Nyt skridt i stort stadionprojekt: Odense sender modernisering i udbud – klar til 2028

0
Nyt skridt i stort stadionprojekt: Odense sender modernisering i udbud – klar til 2028

Odense Stadion bevæger sig ind i en afgørende fase. Odense Kommune sender nu både totalrådgivning og hovedentreprise i udbud i et forsøg på at sikre, at det moderniserede stadion står klar i 2028 – og lever op til kravene fra både FIFA og Divisionsforeningen.

Moderniseringen omfatter blandt andet overdækning af alle pladser, lukkede hjørner, markant flere toiletter og væsentligt bedre forhold for mad og drikke på kampdage. Samtidig skal arbejdet udføres, mens OB fortsat spiller sine hjemmekampe på stadion. Det stiller store krav til planlægningen.

»Projektet har en stram deadline, og arbejdet skal passes ind, så der også kan spilles fodbold undervejs. Det er en kompleks opgave. Derfor er udbuddet udformet, så vi fra begyndelsen får de relevante parter med i planlægningen,« siger Martin Petersen, afdelingschef for Kultur og Fritid i Odense Kommune.

Færre nye pladser end først planlagt

Siden den politiske aftale om moderniseringen blev indgået, har kommunen gennemført en række analyser, tekniske undersøgelser og workshops med brugerne af stadion. Det har både præciseret projektet og medført enkelte justeringer.

Et centralt punkt er antallet af nye tilskuerpladser. Det oprindelige estimat på cirka 1.500 nye pladser er nu nedjusteret til omkring 1.000. Det endelige tal afhænger blandt andet af den brandstrategi, der først ligger klar senere i processen.

Ifølge Martin Petersen ændrer det ikke ved projektets kerne:

»Det er naturligvis positivt, at stadion får flere pladser. Men moderniseringen handler først og fremmest om at leve op til kravene for et moderne fodboldstadion og give publikum langt bedre forhold. Justeringer er en naturlig del af processen, når planerne bliver mere detaljerede.«

Kommunen forventer at kunne præsentere mere konkrete visualiseringer og løsninger omkring sommerferien 2026.

Tilkøbsliste skal sikre fleksibilitet

Udbuddet er udformet, så entreprenørerne ikke kun byder på selve moderniseringen, men også på en række mulige tilvalg. En slags bufferliste, der kan tages i brug, hvis budgettet og tidsplanen tillader yderligere forbedringer.

Det giver ifølge kommunen fleksibilitet i et projekt, hvor både prisniveau, materialer og tidspres kan ændre sig undervejs.

OB ser frem mod et løft til både fans og klub

Hos Odense Sport & Event, der driver Odense Stadion og er moderselskab til OB, følger man udviklingen tæt.

»Vi glæder os naturligvis til at kunne invitere OB’s mange fans ind på et moderniseret stadion i 2028, og vi er sikre på, at de vil komme til at skabe en rigtig heksekedel. Udbuddet er én af mange milepæle, og vi glæder os over, at projektet bevæger sig fremad,« siger Enrico Augustinus, administrerende direktør i Odense Sport & Event.

Prisskilt: 210 millioner kroner

Moderniseringen af stadion forventes samlet at koste 210 mio. kroner, og ifølge tidsplanen begynder byggearbejdet i anden halvdel af 2026.

Indtil da vil udbudsprocessen og de efterfølgende forhandlinger få stor betydning for både projektets omfang og økonomi, før OB-fans, spillere og sponsorer kan tage et markant opgraderet stadion i brug om tre år.