Parkeringsselskabet APCOA Danmark A/S, også kendt som Europark, er blevet mødt med kritik efter beskyldninger om at have opkrævet rykkergebyrer uden at kunne dokumentere, at brevene faktisk nåede frem til forbrugerne.
Det har resulteret i flere klagesager, hvor forbrugerne har hævdet, at de aldrig modtog de rykkerskrivelser, der danner grundlag for opkrævningerne. Forbrugerombudsmanden har nu indtrådt i to retssager for at støtte forbrugerne, og domstolene skal vurdere sagerne, som har principiel betydning for forbrugernes rettigheder.
I første halvdel af 2022 modtog Forbrugerombudsmanden 139 klager fra forbrugere, der havde modtaget inkassobreve med krav om betaling af kontrolafgifter samt flere rykker- og inkassogebyrer fra Europark. Forbrugerne forklarede, at de hverken havde modtaget den oprindelige opkrævning eller de efterfølgende rykkerbreve, som parkeringsselskabet hævdede at have sendt.
Mangler dokumentation
Europark har overfor Forbrugerombudsmanden forsøgt at redegøre for sine postrutiner og fremlagt kopier af rykkerbrevene fra deres it-system. Men selskabet har ikke været i stand til at fremvise GPS-data for brevenes levering, hvilket ifølge Forbrugerombudsmanden er nødvendigt for at kunne fastholde kravene.
– Når så mange forbrugere siger, at de ikke har modtaget brevene, må det formodes, at der har været problemer i postomdelingen, udtaler Forbrugerombudsmand Torben Jensen i en pressemeddelelse.
Domstolene har i flere tilfælde givet forbrugerne medhold. I en dom fra april 2024 fra Retten i Horsens blev Europark pålagt at frafalde krav om rykkergebyrer, da retten fandt, at bevisbyrden ikke var løftet for, at brevene var nået frem til kunden. Europark har valgt at anke dommen.
Principsager om forbrugernes rettigheder
Forbrugerombudsmanden har fået tilladelse til at biintervenere i de sager, der nu skal behandles af landsretterne. Disse sager kan få stor betydning for forbrugerrettighederne, især i relation til de krav, der stilles til virksomheder om dokumentation, når der opkræves rykker- og inkassogebyrer.
– Det er Europarks ansvar at bevise, at brevene er kommet frem. Uden den dokumentation er der ikke grundlag for at opkræve gebyrer, fastslår Torben Jensen.