4.9 C
Copenhagen
søndag 21. december 2025

Simpel mærkesag: at overholde loven

0
Simpel mærkesag: at overholde loven

Valgplakaterne bliver snart leveret, og mærkesagerne er efterhånden finpudset, men burde jeg egentlig gå til valg på noget andet end at pengene skal følge barnet, at vi skal styrke tilbud som ”Din Indgang” og Videnparken Light? Burde jeg gå til valg på én ting? På at Fredericia kommuneskal overholde den danske lovgivning?

Det virker næsten for simpelt, for åbenlyst, for let. For selvfølgelig skal en kommune overholde lovene ligesom alle andre virksomheder og borgerne. Men virkeligheden er desværre noget andet.Alle os kandidater helt fra Enhedslisten til Liberal Alliance, kan komme med nok så mange visioner, mål og drømme til næsten ingen verdens nytte, hvis helt basal lovgivning ikke bliver overholdt. Det burde slet ikke være i overvejelserne, om dette kunne være en mærkesag, men ikke des tro mindre er det den tanke, der fylder mit hoved nu.

De sidste 14 dage har jeg ligget begravet i Barnets Lov, Databeskyttelsesloven og nogle konkrete sager fra familieafdelingen, og flere gange siddet for mig selv med kæben tabt helt ned på gulvet og en tåre i øjenkrogen, ikke på grund af afgørelserne, for dem forholder jeg mig ikke til, men pågrund af usaglig sagsbehandling med direkte lovbrud og flere gråzoner, som bestemt også kan hælde til det. Det er skræmmende læsning, som jeg ønsker alle fredericianere har in mente, når krydset skal sættes til november – for vores skønne bys skyld, og for de borgere som rammes af sygdom og ulykke, og skal kæmpe sig igennem en kæmpe ugennemsigtig regeljungle med lovbrud sået som tjørnebuske.

For det første må børnesamtaler ikke være ledende eller tendere til ”afhøring”. Det slog lektor fra Aarhus Universitet, Caroline Adolphsen, fast i Fredericia Dagblad i december 2023. Hensigten med børnesamtaler er at finde ud af, om barnet har behov for støtte, ikke afgøre om der er tale om strafferetligt skyldsspørgsmål – det er politiets job. Ydermere kommer man heller ikke frem til et retvisende billede af situationen, hvis man stiller nogle snævre rammer op, som barnet skal svare indenfor, som Adolphsen også nævner. Med andre ord ønsker børn at ”svare rigtigt”, og hvis man som voksen leder samtalen i en retning, så får man svar derefter. Denne sag ligger mere end to år tilbage, så derfor vil jeg lade gråzoner og tvivlen komme kommunen til gode, og ikke gå mere i dybden med den i dette debatindlæg.

En anden sag, som er aktuel netop nu, viser en meget lemfældig tilgang til samtykke og GDPR -faktisk så grelt at der er tale om brud på databeskyttelsesloven. Når man som forældre giver samtykke til indhentning af oplysninger til fx en børnefagligundersøgelse og tabt arbejdsfortjeneste, så må sagsbehandleren ikke bare gå ombord i personoplysningsbuffeten, og indhente efter forgodtbefindende. Der må helt konkret kun indhentes, hvad der er givet samtykke til, hvilket skal være meget specifikt og skrevet/sagt i et klart og let forståeligt sprog jf. artikel 7.2 i databeskyttelsesloven, og kommunen skal som dataansvarlig kunne påvise, at den registrerede(borgeren) har givet samtykke til behandling af sine personoplysninger jf. artikel 7.1 i databeskyttelsesloven.

Ydermere er principperne for behandling af personoplysninger at de ”indsamles til udtrykkeligt angivne og legitime formål og må ikke viderebehandles på en måde, der er uforenelig med disse formål” jf artikel 5.b i databeskyttelsesloven. Det vil altså sige, at sagsbehandleren ikke må sende et barns CPR. Nr. til fx mors private psykolog, når denne intet har med hverken kommune eller barn at gøre. 

Dertil kommer, at kommunen ikke har helt styr på sin argumentation fx i afslaget på tabt arbejdsfortjeneste. I en afgørelse fremføres det, at der ikke foreligger et lægefagligt eller pædagogisk grundlag for, at hjemmepasning skulle være nødvendig. Alligevel fremgår det under afsnittet “sagens dokumenter”, altså de materialer, som kommunen selv har inddraget i vurderingen,at der både er to lægeattester og mindst én statusskrivelse fra familiekonsulenter. I disse fremgår det, at barnet kun kan rumme et meget begrænset timetal og har behov for flere ugentlige fridage. Familiekonsulenterne skriver endda ordret, at den bedste løsning for barnet er en kombination af dagtilbud og hjemmepasning. Men hvis hverken lægeattester eller faglige vurderinger fra familiekonsulenter anerkendes som et lægefagligt eller pædagogisk grundlag – dokumenter som kommunen vel og mærke selv har indhentet og senere vedlagt som grundlag for afgørelsen, så er det svært at se, hvad der overhovedet ville kunne opfylde det kriterie. 

Desværre bekræftes de to familietragedier, jeg har gennemgået, som værende en bredere tendens. Dels ses det i den meget høje omgørelsesprocent på 48,6 % i sager, der tager udgangspunkt i Barnets Lov – hvilket vidner om, at næsten halvdelen af de trufne afgørelser som påklages vurderes at være mangelfulde eller forkerte. Dels understøttes billedet af borgerrådgiverens årsberetning, hvor man ser langt flest borgerhenvendelser vedr. familieafdelingen – næsten dobbelt så mange som det næststørste område. Årsberetningen peger tydeligt på systematiske problemer som manglende gennemsigtighed, overskridelser af sagsfrister, utilstrækkeligt grundlag for afgørelser samt store vanskeligheder for borgerne med at komme i kontakt med deres sagsbehandlere. 

Sammenlagt tegner der sig et tydeligt billede af en familieafdeling, der ikke længere løfter den opgave, den er sat i verden for – nemlig at hjælpe børn og familier i de mest sårbare øjeblikke. I stedet ser vi en forvaltning, hvor lovgivning ikke konsekvent efterleves, afgørelser træffes på mangelfulde og/eller tvivlsomme grundlag, og borgerne føler sig overladt til et system, de ikke kan gennemskue. Det er ikke blot uacceptabelt – det er direkte skadeligt, og meget dyrere i længden.

Jeg tror ikke, at problemet skyldes manglende vilje blandt medarbejderne i familieafdelingen. Snarere er der tale om en ond cirkel, hvor medarbejderne ikke har de nødvendige rammer til at bruge deres faglighed og hjælpe de mennesker, som de har taget en uddannelse for at støtte. Det fører til afmagt, dalende motivation – og i sidste ende konsekvenser som strakspåbud, højt sygefravær og grædende medarbejdere, som så igen fører til dårligere sagsbehandling – og sådan forsætter det, hvis vi ikke gør noget andet. Derfor bør pilen ikke pege på den enkelte sagsbehandler, men på ledelsen og det system, der svigter både medarbejderne og de borgere, de er sat til at hjælpe.

Derfor vil jeg kæmpe for, at Fredericia kommune overholder den danske lovgivning, for det er nu engang forudsætningen for, at vi kan komme i mål med alle andre mærkesager – uanset om de så kommer fra venstrefløjen eller højrefløjen. Det burde ikke være en mærkesag. Det burde være en selvfølge at kommunen overholder dansk lovgivning. Men det er det desværre ikke. Endnu. Husk det, når krydset skal sættes til november.

Læserbrev om kontanthjælpsreform

0
Læserbrev om kontanthjælpsreform

Fra i dag kan mennesker i vores kommune se konsekvenserne af kontanthjælpsreformen sort på hvidt i deres netbank. Reformen er ikke længere en politisk overskrift – den er virkelighed. En brutal en af slagsen.

Reformen trådte i kraft d. 1. juli og natten til d. 31. juli udbetaltes de nye lavere satser. Politikerne kalder det regelforenkling og forbedring. 

Sandheden er, at over 500 borgere i vores kommune nu får mindre i ydelse end før – og nogle over 7.000 kr. mindre om måneden. Det er især forsørgere, mennesker med psykiske lidelser og dem, der ikke opfylder beskæftigelses- og opholdskravene, som bliver ramt. Og bevares – der er også nogle der står til at få mere. Men her taler vi få hundrede kroner mere.

Fra i morgen, vil der hos mange hundrede mennesker i Fredericia være regninger, som før blev betalt, men som der nu ikke vil være penge til at dække. 

Det betyder, at der må vælges mellem mad, medicin og husleje. Børnefødselsdage, biografture og nyt tøj til første skoledag, er ikke udgifter der kan skæres væk – for de er skåret væk i forvejen. I en tid hvor alt er blevet dyrere, siger staten nu til nogle af samfundets mest sårbare: Klar jer med mindre.

Det rammer ikke kun de konkrete mennesker. Det rammer os alle. For et samfund med lighed og uden fattigdom, er et samfund med tryghed og stabilitet. Lighed kommer os alle til gode.  Og modsat koster det for os alle, når flere ender i udsatte positioner og vokser op i fattigdom.

I byrådet er vi orienteret om, at kommunen er i dialog med boligorganisationerne, ”så vi i samarbejde kan reducere antallet af udsættelser fra bolig”. Man er altså helt bevidst om, at reformen vil betyde at mange mister deres hjem. 

Målet for kommunen er at forsøge at undgå nogle af disse tilfælde. Vurderingen må være, at det her rammer så voldsomt, og så mange, at det er umuligt at undgå, at en del vil miste deres hjem.

NGO’er og sociale organisationer har advaret. Fagfolk har det sidste have år fortalt om deres frygt for flere hjemløse, flere udsatte og flere bristede liv. Utallige flere børn kommer til at vokse op i fattigdom – og så endda i en tid, hvor milliarderne vælter ud af finansministeriet, hver gang de åbner en dør…

Det her er ikke en naturkatastrofe eller noget andet uundgåeligt. Det er politik. Det er et valg. 

Det er Regeringen og støttepartierne (S, SF, RV, V, K og M) der har besluttet det her.

Det er snart ikke til at se forskel på partierne inde omkring midten. Det er tid til et oprør!

CJ A/S udvider ejerkredsen med intern profil

0
CJ A/S udvider ejerkredsen med intern profil

BUSINESS. Entreprenørvirksomheden CJ A/S, med hovedsæde i Fredericia, har netop udvidet sin ejerkreds. Peter Madsen, der tidligere har været tilbudsleder i afdelingen Anlæg, er nu blevet medejer af virksomheden.

Udvidelsen af ejerkredsen sker i forbindelse med afslutningen af årsregnskabet for 2024/25 og markerer ifølge administrerende direktør Jonathan Smetana en vigtig strategisk udvikling.

»Forøgelsen i medejerskabet markerer en vigtig udvikling i vores fortsatte styrkelse af CJ A/S. Den nye ejerstruktur skal bidrage til at sikre et fortsat solidt fundament for fremtidig vækst og samtidig fremme vores strategiske mål. Vi lægger fortsat vægt på langsigtede relationer og værdiskabelse for både ejere og interessenter,« fortæller Jonathan Smetana.

Virksomhedens direktør understreger, at de eksisterende værdier og virksomhedskultur stadig vil være centrale, selvom ejerkredsen er blevet udvidet.

»Det er vigtigt for os, at vi bevarer vores værdier og de principper, som har formet den virksomhed, vi er i dag. Vi tror på, at et stærkt internt fællesskab og høj faglighed er afgørende for vores fortsatte succes. Derfor er det også helt naturligt, at vi udvider ejerkredsen med en person, der kender virksomheden indefra,« siger han.

Peter Madsen har været ansat hos CJ A/S siden 2019, hvor han startede som kalkulatør. Fra 2022 har han haft rollen som tilbudsleder i Anlæg-afdelingen.

Virksomheden har i den seneste periode gennemgået flere strukturelle ændringer, blandt andet med en omstrukturering af ledelsen i maj måned. Ifølge Jonathan Smetana er disse ændringer led i en større ambition om at accelerere virksomhedens vækst og styrke positionen på markedet.

»Lige nu er vi i gang med at styrke virksomhedens fundament og forberede os på at accelerere i både vækst og skalering fremadrettet. Vi ser udvidelsen med Peter Madsen som en værdifuld ressource i den udvikling. Med den tilkomne erfaring er vi nu endnu bedre rustet til at navigere i markedet og skabe langsigtet succes for CJ A/S,« lyder det fra direktøren.

CJ A/S beskæftiger sig med entreprenørarbejde inden for to fagområder, Anlæg og Byggeri. 

Bag tallene på Fredericia Bibliotek gemmer sig liv og børnebøger: »Det virker, det vi gør«

0
Bag tallene på Fredericia Bibliotek gemmer sig liv og børnebøger: »Det virker, det vi gør«

KULTUR. Der er steder i verden, der har ry for at være støvede og grå. Steder, hvor stilheden føles tung og pligtskyldig. Et bibliotek kunne sagtens være et af dem, men træder man indenfor på Fredericia Bibliotek en lørdag formiddag, bliver man mødt af en helt anden slags stilhed. En stilhed af den slags, der summer let, fyldt med den dæmpede lyd af børn, der bladrer, og voksne, der guider små fingre over bogrygge. En stilhed fyldt med liv.

På landsplan nærmer udlånet af fysiske bøger sig niveauet fra før corona, og Fredericia følger tendensen. Biblioteket oplever dog en lidt særlig udvikling. Det er nemlig børnebøgerne, der for alvor får bibliotekets statistik til at blomstre. Fra 2022 til 2023 steg udlånet af bøger til børn med imponerende 17 procent, og selvom stigningen nu er mindre, omkring 4 procent fra sidste år, fortsætter den gode udvikling. For bibliotekschef Erik Thorlund Jepsen er det en kilde til både glæde og lettelse.

»Jeg er rigtig glad for, at vi stadig ser en fremgang. Når man har haft en stigning på over 17 procent det ene år, så kan det faktisk være svært bare at holde niveauet året efter. At vi stadig bevæger os opad, fortæller mig, at det virker, det vi gør,« siger han med en tone, der afslører, at her er tale om andet og mere end tør statistik.

Men hvad gør Fredericia Bibliotek så anderledes end andre? Hvorfor er det lige præcis børneområdet, der trækker læsetallene opad? Ifølge Erik Thorlund Jepsen er forklaringen enkel, men indsatsen krævende. Han har nemlig truffet en klar beslutning om at investere mere direkte i bibliotekets mindste brugere.

»De sidste tre år har vi satset markant på børnene. Jeg har blandt andet ansat en ekstra børnebibliotekar, og vi har brugt flere ressourcer på at købe bøger hjem, som børnene gerne vil læse. Vi gør en målrettet indsats,« fortæller han.

Men det er ikke bibliotekets indsats alene, der har sat skub i børnenes læselyst. En del af forklaringen ligger ifølge bibliotekschefen også uden for bibliotekets vægge.

»Der er kommet en større bevidsthed omkring børns læsning. Mange familier er begyndt at prioritere at læse med børnene igen, hvor det måske tidligere havde været lidt på retur,« siger han.

Mens han fortæller, mærker man undervejs hans glæde over denne øgede opmærksomhed. Han er også stolt af det liv, biblioteket har fået, og at stedet ikke kun er blevet et sted, hvor børnebøgerne lånes flittigt, men også et levende mødested. Især efter Fredericia Bibliotek i januar 2025 introducerede det, de kalder »åbent bibliotek«, hvor dørene nu står åbne i mange flere timer uden personale. Det har resulteret i en mindre eksplosion af familier, især i weekenderne.

»Det er lidt svært at sige endnu, hvilken direkte effekt det har på udlånet, for det vil vi jo først kunne aflæse i tallene til næste år. Men vi kan allerede nu se, at det har betydet flere besøg. Der kommer mange flere børnefamilier lørdag og søndag. Tidligere havde vi kun åbent tre-fire timer lørdag formiddag. Nu kommer der omkring 600 mennesker på en weekend,« siger bibliotekschefen, som samtidig fremhæver, at biblioteket også er blevet et yndet mødested for studerende i hverdagene.

»Når eftermiddagen og aftenen nærmer sig, fyldes vores borde af studerende. De har måske ikke plads derhjemme, måske mangler de ro, men biblioteket kan give dem det rum, de behøver.«

På voksenområdet tegner billedet sig imens en smule anderledes. Tallene viser en lille nedgang i udlånet af voksenbøger, og samtidig ser biblioteket en meget lav efterspørgsel på de digitale ressourcer, som ellers er blevet udråbt som bibliotekernes redning i fremtiden. For Erik Thorlund Jepsen er dette en vigtig pointe.

»Vi har haft digitale tilbud som Filmstriben, hvor vi tidligere brugte flere tusinde kroner om året, men det var kun omkring 25 mennesker, der rent faktisk benyttede sig af det. Derfor har vi valgt at skære ned på det digitale i forbindelse med besparelser. Det handler i høj grad om at bruge pengene på en måde, der rent faktisk giver mening for vores brugere.«

Han mener derfor ikke, at faldet i voksenudlånet nødvendigvis er et tegn på, at voksne fravælger den fysiske bog. Snarere er det en påmindelse om, at biblioteket skal være vågent og hele tiden tilpasse sig det lokale behov. Selv ser han det lille fald som en anledning til at overveje, hvordan biblioteket kan fange de voksne læseres interesse endnu bedre.

»Det er ikke et voldsomt fald, men vi snakker helt klart om, hvilke indsatser vi kan lave for voksnes læsning. Måske er det bare en påmindelse om, at vi skal arbejde lidt hårdere for det,« siger han med et smil i stemmen.

Tilbage står en bibliotekschef, der på én gang ser en bekræftelse og en opgave i statistikken. For mens tallene viser, at Fredericia Bibliotek er blevet dygtige til at fange børnene og deres familier, betyder det ikke, at arbejdet stopper dér.

Bibliotekets arrangementer trækker også flere besøgende end tidligere. En stigning på hele 8 procent. Det skyldes ifølge Erik Thorlund Jepsen, at biblioteket er blevet bedre til at samarbejde med lokale foreninger og institutioner. Et samarbejde, der både sikrer deltagere og forankrer biblioteket i lokalsamfundet som et kulturelt mødested.

»Vi gør det ikke alene. Vi gør det sammen med Fredericias foreningsliv, skolerne og mange andre. Samtidig har vi nu mulighed for større arrangementer. Det betyder noget, at vi har plads til flere, for det åbner døren for, at vi kan skabe noget større sammen.«

Så måske handler tallene i sidste ende om mere end blot udlåns- og besøgstal. Måske handler de om bibliotekets bestræbelser på at forblive relevant, selv når verden omkring ændrer sig. Et sted, hvor børn kan opdage glæden ved at læse, og hvor voksne kan søge hen efter ro, inspiration eller en god bog.

Her er citatet rettet let for talesprog, så det stadig fremstår autentisk, men mere flydende:

»Vi skal blive ved med at passe på læsningen. Jeg oplever også, at flere er blevet opmærksomme på det, og det tror jeg er med til at forklare de positive tal hos børnene. For hvis vi ikke kan eller vil læse om 10 år, så har vi ikke meget tilbage at leve af,« slutter Erik Thorlund Jepsen.

Og imens smyger stilheden sig igen omkring hylderne, som en blid påmindelse om, at her er ro til at vokse, lære og læse videre.

Minuba klar til at mindske papirbøvlet på Kloakmessen i Fredericia

0
Minuba klar til at mindske papirbøvlet på Kloakmessen i Fredericia

EVENTS. Når tusindvis af håndværkere og fagfolk i januar samles til Kloakmessen i MESSE C i Fredericia, er det ikke kun kloakrør, konkurrencer og gravemaskiner, der vil fylde. Blandt de mere end 150 udstillere finder man også virksomheden Minuba fra Kgs. Lyngby, der har sat sig for at gøre håndværkernes hverdag en del lettere med deres digitale ordrestyringssystem.

»Det er en fantastisk messe for os – ikke mindst fordi der både er den ’almindelige’ messe og samtidig konkurrence og liv i sandkasserne i forbindelse med DM i Kloak. Det gør det hele endnu mere levende, og vi er selvfølgelig stolte af, at deltagerne bruger vores system under DM i Kloak,« siger Katrine Hassø Nielsen, marketingchef hos Minuba.

Virksomheden har udviklet et digitalt system, der gør det nemmere for håndværkere at holde styr på blandt andet tilbud, arbejdstimer, materialeforbrug, kvalitetssikring og fakturering direkte fra mobilen. Dermed slipper håndværkerne for unødvendigt papirarbejde og får mere tid til kerneopgaverne.

»De færreste bliver håndværkere, fordi de synes, det er supersjovt at lave administrativt arbejde. Men kravene til for eksempel dokumentation og kvalitetssikring stiger hele tiden, og mange håndværkere bruger unødigt meget tid på papirarbejde. Det vil vi gerne spare dem for, så de kan bruge tiden på deres kerneopgaver,« påpeger Katrine Hassø Nielsen.

Hun fremhæver samtidig, at en digital løsning også hjælper håndværkere med at få alle materialer korrekt faktureret.

»Undervejs bruger man måske lige nogle rør, samlinger og andre stumper, som man glemmer at få med på fakturaen. Men det kan hurtigt løbe op – erfaringen viser, at op mod 25 procent af alle materialer ikke bliver registreret, og det er jo mange penge at forære til slutkunden,« konstaterer hun.

Minubas ordrestyringssystem har også vist sig at gøre årsafslutningen nemmere, idet opgaver som at samle materiale til revisor og bogholder pludselig bliver langt mere overskuelige. Systemet indeholder desuden funktioner til at analysere tidligere opgaver, eksempelvis om dækningsbidraget har været tilfredsstillende.

På messen vil Minuba også sætte fokus på en anden vigtig pointe – hvordan et ordrestyringssystem kan hjælpe virksomheder med at stå stærkere ved salg eller generationsskifte.

»Vi ser nogle gange, at garvede håndværkere sælger deres firma for billigt, fordi det ikke er tydeligt nok, hvilket økonomisk fundament firmaet står på. Det er synd, hvis man nu har knoklet i årtier med at bygge noget op,« konstaterer Katrine Hassø Nielsen.

Minuba ser frem til at møde både eksisterende kunder og potentielle brugere, og marketingchefen understreger, at man især gerne vil tale med dem, der endnu ikke er helt trygge ved digitale værktøjer.

»Ikke alle er lige digitale, men vi håber at kunne vise, at det ikke er farligt – det er tværtimod en kæmpe lettelse. Vi håber bare, så mange som muligt tager Minubas eller et andet ordrestyringssystem til sig, for deres egen skyld,« slutter Katrine Hassø Nielsen.

Kloakmessen finder sted den 29.-30. januar 2026 i MESSE C Fredericia.

Valgfrihed – også i hjemmehjælpen

0
Valgfrihed – også i hjemmehjælpen

I sommerferien har jeg besøgt flere ældre mennesker, der gerne ville vise mig konsekvenserne ved,at erstatte hjemmehjælpere med robotstøvsugere. 

Det var en stor sejr for SF og Socialdemokraterne, da de fik et flertal i Byrådet, med på at afskaffe støvsugning i hjemmehjælpen, for omkring 2.000 mennesker. De fik frataget hjemmehjælpen og kold besked om, at købe en robotstøvsuger. 

Lige så stor glæden var i Socialdemokratiet og SF, lige stor var sorgen blandt mange ældre, syge og handicappede, der mistede hjemmehjælpen. 

Bor man i en lejlighed eller hus med trapper er problemerne åbenlyse. Trapperne bliver ikke støvsuget, robotten kan ikke køre op ad dem og man skal derfor have flere robotter. Derudover er det stor problem, at når der ikke kommer nogen og ser til én, en gang i mellem. Så er der ikke nogen der opdager, hvis man ikke får spist eller drukket, om der er gammel mad i køleskabet, bliver man dårligere, er man ensom og skulle egentlig hjælpes til aktivitet eller til læge. Besparelsen var sølle 1.600.000 kr. ved at tage støvsugningen, fra så mange mennesker. Men hverken økonomisk eller menneskeligt kan det nogensinde betale sig.

Dansk Folkeparti var imod, at tvinge modtagerne af hjemmehjælp til at bruge robotstøvsuger. Vi er i det hele taget imod tvang. Til gengæld, er vi for valgfrihed og vi bliver ved med at arbejde for, at det bliver genindført, at man selv kan vælge om man vil have besøg af en hjemmehjælper der støvsuger eller man vil anskaffe sig en robot. 

Ældreplejen skal prioriteres før skattelettelser

0
Ældreplejen skal prioriteres før skattelettelser

I Vejle Kommune er det helt almindeligt, at én nattevagt har ansvaret for 30 ældre beboere på plejehjem. Det viser en ny undersøgelse fra FOA og Ældresagen. Samtidig dokumenteres det, at næsten halvdelen af nattevagterne hver uge oplever, at der er pleje- og omsorgsopgaver, de simpelthen ikke kan nå at udføre ordentligt.

I kommunen er det ellers de fleste ældre på plejehjemmene, der har demens og er meget svækkede. Og visitationskriterierne er så stramme, at det kun er de allersvageste der bliver visiteret til plejehjem. Det betyder, at medarbejder skal løbe stærkt og har mange udsatte og sårbare ældre at hjælpe – og at de ældre ikke måske skal vente på hjælp. Det er fuldstændig uacceptabelt.

Det handler ikke kun om personalemangel. Det handler også om, at kommunernes økonomi er stram, og at politiske prioriteringer – som skattelettelser, ofte til dem, der har mest – tager penge fra ældre og børn. Og det samtidig med at finansministeren igen og igen finder milliarder, som var ”oversete”.

Hvis det stod til os, ville vi prioritere værdighed og omsorg frem for skattelettelser. Vores ældre har fortjent mere end at vente.

Fredericia er et fantastisk sted i centrum af Danmark

0
Fredericia er et fantastisk sted i centrum af Danmark

Siden 1650 har Fredericia skilt sig ud i Danmark såvel som i Norden og for den sags skyld Europa. Mennesker blev inviteret hertil for at bosætte sig uanset kultur og religion. Det har betydet, at forskellige religioner har været repræsenteret, hvilket de stadig er. Men det var et fristed for rigtig mange mennesker.

Infrastrukturelt er Fredericia stadig i centrum med jernbane, motorveje og en særlig dyb havn på grund af Lillebælts indsnævring. På det seneste er også IT-verdenen repræsenteret. Det betyder, at alt med lethed kan transporteres til og fra Fredericia i alle retninger via vand, veje, jernbane, luft og ledninger.

Fredericia har således utrolige muligheder i rigtig mange sammenhænge, og mangles der noget, så må det være højere uddannelser, således ad den del også kan repræsenteres. Det er således blot at gå i gang med reelle handlinger og opbygning.

Et par eksempler kunne være udnyttelse af strømningsenergien i Lillebælt, der som nævnt er snæver ud for Fredericia, hvorfor den pulserende tidevandsenergi vil kunne udnyttes til en nogenlunde konstant el-produktion. Det andet eksempel kunne være opbygning af en satellit fra Syddansk Universitet med titlen ”Syddansk Visionsinstitut”.

Lad således 2025 være starten på Fredericias visionsperiode, hvor vi vælger visionære politikere og inviterer visionære forskere i relation til udvikling af nye energiformer og udbygning af den intellektuelle part af Fredericia.

Lad os starte med at vælge visionære politikere, der tør, kan og vil Fredericias fremtid.

Ungt par efterlyses af Givskud Zoo efter romantisk frieri på parkeringspladsen

0
Ungt par efterlyses af Givskud Zoo efter romantisk frieri på parkeringspladsen

MENNESKER. Normalt er det de eksotiske dyr, der stjæler opmærksomheden i Givskud Zoo, men søndag fik parkens gæster en oplevelse, der var lidt ud over det sædvanlige. En af parkens medarbejdere blev nemlig vidne til et helt særligt øjeblik, da en ung mand pludselig gik på knæ foran sin kæreste midt på parkeringspladsen – netop som hun ellers var travlt optaget af at pakke bilen.

Givskud Zoo fortæller om episoden på Facebook, hvor de efterlyser det nyforlovede par:

»En af vores medarbejdere blev vidne til et ret overraskende øjeblik mellem to gæster, da en ung mand pludselig gik på knæ foran sin kæreste, der ellers var dybt optaget af at pakke bil. Og efter reaktionen at dømme blev det vist et ‘ja’,« skriver zoo’en i opslaget.

Desværre fik medarbejderen ikke foreviget det søde øjeblik med et billede. Derfor efterlyser Givskud Zoo nu det unge par, som de meget gerne vil i kontakt med:

»Var det mon jer – eller kender du parret? Vi vil rigtig gerne i kontakt med det søde par,« lyder opfordringen fra dyreparken.

Som erstatning for det manglende billede af frieriet har zoo’en valgt at dele et foto af et helt andet par fra parken – nemlig to af deres egne beboere, et par asiatiske dværgodder, som også ser ud til at nyde hinandens selskab.

Efterlysningen har allerede skabt stor opmærksomhed på sociale medier, hvor hundredvis af brugere lige nu deler opslaget i håb om at finde frem til de nyforlovede gæster.

Ved du noget om parret, eller er det jer, der har fejret kærligheden i Givskud Zoo, kan dyreparken kontaktes direkte via deres Facebook-side.

Du kan se Givskud Zoos opslag og det søde odderpar her.

Tricktyve spurgte om vej – snuppede taske fra bilens bagsæde

0
Tricktyve spurgte om vej – snuppede taske fra bilens bagsæde

KRIMI. En 57-årig kvinde fra Odense blev tirsdag aften klokken 20.30 offer for et snedigt tricktyveri på Koldingvej ved Vamdrup.

Kvinden kørte i sin bil, da hun blev stoppet af en tysk indregistreret grøn varevogn, som signalerede, at hun skulle holde ind til siden. Ved varevognen stod en mand og en kvinde, som bad den 57-årige om hjælp til at finde vej.

Vicepolitiinspektør Arno Rindahl Petersen fra Patruljecenter Syd forklarer om hændelsen:

»Ved varevognen står en mand og en kvinde, som spørger om vej. Den forurettede går hen og hjælper dem med vejvisningen, men da hun kommer tilbage til sin egen bil, opdager hun, at der er blevet stjålet en taske fra bagsædet.«

Tasken indeholdt blandt andet to sæt tøj og nogle toiletsager. Der er ikke opgjort nogen værdi af det stjålne.

Politiet har et signalement af de to personer, som kvinden talte med:

»De to personer på stedet beskrives som en mand og en kvinde i alderen 40-45 år, begge med østeuropæisk udseende,« fortæller vicepolitiinspektøren.

Politiet kan endnu ikke med sikkerhed sige, om tyveriet blev begået af én af de to personer, der spurgte om vej, eller om en tredje gerningsmand udnyttede situationen:

»Det kan sagtens være, at én af personerne er gået hen til hendes bil, mens hun står og forklarer vej. Men det ved vi ikke med sikkerhed,« siger Arno Rindahl Petersen.

Sydøstjyllands Politi har flere gange hen over sommermånederne advaret mod tricktyverier, hvor gerningsmænd typisk udnytter folks hjælpsomhed og uopmærksomhed. 

Har man bemærket den grønne tysk indregistrerede varevogn eller de to personer i området omkring Koldingvej i Vamdrup tirsdag aften, kan man kontakte Sydøstjyllands Politi på telefon 114.

Alle oplysninger i denne artikel stammer fra Sydøstjyllands Politis pressebriefing torsdag morgen klokken 09.00.

Fredericia Håndboldklub rejste hjem fra Svendborg med mere end point

Fredericia Håndboldklub rejste hjem fra Svendborg med mere end point

0
SPORT. Der er sejre, som tælles i point, og så er der sejre, der sætter sig i kroppen. Denne hører til den sidste kategori....
FHK jagter overraskelsen mod GOG

FHK jagter overraskelsen mod GOG