Kære V og S – hvorfor skal jeres perfektheds-kultur ramme byens børn og unge? 

Malene Søgaard-Andersen (SF) bragte 26. juni i år et læserbrev, der vedrører Fredericias skoler, hvor Malene Søgaard-Andersen(SF) ønsker et opgør med den nuværende skolestruktur og gerne vil skrue tiden tilbage til den gamle folkeskole, sammen med DF og Konservative. Byens byråd, der er tung vægtet af S og V, afviser fuldstændig at tage en dialog omkring hvad der er bedst for vores skoler i Fredericia. 
Mange af byrådets medlemmer klamrer sig op ad, at de er født og opvokset i byen – men når man kommer i byrådet, så kan det være man bliver ramt af glamourøst støv, og glemmer at man stadig blot er et menneske der kan have taget fejl i tidligere beslutninger?

Vores børn og unge er de seneste år blevet nedgraderet til kastebold, der bliver brugt i de politiske beslutninger, hvor man ser en trend ved at ville høste flest mulige stemmer.

Vi ser børn og unge der mistrives som aldrig før, vi ser forældre der vælger private tilbud til, fordi den kommunale folkeskole i lever op til deres forventninger og den nyeste analyse viser at næsten hver femte nyuddannede lærer forlader den danske folkeskole inden for 3 år, når virkeligheden rammer. Virkeligheden for hvilke rammer der er sat, af eksterne beslutningstagere, der ikke har forstand på skolesystemet – og de eksterne byråds-belsutningstagere, vil nu – ikke lytte til fagfolk om hvordan de bedste rammer for vores børn og unge skabes, til trods for at de har børn og unges trivsel som en del af deres faglighed. 

Så kære byråd, hvorfor ikke gå tilbage til en løsning der virkede? Eller er det for svært at erkende at man kan tage fejl, og viser i ikke blot de unge hvordan vi beholder den perfektheds-kultur der er opstået, hvor man ikke må erkende fejl og hvor der er mistrivsel som aldrig før. 

Derfor mener jeg, at man burde; 

● Sæt skolerne fri, stol på den faglighed lærerne kommer med, få fagfolk til at træffe beslutninger om hvordan rammerne bedst muligt sættes. 

● Skær alle driftsledere væk og skab for første gang i mange år en skolegang, der giver plus på økonomien og tilmed plus på børnenes trivsel.  

● Få fagligheden til at stige blandt det uddannede personale, ved at videreuddanne og få dem til at udvikle sig, i stedet for at tabe deres faglighed på gulvet. Fokusér ikke blot på ledergruppen, men på hele lærergruppen.