Indlægget er skrevet af Lars Olesen, formand og byrådskandidat for SF – Fredericia, Skovvej 40 B.

Så er processen i gang med den nye kommuneplan og debatten om den tredje bro over Lillebælt er igen blusset op. 

Kommuneplanen skal flugte med det vi i Fredericia gerne vil være kendt for. Fredericia skal være Grøn i verdensklasse lyder det fra et samlet byråd og hele vejen rundt om det ovale bord i byrådssalen. Så lad os gøre tale og papir til handling og skrive opbakningen bag en tredje Lillebæltsbro ud af kommuneplanen

I SF mener vi ikke at Fredericia kommune skal arbejde for en ny parallelforbindelse over Lillebælt. Vi skal slet ikke arbejde for nogen tredje forbindelse over Lillebælt. Lillebælt er under hårdt pres og vi har brug for at beskytte naturparken alt det vi kan og passe på havmiljøet og de få fisk der er tilbage. Det skal vi gøre på alle de måder vi kan og så skal vi lade vær med at udsætte Lillebælt for yderligere pres. Som kommune skal Fredericia gå forrest i den kamp og den kræver at vi klart siger fra over for en tredje forbindelse over bæltet. Uanset hvor den skulle bygges ville det også betyde at fredericianere skulle forlade deres hjem for at give plads til broen og vi ville få år med området omkring broen som en stor byggeplads, hvilket naturparken ikke kan bære.

Vi skal arbejde for grønnere og mere bæredygtige måder at transportere os på i Trekantområdet. Melde offensivt og tydelig ud, at vi ønsker en opgradering af den kollektive trafik i trekantområdet. At vi gør det til en erklæret målsætning at bringe antallet af biler der pendler over broen fra Fredericia ned i stedet for at plastre et sårbart naturområde til med mere asfalt. Trængsel bekæmper man ikke med asfalt, men ved at løfte blikket og flytte noget af trafikken over i grønnere løsninger.

Det skal være nemmere at samkøre fra motorvejstilkørslen. Attraktivt at tage cyklen den første eller sidste del af rejsen og sikre at færre biler med kun en chauffør passerer bæltet hver dag.

Fredericia skriger på en grøn trafikplan. Lad os arbejde for et nyt trinbræt i Erritsø. En mere sammenhængende og udbygget bustrafik, som bliver så attraktiv at folk rent faktisk kan regne med den og gøre den til førstevalget. For flere og bedre samkørsels pladser og for en moderne form for s-togs lignende løsning i trekantområdet.

Grøn i verdensklasse bliver vi ikke ved at holde fast i kampen for en tredje Lillebæltsbro. Tvært i mod. 

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her