3.9 C
Copenhagen
lørdag 27. december 2025

Hvem skulle have troet det???

0
Hvem skulle have troet det???

Til en superligakamp er der fire dommere, heraf to linjedommere. Begge markerer offside.
Men VAR markerer, og for at være helt sikker går man situationen efter, og der bliver dømt mål.
Tre dage efter finder man så alligevel ud af, at der var offside, som dommeren i første omgang dømte – på trods af dommer, linjevogter og flere dommere på VAR.

Hvis nu FC Fredericia havde fået de to point, de burde have haft mod FC Midtjylland,
så havde stillingen i Superligaen nu her efter fem runder været, at FCK og Brøndby lå nummer 1 og 2,
og nyoprykkerne fra FC Fredericia lå nummer 3 i Superligaen foran klubber som OB, AGF og Midtjylland.

Det er en kæmpe præstation skabt af hele holdet og trænerstaben.
Det er virkelig resultater, der tales om i fodboldkredse og også udenfor fodbolden. Fredericia kommer på landkortet igen og igen.
Og det kunne blive meget mere, hvis man kunne udsende pressemeddelelser gennem kommunens kommunikationskanaler.

Men kan vi da lave noget? Ja, vi kan – det har andre gjort.
Herfølge blev Danmarksmestre, Vendsyssel og Hobro rykkede op og klarede sig. OB slog Real Madrid ud på deres egen bane. Og Danmark blev Europamestre.
Så selvfølgelig kan vi klare os.

Ligesom man internt kunne gøre noget for at tiltrække flere tilskuere.
Få flagalléen op på Ringvejen.
Forkamp med nogle U10-spillere, måske 7-mands i den ene ende af stadion – KFUM mod Ferne.
Få 4-6 spillere til at sælge billetter til favørpris lørdag formiddag i indre by.
Og der kunne laves mange andre tiltag.

Vi skal have skabt byens hold.

Fra gammeldags chef til moderne leder – uden vat men med ansvar

0
Fra gammeldags chef til moderne leder – uden vat men med ansvar

Jeg er af den gamle skole. Jeg tror på disciplin, handlekraft og at man skal kunne se sine medarbejdere i øjnene – også når der skal gives kritik. Men jeg har også fulgt med tiden. Jeg ved, at moderne ledelse ikke handler om at pakke medarbejdere ind i vat, men om at skabe et arbejdsmiljø, hvor man både kan sige sandheden – og tåle at høre den.

Når DSV’s topchef Jens Lund afviser kritik af en ledelsesstil præget af overfusninger med et “jeg er bare meget direkte”, afslører det ikke styrke, men mangel på selvindsigt. Det er ikke kunstig intelligens eller teknologi, der slår virksomheder ihjel – det er ledere, der hverken kan eller vil udvikle sig med tiden.

Virksomheder i 2025 taber ikke kampen på grund af maskiner, men på grund af lav medarbejderloyalitet, tavshedskultur og tab af innovation. Når medarbejdere frygter konsekvenserne af ærlighed, mister man virksomhedens vigtigste brændstof: feedback.

Her er min liberale balance: Psykologisk tryghed betyder ikke, at vi skal fjerne konsekvens. Tværtimod. Ansvarlighed skal gælde alle – også ledelsen. Dårlige beslutninger, manglende respekt og usund kultur skal have en pris, ligesom dårlige resultater på gulvet har det.

Vi skal væk fra brutale chef-roller inkl. borgmestre, der skaber frygt, og over til ledere, der kan skabe resultater gennem respekt, tillid og klare mål. Ikke som HR-fløjl, men som strategisk nødvendighed i en tid, hvor mennesker – ikke maskiner – afgør, hvem der vinder fremtiden.

Fra træningsbanen til toppen af tabellen – Fredericia fF i medvind

0
Fra træningsbanen til toppen af tabellen – Fredericia fF i medvind

SPORT. Fredericia fF’s Jyllandsseriehold har fået en drømmestart på sæsonen med syv point i tre kampe og en førsteplads i puljen. Lørdag går turen til Aarhus, hvor Aabyhøj IF venter, og her bliver det for alvor spændende at se, om de unge fredericianere kan fortsætte stimen. For træner Johnny Jungquist er det ikke bare endnu en kamp. Det er en test af, om holdet kan stå distancen mod en modstander, der på trods af et blandet pointudbytte allerede har vist, at de kan bide fra sig.

»Vi er en meget ung gruppe lige nu. Heldigvis har vi fået en hel stak af de unge U19-drenge fra FC C19 ind, og de er blevet integreret på rekordtid. Det har betydet rigtig meget for både træning og kampe. Vi står 24 mand til træning hver gang, og det giver en energi og et drive, som vi kan mærke på hele holdet,« siger Johnny Jungquist.

Ungdommelig energi og nye muligheder

Det er netop denne ungdommelighed, der har givet holdet et frisk pust. Spillet har fået en anden dimension, hvor Fredericia tør holde mere i bolden og angribe modstanderen højt på banen. For Jungquist er det en fornøjelse at se, hvordan de unge tager ansvar, selvom effektiviteten foran mål stadig halter en smule.

»Vi har kreeret en masse chancer, men vi mangler lige at være skarpe nok til at få sat bolden ind. Alligevel er det meget positivt, for vi har vist, at vi kan være gode på bolden. Den spillestil, vi har, er vi trygge ved, og vi holder fast i den, uanset hvem vi møder,« forklarer træneren.

Standarder som trussel

Aabyhøj er dog ikke en modstander, der bare kan fejes af banen. Deres styrke på dødbolde er velkendt, og det er netop her, Fredericia skal være ekstra opmærksomme.

»Lige meget hvor god en fodboldspiller man er, så kan en kamp blive afgjort på standarder. Aabyhøj har en gennemsnitshøjde på 91, og vi ligger på 81. Det giver selvfølgelig nogle udfordringer i feltet,« siger Jungquist, der samtidig understreger, at nøglen bliver at holde fast i intensiteten og være kloge i afviklingen.

»Vi skal ikke bare sparke bolden ud til indkast eller hjørne, for der bliver de farlige. Det er bedre at sende den op i banen og tage duellen igen. I åbent spil føler jeg, vi står stærkt,« tilføjer han.

Nye ledere træder frem

Foruden de unge spillere har holdet også fået forstærkning af mere rutinerede kræfter, som binder generationerne sammen.

»Victor Bertelsen er kommet hjem efter en tur i B. 1909, og han har virkelig vist sit niveau. Han er ikke bare en topspiller på banen, men han tager også ansvar udenfor. Han er blevet en vigtig del af vores anførergruppe, fordi han kan bygge bro mellem de unge og de ældre. Det er noget, vi har brug for i en så ung trup,« fortæller Jungquist.

Ambitionerne er sat

Fredericia fF har ikke tænkt sig at nøjes med at være en solid oprykker i rækken. Målet er at blande sig i toppen, og sæsonens struktur gør, at en placering i top fire er ekstra vigtig.

»Vi skal i top fire i år. Det giver os det rigtige udgangspunkt, når vi går ind i den afgørende sæson i 2026. Jeg mener også, vi har kvaliteten til at spille med om en topplacering på længere sigt, og jeg tror på, at vi kan spille os i Danmarksserien,« siger træneren.

Opbakning betyder alt

Når holdet løber ind på Aabyhøj Stadion, håber Jungquist at se mange blåklædte tilskuere på tribunen.

»Det betyder enormt meget, at der står folk og bakker op. Det giver et ekstra skub til spillerne, særligt de unge, som suger den energi til sig og præsterer endnu bedre. Man kan mærke det på hele holdet, når der er god opbakning,« siger han.

Lørdag klokken 13 går det løs i Aarhus. Fredericia fF drømmer om at holde fast i den ubesejrede stime og cementere sig som tophold i puljen. Om det lykkes, afhænger af, om ungdommelig friskhed og spilleglæde kan stå imod Aabyhøjs fysik og styrke på dødbolde.

Brand i industribygning hurtigt slukket i Fredericia

0
Brand i industribygning hurtigt slukket i Fredericia

BRAND. Fredag morgen blev der anmeldt brand i en industribygning på C. F. Tietgensvej i Fredericia. Alarmen indløb klokken 09.01, og meldingen lød på brand i et elskab.

Ifølge Sydøstjyllands Politis vagtchef Søren Lisbjerg var årsagen en kortslutning i elskabet. Branden nåede ikke at sprede sig, og der skete derfor ingen skade på bygningen.

De personer, der opholdt sig på stedet, fik selv slukket ilden, inden brandvæsnet nåede frem. Politiet har efterfølgende noteret hændelsen, men der er ikke rejst yderligere sager i forbindelse med episoden.

En stærk kvinde i en stærk familie: Inge Fournaise er død

0
En stærk kvinde i en stærk familie: Inge Fournaise er død

87-årige Inge Marie Fournaise er død. Hun sov stille ind mandag den 18. august på Kolding Sygehus med sine børn og børnebørn omkring sig. Det skete næsten præcis et år efter, hun mistede sønnen Jens, der kun blev 52 år. Det skriver virksomheden på Facebook.

To dage før sin død oplevede hun barnebarnet Frederiks bryllup, og selv om hun vidste, at livet nærmede sig sin afslutning, var hun fast besluttet på, at festen skulle gennemføres uden bekymringer. Sådan var Inge – stærk, klog og med en vilje, der ofte satte retningen i familien.

Et liv knyttet til vognmandsfirmaet
Inge blev født Rasmussen og voksede op på Egeskovvej i Fredericia. Efter skoletiden fik hun plads hos fotograf Søren Pedersen på Vesterbrogade. Herfra kunne hun følge med i arbejdet på Ezra Pedersens autoværksted overfor, hvor en ung mekanikerelev ved navn Per Fournaise færdedes. Sympatien voksede på tværs af gaden, og i 1962 blev Inge og Per gift.

Sammen fik de fire børn – Charlotte, Jeanette, Peter og Jens – og blev en uundværlig del af vognmandsvirksomheden P. Fournaise, der blev grundlagt helt tilbage i 1887. I begyndelsen af 1970’erne overtog de driften fra Pers far, og Inge fik en central rolle med bogholderi, administration og alt det praktiske, der fulgte med.

I hjemmet var hverdagen præget af en balancegang mellem familie og arbejde. Når aftensmaden var spist, kom køresedlerne frem, og planlægningen for næste dags kørsel blev lagt.

Mor Inge med respekt og myndighed
Hos de ansatte fik hun hurtigt tilnavnet Mor Inge. Hun var retfærdig, men kunne også være bestemt, og hun blev respekteret af alle omkring de orange lastbiler, der gennem årene har været et kendt syn i byen.

Hjemme i familien var hun den samlende kraft. Hun tog sig af hus og børn, mens hun samtidig stod skulder ved skulder med sin mand i firmaet. Samtidig var hun en habil svømmer, og selv om interessen for roning måtte vige pladsen for familieliv, imponerede hun børnene med sine evner i vandet.

En familiehistorie i flere generationer
Parret blev boende i Norgesgade, tæt på virksomheden. Siden voksede familien med syv børnebørn og to oldebørn, som Inge fik et nært forhold til.

Selv efter at virksomheden i 2004 gennemførte generationsskifte, mødte hun trofast op på kontoret på Industrivej. Med små avisudklip og velovervejede kommentarer mindede hun sønnen Peter, der i dag er direktør, om beslutninger, der kunne få betydning for fremtiden.

Den sidste tid
De senere år begyndte helbredet at svigte, men Inge insisterede på at tage sig af sin mand, der krævede mere pleje. Først i sidste uge måtte hun give efter, da hun blev indlagt på Kolding Sygehus, hvor hun kort efter sov ind.

Bisættelsen finder sted fra Michaelis Kirke lørdag den 23. august klokken 13. Efterfølgende er der mindesamvær på Restaurant Oven Vande i Norgesgade.

Analyse: FHK viste både potentiale og udfordringer i generalprøven

0
Analyse: FHK viste både potentiale og udfordringer i generalprøven

ANALYSE. Fredericia Håndboldklub tabte generalprøven 30-32 til Ribe-Esbjerg HH, men kampen bød på mange svar til cheftræner Guðmundur Guðmundsson og hans mandskab.

Stærk start og godt målmandsspil

FHK lagde godt ud. Kasper Young åbnede scoringen på straffe, og Sander Heieren stod solidt i første del af kampen med flere vigtige redninger. De tidlige aktioner fra Malthe Hejsel og Anders Kragh Martinusen gav hjemmeholdet et lille overtag og viste, at offensiven kan ramme højt niveau, når der spilles med tempo og variation.

Udvisninger og fejl kostede dyrt

Ribe-Esbjerg fik vendt kampen, blandt andet da FHK blev ramt af to minutters udvisning til Kasper Palmar. Udvisningerne brød rytmen, og tekniske fejl gav gæsterne lette mål – særligt i perioder, hvor Fredericia havde mulighed for at bringe sig i front. Det er et område, der skal strammes op, hvis holdet skal stå stærkt mod Bjerringbro-Silkeborg i ligapremieren.

Hejsel trådte i karakter

Malthe Hejsel blev kampens store profil hos FHK med otte mål. Han viste både styrke, mod og kreativitet, blandt andet med et akrobatisk mål, hvor han under hårdt pres drejede rundt om sig selv og hamrede bolden i nettet. Han var den mest pålidelige afslutter i en fase, hvor resten af holdet havde svært ved at finde løsninger.

Målmandsduoen i fokus

Indskiftningen af Sebastian Frandsen i begyndelsen af anden halvleg blev et samtaleemne. Selvom han ikke stod på holdkortet, fik han lov at mærke kampens tempo. Det blev dog tydeligt, at det var en dag for tidligt at træde ind på kontoret igen. Han viste ikke sit vanlige niveau, og flere bolde strøg forbi. Forhåbentlig bliver han klar, når sæsonen skydes i gang, for hans erfaring og kvaliteter vil være vigtige for FHK. I den periode var det i stedet Sander Heieren, der måtte tage ansvaret og igen leverede på et højt niveau.

Afslutningen blev dyr

FHK var med helt frem til det sidste minut. Kasper Palmar reducerede til 31-30 på straffe, men Ribe-Esbjerg udnyttede en retur til at afgøre kampen. Det viste, at FHK er tæt på at matche et rutineret ligahold – men også at kynismen i de afgørende sekvenser stadig mangler.

Konklusion

Selv om resultatet var et nederlag, kan FHK tage flere positive ting med fra kampen. Hejsel som offensiv leder, Heieren som sikker sidste skanse og en bred trup, hvor mange spillere byder ind. Til gengæld var perioder med tekniske fejl, brændte chancer fra fløjene og udvisninger med til at tippe kampen til gæsternes fordel. Netop de punkter bliver afgørende at få skærpet, når det den 29. august gælder sæsonens første point mod Bjerringbro-Silkeborg i Middelfart Sparekasse Arena.

Chokoladeafgiften ser ud til at falde efter 102 år

0
Chokoladeafgiften ser ud til at falde efter 102 år

BUSINESS. Efter mere end et århundrede med en afgift, som i branchen længe er blevet kaldt Danmarks mest gakkede, ser chokoladeafgiften nu ud til at forsvinde. Regeringen har i sit finanslovsudspil lagt op til at afskaffe afgiften, der i årtier har været en administrativ byrde for bagerier og konditorier i hele landet.

Hos BKD, Bager- og Konditormestre i Danmark, vækker udspillet både glæde og lettelse.

»Det her er en sten, som vi i bagerbranchen har haft i skoen i mere end 100 år. Det er næsten svært at forstå, at den nu ser ud til at forsvinde. Det er ikke sket af sig selv. I branchen har vi kæmpet for det i mange år, men først da økonomiminister Stephanie Lose satte sig for at forstå, hvad der egentlig foregik, er der sket noget. Det vil jeg gerne på vegne af alle danske bagerier og konditorier udtrykke både stor respekt og dyb taknemmelighed for« siger formand John Jønsson.

Også BKD’s administrerende direktør Henrik Mühlendorph understreger betydningen af afgiftens mulige endeligt.

»Det er svært at overvurdere den branchemæssige betydning af, at chokoladeafgiften forsvinder. Selvfølgelig handler det om penge, men det handler måske endnu mere om alt det uforståelige afgiftsbøvl, tidskrævende besvær og ressourcedrænende byrder, der nu forsvinder. Glæden over at kunne fokusere mere af sin tid på at producere skønne produkter fremfor at prøve at forstå en uforståelig 102-årig afgiftskonstruktion vil være betragtelig« siger han.

Hos Byens Brød, der blandt andet driver bagerforretninger i Fredericia, Børkop og Vejen, ser bagermester og indehaver Lars Hesselvig regeringens udspil som et vigtigt skridt.

»Det er meget positivt, at man nu endelig vil fjerne chokoladeafgiften. Den har været bøvlet og tidskrævende for hele branchen, og det er klogt at rydde op i regler, som i virkeligheden ikke gavner nogen. Mindre bureaukrati betyder, at vi kan bruge kræfterne på at udvikle os, skabe nye produkter og give kunderne endnu bedre oplevelser. Jeg håber, at politikerne fremover vil fortsætte med at lytte til branchen, når vi peger på muligheder for at skabe bedre rammer for erhvervslivet« siger Lars Hesselvig.

Chokoladeafgiften blev indført for mere end 100 år siden, men har i stigende grad udviklet sig til et komplekst og administrativt tungt system, som både brancheorganisationer og erhvervsliv i årevis har kritiseret. Først med økonomiminister Stephanie Loses fokus på sagen er der for alvor sket fremskridt, lyder det fra BKD.

For de lokale bagerier betyder udsigten til afgiftens afskaffelse, at tiden kan bruges på at udvikle nye produkter og servicere kunder frem for at kæmpe med regler og bureaukrati. Og måske kan det også give grobund for flere iværksættere og nye bagerbutikker rundt om i landet.

Sparekassen Danmark vokser og leverer solidt halvårsresultat

0
Sparekassen Danmark vokser og leverer solidt halvårsresultat

FINANS. Sparekassen Danmark har lagt første halvår af 2025 bag sig med et resultat før skat på 861 millioner kroner. Selvom det er en anelse under de oprindelige forventninger, betegner sparekassen resultatet som tilfredsstillende.

Administrerende direktør Vagn Hansen fremhæver især kundetilgangen som et stærkt signal.

»Sparekassen har nu mere end 387.000 kunder, hvoraf næsten hver tredje tillige er garant i sparekassen. Det er vi i al beskedenhed stolte af, og vi tager det som udtryk for tillid til sparekassen, at så mange af vores kunder har valgt at bakke op om sparekassen ved at være garant« siger han.

I alt voksede sparekassens samlede forretningsomfang med 13,6 milliarder kroner i første halvår, svarende til en vækst på 4,5 procent. Samtidig er der netto kommet cirka 5.700 nye kunder til.

Pres fra renter og stigende omkostninger
Som andre danske pengeinstitutter har Sparekassen Danmark mærket konsekvenserne af Nationalbankens rentenedsættelser i 2024 og 2025. Både udlåns- og indlånsrenter er sat ned, og kombineret med lavere renteindtægter på overskudslikviditeten har det reduceret nettorenteindtægterne i forhold til sidste år.

Omkostningerne er samtidig steget til 1.103 millioner kroner mod 1.042 millioner kroner i samme periode sidste år. Stigningen hænger blandt andet sammen med flere medarbejdere, strategiske initiativer og generelt stigende udgifter.

Nedskrivninger og usikkerhed
Nedskrivningerne på udlån er i første halvår opgjort til 322 millioner kroner. Sparekassen har blandt andet øget de ledelsesmæssige skøn med 250 millioner kroner som følge af usikkerheden omkring øgede toldsatser på varer til USA og den geopolitiske uro.

Endnu en sammenlægning
Sparekassen Danmark har de seneste år markeret sig som et pengeinstitut i vækst, og 2. april blev sammenlægningen med Sparekassen Djursland en realitet. Det var den 17. i rækken af sammenlægninger med Sparekassen Danmark som det fortsættende institut.

Med fusionen er sparekassen nu også repræsenteret på Djursland og i Langå. Samtidig blev der etableret to nye almennyttige fonde, Sparekassen Danmark Fonden Djursland og Sparekassen Danmark Fonden Langå-Randers, der sammen med de øvrige 13 fonde i år kan bidrage med 130 millioner kroner til lokale formål.

Stærk kapitalposition
Egenkapitalen er steget med 1,6 milliarder kroner det seneste år og udgør nu 15,5 milliarder kroner. NEP-procenten er pr. 30. juni 2025 beregnet til 28,7 procent mod et krav på 19,5. Det giver en overdækning på 9,2 procentpoint svarende til 5 milliarder kroner.

Betydelig samfundsbidrag
Sparekassen Danmark har i første halvår betalt 228 millioner kroner i selskabsskat og 80 millioner kroner i lønsumsafgift.

»Sparekassen bidrager således efter første halvår 2025 med selskabsskat og lønsumsafgift for i alt 308 millioner kroner til samfundet. Dertil kommer et betydeligt beløb i moms og energiafgifter, som ikke er fradragsberettiget« siger Vagn Hansen.

Skifte i direktionen
Halvårsregnskabet markerer samtidig et skifte i toppen. Efter mere end 27 år i sparekassen har Vagn Hansen meddelt, at han fratræder som administrerende direktør ved udgangen af august. Fremover bliver det Lars Thomsen og Kim Mouritsen, der i fællesskab overtager posten som administrerende direktører.

Med i kølvandet på fusionen med Sparekassen Djursland indtrådte Pernille Amstrup-Bønløkke i bestyrelsen som næstformand, mens tidligere direktør Peter Lading Sørensen blev en del af direktionen.

Fastholder forventninger
På trods af renteudvikling og stigende omkostninger fastholder ledelsen forventningerne til hele 2025. Resultatet før skat ventes at lande i niveauet 1,6 til 2 milliarder kroner og efter skat i niveauet 1,3 til 1,6 milliarder kroner.

Sammenligning af kredittkort – Hvilket kort klarer sig bedst i test?

0
Sammenligning af kredittkort – Hvilket kort klarer sig bedst i test?

Plastikkortet har for længst sneget sig ind i danskernes tegnebøger, og kontanterne ligger ofte ubrugte i måneder ad gangen. Fra den hurtige kaffe på vej til arbejde til de store elektronikkøb – kreditkortet er blevet vores foretrukne betalingsmetode. Men når bankerne bombarderer os med tilbud og hver udbyder hævder at have markedets bedste kort, hvordan finder man så rundt i junglen? Sandheden er at der ikke findes ét kort der passer til alle, men der findes nogle klare parametre der adskiller de gode kort fra de mindre gode.

Gebyrstrukturer og renter skiller fårene fra bukkene

Det første mange kigger på er prisen. Årlige kortgebyrer spænder fra nul kroner til flere tusinde, og forskellen kan virke absurd når alle kort grundlæggende gør det samme – lader dig betale for ting. Men her begynder nuancerne at vise sig. De gratis kort har det med at koste penge alligevel, bare på andre måder. Tag udlandshævninger som eksempel – nogle kort tager 30-40 kroner per hævning plus en procentdel af beløbet, mens andre kort med årsgebyr ofte tilbyder et antal gratis hævninger månedligt. 

Renterne fortjener særlig opmærksomhed. Her taler vi om alt fra 8-10 procent årligt på de bedste kort til sølle 25-30 procent på andre. Forskellen virker måske ikke voldsom på papiret, men på et udestående på 20.000 kroner over et halvt år snakker vi om forskellen mellem 800 og 2.500 kroner i renteudgifter. Folk der gerne finansierer den nyeste gadget over kreditkortet bør være ekstra opmærksomme. En PlayStation 5 eller ny smartphone kan hurtigt blive 30 procent dyrere hvis man ikke får betalt til tiden.

Bonusprogrammer og cashback fordele

Bonusprogrammer er blevet kreditkortbranchens svar på supermarkedernes tilbudsaviser. Alle har dem, men kvaliteten og relevansen varierer enormt.

SAS EuroBonus-kortene har længe været populære blandt danske rejsende, og med god grund hvis man faktisk flyver jævnligt. Pointene samler sig op ved hvert køb, og pludselig har man en gratis flybillet til Stockholm eller London. Men djævlen ligger i detaljen – point der udløber, begrænsede pladser på bonusrejser, og konstante ændringer i hvor meget et point er værd gør det svært at regne den reelle værdi ud.

Cashback-modellen er langt mere gennemskuelig. Du får typisk mellem 0,5 og 2 procent tilbage på alle køb, pengene ryger direkte ind på kontoen, og der er ingen hokuspokus med pointværdier eller udløbsdatoer. På et årsforbrug på 150.000 kroner giver det mellem 750 og 3.000 kroner tilbage – ikke fantastiske summer, men heller ikke helt til at kimse ad.

De seneste år har vi set specialiserede tech-kort dukke op på markedet, designet til den digitale forbruger. Forhøjet cashback på streaming-tjenester og software-abonnementer, inkluderet forsikring på elektronik, nogle gange endda rabatter hos udvalgte tech-brands eller mulighed for at købe nye produkter før de officielt lanceres.

Adgangskrav og kreditvurdering sorterer ansøgerne

Her kommer vi til den ubehagelige sandhed – ikke alle kan få alle kort, uanset hvor gerne de vil. Bankerne har deres kriterier, og de er ikke til forhandling.

Selv de mest basale kreditkort kræver typisk en årlig indtægt på minimum 150.000 kroner før skat, ingen registreringer i RKI, og at du er myndig. Det udelukker allerede en del danskere, særligt studerende og folk i begyndelsen af deres karriere.

Når vi bevæger os op i hierarkiet til guld-, platin- og de eksklusive black cards, eksploderer kravene. Nu snakker vi om årsindtægter på en halv million eller mere, ofte kombineret med krav om betydelig formue eller andre forretninger med banken. Nogle af de mest eksklusive kort kan du ikke engang ansøge om, da det er noget der kun gives til særligt udvalgte.

Men indtægt er kun en del af ligningen når bankerne vurderer din kreditværdighed. Dit eksisterende gældsniveau spiller ind, ligesom din betalingshistorik og endda din jobsituation påvirker beslutningen. En freelancer med 800.000 i årlig indtægt kan have sværere ved at få et premium kort end en offentlig ansat med det halve i løn, simpelthen fordi bankerne ser freelance-indtægter som mindre stabile.

Sådan finder du det rigtige kort til dine behov

At vælge kreditkort handler i bund og grund om at kende sit eget forbrugsmønster og behov. Den ivrige globetrotter har helt andre prioriteter end hjemmebanen-typen der primært handler online.

For rejsende handler det om at minimere udlandsgebyrer og maksimere rejseforsikringer, mens online-shopperen bør fokusere på stærk køberbeskyttelse og gode muligheder for at få pengene tilbage hvis noget går galt. Ønsker du at finde en kredittkort test på nettet, er der heldigvis flere danske forbrugerportaler og finansmedier der jævnligt undersøger og rangerer kortene efter forskellige kriterier som omkostninger, fordele og kundeservice – bare husk at deres anbefalinger ikke nødvendigvis passer til netop din situation.

Introduktionstilbud kan gøre valget mere kompliceret. Første år gratis, dobbelt bonus i tre måneder, eller en kontant velkomstgave på 1.000 kroner lyder fristende. Men regn altid på hvad kortet koster og giver efter kampagneperioden – et fantastisk første år betyder ikke noget hvis år to og frem bliver uforholdsmæssigt dyre.

Den teknologiske udvikling har også betydning for kortvalget nu om dage. Understøtter kortet Apple Pay eller Google Pay? Det gør ikke alle endnu, og for mange er det blevet en deal breaker. Handler du på internationale tech-sites med tvivlsomt ry? Så er solid svindelbeskyttelse og muligheden for at generere virtuelle kortnumre til enkeltransaktioner afgørende for at undgå ubehagelige overraskelser.

Forsikringer og ekstra services

Moderne kreditkort er blevet til små forsikringspakker med betalingsfunktion. Rejseforsikring til hele familien, afbestillingsforsikring hvis ferien må aflyses, udvidet reklamationsret på op til fem år på varer købt med kortet, omfattende elektronikforsikring. Værdien af disse forsikringer afhænger helt af din livssituation og eksisterende dækninger. Rejser familien på fire til udlandet flere gange årligt, kan rejseforsikringen alene retfærdiggøre et årsgebyr på flere tusinde kroner når alternativet er at købe separate rejseforsikringer hver gang. 

De dyreste kort inkluderer såkaldte concierge-services, hvilket er som at have en personlig assistent der kan hjælpe med alt fra eservationer på restaruranter til at skaffe billetter til udsolgte koncerter. For de fleste lyder det som overflødigt luksus, men for travle erhvervsfolk kan det være en værdifuld tidsbesparelse der retfærdiggør de høje omkostninger.

Teknologiske funktioner og sikkerhed

Sikkerhed er gået fra at være en selvfølge til at være et konkurrenceparameter hvor kortudstederne forsøger at overgå hinanden. Chip og pinkode har længe været standard, men nu handler det om biometrisk verifikation, dynamiske sikkerhedskoder der ændrer sig løbende, og øjeblikkelige notifikationer på telefonen ved hver eneste transaktion.

Virtuelle kortnumre er en af de smarteste nyskabelser for online-handlere. I stedet for at opgive dit rigtige kortnummer genererer du et engangs-nummer til hver transaktion eller butik, og hvis dette nummer bliver kompromitteret påvirker det ikke dit fysiske kort. Særligt smart når man tilmelder sig gratis prøveperioder hvor kortoplysninger kræves – det virtuelle nummer kan bare slettes når prøveperioden udløber, så undgår man de irriterende automatiske fornyelser.

Maskinlæring har revolutioneret svindelkontrollen de seneste år. Systemerne lærer gradvist dine købsmønstre og kan spotte afvigelser med imponerende præcision. Køber du aldrig noget fra østeuropæiske netbutikker midt om natten? Så bliver sådan en transaktion automatisk blokeret og du får besked med det samme. Systemerne er ikke perfekte – legitime køb bliver stadig nogle gange afvist når man handler fra nye steder – men sikkerheden er blevet markant bedre end for bare fem år siden.

Fremtidens kreditkort former sig allerede nu

Kryptovaluta-integration er ikke længere ren fantasi. Flere kort tilbyder allerede Bitcoin eller Ethereum som cashback-belønning, og nogle eksperimenterer med direkte konvertering mellem traditionelle penge og krypto lige i kortets app. Teknologien halter stadig lidt, og de regulatoriske udfordringer er betydelige, men udviklingen går kun én vej.

Miljøhensyn bliver stadigt vigtigere for mange forbrugere, og kortudstederne har bemærket det. CO2-kompensation på alle køb, automatiske donationer til miljøorganisationer baseret på forbrugsniveau, kort produceret af genbrugsplast eller endda bambus – mulighederne er mange, og flere kommer til hele tiden.

Nye regler for brug af data

De nye regler om åbne bankdata har skabt grobund for helt nye aktører på markedet, hvor tech-virksomheder uden banklicens nu kan tilbyde betalingsløsninger der minder om traditionelle kreditkort. Apple og Google er allerede i gang, og flere følger efter, hvilket presser de etablerede banker til at innovere hurtigere end nogensinde før.

Den ultimative udvikling peger mod at kortet som fysisk objekt helt forsvinder til fordel for biometriske betalinger hvor dit fingeraftryk eller ansigt bliver betalingsmetoden. Teknologien eksisterer allerede og bruges nogle steder i Asien, men i Danmark er vi stadig et stykke fra bred accept af at betale med kroppen frem for kortet.

Fredericia Musicalteater nomineret til Årets Musicalteater

0
Fredericia Musicalteater nomineret til Årets Musicalteater

KULTUR. Fredericia Musicalteater kan endnu en gang bryste sig af national anerkendelse. Teateret er nomineret i kategorien Årets Musicalteater til Børn i Byen Prisen 2025, og ifølge teaterdirektør Thomas Bay er det en nominering, der vækker både glæde og stolthed.

»Jeg blev virkelig glad, da jeg hørte det. Jeg tror, det er tredje år i træk, at vi er nomineret. Det fortæller mig, at vi gør noget rigtigt, og at nogen lægger mærke til det, vi laver« siger han.

For Fredericia Musicalteater er det ikke blot en fjer i hatten, men et klart tegn på, at visionen om at skabe musicals, der taler til hele familien, har relevans. Bay understreger, at arbejdet med at favne bredt er en del af teatrets DNA.

»Vi spiller en scenekunstform, der appellerer meget bredt. Det kan ramme både de yngste og de ældste. Vi ønsker med vores repertoire at spænde vidt og give farverne hele spektret. Samtidig har vi en børnesatsning, som spiller i foråret. Næste gang er det De Tre Små Grise, hvor vi specifikt prøver at ramme børnene. Men det er ikke kun børnene, der kommer. Det er også forældre og bedsteforældre, og det er blevet virkelig populært« fortæller han.

At netop Fredericia er hjemsted for denne satsning, er ikke tilfældigt. Byen er blevet synonym med musicalgenren, og det forpligter, forklarer Bay.

»Vi spiller musicals af høj kvalitet, og vi gør os meget umage. Vi tilbyder noget, som ikke kan opleves andre steder. Vi sætter titler op, som andre teatre ikke laver, og vi udvikler på det. Det kan være originale titler eller genfortolkninger af kendte forestillinger, men altid med en ny og spændende tilgang. Den kombination er unik« siger han.

Når Bay bliver spurgt, hvilke forestillinger der har banet vejen for årets nominering, er svaret klart.

»Jeg tror, at nomineringen i høj grad er båret af forestillinger som Wicked og Tre Bukke Bruse. De havde begge tårnhøj kvalitet og ramte forskellige målgrupper. Det er eksempler på, hvordan vi arbejder med at løfte niveauet i flere retninger på samme tid« forklarer han.

For ham er publikums stemme afgørende. Ikke blot i afstemningen til priser, men som en del af selve teatrets virke.

»Det betyder alt. Vi spiller for publikum. Vi kan sige, at vi tjener kunsten, men vi tjener også publikum. Når der kommer opbakning, og når vi bliver nomineret til priser som denne, så er det et skulderklap. Det er en bekræftelse på, at det vi laver, har relevans« siger Bay og tilføjer, at dialogen med publikum altid er en prioritet.

»Vi forsøger på hver forestilling at gå i dialog med publikum. Vi stiller spørgsmål, lytter og justerer, så vi hele tiden kan blive bedre til at levere noget, der appellerer til mange. Det er en vigtig del af arbejdet« understreger han.

Skulle Fredericia Musicalteater ende med at løbe med prisen, er der ingen tvivl om, hvordan dagen vil se ud på kontoret.

»Så skal vi have kage og fejre det. Og vi vil råbe højt og sige, hvor fantastisk det er for Fredericia. For det er det virkelig« siger han med et smil.

Ambitionerne stopper dog ikke ved en pris. For Bay handler det om at fastholde og udvikle Fredericias position som Danmarks musicalcentrum.

»Vi skal være et hub for musicals. Hjertet af dansk musical ligger i Fredericia, og det tager vi seriøst. Vi arbejder målrettet for at styrke vores position, og det lykkes sådan set meget godt. Hver gang vi har en forestilling, skaber vi værdi. Det gavner ikke kun os, men også byen, kunsten, branchen og først og fremmest publikum« siger han.

Nomineret eller ej, Thomas Bay og hans team står fast på deres mission. At gøre musicals tilgængelige for alle – og at blive ved med at udvikle genren i hjertet af Fredericia.

Du kan stemme her.

DMI varsler tæt tåge og rimtåge – Fredericia og Middelfart blandt de berørte områder

DMI varsler tæt tåge og rimtåge – Fredericia og Middelfart blandt...

0
Danmarks Meteorologiske Institut har fredag den 26. december udsendt varsel om tæt tåge eller tæt rimtåge, som blandt andet omfatter Fredericia og Middelfart. Varslet dækker...