I april 2021 indgik DSB og togproducenten Alstom en aftale om leverance af 100 elektriske togsæt i årene 2025-2029. Nu er designprocessen nået så langt, at togleverandøren Alstom har produceret en 1-1 skalamodel af det nye IC5-tog, som det hedder i den danske version. Når designet om kort tid bliver endeligt låst, er IC5-togene klar til at komme i produktion.
De nye IC5-tog er en forudsætning for at kunne få fuldt udbytte af de store infrastrukturprojekter på jernbanen, der gennemføres i disse år fx elektrificeringen og nye signaler.
Den samlede investering i de nye togsæt beløber sig til over 20 milliarder danske kroner, når man tager det forventede antal togsæt og vedligehold af dem i betragtning.
Det nye IC5-tog er bygget op omkring produktionsplanformen Coradia Stream, der allerede er i passagerdrift i blandt andet Italien og Holland. Der er altså tale om en velafprøvet togplatform, der har kørt på de europæiske jernbaner i flere år. I IC5- udgaven er Coradia Stream tilpasset teknisk til danske krav og tilpasset danske designtraditioner.
IC5-togene skal erstatte IC3, IC4, IR4 og Øresundstogene, som udfases løbende, og det vil køre som både InterCityLyn-, InterCity og regionaltog.
Designet af det nye IC5-tog er nu så langt, at IC5-togleverandøren Alstom har produceret en såkaldt mockup af det kommende DSB-tog.
Der er tale om en 1:1-skalamodel af det kommende tog udstyret med sæder, borde og øvrigt interiør.
Formålet med mockuppen er at validere togets funktionalitet og design over for forskellige interessentgrupper, eksempelvis brugere med nedsat mobilitet. Derudover kan mockuppen bruges til at forberede uddannelsen af DSB’s personale og helt generelt vise kunderne, hvad de kan se frem til i det færdige tog.
Det har været en hovedprioritet at sikre komfortable siddepladser, og indretningen inviterer til, at kunderne både kan slappe af og arbejde undervejs på togturen. Der er god bordplads, stolene kan lænes tilbage, og sæderne har individuelle armlæn, læselys og strømudtag.
IC5-toget har desuden flere skærme, end vi kender det fra DSB’s nuværende tog. For kunderne betyder det, at der bliver bedre mulighed for information om toget og trafikken.
Der kan stadig blive ændret mindre ting i IC5-toget, inden designet om kort tid bliver helt låst, men detaljegraden i mockuppen er stor, og giver et godt indtryk af, hvad kunder og ansatte kan forvente af de endelige færdigbyggede IC5-tog.
– De nye tog er sammen med elektrificeringen af jernbanen og det digitale signalsystem med til skabe en tiltrængt modernisering af den danske jernbane, hvor hastigheden og komforten bliver højere. Jeg har ikke mindst lagt mærke til, at togets indstigningshøjde gør det lettere at komme ind og ud for passagerer med eksempelvis et handicap eller en barnevogn. Men der er faktisk noget at se frem til for alle passagerer, siger transportminister Thomas Danielsen (V).
– Vi er nået en vigtig milepæl sammen med Alstom. IC5-togene skal være rygraden i en klimavenlig, komfortabel og effektiv togtrafik i Danmark om få år. Med udformningen og designet af togsættene endeligt låst fast, kan arbejdet med at producere IC5-togene for alvor gå i gang, siger Flemming Jensen, der er adm. direktør i DSB.
– Gennem et tæt samarbejde med DSB har vi nu nået en vigtig milepæl med det endelige design – og den mockup – af IC5-toget. Nu ser vi frem til produktionen og leveringen af togene, der er baseret på vores velafprøvede Coradia Stream platform. Det kombinerer innovation, bæredygtighed og stor passagerkomfort på den bedst mulige måde. Detaljerne i toget er tilpasset Danmark, så der findes ingen tog som dette andre steder, siger Emmanuel Henry, administrerende direktør for Alstom i Danmark.
Alstom stiller mockuppen til rådighed for DSB efter aftale, og det er forventet, at den vil stå i København frem til 2025.
Fakta om IC5
- DSB har i april 2021 indgået kontrakt med Alstom om leverance af 100 togsæt i årene 2025-2029. IC5 skal erstatte IC3, IC4, IR4 og Øresundstogene, som udfases løbende, og det vil køre som både InterCity-, InterCityLyn- og regionaltog.
- Alstom har indgået kontrakter om levering af Coradia Stream-tog til jernbaneselskaber over det meste af Europa. Tilsammen har jernbaneselskaber i Tyskland, Holland, Luxemburg, Italien, Spanien, Rumænien og Danmark lagt ordrer på næsten 900 togsæt.
- IC5 vil have en tophastighed på 200 km/t og har 7950 hestekræfter (IC3 har 1870 hestekræfter)
- De første IC5-tog forventes leveret i 2025 og derefter løbende frem mod 2029, hvor alle 100 IC5-tog er leveret. Toget er bygget på Coradia Stream-platformen og DSB har døbt toget IC5, fordi det har fem vogne, og fordi navnet ligger i forlængelse af IC3 og IC4.
- Materialerne i de nye IC5-tog er alle hentet i dansk designtradition og byder blandt andet på lys ask og sædestof med høj andel af uld, som gør at sæderne undgår miljøskadelig overfladebehandling. Alle produkter og materialer er miljømærkede og op til 96% af toget kan genanvendes.
- IC5-toget har fem vogne med 300 siddepladser. Flere af vognene har lav indstigning, der er gode flex-områder til cykler og barnevogne og endnu flere pladser til opbevaring af bagage end i de eksisterende tog. Endelig har hvert togsæt tre toiletter, hvoraf ét af dem er kørestolsvenligt.