Social- og Sundhedsskolen i Vejle har med støtte fra A.P. Møller Fonden, Vejle Kommune og Københavns Universitet sat et ambitiøst projekt i gang for at bringe naturen ind i undervisningen.

Med en donation på 14,3 millioner kroner fra A.P. Møller Fonden er målet at styrke uddannelserne for kommende social- og sundhedsmedarbejdere og forbedre trivslen i faget. Torsdag var 200 af skolens elever samt eksterne aktører samlet for at få en status på projektet, hvor skitserne til den planlagte taghave blev præsenteret. Taghaven, som forventes færdig til sommeren 2025, vil skabe en helt ny udendørs læringsramme for eleverne.

Skolens direktør, Jacob Bro, understregede projektets vigtige mål, nemlig at styrke sundhedssektorens faglighed gennem nye måder at arbejde med naturen på.

– En af de store udfordringer, vi ofte møder, er, at vi får besked på, at vi skal gøre tingene på en ny måde, men står med følelsen af, at vi ikke kan, siger Bro og pointerer, hvordan projektet vil klæde eleverne på til at bruge naturen aktivt i omsorgsarbejdet på blandt andet plejecentre og bosteder.

Jacob Bro med mikrofonen til samling.

Bro beskriver, hvordan det store samarbejde er nødvendigt for at sikre projektets succes:

– Sådan et projekt kan ikke lade sig gøre alene. Vi har fået økonomien på plads, men vi har også nogle gode samarbejdspartnere. For at sikre, at vi gør det rigtigt, og ikke bare gør det, vi synes, har vi Københavns Universitet med som partner. De hjælper os med at kompetenceudvikle vores undervisere, så de kan løfte opgaven, siger direktøren.

Udendørs undervisning som løft til faglighed og trivsel

For Gitte Thing, afdelingsleder på Social- og Sundhedsskolen, handler projektet om en dybere integration af naturen i undervisningen, så den bliver en naturlig del af uddannelsesforløbet for de studerende. I plenum, mens alle elever hørte det, sagde hun:

– Det handler om kompetenceudvikling. Når I som elever, der er færdiguddannede pædagogiske assistenter, sociale og sundhedshjælpere eller sociale og sundhedsassistenter, træder ud i arbejdsmarkedet, hvordan skal I så møde de beboere, borgere, børn og unge, som I kommer til at arbejde med?”

Der lyttes til oplæg.

Thing påpeger, at dette projekt skal bygge videre på de praktiske erfaringer, eleverne får i undervisningen, hvor naturen vil blive en ny del af deres læringsrum.

– Vi er allerede i en uddannelse, der er meget praktisk orienteret, og vi ved, at den læring, der bliver en del af den faglige identitet, er noget, der bedst læres gennem at gøre tingene sammen, forklarer hun.

Skolen har allerede begyndt at omlægge dele af undervisningen til udendørs omgivelser, og med taghaven på plads til sommer vil store dele af undervisningen kunne finde sted udenfor. Ifølge Thing er denne tilgang med til at styrke elevernes identitet og kompetencer i fagene.

Naturens potentiale i praksis og undervisning

Der var medbragt skitser til at fortælle om det hele.

Maria Jensen, en af skolens undervisere, fortæller, hvordan projektet har ført til nye måder at undervise på. Hun forklarer, hvordan hendes elever har oprettet udendørs undervisningsrum for at tilpasse sig de miljøer, de vil arbejde i som færdiguddannede.

– Vores pædagogiske assistentelever har etableret et udendørsrum, der er indrettet indendørs, og det er med til at illustrere, hvordan vi nogle gange rykker undervisningen udendørs, fortæller Jensen og understreger, hvordan denne tilgang til undervisning gør en mærkbar forskel, både i engagement og kvalitet.

– Som underviser kan jeg mærke en stor forskel. Jeg har generelt meget engagerede elever, men jeg synes, at deres engagement og deltagelse i undervisningen er bedre, når vi er udenfor, siger Jensen og forklarer, hvordan de udendørs omgivelser skaber en aktiv form for læring.

– Når vi er udenfor, sker der noget andet. Vi er i et andet rum, og det er svært at være passiv udenfor. Når man er udenfor, deltager man mere aktivt i undervisningen.

Studerende ser muligheder i nye omgivelser

Eleverne var i det kreative hjørne.

For eleverne selv er projektet både relevant og inspirerende. Julie Pedersen, en af skolens elever, ser frem til at kunne bruge naturen som en aktiv del af uddannelsen og i det fremtidige arbejde. “Det giver jo rigtig god mening i forhold til vores fag, fordi en stor del af vores arbejdsdag foregår udenfor. Så selvfølgelig skal vi også have undervisning herude. Det er jo netop derfor, der er ekstra fokus på dette projekt, og det er virkelig spændende,” fortæller Pedersen.

For Pedersen betyder projektet, at hun bedre kan forberede sig på de arbejdsmiljøer, hun vil møde i praksis.

– Jeg tænker, det bliver luksus. Det vil virkelig give et miljø, der mere ligner det, vi skal ud og arbejde i. På den måde gør det det lettere at tage læring med herfra og ud i praksis, siger hun og tilføjer, at udendørs undervisning også forbedrer fællesskab og trivsel blandt eleverne.

– Det er nemmere, klart nemmere at være udenfor. Der er flere fordele. Både i forhold til fællesskab, men også overskudsmæssigt og trivsel. Der er mange goder ved at være ude.

Med A.P. Møller Fondens støtte, Vejle Kommune som partner og Københavns Universitets ekspertise står Social- og Sundhedsskolen i Vejle godt rustet til at realisere taghaveprojektet. Når taghaven står færdig til sommeren 2025, vil den skabe en ny, udendørs læringsramme, der vil styrke både uddannelse og trivsel for skolens elever.