Fra 2027 vil reklamer for spil, casinoer og betting være fortid på FynBus’ busser. Den beslutning er truffet af en enig bestyrelse i det fynske trafikselskab, og kommunikationschef Martin Krogh uddyber baggrunden for beslutningen.

– Grunden til, at vi rejser det nu, er, fordi det har været oppe i medierne flere gange de senere år. Derfor er det nu, det skal vedtages, hvis det skal have virkning fra de nye kontrakter, forklarer Martin Krogh.

Et større ansvar

Tiltaget er en del af en større tendens, hvor trafikselskaber rundt om i landet indfører forbud mod denne type reklamer. For Fynbus betyder det, at spilreklamer vil være udelukket fra 2027, når de nuværende kontrakter udløber. Siden 2021 har spørgsmålet om reklamer for spil og betting været på dagsordenen hos FynBus, men det er først nu, at der er blevet taget endelig handling. Martin Krogh forklarer, hvorfor forbuddet først kan træde i kraft til den tid:

– Vi har nogle kontrakter i øjeblikket med busvognene, og hvis vi nu gik ud og sagde til dem, at fra i morgen må der ikke længere være spilreklamer i busserne, ville de sige: ‘Hold da op, vi har solgt en masse reklamer, og nu mister vi penge.’ Så ville vi skulle kompensere for de tabte indtægter, siger Martin Krogh.

Økonomiske konsekvenser

Et centralt spørgsmål i forbindelse med forbuddet er, hvordan det vil påvirke indtjeningen fra reklamer på busserne. Fynbus’ busser er et synligt element i det offentlige rum, og reklamerne på dem udgør en betydelig indtægtskilde for trafikselskabet. Men ifølge Martin Krogh forventer FynBus ikke, at det vil blive svært at udfylde reklamepladserne på busserne, selvom spil- og bettingvirksomhederne ikke længere vil være en del af markedet:

Der er jo andre firmaer, der ønsker at reklamere på busserne. Erfaringerne fra MidtTrafik, trafikselskabet i Midtjylland, viser, at de stadig modtager henvendelser fra virksomheder, der vil købe reklameplads. Så det har ikke betydet, at man ikke længere kan sælge reklamer i busserne; det betyder bare, at spilreklamer er forsvundet, hvilket var hele formålet, siger kommunikationschefen.

Reklamer for spil og betting har tidligere været nemme at sælge, men med et stigende fokus på ansvarlighed og etisk reklame, er det håbet, at andre typer af virksomheder vil træde til og udfylde reklamepladserne.

Det nye forbud har heller ikke mødt betydelig modstand fra FynBus’ nuværende samarbejdspartnere og annoncører inden for spil- og bettingreklamer, forklarer han:

– Nej, det har vi ikke, og det regner vi heller ikke med. De tager det blot til efterretning, ligesom det allerede er blevet gennemført i landets øvrige trafikselskaber. Jeg tror, de tænker: ‘Nå, det er åbenbart sådan, det er.’ Og sådan bliver det også på Fyn fra 2027, afslutter Martin Krogh.

Forbuddet er en del af en større bevægelse for at reducere eksponeringen af reklamer, der kan føre til spilafhængighed, og Fynbus ønsker at være med til at tage ansvar for de sociale konsekvenser, der kan være forbundet med spilreklamer i det offentlige rum.