På Trapholt i Kolding inviterer den nye udstilling FEEL ME sine besøgende ind i en verden, hvor følelser får form og krop. Udstillingen, som er museets største internationale til dato, præsenterer værker af 28 danske og internationale kunstnere og designere, og for mange af dem er det første gang, de udstiller i Danmark. Over mere end 1000 kvadratmeter udfolder værkerne sig i et samspil af lys, lyd og kropslige oplevelser, der sætter følelser som frygt, kærlighed, skrøbelighed og intimitet i centrum.
Museumsinspektør på Trapholt, Katrine Stenum Poulsen, har været dybt involveret i kurateringen af FEEL ME. Hun ser udstillingen som en samtalestarter, der giver publikum mulighed for at reflektere over, hvad følelser er, og hvordan de påvirker os i en verden, hvor alting sker med accelererende fart.
– Vi er i disse år meget optagede af, hvordan vi føler, og samtidig foregår der en bred offentlig samtale om, hvordan vi følelsesmæssigt kan holde sammen på os selv i en accelererende tidsalder. Men hvordan forstår vi følelser, og kan kunsten hjælpe os med at sætte ord og billeder på begrebet? spørger Katrine Stenum Poulsen.
For hende at se er kunsten ikke bare et æstetisk udtryk, men kan også være et værktøj, der kan hjælpe os til at forstå og reflektere over noget så abstrakt som følelser. Hun fremhæver, at udstillingens værker har et særligt potentiale til at befordre samtaler om følelser, netop fordi de kollektivt opleves i museets rum.
– I udstillingen FEEL ME kan man opleve, hvordan kunstnere udtrykker følelser som frygt, kærlighed, skrøbelighed, forbavselse, raseri og intimitet. Den kollektive oplevelse af kunst i museets rum har et særligt potentiale for at starte samtaler om følelser, understreger hun.
Et af udstillingens hovedtemaer er forholdet mellem sind, krop og rum. FEEL ME udfordrer den traditionelle opfattelse af følelser som noget, der udelukkende findes i sindet.
– Følelser bor ikke kun i hjernen, de er også kropslige. Og i denne udstilling vil vi gerne åbne for en forståelse af, at følelser kan være noget, der opstår i rummet omkring os, i relationerne mellem kroppe, forklarer museumsinspektøren.
Kunstens dialog med teknologi
Med baggrund i aktualitetsbegrebet spiller teknologi også en væsentlig rolle i flere af udstillingens værker. Her stiller kunstnerne skarpt på, hvordan teknologi og følelser kan mødes og interagere i en verden, hvor teknologiske fremskridt konstant ændrer vores måde at forstå menneskelige relationer på.
– Vi har flere kunstnere med, som arbejder med teknologi på forskellige måder, fortæller hun.
– Et eksempel er den danske kunstner Cecilie Vagner Falkenstrøms værk Omsorgsmaskinen. Her undersøges det, hvilken rolle kunstig intelligens kan spille i fremtidens sundhedsvæsen. I værket ligger man i en hospitalsseng ved siden af en skærm, hvor en kunstig intelligens optræder som en slags vågekone.
Værket, som Katrine især fremhæver, når det kommer til dialogen mellem kunsten og teknologien, udfordrer os til at tænke over, om teknologi kan erstatte menneskelig omsorg, eller om der er visse opgaver, som kun mennesker kan udføre.
– Vi træner i dag algoritmer og kunstig intelligens til både at forstå og interagere med menneskelige følelser, forklarer Katrine Stenum Poulsen.
– Men spørgsmålet er, om vi nogensinde kan overdrage noget så følsomt som omsorg til maskiner?
Et andet teknologisk værk er af den australske kunstner Nina Rajcic, der har skabt et spejl, der aflæser hver gæsts ansigtsudtryk og genererer et personligt digt baseret på deres humør.
– Det er fascinerende at se, hvordan teknologien kan fortolke vores følelser og skabe en kunstnerisk respons i realtid, bemærker hun.
– Vi har haft gæster, der er blevet overraskede over, hvor præcist spejlet rammer deres følelsesmæssige tilstand.
En international oplevelse i Trekantområdet
Trapholt har med FEEL ME skabt en platform, hvor både etablerede og nye internationale kunstnere får lov til at udforske grænselandet mellem følelser og kunst.
– Vi har været meget ambitiøse med denne udstilling, siger hun.
– Det har været vigtigt for os at sikre en mangfoldighed af stemmer i udstillingen, ikke kun på tværs af køn og alder, men også på tværs af geografiske områder.
Dette fokus på mangfoldighed er tydeligt i valget af kunstnere, som kommer fra hele verden. Publikum får blandt andet mulighed for at opleve den amerikanske kunstner Daniel Wurtzels fem meter høje installation Air Fountain, hvor transparent silke svæver i en hypnotisk dans til musik.
– Vi er stolte over at kunne præsentere værker af kunstnere, der aldrig før har udstillet i Danmark, fortæller museumsinspektøren, og fortsætter:
– Det er ikke længere nødvendigt at rejse til København eller Aarhus for at opleve kunst i verdensklasse – det kan vi nu også tilbyde i Trekantområdet.
Hvad tager man med sig?
Et af de spørgsmål, som naturligt rejser sig, er, hvad de besøgende tager med sig fra udstillingen. Hvad håber kuratorerne, at folk tager med hjem? Katrine Stenum Poulsen reflekterer:
– Vi har klare intentioner, men vi kan aldrig styre, hvad folk tager med fra en udstilling. Jeg håber, at folk tager med sig, at der er mange måder at føle på. Vi kan måske tro, at vi alle oplever følelser på samme måde, men det gør vi ikke. Og noget af det sværeste er faktisk at udtrykke vores følelser.
Hun tilføjer, at udstillingen måske kan åbne nye døre for publikum:
– Jeg håber, at udstillingen kan være med til at åbne nye døre til at forstå både egne og andres følelser, og hvordan vi kan kommunikere dem. Det er i sidste ende det, der gør kunsten så vigtig – den tilbyder os nye perspektiver.
FEEL ME på Trapholt er åben fra den 26. september 2024 til den 10. august 2025, og udstillingen lover at blive en oplevelse, hvor både sind og krop bliver aktiveret i mødet med følelsernes mange facetter.