Den kommende omdannelse af Danmarksgade til sivegade har skabt røre blandt de erhvervsdrivende, og især håndteringen af kommunikationen møder kritik. Foreningen Fredericia Shopping, der repræsenterer butikkernes interesser, er utilfreds med den måde, kommunen har håndteret informationsgangen på.

Sivegade-projektet, som indebærer biltrafik og etablering af 16 parkeringspladser, forventes at træde i kraft den 21. november, men ifølge Fredericia Shoppings formand, Jesper Hansen, er projektet blevet gennemført uden tilstrækkelig dialog med dem, der bliver berørt.

Jesper Hansen, som har talt med ejendomsmægler N.H. Billund, Jørn Kraft og Jesper Bendix, udtaler, at disse ejere af hovedparten af erhvervslejemålene i Danmarksgade heller ikke har været i dialog med kommunen om projektet.

– Det er ingen hemmelighed, at Shopping udpegede et specifikt udvalg, som tilbage i maj måned kom med en anbefaling til, hvad der skulle indgå i udviklingen af Danmarksgade. Denne anbefaling resulterede i et møde med formanden for Teknisk Udvalg og direktøren for Vækst, Klima og Teknik. På mødet var vi meget klare om, at det var vigtigt for os – nuværende erhvervsdrivende, udlejere og potentielle nye erhvervsdrivende i Danmarksgade – at få inkorporeret en fleksibilitet i forhold til parkeringspladserne, forklarer Hansen og påpeger, at man eksempelvis ønskede fleksibilitet, hvor en butik med behov for udeservering kunne få tilpasset de nye parkeringspladser.

Jesper Hansen oplever, at dialogen med kommunen ikke har resulteret i konkrete svar.

– Vi har ikke fået svar på denne forespørgsel og er heller ikke blevet hørt i processen. Vi modtog kun et kortfattet brev den 20. august. Vi reagerede kort efter med et svar. Siden da har vi intet hørt, siger han.

Først efter en artikel i AVISEN, hvor flere spurgte til projektets status, kom en ny opdatering fra kommunen den 25. oktober, men den gav ifølge Hansen ikke de ønskede svar på spørgsmål om fleksibiliteten i parkeringsforholdene.

Jesper Hansen udtrykker sin skuffelse over kommunens måde at håndtere kommunikationen på.

– Jeg får kun informationer gennem medierne, hvilket er ærgerligt, for det bliver nævnt, at der har været en tæt dialog med både udlejere og lejere. Men når vi kontakter parterne, er der ingen, der kan genkende denne ‘tætte dialog’, siger Jesper Hansen.

Hansen fortæller, at Fredericia Shopping i april inviterede Teknisk Udvalg til et møde for at bidrage med viden om Danmarksgades udvikling, herunder parkeringsforholdene generelt.

– Vi har ikke hørt noget tilbage, bemærker han og fortæller, at han for to dage siden erfarede, at der er en forvaltningsproces, som skal til afstemning på mandag, uden at Fredericia Shopping har været inddraget i udarbejdelsen.

Anden opfattelse af politiker

Formanden for Teknisk Udvalg, John Nyborg (A), har dog en anden opfattelse af forløbet. Han fastholder, at der har været en god dialog med de relevante parter i området.

– Der har været kommunikation med hver enkelt af butikkerne. Så der skal være en aftale med hver enkelt butik – det er der, udfordringen ligger, forklarer Nyborg og tilføjer, at projektet netop er designet til at kunne tilpasses løbende.

Ifølge Nyborg skal løsningen også kunne imødekomme ændringer, hvis en ny butik åbner.

– Hvis der kommer en ny butik, så skal man se på aftalen igen, og det er den fleksibilitet og præcision, som Fredericia Shopping tidligere har efterspurgt. Det er det, vi forholder os til, uddyber han.

Selvom Nyborg understreger, at forvaltningen har et mandat til at justere planerne, er Jesper Hansen stadig usikker på, om den ønskede fleksibilitet reelt er til stede.

– Jeg ved jo ikke, hvad de præcis har besluttet, for det virker som om, de bare har omdannet noget til parkeringspladser uden at understøtte de nødvendige betingelser. Derfor kan jeg ikke sige, om det er godt eller skidt, konstaterer Hansen, og påpeger, at hvis den fleksible løsning ikke er indarbejdet, vil det kunne skabe udfordringer for nye lejere i området.

Mens John Nyborg fastholder, at dialogen har været tilstrækkelig, og at projektet er fleksibelt, oplever Jesper Hansen en manglende inddragelse, som Fredericia Shopping og de berørte aktører har efterspurgt.