Jes Rønn Hansen: »Det er ikke fedt at blive gammel – heller ikke på et godt plejehjem«

0
Jes Rønn Hansen: »Det er ikke fedt at blive gammel – heller ikke på et godt plejehjem«

Plejehjemsbeboerne i Middelfart Kommune kvitterer med høje tilfredshedstal i den nye landsdækkende undersøgelse af brugertilfredshed. 93 procent er tilfredse eller meget tilfredse med den samlede hjælp, og maden scorer også højt med 89 procent tilfredshed.

Men for byrådsmedlem Jes Rønn Hansen (A) er tallene ikke kun en god nyhed. Han ser dem også som et billede, der skal læses med omtanke – fordi mange af de mest svækkede beboere ofte ikke kan deltage i undersøgelser.

»Det er en rigtig, rigtig høj, faktisk utrolig høj … Men der er jo mange, der simpelthen ikke er i stand til at svare. Hvis du har været på plejehjem, så ved du, hvor dårlig folk er,« siger han.

Hans pointe er, at man skal være varsom med at bruge tilfredshedstal som et endegyldigt bevis på, at alt fungerer, som det skal.

»Det betyder jo ikke, at det er fedt at komme på pleje. Det er det bare ikke. Det er ikke fedt at blive gammel,« siger han.

Undersøgelsen peger samtidig på en af de udfordringer, som plejehjem over hele landet slås med: kontinuitet. Kun 26 procent af beboerne i Middelfart oplever i høj grad, at det ofte er de samme medarbejdere, der kommer hos dem.

Jes Rønn Hansen kalder det et svært og presset område – og peger på rekruttering som en helt central forklaring.

»Det er rigtig, rigtig svært at finde medarbejdere til ældreplejen, fordi faget ikke har så meget prestige i vores samfund. Og så er det jo ikke fordi medarbejderne er trætte af beboerne – tværtimod. Det er fordi faget er presset,« siger han.

Han mener, at løsningen ikke kun handler om at skaffe flere hænder, men også om at skabe et arbejdsliv, der kan holde.

»Man har brug for at koble af en gang imellem. At have tid til at være sammen med kollegaer og drikke en kop kaffe. Det er et udfordrende job,« siger han og peger på, at man politisk bør tænke i nye greb.

Et af dem kan være at gøre det mere realistisk at holde til jobbet på lang sigt.

»Det er ideelt, når den kører på 80 procent. Man skal ikke fylde kapaciteten op med 100 procent,« siger han og tilføjer, at det princip efter hans mening kan give bedre arbejdsmiljø – ikke kun i ældreplejen, men på flere velfærdsområder.

Undersøgelsen viser også, at kun 33 procent af beboerne i Middelfart oplever i høj grad at have indflydelse på, hvordan og hvornår hjælpen gives.

Her erkender Jes Rønn Hansen, at det er svært at komme helt i mål, men han mener samtidig, at kommunen skal blive bedre.

»Det er det egentlig ikke, men det hænger også sammen med, at faget er presset. Man kan jo ikke komme op til ti beboere samtidig. Men vi skal selvfølgelig blive bedre, end vi er nu,« siger han.

På et område vil han dog gerne give en tydelig skulderklap: maden.

»Det er faktisk rigtig, rigtig godt. Det er en skulderklap til dem,« siger han og peger på, at det også siger noget om, at Middelfart kan levere kvalitet, når rammerne og fagligheden hænger sammen.

Samlet set ser han undersøgelsen som et vigtigt redskab – men ikke som en facitliste.

»Det er godt at få data, men vi skal hele tiden have dialogen med medarbejdere og ledere. Hvordan kan vi imødekomme udfordringerne bedre?« siger Jes Rønn Hansen.