Drama, da byrådet vedtog plan

0
Drama, da byrådet vedtog plan

Det begyndte som en af de sager, der plejer at glide igennem, og endte som et af aftenens store opgør i byrådssalen. Da Fredericia Byråd onsdag aften behandlede beslutningssagen om Infrastruktur Danmark C, Taulov, var alle enige om én ting. Sagen var træls. Og den handlede om penge, der ikke længere rakte.

Formand for Teknisk Udvalg, John Nyborg, lagde ud med at kalde det en ærgerlig sag, hvor kommunen var kommet i underskud og derfor måtte finde finansiering på en anden måde. Han forklarede, at løsningen i indstillingen var, at cykelstien ved Stakkesvang udgår af finansieringspakken her og nu, selv om behovet fortsat er stort.

»AVISEN Premium sikrer journalistik, der holder øje med magten dér, hvor du faktisk lever dit liv.«

»Vi foreslår faktisk, at Stakkesvang og cykelstien er den udskydende måde. Men samtidig med, så ser vi faktisk, at behovet for cykelstien er fortsat stort, og det er tydeligt markeret, at den skal have høj prioritet i de kommende budgetforhandlinger,« sagde John Nyborg. Han pegede samtidig på, at finansieringen i stedet skulle findes ved at opskrive forventede salgsindtægter i Danmark C.

Men hurtigt blev debatten mere principiel end teknisk. Palle Dahl gik hårdt til sagen og mente, at kommunen nu igen svigtede borgerne i Taulov og Skærbæk, der ifølge ham i årevis har ventet på en sikker cykelløsning ved Stakkesvang.

»Det var direkte livsfarligt at færdes der som cyklist,« sagde Palle Dahl og mindede om, at cykelstien gennem flere år har været lovet, også med henvisning til tidligere udtalelser om, at den skulle etableres, når TSA 61 var færdig.

Han kaldte det hån mod borgerne at love igen og igen, men udskyde, når det skulle realiseres. SF’s Malene Søgaard-Andersen kaldte også sagen ærgerlig og pegede på, at hele idéen i den samlede finansiering oprindeligt var at sikre både trafikale løsninger ved afkørsel 61 og sikkerhed ved Stakkesvang.

»Det er farligt at cykle der, og der er rigtig meget tung trafik,« sagde hun og forklarede, at SF gerne ville have stemt imod, men ikke kunne anvise de millioner, der mangler, hvis indstillingen skulle forkastes.

»Vi har ikke et sted, hvor vi så kunne finde de her mange millioner, der mangler,« sagde hun, men understregede, at SF vil arbejde for finansiering i kommende budgetforhandlinger. Enhedslistens Cecilie Roed Schultz var markant utilfreds med, at pengene ikke rakte til cykelstien, som hun beskrev som et af de vigtigste elementer i projektet.

»Det kan man bare ikke kritisere nok. Det er vi møgtrætte af i Enhedslisten,« sagde hun og kaldte det dybt utilfredsstillende, at midler, som politikerne havde afsat til cykelstien, nu var brugt på noget andet. Hun pegede samtidig på, at det ikke er et lille beløb, der skal findes.

»Det er næsten 20 millioner, der skal findes. Det er ikke bare sådan lige,« sagde Cecilie Roed Schultz og forklarede, at store dele af anlægsbudgettet allerede er bundet, blandt andet til ny skole. Cecilie Roed Schultz understregede, at udtrykket udskudt på ubestemt tid ikke er det samme som annulleret, men at der ikke kan sættes årstal på, før pengene er fundet.

Tommy Rachlitz Nielsen (C) kaldte situationen røvtræls, men gik direkte i rette med Palle Dahl og anklagede ham for populisme, hvis han ikke kunne pege på konkrete penge. »Så længe du bare kan stå og sige nej, men ikke anvise, hvor pengene skal komme fra, så er det ikke andet end rendyrket populisme,« sagde gruppeformanden for (C) og gentog, at cykelstien fortsat står øverst i cykelstikataloget, men er taget ud af denne konkrete finansieringspakke, fordi pengene er brugt.

Peder Tind pegede på, at sagen også burde være en lærestreg frem mod de næste store projekter. »Det er jo derfor, vi står her, hvor vi står. Hvor hurtigt man har brugt rigtig mange penge og skudt forkert på det budget,« sagde Peder Tind og efterlyste tættere styring med store anlægsprojekter, så økonomien ikke stikker af. Susanne Eilersen advarede desuden mod at komme i økonomiske problemer.

»I Dansk Folkeparti ønsker vi i hvert fald ikke, at Fredericia kommer under administration fra regeringen. Og slet ikke på grund af en cykelsti,« sagde hun og understregede, at realismen må råde, når pengene ikke er der.

Til sidst stod Palle Dahl alene. Borgmester Christian Bro spurgte direkte, om han fastholdt sin modstand, og det gjorde han. Resten af byrådet stemte for indstillingen.

Efter Infrastruktur-sagen fortsatte byrådet med punkt 14 om principvedtagelse af omlægningsplanen for Lillebælt Jylland, den lokale grønne trepart. Her var tonen en anden.

Tommy Rachlitz Nielsen (C) roste forvaltningen usædvanligt kraftigt og kaldte arbejdet med den grønne trepart noget af det vigtigste udvalg har leveret i perioden.

Cecilie Roed Schultz kaldte det realpolitik med mærkbare forandringer og glædede sig over at have fulgt processen så langt, før hun stopper i miljøarbejdet.

Malene Søgaard-Andersen pegede på SF’s initiativ om borgermøde og fremhævede, at dialogen med borgere og interessenter har været afgørende for processen.

Byrådet vedtog principplanen. Inden da havde byrådet også behandlet punkt 11 om gebyr for brugerbetaling for miljøgodkendelser og miljøtilsyn, som følger ny lovgivning fra 1. januar 2026. Tommy Rachlitz Nielsen forklarede, at det er lovbestemt, og byrådet godkendte ændringen. Punkt 12 om prislisten for 2026 for Fredericia Spildevand og Energi A/S blev ligeledes godkendt.

Samlet set blev aftenen et tydeligt billede af to sider af lokalpolitik. Først et anlægsprojekt, hvor økonomien ikke holdt, og hvor cykelstien ved Stakkesvang igen bliver et spørgsmål om løfter og prioriteringer. Dernæst en grøn plan, hvor byrådet for en sjælden gangs skyld kunne klappe sig selv på skulderen uden forbehold.