Fyringsrunde på vej i Fredericia Kommune – fem millioner skal spares

0

KOMMUNALT. Fredericia Kommune står over for en større sparerunde i administrationen, hvor fem millioner kroner skal findes. Besparelserne blev vedtaget i forbindelse med budgetforliget for 2025, og konsekvenserne er nu ved at tage form.

Administrationen har de seneste dage været samlet til stormøder på rådhuset, hvor ledelsen har præsenteret en række forslag, der blandt andet indebærer, at fire administrative stabe bliver sammenlagt til to, ligesom vakante stillinger bliver nedlagt.

På nuværende tidspunkt er forslagene sendt i høring hos medarbejderne, og først efter høringssvarene vil der blive taget endelig beslutning om omfanget og den konkrete udmøntning af besparelserne.

Kommunaldirektør Thomas Jaap bekræfter over for Fredericia AVISEN, at der har været afholdt stormøder, men ønsker på nuværende tidspunkt ikke at kommentere sagen yderligere.

– Jeg kan bekræfte, at vi har orienteret medarbejderne, men ønsker ikke at udtale mig, før høringen er afsluttet, siger Thomas Jaap.

Ny organisering i Fredericia Kommune skal give besparelse

Direktionen i Fredericia Kommune har varslet en omfattende ændring af den administrative organisering, som skal træde i kraft fra 1. august 2025. Ændringen skal blandt andet bidrage til at finde administrative besparelser på fem millioner kroner, som er fastsat i Budget 2025.

Konkret foreslår direktionen, at de tre nuværende stabe – HR, Økonomi og IT, Stab for Velfærd og Stab for Vækst – sammen med Fællessekretariatet samt Byrådssekretariat og Kommunikation, samles i to nye centrale stabe: Stab for HR, Økonomi og IT og Stab for Politik og Udvikling.

Desuden skal opgaver omkring bosætning og VisitFredericia flyttes til Business Fredericia for at styrke synergien mellem kommunen og erhvervslivet.

Ændringen betyder også en reduktion i antallet af medarbejdere med 8,5 stillinger samt en reduktion af én chefstilling. Derudover forventes reducerede udgifter til udstyr på 0,5 mio. kroner. Efter gennemførelse vil Fredericia Kommunes øverste ledelse bestå af fire direktører, to stabschefer og otte fagchefer.

Direktionen understreger, at organisationsændringen er nødvendig for at imødekomme udfordringer med velfærdsreformer, arbejdskraftmangel og et økonomisk presset råderum. Målet er en enklere organisering med tydeligere ansvarsfordeling og en mere effektiv understøttelse af både det politiske niveau og organisationens øvrige niveauer.

Forslaget er nu sendt i høring hos medarbejderne frem til den 10. april 2025, og direktionen opfordrer medarbejderne til at komme med input og kommentarer til ændringerne.

Efter høringsperioden vil direktionen snarest tage stilling til den fysiske placering af medarbejderne, så flytningen kan gennemføres inden sommerferien. Senere vil der også blive iværksat initiativer, der skal frigøre tid til faglig ledelse ude i de decentrale områder af organisationen.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her