En ny undersøgelse fra Danske Magistre (DM) viser, at næsten halvdelen af bibliotekarerne i Danmark på daglig eller ugentlig basis oplever uro, konflikter og højlydt adfærd på landets biblioteker. Mens problemerne ikke nødvendigvis er lige så hyppige på Middelfart Bibliotek, er det klart, at biblioteket, ligesom mange andre steder i landet, har stået overfor udfordringer som følge af den voksende og mere varierede brugergruppe.
Charlotte Pedersen, Kultur- og Biblioteksleder hos Middelfart Kultur og Bibliotek, understreger, at uroen på bibliotekerne ikke er noget nyt, men noget der skal håndteres med omtanke og proaktive tiltag. Selvom hun ikke har konkret kendskab til resultaterne af undersøgelsen fra DM, og dermed ikke kan bekræfte, om bibliotekarerne i Middelfart har rapporteret, at de oplever de samme problemer som andre steder i landet, er det klart, at det stadig er et relevant emne.
– Når jeg taler med mine kolleger fra andre kommuner på Fyn og i resten af landet, så er det en generel tendens, at bibliotekerne bliver brugt til mange forskellige formål. Det er ikke noget særligt for Middelfart, men vi har fundet en måde at håndtere det på, fortæller Charlotte.
Bibliotekets rolle ændrer sig
Middelfart Bibliotek har længe været en vigtig institution i byen, og som mange andre biblioteker oplever de nu en mere varieret brugerskare. Det betyder, at biblioteket til tider må navigere i et landskab, hvor brugernes behov ikke kun handler om bøger og læsning, men også om andre sociale og personlige behov, bemærker kultur- og bibliotekslederen.
Hun understreger, at deres tilgang til udfordringerne handler om at finde løsninger, der både sikrer et åbent og rummeligt bibliotek, samtidig med at personalet er rustet til at håndtere de situationer, der måtte opstå. I Middelfart har de blandt andet etableret et tættere samarbejde med lokale aktører som SSP (Skole, Socialforvaltning og Politi), og biblioteket har også en vagtordning, der kan aktiveres ved behov. Derudover vil du næsten altid kunne finde en voksen eller professionel til stede, når du besøger biblioteket.
– Vi er både i løbende dialog med SSP, og vi har en vagtordning, som vi kan ringe til, hvis vi oplever noget. Og så gør vi hvad vi kan for at have medarbejdere på arbejde i bibliotekerne, så der er en voksen eller en professionel til stede i biblioteket, som så kan hjælpe, hvis der skulle opstå noget, forklarer Charlotte.
Ser frem til at følge udviklingen på bibliotekerne
Dette betyder ikke, at problemet er løst. Charlotte Pedersen er tydelig i sin erkendelse af, at det kræver både tid og ressourcer at finde løsninger, der fungerer for alle. At bibliotekerne i dag tiltrækker et bredere publikum betyder, at medarbejderne også skal udvikle nye kompetencer. Det kræver en fleksibilitet, hvor man både kan rumme alle de forskellige brugergrupper og samtidig skabe et miljø, hvor alle føler sig trygge – en opgave, som Charlotte også finder særligt spændende.
– Det er vigtigt for mig at understrege, at vores tilgang på bibliotekerne i Middelfart er, at når flere forskellige brugergrupper begynder at komme, må vi prøve at være åbne og rummelige. Vi må acceptere, at der nogle gange er behov for noget andet, end da biblioteket primært var et sted for studerende og litteraturinteresserede. I dag er biblioteker et sted for alle, og vi skal finde måder, hvor folk kan være sammen i rummet, selvom de måske ikke kommer med læsehest-hatten på, siger Charlotte Pedersen.
Hun understreger, at en del af løsningen ligger i at kunne tilpasse bibliotekets rolle i samfundet, og at der er behov for en ny form for faglighed og kompetence fra bibliotekspersonalet. Samtidig er det vigtigt, at folk kan bruge biblioteket til det, de behøver, uden at det går ud over det fælles rum.
– Det kræver nogle nye kompetencer og en ny form for faglighed fra biblioteksmedarbejdernes side. Og det er rigtig spændende at arbejde med, siger hun.
Afslutningsvis fortæller Charlotte, at hun synes, det bliver interessant at følge udviklingen, ikke kun på Middelfart Bibliotek, men også på bibliotekerne rundt omkring i Danmark.