opstod »ud af det blå«.
En national innovationsdag – med unge talenter i front
Bæredygtighedsdagen er et landsdækkende initiativ, hvor SOSU-skoler arbejder med virkelighedsnære cases om fremtidens velfærdsteknologi: sensorer, alarmflow, plejearbejde og bæredygtighedsbenspænd. Otte skoler deltog i årets forløb.
Eleverne arbejdede i flere faser: caseanalyse, perspektivøvelser, idégenerering, bæredygtighedsvurdering og prototypeudvikling. Herefter blev hver skoles bedste idé sendt til en jury bestående af brancheorganisationer, innovationseksperter og teknologifaglige ledere.
Fredericias projekt skilte sig ud.
»Vi arbejder med at træne elevernes kreative og innovative kompetencer. De skal lære at tænke på tværs af perspektiver og træne handlekompetencen. Og her havde Fredericia-eleverne ramt noget helt særligt,« siger Trine Søberg.
En robot med personlighed – og et tilfældigt navn
Bag idéen står eleverne Freya og Celina, som stadig virker overrumplede over sejren.
»Multi Marianne? Navnet kom bare sådan ud af det blå. Lidt som når jeg spiller spil – der hedder jeg også Soleima Margrethe Susanne. Det er bare random,« siger Freya med et grin.
Men idéen er ikke tilfældig. Robotten skal give personalegruppen en digital hjælper »så der er mulighed for mere tid« – en løsning, der kan lette arbejdsdagen i en sektor med høje krav og få hænder.
»Hovedformålet er, at personalet får mere tid med borgerne. Det var den tanke, vi havde,« siger Celina.
Arbejdet med projektet begyndte uden store ambitioner – men udviklede sig hurtigt.
»Jeg tror, det startede med, at det bare var hyggeligt. Vi tænkte ikke så meget over det. Vi gjorde det bare. Og så voksede det,« siger Freya.
En præmie til hele klassen – og måske starten på noget større
Udover hæder og et stort pokaltrofæ vandt klassen også biografbilletter til hele holdet. Det glæder de to elever mindst lige så meget som deres egen del af præmien.
»Det er mega dejligt, at man ikke bare selv har en præmie, men også kan give noget videre til klassen,« siger Celina.
Eleverne har desuden fået værktøjer og tilbud, der kan hjælpe dem med at videreudvikle idéen.
»Det tror vi helt sikkert, vi kommer til at bruge. Vi har en god mavefornemmelse. Idéen kan noget mere,« siger Freya.

Når unge udfordrer velfærdsteknologien
At prisen går til en GF-klasse – ikke et hovedforløb eller praktikforløb – er bemærkelsesværdigt. Det viser, at innovation ikke altid kommer fra erfaring, men ofte fra nysgerrighed.
Trine Søberg formulerer det sådan:
»Det er fedt, at de helt unge ser ind i fremtidens sektor på en ny måde. De udfordrer vaner. Uanset hvilken retning de tager efter SOSU, har de fået en vigtig kompetence: at turde udfordre den verden, de kommer ind i.«
Når SOSU-elever bliver innovationskraft
Velfærdsteknologi vokser som sektor – fra robotter og sensorer til digitale hjælpere, der skal understøtte et sundhedsvæsen under pres. Den grønne omstilling, manglen på arbejdskraft og krav om effektivisering rammer alle landets kommuner.
Derfor har netop SOSU-elevernes innovationskraft værdi.
At unge studerende med få måneders erfaring kan udvikle idéer, der imponerer branchefolk, viser et skifte: Velfærdsteknologi er ikke kun ingeniørernes domæne. Fremtidens løsninger kommer også fra dem, der står tættest på borgerne – og som endnu ikke er bundet af traditionerne.
Med Fredericias sejr står én ting klart: De næste store idéer i plejefaget kan lige så godt blive født i et klasselokale som i et udviklingslaboratorium.






