På Ullerup Bæk Skolen, afdeling Skjoldborgsvej, har eleverne fået adgang til et helt nyt læringsmiljø fyldt med moderne teknologi, og eleverne strømmer til – ja, selv i frikvartererne.
Makerspace, som rummet kaldes, er et kreativt rum, hvor eleverne kan arbejde med alt fra 3D-print til at designe deres egne t-shirts. Afdelingsleder Jacob Lauritzen har været imponeret over, hvor godt initiativet er blevet modtaget af eleverne. Det har været nødvendigt at lave skemalægning for at sikre, at alle får mulighed for at bruge faciliteterne:
– Det blev så stor en succes, at vi har måttet lave lister for eleverne, så de kan få en tid, fordi vi kunne ikke have hele skolen derinde på én gang. Vi var spændte på, hvordan det ville gå, men eleverne har vist stor interesse, fortæller han.
Teknologi i undervisningen
Makerspace rummet er fyldt med redskaber, der giver eleverne mulighed for at eksperimentere med teknologi på en helt ny måde. Blandt de mange teknologier, der er tilgængelige, finder man 3D-printere, vinylskærere og store formatprintere. Og redskaberne bliver ikke kun brugt i de teknologiske fag, men også i fag som dansk, engelsk og matematik.
– Vi har blandt andet et lille lydstudie, som de bruger i sprogundervisningen, men også i matematik. Eleverne optager indhold, hvor de forklarer og demonstrerer, hvordan man løser et regnestykke, og så klipper de det sammen med videooptagelser, forklarer Jacob Lauritzen.
Han understreger, at metoder som denne gør undervisningen mere levende og giver eleverne en bedre forståelse af stoffet, og så fremhæver han, at en vigtig del af makerspace netopver at give eleverne mod til at eksperimentere.
– Generelt handler det om, at de skal lære at eksperimentere og turde lave fejl. I vores samfund er der ofte fokus på, at vi skal lykkes hele tiden, men når man arbejder med teknologi, handler det om at turde prøve noget nyt, fordi det er sådan, innovation opstår, siger han.
Styrker elevernes motivation
Philip Manojlovic, lærer og tech-vejleder på skolen, er enig i, at teknologierne har en stor effekt på elevernes motivation. Han oplever, at eleverne arbejder mere engageret, når de får lov til at bruge de nye redskaber i undervisningen:
– Det gør undervisningen mere håndgribelig og konkret. Eleverne får opgaver, de kan arbejde med kreativt, og det fanger deres interesse. Jeg oplever altid, at eleverne arbejder meget motiveret her, fordi opgaverne bliver mere relevante for dem, fortæller Philip Manojlovic.
Udover at gøre undervisningen mere interessant, giver makerspace også eleverne mulighed for at udvikle deres kreative og problemløsende evner. Philip Manojlovic forklarer, at målet er at uddanne fremtidens borgere, der kan tænke ud af boksen og finde løsninger på svære problemer:
– Mit mål er, at eleverne udvikler sig og lærer at tænke kreativt og ud af boksen. Jeg vil gerne væk fra tankegangen om, at der kun er én rigtig løsning på et problem. I stedet skal eleverne lære at tænke bredere og finde mange forskellige løsninger, siger han.
Eleverne tager ansvar
En af de særlige tiltag i makerspace er uddannelsen af såkaldte tech-agenter, elever der har fået ekstra oplæring i brugen af teknologierne og som hjælper deres kammerater. Meghan, 11 år og tech-agent, er en af dem, der hjælper andre elever med at komme i gang:
– Som tech-agenter hjælper vi folk med at lave forskellige ting. Vi hjælper dem med at komme i gang og skaber samtidig interesse for det, vi laver. Vi får også selv interesse for det, fordi vi lærer en masse forskellige ting undervejs. Det er rigtig sjovt, og jeg er glad for at se, at folk lærer noget nyt, fortæller Meghan.
Meghan fortæller også om, hvordan hun nyder at være kreativ i rummet og se, hvad andre elever skaber. Hun hjælper ofte med 3D-printeren og klistermærkemaskinerne, som bruges til at lave alt fra figurer til dekorative genstande.
Yasmin på 10 år har også fundet glæde i at bruge makerspace og har lavet et skilt til sin kat, Tofu:
– Ja, jeg synes også, at det har været så meget hyggeligt, siger Yasmin om projektet.
Fremtiden for makerspace
Jacob Lauritzen ser et stort potentiale i makerspace og håber, at de i fremtiden kan udvide konceptet yderligere. Han nævner muligheden for at etablere et depot med genbrugsmaterialer, som eleverne kan bruge til at skabe prototyper:
– Jeg forestiller mig, at vi fremover kan udvide konceptet med flere lokaler. Det kunne for eksempel blive til et stort depot fyldt med genbrugsmaterialer som plastdunke, kapsler, karton og plexirør, som eleverne kan bruge til at skabe prototyper, siger Jacob Lauritzen.
Udrullet på flere skoler i Fredericia Kommune
Makerspace er ikke kun et tiltag på Ullerup Bæk Skolen. Lignende læringsmiljøer er blevet implementeret på flere skoler i Fredericia Kommune som en del af projektet ‘Makermiljøer for alle’. I løbet af det seneste år er der etableret makerspaces på seks andre skoler, og yderligere otte skoler vil få deres makerspaces klar i løbet af det kommende skoleår. Projektet, som er støttet af Villum Fonden, sigter mod at skabe innovative læringsmiljøer på alle kommunens skoler, hvor eleverne kan arbejde med moderne teknologi som 3D-printere, vinylskærere og lasercuttere. Dette skal være med til at styrke både elevernes faglige færdigheder og kreative tænkning i fag som dansk og matematik.