Kolding Kommune har netop modtaget en betydelig bevilling fra Villum Fonden på 3,4 mio. kr. til projektet ”UndersøgelsesZone N/T”, der skal løfte naturfagsundervisningen i kommunen.

Bevillingen er tildelt på baggrund af en ansøgning fra Pædagogisk Center i samarbejde med 14 skoler og midlerne skal understøtte Kolding Kommunes naturfagsstrategi, “Fremtidens naturfag” inden for fire hovedområder: Opgradering af undervisningslokaler, indkøb af moderne udstyr til natur/teknologi-undervisning, kompetenceudvikling af lærerne samt styrkelse af netværket for natur- og teknologilærere.

Formålet med ”UndersøgelsesZone N/T” er at fremme børns motivation, nysgerrighed og interesse for naturfagene i tæt samarbejde med kommunens dedikerede lærere. Ved at skabe en stærkere overgang mellem natur/teknologi-faget og naturfagene i udskolingen, skal projektet bidrage til, at flere børn bevarer og styrker deres faglige engagement gennem hele skoleforløbet. ”UndersøgelsesZone N/T” er et langsigtet initiativ, som vil strække sig over de næste fem år.

Kolding Kommune har også modtaget 400.000 kr. fra LB Fonden til et andet centralt projekt, ”Den Syngende Læsning”. Projektet fokuserer på at styrke de yngste elevers sprogforståelse og læseglæde gennem leg og musik.

Med ”Den Syngende Læsning” vil Kolding Kommune udvide sprogundervisningen til at inkludere en kropslig og sanselig dimension, hvor fællessang og leg med sprog og ord aktiverer sanserne og giver børnene en ny tilgang til læsning og sprog. Initiativet skal styrke læringslysten og skabe sproglig fortrolighed og nysgerrighed, med målet om at skabe varige forandringer i indskolingen. Derudover skal projektet fremme samarbejdet mellem skolernes pædagogiske læringscentre, folkebiblioteket og sangkraftcenteret med ”Den Syngende Læsning” som metode.

– Vi er utrolig stolte og glade over at modtage støtte fra både Villum Fonden og LB Fonden til to projekter, der på hver sin måde vil løfte undervisningen i Kolding Kommune. Med UndersøgelsesZone N/T” kan vi styrke naturfagsundervisningen og motivere vores elever, mens ”Den Syngende Læsning” giver os nye værktøjer til at fremme læseglæden hos de yngste gennem musik og leg, udtaler formand for Børn og Uddannelse i Kolding Kommune, Hans Holmer.