BUSINESS. Efter flere år med en international stemme tager Carlsberg et strategisk retningsskifte. Bryggeriet vil igen tale dansk og sætte fokus på de danske drivkræfter, der har sat Danmark på verdenskortet.
Carlsberg eller Tuborg?
Det er et spørgsmål, der næsten er lige så gammelt som de to ølmærker selv. Og de seneste år har svaret for mange danskere været Tuborg. Mens Carlsberg har erobret det internationale marked som “probably the best beer in the world”, har Tuborg haft godt fat i de danske øldrikkere.
Nu vender Carlsberg igen blikket mod Danmark og danskerne for at genvinde det tabte. Det betyder, at bryggeriet vil fokusere på landets kulturelle drivkræfter og samtidig vise Carlsbergs lange historie med at udvikle sport, kultur, natur og videnskab i Danmark.

– Danskerne er – med rette – stolte af vores lille lands bedrifter indenfor blandt andet sport, gastronomi og kultur. Der findes en helt særlig drivkraft i Danmark, som sætter os på verdenskortet. Vi vil gerne understøtte den fremdrift – den er vi selv født ud af, siger Jeppe Boel, Marketing Director for Carlsberg i Danmark.
Startskuddet på et langsigtet retningsskifte
Det er startskuddet på et langsigtet retningsskifte de næste mange år, der skal repositionere Carlsberg på det danske marked. Helt konkret har man allerede søsat flere initiativer. På bryggeriet i Fredericia har man løbende optimeret processer, eksperimenteret med regenerativ byg og udviklet et nyt træningsprogram, der skal skabe bedre øloplevelser på landets barer. Og der er mere på vej næste år, hvor fokus skal være på de mennesker, der skaber forandring og udvikling i Danmark.
Sammenholdet skal helt frem
Ifølge Jeppe Boel handler det om at understøtte de mennesker, der gør noget særligt her i landet, og styrke sammenholdet.
– Hele grundtanken bag vores nye fokus er, at vi gerne vil skubbe de danske drivkræfter helt frem og vise, hvordan de bidrager til at gøre Danmark til noget særligt, som får hele verden til at kigge mod os, siger Jeppe Boel.
Det gør Carlsberg blandt andet gennem en række sportssponsorater. Derudover går næsten 30 % af udbyttet fra Carlsberg A/S til en række almennyttige formål gennem Carlsbergfondene. Sidste år uddelte Carlsbergfondet og Ny Carlsbergfondet godt og vel 1,2 milliarder kroner til blandt andet fri grundforskning og kunst i Danmark.
– Vi har nok heller ikke været gode nok til at fortælle de her historier – det vil vi lave om på.

Smager lidt mere af Danmark
Det nye danske fokus kommer konkret til udtryk under fanen “Smager lidt mere af Danmark”. Her fremhæves flere danske drivkræfter som michelinkokken Nicolai Nørregaard fra Kadeau, den regenerative landmand Søren Ilsøe og surfere fra Cold Hawaii i Klitmøller.
– Det er helt bevidst, at vi fokuserer på nogle mennesker, der er virkelig dygtige inden for deres felt og har været med til at rykke på store dagsordener herhjemme. Det er ikke nødvendigvis kendte navne, men det er folk, som har sat Danmark på verdenskortet og dem, vi andre er stolte af. Det er mennesker med en skabertrang, der matcher vores, siger Jeppe Boel.