Jan Riisager (V), tidligere ejer af Randal Beton og nuværende kandidat til Fredericia Byråd for Venstre sætter nu spørgsmålstegn ved den gigantiske støjmur, der er blevet bygget i et forsøg på at dæmpe støjen fra havneaktiviteterne.
20 meter høj og 90 meter lang. Det er størrelsen på Fredericia Havns nye store støjmur, men virker den? Det sætter betonspecialist og politisk kandidat, Jan Riisager, spørgsmålstegn ved.
Jan Riisager har arbejdet med beton i mange år, både som erhvervsdrivende. Som nyvalgt kandidat for Venstre vil han nu bruge sin viden og ideer i bestræbelserne for at blive valgt til byrådet senere på året, og der spiller et spørgsmål en stor rolle for ham: støj og støjgener.
Støj er ikke et nyt emne for Jan Riisager. Han er har gennem flere år kæmpet massivt på at løse de støjudfordringer, der var omkring hans virksomhed, Randal Beton, i takt med, at regler ændrede sig og byen kom tættere på. Men støjmuren ved Fredericia Havn forstår han ikke meget af. Den hjælper ikke, mener han.
– Jeg synes, det er fint at gøre noget for at forsøge at forhindre støj i at vandre eller at dække af for noget, der måske ikke er så pænt at kigge på, når en masse containere flyttes til og fra havnen. Men hvis muren skal hjælpe på støjen generelt, så skulle man have tænkt sig lidt bedre om, siger Jan Riisager.
Han fremhæver, at de nuværende løsninger, som blandt andet omfatter de bølgeformede støjpaneler, ikke er tilstrækkelige. Ifølge Jan Riisager flytter disse paneler simpelthen støjen til andre områder, men dæmper den ikke reelt. Han påpeger, at støjen i stedet for at blive reduceret blot bliver reflekteret og dermed forflyttet.
– Det kan også være lidt godt, fordi så bliver lyden slået lidt mere i stykker, men den forsvinder ikke på nogen måde, og den bliver ikke mindre i styrke. Den bliver bare afleveret nogle andre steder. Og stederne er ud mod Erritsø, over mod Middelfart, Strib og også i den nordlige del af Fredericia heroppe, forklarer Jan Riisager, som mener, at de eksisterende løsninger ikke har taget hensyn til, hvordan de berører andre områder.
Jan Riisager understreger dog, at Fredericia som havneby skal finde en balance mellem udvikling og trivsel for borgerne.
– En havn er et aktivt gode for en kommune, hvor der er indtægter og arbejdspladser. Det sender også et signal om, at Fredericia stadig er en attraktiv by, hvor der er stor udvikling. Men man må betale en pris for, at det kommer til at støje lidt mere, siger han.
Samtidig mener Jan Riisager, at der kunne have været investeret mere tid i at finde bedre løsninger.
– Man kunne godt have brugt et kvarter længere på at tænke sig om, inden man satte noget i værk, siger Jan Riisager og pointerer, at han selv har erfaring med støjproblematik i forbindelse med sin tidligere virksomhed. Han har arbejdet med at finde løsninger på at stoppe støj, og han foreslår blandt andet brug af isoleringsmateriale som Rockwool og forskellige lameller for at mindske støjens effekt.
– Der findes forskellige modeller og materialer, som kan absorbere støjen i stedet for at reflektere den. Det gør de nuværende støjpaneler ikke. De er blevet sat op som en hård facade, som kun sender støjen videre, siger Riisager.
Betonmæssigt er arbejdet pænt udført siger Jan Riisager, der har stor respekt for arbejdet bag. Men effekten af tiltaget er han skeptisk overfor.
– Betonmæssigt er det en pæn mur. Det er rigtig pænt lavet. Der er kæmpe respekt for det. Men effekten er jeg meget i tvivl om, slutter Jan Riisager.