Mens andre går til fodbold, driver de forretning

0

De er 15 år gamle. Den ene i skjorte, den anden i hoodie – sammen driver de en virksomhed. Nexus Agency, kalder de den – et bureau for sociale medier og digital markedsføring. På papiret lyder det som et af de mange iværksætterprojekter, unge kaster sig over. Men ifølge dem selv er det anderledes. De har allerede faste kunder, ringer virksomheder op og sælger deres løsninger. Deres mål er klart: at udvide, udvikle og vokse.

Det er de 15-årige Simon Frandsen og Efe Savas, der vil dele deres erfaringer med at drive virksomhed.

– Jeg hedder Simon, og jeg har arbejdet med forretning, siden jeg var 11-12 år gammel. I dag driver jeg tre virksomheder, samtidig med at jeg arbejder på McDonald’s, siger Simon Frandsen uden tøven.

Hans kompagnon og online revisorassistent, Efe Savas, nikker.

– Jeg hedder Efe, og jeg har været i gang siden jeg var 13. Ud over Nexus Agency arbejder jeg som online-revisor i København.

De to drenge er ikke kommet for at tale om ungdomsliv eller fritidsaktiviteter. De er her for at tale forretning.

En idé, der tog fart

Nexus Agency blev grundlagt af Simon, der oprindeligt startede virksomheden med en anden ven.

– Vi havde ikke de samme ambitioner, forklarer han.

Så han begyndte at ringe rundt – cold calling, som det hedder. En kunde blev til flere. Og i takt med, at arbejdsmængden voksede, kom Efe ind i billedet.

– Vi hjælper virksomheder med deres sociale medier. Vi tager billeder, laver videoer, redigerer og sørger for, at deres digitale profil matcher det, de gerne vil signalere, forklarer Efe.

De har blandt andet arbejdet for restauranter i byen, hvor de tilpasser indholdet efter målgruppen. Valget af platform og udtryk afhænger af, hvem virksomheden ønsker at nå. En restaurant med ældre gæster får en anden strategi end en café, der appellerer til unge – ikke kun i valg af billeder og video, men også i hvordan og hvor indholdet formidles, forklarer drengene.

– Da vi lavede content for Restaurant Carlos, gik vi efter en ældre målgruppe. Det betød, at vi fokuserede på Facebook frem for TikTok og brugte spansk musik i videoerne, fordi det er en spansk temarestaurant, og for at understøtte stemningen, uddyber Simon.

Alder som hæmsko – og fordel

Men hvordan reagerer potentielle kunder, når to teenagere dukker op og tilbyder markedsføringsløsninger?

– Det kan være en udfordring. Der er virksomheder, der ikke tager os seriøst, fordi vi er så unge. Men vi lader resultaterne tale for sig selv, siger Simon.

Samtidig har alderen også sine fordele.

– Vi forstår de sociale medier på en anden måde end en virksomhedsejer på 40 år. Vi ved, hvad der fungerer, og vi kan producere indhold, der rammer præcist, siger Efe.

Ifølge dem selv ligger deres priser langt under, hvad etablerede bureauer tager for lignende ydelser. Hvor større aktører opererer med femcifrede beløb, vurderer de, at deres fleksible setup uden store faste udgifter gør det muligt at levere indhold til en brøkdel af prisen. De ser det som en nødvendighed for at tiltrække kunder, men også som en strategi for at opbygge erfaring og et netværk i branchen.

– Hvis en virksomhed skal betale 20.000 kroner hos et etableret bureau, kan vi gøre det for en brøkdel af prisen, fortæller Simon.

Teknologi og netværk driver udviklingen

Spørger man de to iværksættere, hvor de ser sig selv i fremtiden, er svaret klart: De vil fortsætte med at udvikle virksomheden.

Og med den udvikling følger også forandringer i det landskab, de bevæger sig i. Siden de begge begyndte som iværksættere, har branchen ændret sig markant – ikke mindst med AI’s indtog, som ifølge dem har skabt nye muligheder.

– AI spiller allerede en rolle i vores arbejde. Vi bruger det som en assistent, der hjælper med ideer og løsninger. Men vi ser det som et værktøj – ikke en erstatning for os, forklarer Simon.

Men teknologi er kun én del af udviklingen. Ifølge Efe har netværk været mindst lige så afgørende. At kende de rigtige mennesker og opbygge relationer har ifølge ham åbnet døre, der ellers ville være svære at få adgang til. Mange virksomheder har vist sig villige til at samarbejde, ikke kun på grund af deres kompetencer, men også fordi de ser potentialet i unge, der vil fremad.

– Vi har fået gode kontakter. Mange virksomheder vil faktisk gerne hjælpe os, fordi de ser potentialet i, at vi er unge og ambitiøse.

Passion eller profit?

Men hvad driver dem egentlig? Forretning handler om vækst og netværk, men motivationen bag er ofte afgørende for, hvordan en virksomhed udvikler sig.

Når man spørger, hvad der betyder mest for dem, kommer svaret prompte.

– Det er ikke pengene, siger Simon.

– Det handler om at hjælpe virksomheder med at opnå noget, de ikke selv kan.

Men engagementet har sin pris. Da Simon startede, var der mange timer, som ikke altid var til rådighed til skolearbejde eller fritid.

– Jeg arbejdede indtil den dag, hvor jeg drev tre virksomheder, og nogle gange måtte jeg endda skippe skole for at kunne opnå det, jeg gerne ville, siger Simon, der sammen med Efe til daglig går i niende klasse.

Struktur i en travl hverdag

At jonglere mellem skole og forretning kræver derfor også struktur, har drengene fundet ud af hen ad vejen – og en klar arbejdsfordeling.

Og den er på plads. Efe står for produktionen – han filmer og tager billeder – mens Simon håndterer redigeringen og den endelige sammensætning.

– Vi har hver vores styrker, og det gør, at vi kan levere et produkt hurtigt og effektivt, siger Simon.

De to unge iværksættere hviler ikke på laurbærrene. De vil videre. Udvide. Finpudse. For dem er Nexus Agency ikke et forbigående eksperiment, men et fundament, der skal bygges stærkere for hver kunde, de tilføjer til porteføljen. Flere opgaver, bredere kompetencer, skarpere forståelse af, hvad virksomheder efterspørger – det er målet.

– Vi lærer noget nyt hver dag, og det handler ikke kun om markedsføring, men også om forretningsforståelse og at opbygge relationer.

På sigt drømmer de om at professionalisere bureauet yderligere, måske ansætte flere og tage større opgaver ind. Men først handler det om at finpudse deres arbejde og fortsat bevise, at de kan levere resultater – uanset deres alder.

– Vi er først lige begyndt, afslutter Simon.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her