I et skridt mod at styrke inklusionen og sikre bedre uddannelsesmuligheder for unge med særlige behov, har Fredericia Kommune besluttet at udvikle en ny mellemform for 7.-9. klasse.

Dette tilbud bygger videre på de positive erfaringer fra 10.E, som har været en succes for elever, der har svært ved at følge den almindelige undervisning, men heller ikke har haft behov for den intensive støtte, der tilbydes på Frederiksodde Skole. Mellemformen skal give disse unge mulighed for at udvikle sig fagligt og personligt og dermed forbedre deres chancer for at fortsætte på ungdomsuddannelser eller i arbejdsfællesskaber.

– Vi har besluttet at igangsætte arbejdet med at inkludere 7. klasse i den nye ordning. Der skal dog træffes en beslutning i det nye år om, hvor den fysiske placering af denne løsning skal være. Det kræver, at der er ledige lokaler et eller andet sted, så vi kan finde plads til det, forklarer Pernelle Jensen (V), formand for Unge- og Uddannelsesudvalget.

Ifølge Jensen er det ungdomsskolen, der står for at tilbyde denne ordning, ligesom de også er ansvarlige for andre mellemformer, der sigter mod at hjælpe elever, der ikke trives i den almindelige undervisning. Dette tilbud er en udvidelse af den succesfulde ordning med 10.E, som allerede har givet gode resultater for elever med særlige læringsbehov.

– Vi ser en stigning i antallet af diagnoser, og 10.E appellerer netop til den målgruppe. Vi har erfaring med, at børn, der ikke passer ind i en almindelig klasse, men heller ikke skal være på fredagsåret, kan have stor gavn af at være i en sådan mellemform, siger Pernelle Jensen.

Pernelle Jensen. Arkivfoto.

Den nye ordning for 7.-9. klasse er netop tænkt som en løsning for de elever, der ikke trives i den normale folkeskole, men som heller ikke har behov for specialundervisning på Frederiksodde Skole.

Målet med den nye mellemform er at give eleverne en mulighed for at udvikle sig fagligt og personligt, samtidig med at de får undervisning, der er tilpasset deres behov. Undervisningen skal være målrettet og inkluderende, så alle elever får de bedste forudsætninger for at kunne bestå folkeskolens afgangseksamen i dansk, matematik og engelsk – samt alle de andre fag, de måtte have mulighed for at mestre.

Der vil i begyndelsen blive oprettet én klasse med et klasseloft på 14 elever, som skal omfatte både, 7., 8. og 9. årgang. Denne klasse vil samle elever fra udskolingerne og fra FOS.

– Det er for at sikre, at klassen ikke bliver for stor. Vi ønsker at kunne tilbyde de bedst mulige rammer for, at eleverne kan lykkes. De skal ikke følge den helt normale undervisning i en stor klasse, men får i stedet en undervisning, der er tilpasset deres behov, siger Pernelle Jensen.

Forvaltningen har lagt vægt på, at dette tilbud ikke skal være en almindelig klasse, men en mellemform, hvor undervisningen tilpasses de enkelte elevers behov. Derfor vil undervisningen fokusere på målrettede tiltag, der kan hjælpe eleverne med at udvikle de nødvendige færdigheder og kompetencer, så de kan fortsætte i et ungdomsuddannelsesforløb eller i et andet forberedende uddannelsesforløb.

I næste fase af udviklingen vil der blive oprettet en anden klasse, som vil være målrettet 7.-8. årgang. “Vi arbejder med at designe indholdet af undervisningen og tager udgangspunkt i elevernes behov. Det er klart, at dette ikke er en helt normal klasse, men en mellemform, hvor undervisningen tilpasses, så eleverne får et tilbud, der hjælper dem videre,” siger Jensen.

Den økonomiske ramme for tilbuddet er blevet fastlagt, og det er blevet vurderet, at det vil være selvfinansierende. Taksten for en elev i 7.E-9.E vil være halvdelen af taksten for Frederiksodde Skole, hvilket svarer til 175.000 kr. pr. elev.

I forbindelse med oprettelsen af 7.E-9.E er der også fokus på samarbejde mellem Ungdomsskolen, skolerne og Frederiksodde Skole. Forvaltningen arbejder på at sikre, at der er stærk synergi mellem de eksisterende tilbud og det nye. Jensen ser muligheder i at udvide mellemformer som disse, da de har potentiale til at imødekomme behovet for et mere fleksibelt og inkluderende undervisningstilbud.

Med etableringen af 7.E-9.E ser Fredericia Kommune et potentiale for at hjælpe unge, der har svært ved at følge den almindelige undervisning, men som samtidig ikke har behov for fuld specialundervisning. Denne mellemform giver de unge et bedre grundlag for at fortsætte i et ungdomsuddannelsesforløb, samtidig med at de får den nødvendige støtte til at kunne håndtere de udfordringer, de møder i deres skolegang.

– Vi er glade for at være i gang med at udvikle flere løsninger som disse, som giver flere unge muligheden for at få det rette skoletilbud og lykkes med deres uddannelse. Vi har set, hvor stor en forskel 10.E har gjort for de unge, og nu har vi muligheden for at gøre det samme for endnu flere, slutter Pernelle Jensen.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her