GH-Wood, der laver møbler på bestilling, har succes med at lade kunderne besøge deres showroom lige når de har lyst. I det ubemandede showroom kan man se et bredt udvalg af træsorter, herunder platan, genbrugstræ, egetræ og valnød, sidstnævnte er det, de sælger mest af.
Selvom der er færre salg nu end for et år siden, går det stadig godt. GH-wood har fået et ubemandet showroom, så potentielle kunder kan besøge forretningen, selvom der ikke er nogen hjemme.
– Det går fint, vi sælger lidt af hvert; stole, spiseborde, sofaborde og specialopgaver som bordplader til køkkener, hvilket vi lige har lavet her i sidste uge, en bordplade på lidt over fem meter med underlimet håndvask og alting. Vi kører hovedsageligt lidt specielle træsorter men også det traditionelle egetræ. Vi har lidt forskelligt i alle prisklasser, tror det starter på 8.000kr. Vi er stærke i valnød, som klart er det vi sælger mest af.
Det nye ubemandet showroom hjælper til ikke at miste potentielle kunder, som måske kommer forbi butikken, mens den ellers ville være lukket. På samme måde kan kunder bruge lige så lang tid som de har lyst til, når de vælger deres nye møbel, uden at der er en sælger til stede.
– Grunden til at vi fik det ubemandede showroom, det er at når jeg er ude at arbejde, så kan jeg være i Aarhus, på Sjælland eller, hvad ved jeg, så lige pludselig kan vi have en kunde fra Aalborg, der lige har været i Odense og som vil smutte ind forbi, men der er lukket. Vi har altid kørt lidt på den der med, at tingene sælger sig selv. Hvis kunden kigger på et bord og tænker det her det skal hjem til dem – fint, så er der måske én ting, der kan diskuteres og det er prisen, levering eller noget lignende. Alle de ting kan vi tage hen over telefonen og hvis nogen finder noget, så tager de et billede og sender til mig, skriver hvilket bord de ønsker sig, og så er bordet solgt, uddyber Dennis Granhøj, og fortsætter:
Derfor har jeg bedre mulighed for, at give nogle lidt skarpere priser, for så står jeg heller ikke, og bruger en time pr. kunde, hvor værkstedet også går i stå, men jeg har i stedet bedre mulighed for at sige, fint nok, det var en hurtig handel, du får x antal procenter. Helt generelt så kan jeg mærke og høre fra dem jeg har snakket med, at de godt kan lide det her med, at de bare kan få lov til at gå og kigge i fred og ro. Det man gør er at gå ind på hjemmesiden, udfylder sine oplysninger, hvorefter man får en qr-kode tilsendt, scanner den ved døren, tænder lyset, og så kan man komme ind og kigge på det, som man har lyst til at kigge på. Her kan man kigge i fire minutter eller fire timer, og så slukker man bare lyset, når man gå ud igen – that’s it.
Hvad er det for et system?
Det er noget der hedder ProRoom, med rigtig mange løsninger. Vi er begyndt at bygge lidt på, det kan for eksempel være at der kommer lidt lyd eller en film om et eller andet, når det er at man scanner sig ind. Udover det så kan jeg sidde og holde øje på overvågningen, og hvis folk gerne vil købe noget herinde, om det så er en vase, eller hvad ved jeg, så plejer jeg som regel at sige, at de kan gå hen til kassen, og pege den op imod kameraet og så foregår det ellers bare på mobilepay. på den måde kan kunder sådan set lave en handel selv. Bare af ren sikkerhed, så sidder vi jo altid og tjekker overvågningen, når folk har været inde, fortæller Dennis.
Mens virksomheden kæmper med højere energiregninger og dyrere træpriser, gør de deres bedste for at imødekomme kundernes ønsker og skabe unikke møbler på bestilling. Ejeren siger, at selvom kunderne ikke altid finder, hvad de søger i udstillingen, kan de altid lave det til dem.
– Det kan godt være at kunden måske ikke lige finder det de leder efter i udstillingen, men så kan man sige, at det kan vi altid lave. Det er næsten fysisk umuligt at folk kommer her, og så sige at der ikke er noget her, som de ikke kan bruge, for det kan altid laves. Så er der jo kun det spørgsmål tilbage, om de kunne tænke sig at betale for, at vi laver det. Hvis kunden eksempelvis finder det perfekte bord, men finder ud af, at det er for langt, så kan vi enten tage udstillingsmodellen og tilpasse den til dem. Ellers går vi gerne i gang på værkstedet, siger Dennis med et smil.
GH-Wood, har stor succes med deres ubemandede showroom, de har et bredt udvalg af træsorter og selvom salget er faldet i forhold til sidste år, har GH-Wood formået at fastholde potentielle kunder, der ellers ville have forladt dem og tilbyde dem muligheden for at gennemse deres møbeludvalg uden en sælger til stede.
Dennis Granhøj, påpeger bekvemmeligheden ved det ubemandede showroom både for kunden og ham selv. Som virksomhedsejer kan han tilbyde skarpere priser, fordi han ikke behøver afsætter en time til hver kunde, der kommer ind.
– Vi holder stadig åbent hver søndag, hvis man gerne vil have den personlige betjening, men for de fleste er det faktisk rarest bare at få lov at være her alene, siger Dennis.
Selvom virksomheden står over for udfordringer i form af stigende energiomkostninger og dyrere træpriser, fortsætter GH-Wood med at imødekomme kundernes behov og skabe unikt specialfremstillet møbeldesign. Dennis Granhøj fastslår, at selv hvis en kunde ikke kan finde det, de leder efter i showroomet, vil GH-Wood fremstille det til dem.