På Fredericia Realskole fik eleverne i 8. klasse en unik chance for at dykke ned i sangskrivningens kunst i midten af november, en udfordring som blev en anelse lettere, da Jørgen Thorup, tidligere medlem af det ikoniske band Shu-bi-dua, trådte ind i musiklokalet. Med sin omfattende erfaring i sangskrivning, inspirerede Thorup eleverne til at udforske deres musikalske kreativitet.

For Thorup var dagen på Fredericia Realskole mere end blot en lektion; det var en mulighed for at viderebringe sin passion for musik. – Jeg synes, det har været en dejlig dag, udtrykker Thorup, imponeret over klassens interesse og engagement. Hans tilgang var præget af enkelthed og spontanitet, hvilket han håbede ville åbne elevernes øjne for musikkens umiddelbare og tilgængelige natur.

God stemning blandt eleverne. Foto: AVISEN

Thorup, som har besøgt hundredvis af skoleklasser, understreger vigtigheden af musik i skolesystemet, især sangskrivning. Han ser sin rolle som en katalysator for at vække ungdommens interesse i at bruge deres kreativitet.

– Det har virkelig været en fremragende dag, og jeg må sige, at klassen har været utroligt opmærksom og engageret. Lige fra starten, da jeg begyndte at fortælle om min lange, til tider kedelige karriere, var de utroligt fokuserede – en sjældenhed i en ottende klasse. De var fantastiske, og da vi kom til sagens kerne, sangskrivningen, var de straks med. Albert (en af skoleeleverne fra 8. klasse red.) greb guitaren og spillede en lille sekvens, som fangede min opmærksomhed, og vi udviklede en sang ud fra den. Det illustrerer essensen i sangskrivning: at gribe de øjeblikke, der opstår, og ikke gøre processen mere kompliceret end nødvendigt. Jeg tror, eleverne fik en reel fornemmelse af, hvordan man kan tage noget simpelt og skabe noget unikt ud af det, fortæller Jørgen Thorup.

Jørgen Thorup håber, at skolebesøgene kan motivere flere unge til selv at skrive sange.

– Det er tydeligt, at fokusset her er på at motivere flere unge til at skrive sange. Som repræsentant for sangskrivernes organisation er det min mission at vække interesse blandt de unge for at bruge deres kreativitet. De fleste af dem har ideer og et stort potentiale, men de får ikke altid mulighed for at udnytte det. Min rolle er at åbne denne kreative kanal og demonstrere, at med den rette vejledning, kan disse unge talenter virkelig udfolde deres evner i sangskrivning, siger han.

Det med at undervise er ikke nyt for Jørgen Thorup. Med over et årtis erfaring på begge områder, reflekterer han over, hvordan denne unikke kombination har beriget hans musikalske rejse.

– Jeg har fundet stor glæde i denne kombination af undervisning og optræden, som jeg har praktiseret i 15 år nu. Det har bragt mig udover de traditionelle koncerter, hvor jeg optræder en-til-en. Dette undervisningsaspekt er en ny og spændende dimension for mig. I modsætning til de energifyldte koncerter, hvor målet er at få publikum i ekstase og synge med, giver undervisningen mig en unik mulighed for at dykke dybere ned i musikkens essens. Her kan jeg bruge mere tid på at forklare og udforske, hvad det virkelig betyder at skrive musik. For mig er det en helt perfekt blanding af mine færdigheder og interesser, forklarer Jørgen Thorup.

– Jeg er virkelig begejstret for de valgfag, der tilbydes i 7.-8. klasse, især fordi de understøtter kreative fag som musik, udtrykker Jørgen Thorup. “Dette er afgjort et skridt i den rigtige retning. Men der er stadig langt at gå med musikundervisning. Vi forsøger at skabe opmærksomhed omkring behovet for mere kreativitet i disse fag.

Med hensyn til at hæve undervisningsniveauet, tilføjer Thorup: – Det er utroligt vigtigt. I sidste ende ligger beslutningen hos politikerne om at implementere mere musik i skolesystemet og sikre en ordentlig uddannelse for musiklærerne. Desværre er der blevet skåret meget ned på dette område, hvilket er ærgerligt. Vi håber at kunne påvirke politikerne til at prioritere musikundervisningen højere, for det er essentielt.