Fredericia Kommune har i dag offentliggjort deres sparekatalog som opvarmning til budgetforhandlingerne i september måned. Det sendes nu i høring, og der er knap 14 dage til at komme med bemærkninger. Kataloget kommer med mange ideer til betydelige nedskæringer i kommunen, også når det gælder arbejdspladser.

Alle landets kommuner skal spare, men kommunerne har samtidig mulighed for at detailstyre mange områder. Dette års budget forløber indtil videre som de øvrige år, når forvaltningen først kommer med ofte drakoniske ideer til besparelser, mens det i den sidste ende afgøres under forhandlingerne mellem byrådets partier.

Budgetforslaget sendes nu i høring blandt borgere, brugere, interesseorganisationer, ansatte ved Fredericia Kommune m.fl. i perioden fra tirsdag den 29. august 2023 frem til og med mandag den 11. september 2023. Alle har under høringen mulighed for at indsende høringssvar forud for de politiske forhandlinger, der finder sted frem mod 2. behandlingen i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 2. oktober 2023 og endelig godkendelse i Byrådet den 9. oktober 2023.

Besparelseskataloget indeholder spareforslag for i alt ca. 94,7 mio. kr. i 2024 stigende til ca. 107,7 mio. kr. i 2027. Fælles for alle forslag i besparelseskataloget er, at serviceniveauet kan påvirkes, hvis forslagene tilvælges. Forvaltningen har, hvor det er muligt, haft fokus på, at finde besparelsesforslag, der ikke rammer direkte ind i de kommunale kerneopgaver. Med et katalog på 94 mio. kr., er det dog ikke muligt at undgå at også kerneopgaverne på de store velfærdsområder rammes. Forslagene bygger på forskellige metoder. Nogle skærer en bestemt ydelse væk eller reducerer indsatsen – andre er mere brede besparelser.

Teksten nedenfor er udpluk taget direkte fra spareforslagskataloget, som kan downloades i bunden af denne artikel.

Lukning af Herslev Børnehave

Forvaltningen foreslår at lukke Herslev Børnehave. Ved lukning af Herslev Børnehave vil der årligt kunne opnås en besparelse på 0,212 mio. kr. alene i huslejebesparelse. Hertil kommer besparelser på rengøring på 0,113 mio. kr. Dette forslag omhandler alene husleje og rengøring, og beskriver ikke øvrige konsekvenser der skal findes i Børn & Unge. Kontrakten udløber uden forudgående opsigelse den 30. juni 2024. Der skal derfor opretholdes budget med 50% i 2024. Hvis der ønskes genforhandling om yderlige forlængelse, skal det ske inden den 31. december 2023

Børn fra Herslev og omegn vil fremover skulle til Taulov for at komme i børnehave, hvis forslaget vedtages.

Længere intervaller mellem tandlægeundersøgelse 0-21 år

Forvaltningen foreslår at indføre mulighed for længere intervaller mellem tandundersøgelser for borgere mellem 0-21 år. I dag er det længste interval mellem undersøgelser i Børn- og ungetandplejen 18 måneder. Dette forslag indebærer en udvidelse af undersøgelsesintervallerne for patienter, som vurderes at have risikofaktorer under kontrol, så der kan gå op til 24 måneder mellem undersøgelserne. Intervaller længere end 24 måneder anbefales ikke af sundhedsstyrelsen.

Mulighederne for at handle forebyggende på problemer med tandsundheden nedsættes som følge af forslaget. Grundet Fredericia kommunes socioøkonomiske tyngde, har børn- og ungetandplejen indtil nu, valgt et maksimalt interval mellem undersøgelser på 18 måneder. Fredericianske børn og unges tandsundhed ligger under landsgennemsnittet. Eksempelvis er det 48 % af Fredericias 17-årige, der ikke har huller i tænderne, mens der på landsplan er 60% 17-årige uden huller i tænderne.

Gennemføres forslaget giver det en årlig besparelse på 500.000 kroner.

Kløverløkken: Afskaffelse af “stand by” ressoucer til hørehæmmede børn

Kløverløkken har speciale omkring hørehæmmede børn. Det betyder, at der har været afsat ekstra ressourcer til at sikre det nødvendige faglige personale og ekspertise, når der er indmeldt børn med hørehæmning. I de senere år er tilgangen af hørehæmmede elever faldet i takt med at flere og flere børn får operationer, der gør dem i stand til at genvinde hørelsen. Hvis der i et dagtilbud indskrives børn der har brug for ekstra støtte i forhold til hørehæmning eller andre handicaps, er det muligt for dagtilbuddet at søge om kompenserende støtte i form af ekstra timer/ressourcer fra en allerede eksisterende central pulje.

Det vurderes, at de ekstra ressourcer til hørehæmmede børn kan reduceres grundet manglende efterspørgsel. Da midlerne ikke har været anvendt til hørehæmmede børn, har de indmeldte børn generelt oplevet et højere serviceniveau, end kommunens øvrige daginstitutioner. Med besparelsen vil Kløverløkkens børn fremadrettet opleve et serviceniveau på linje med kommunens øvrige daginstitutioner. Besparelsen påvirker ikke spørgsmålet om minimumsnormeringer, idet denne tildeling er en ekstra bevilling.

Tilskud til pasning af egne børn

Forvaltningen foreslår at sænke støtten til forældre, der passer deres egne børn. Fredericia Kommune hører til blandt de kommuner, der yder størst mulig støtte til forældre, der ønsker at passe deres egne børn. I dag modtager forældre en månedlig støtte på 7.274 kr. pr. måned for 0-2 årige, og 5.021 kr. for 3-5 årige. Med forslaget falder tilskuddet til ca. 4.903 kr. pr. måned for 0-2 årige og 2.625 kr. for 3-5 årige. Ordningen er ikke lovpligtig, men kan tilpasses i forhold til forskellige parametre, herunder målgruppe, tilskuddets størrelse og tilskudsperioden, som maksimalt er et år. Den blev indført i en periode, hvor der var generel mangel på daginstitutionspladser, hvilket ikke er tilfældet mere. Kommunalbestyrelsen kan fastsætte tilskuddet til pasning af egne børn. Tilskud skal fastsættes ens for alle børn inden for samme aldersgruppe. Tilskuddet kan højst udgøre 85 % af den billigste nettodriftsudgift i et dagtilbud til samme aldersgruppe i kommunen. Med forslaget vil tilskuddet ligge på 57 %. Det er hovedsageligt forældre til 0-2 årige, der benytter ordningen i dag. I perioden 2020-2022 har mellem 40-43 børn pr. måned i gennemsnitligt været passet i eget hjem.

SFO – takststigning på 100 kr. pr. modul og general stigning

Forvaltningen foreslår en takststigning på alle betalingsmoduler i SFO bestående af to trin: dels en stigning på 100 kr. pr. modul samt en generelprisstigning. Hvert elementer medfører en besparelse på ca. 1 mio. kr. hver. På SFO- og fritidsområdet kan taksterne frit fastsættes af byrådet. Det betyder, at der er mulighed for at fastsætte priserne på de udbudte moduler, på baggrund af forskellige overvejelser og hensyn. Således er der i dag fastsat takster for diverse moduler fra 0. til 6. klasse, mens junioraftenklub for 4.-6. klasse og tilbud til ungemiljøerne er gratis.

Der betales takst i 11 mdr. på et år, da juli er betalingsfri. Taksterne stiger 5% udover de 100 kr./mdr. samt den ekstra prisregulering på 6,75%. På fuldtidsmodulet, der er det dyreste modul, stiger den samlede pris med 348 kr. pr. mdr. Brutto. I gennemsnit opnår familierne søskenderabat og andre tilskud, så der i gennemsnit opleves en samlet prisstigning på 161 kr. pr. mdr. Blandt familier, der ikke opnår rabatter eller tilskud, betales den fulde prisstigning hver måned.

Nedlæggelse af Grønlandsudvalget

Fredericia har i mere end 50 år haft en venskabsbyaftale med Ilulissat på Vestgrønland. Aftalen betyder, at Fredericia hvert år tager imod en gruppe grønlandske børn fra 5.klasse. Det er børn, der ønsker at komme på ophold i 7 uger og bo hos en værtsfamilie, mens de går i almindelig folkeskole sammen med værtsfamiliens børn. I 2022 ønskede 31 børn/familier fra Ilulissat at komme til Fredericia, mens corona i 2020 og 2021 ikke gav mulighed for ophold i Fredericia og andre byer.

Der er ingen personalemæssige konsekvenser ved tiltaget, men forslaget fjerner formandsopgaven, som ligger på politisk niveau. Forslaget medfører, at der ikke længere tilbydes grønlandske børn ophold i Fredericia. Derved mister de danske og grønlandske børn muligheden for at møde og opleve sider af de respektive kulturer.

Formanden for udvalget står med hovedparten af opgaverne relateret til tilbuddet. Formanden er aflønnet med et honorar og får dækket diverse afledte udgifter til telefon og internet. Disse udgifter bortfalder ved tiltagets ophør. Opgaven pålægger dertil forvaltningen en række af opgaver i perioden april til juni for at formanden kan få arrangementet til at forløbe planmæssigt. Det omhandler bogføring, budgetkontrol, udbetaling af honorar, forsikringsaftaler, kommunikationsopgaver, indkøb, og lignende administrative såvel som praktiske opgaver.

Ændret serviceniveau på Frederiksodde Skole

Forvaltningen foreslår at regulere på tildeling af budgetmidler til undervisning og fritidstilbud på Frederiksodde Skole. Budget – pris- og lønudviklingen I de senere år har Frederiksodde Skole fået fuld pris- og lønregulering, mens almenområdet har oplevet ikke at få de samme reguleringer, fordi der ikke har været økonomisk råderum til det.

Endvidere betaler Frederiksodde Skole ikke udgifter til bygninger, disse betales af den afdeling, hvor Frederiksodde Skole har klasser, dvs. Afdeling Indre Ringvej og Afdeling Nr. Allé. Udgifter til bygninger omfatter blandt andet el, vand og varm, hvor prisstigninger har været højere end budgetterne er fremskrevet, hvilket også har udhulet almenområdets budgetter.

Frederiksodde Skole har to takster for undervisning – en takst dækkende elever med behov for en høj normering, og en lavere takst for elever med behov for en mindre normering. Omkring 1/3 af eleverne er på høj takst og 2/3 på lav takst.

I 2023 anvender Frederiksodde Skole p.t. 70,600 mio. kr. og 18 mio. kr. på SFO. Med en prisregulering på 5 % i 2024 vil det give et provenu på ca. 4,330 mio. Kr. Efter besparelsen på 6 mio. kr., skal der spares yderligere 1,67 mio. kr.

Besparelsen vil medføre en højere klassekvotient (pt. ikke beregnet). Det betyder samtidig at lærer/elevtiden reduceres som følge af forslaget. Der er ikke taget forbehold for at skoleåret er i gang, hvorfor der i 2024 vil være behov for tilbageholdenhed fra årets start, lige som der vil være behov for revurdere alle former for tildelinger. Ved en besparelse på 6,000 mio. kr. vil Frederiksodde Skole skulle afskedige 10,5 årsværk.

Nedlæggelse af trainee-ansatte på folkeskolerne

Forvaltningen foreslår at opsige samarbejdet med læreruddannelsen på UCL, Jelling, om trainees. Da en del af besparelsen hidrører fra almenskolernes opbremsning i 2023, medtages denne del under Børne- og Skoleudvalget. Siden 2018 har Fredericia Kommune samarbejdet med UCL Jelling om at ansætte lærerstuderende på folkeskolerne i Fredericia i deltidsstillinger på 25 % af en fuldtidsstilling.

De studerende modtager undervisning både på UCL i Jelling og på Maskinmesterskolen i Fredericia. Samarbejdet blev oprettet med følgende formål:

  • At lærerstuderende får mulighed for en stærk praksiserfaring under studiet og dermed bliver rustet til hverdagen på en skole allerede som nyuddannede.
  • At læreruddannelsen bliver attraktiv for nye målgrupper, så antallet af nyuddannede lærere forøges.
  • At trainee-ansatte på skolerne giver muligheder for to-lærer-ordninger og dermed fleksibel pædagogisk holddannelse, hvilket kan medvirke til, at alle børn lærer mere.
  • At nogle af de nyuddannede trainees ønsker ansættelse i Fredericia Kommune efter endt studie.

Den foreslåede besparelse vil ikke betyde afskedigelser af allerede ansatte trainees, men at der ikke ansættes nye trainees. Det vil ikke længere være muligt at opfylde de ovenfor beskrevne formål med samarbejdet om en traineeuddannelse for lærerstuderende. Skolernes muligheder for at arbejde med fleksibel pædagogisk holddannelse ved at anvende en trainee-ansat vil forsvinde, og det kan dermed forringe kvaliteten af elevernes undervisning. I år 2027 er den fulde besparelse 7,906 mio. kr., når alle hold er stoppet.

Hjemtagelse af 10. pro-elever

Som en del af Erhvervsuddannelsesstrategien har Fredericia Kommune indgået en driftsoverenskomst med IBC, EUC Lillebælt og Social- og Sundhedsskolen om én erhvervsrettet 10. klasse med op til 28 elever. Tilbuddet er fysisk placeret på IBC. EUD10 er et 10. klassetilbud, hvor mindst 30 % af undervisningen skal foregå på en erhvervsskole. Med den nuværende model foregår al undervisning på en erhvervsskole. I løbet af et skoleår er eleverne 32 uger på IBC, 4 uger på EUC Lillebælt og 4 uger på Social-og Sundhedsskolen. Omkring halvdelen af eleverne fra 10.PRO fortsætter efterfølgende på en erhvervsuddannelse. Der er afsat en ramme på 1,500 mio. kr. til 10.PRO, som tilfalder de 3 erhvervsskoler ud fra elevtallet på 10.PRO d. 1.september. Det er frivilligt for kommunerne om man vil lægge EUD10 modellen på en erhvervsskole, eller om man vil integrere den i det kommunale 10. klassetilbud. 10´ende i Fredericia har en struktur, hvor man med fordel kan integrere EUD10 modellen, sådan at eleverne én dag om ugen er på en erhvervsskole. Denne model vil også komme de øvrige elever på 10´ende til gavn, da de via valgfagsordningen får mulighed for at deltage i den ugentlige dag på erhvervsskolerne.

Da tilbuddet i dag udbydes af IBC, vil der ikke være personalemæssige konsekvenser. I forhold til de unge er vurderingen, at størstedelen af dem, som har søgt mod 10.PRO i stedet kan starte direkte på en anden ungdomsuddannelse, og ikke har brug for 10.PRO for at modnes til dette. De resterende unge vil fagligt og socialt med fordel kunne benytte den kommunale 10. klasse, hvor 36 % af eleverne går videre i en erhvervsuddannelse, idet der arbejdes med muligheder for stærk erhvervstilknytning. Fra den seneste afsluttede årgang søgte 5 ud af 16 elever fra 10.PRO videre på en erhvervsuddannelse. Vurderingen er, at hjemtagelsen af 10.PRO eleverne ikke vil mindske denne effekt.

Ophør af aktiviteter ved Musemsgården Kringsminde

Forvaltningen foreslår at lukke Museumsgaarden Kringsminde samt de tilbud, der eksisterer på gården. Museumsgaarden Kringsminde formidler østjysk landbrugskultur 1850-1950. Mere end 7.700 borgere, turister og frivillige med flere gæstede Kringsminde i 2022. Mellem 20 og 70 frivillige kommer ugentligt, som medlem af laug og foreninger, på Kringsminde og mere end 100 frivillige hjælper med at gennemføre årsarrangementerne, hvor gården får mellem 400 og 1.250 besøgende. Dagplejere i nærområdet bruger hver uge gården til udflugtsmål, og især byens specialskole og nærområdets skole og børnehave benytter sig af skoletjenesten på gården.

Der er behov for en stillingtagen til, om Kringsminde og de nuværende funktioner på gården ønskes bibeholdt. Hvis det er tilfældet, vil det være nødvendigt i 2024 at afsætte ca. 1,400 mio. kr. til en ny servicebygning og en større renovering af gården, jf. byggeplaner behandlet af Kultur- og Idrætsudvalget i 2022. Renovering og modernisering af gården er afgørende for, at foreninger, frivillige og ansatte kan fortsætte deres aktiviteter på gården. Alternativt skal de finde andre steder og faciliteter at afvikle deres aktiviteter. Som led i Naturpark Lillebælt-samarbejdet er der i maj 2023 ansøgt om 5,000 mio. kr. ved Erhvervsfremmestyrelsen. Tilsagn om evt. støtte forventes i november 2023. Selv om der opnås støtte fra Erhvervsfremmestyrelsen, vil der i de kommende år skulle afsættes 12 mio. kr. på anlægsrammen til en fuld renovering af Kringsminde, hvis bygninger generelt er i dårlig stand. Der er på nuværende tidspunkt ikke afsat midler på anlægsbudgettet til Kringsminde. Såfremt aktiviteterne ikke opretholdes, kan Museumsgaarden Kringsminde sættes til salg og dermed nedbringe kommunens bygningskapacitet.

Hvis Kringsminde og dets tilbud nedlægges, vil formidling af østjysk landbrugskultur gå tabt og de mange frivillige og foreningerne på gården vil miste deres mødested, hvor de dyrker både hobby og fællesskab.

Samtidig mister seks personer deres job. Det svarer til 1,16 fuldtidsstillinger i normale ansættelsesforhold og 1,43 fuldtidsstillinger i flexjob. Behov for tillægsbevilling til driften efter renovering Såfremt der træffes beslutning om renovering af Kringsminde, vil der være afledte merudgifter på driften på 0,320 mio. kr. Uden merbevilling vil der ikke være de fornødne midler til at sikre rengøring, opvarmning og vedligehold af Kringsminde efter renoveringen.

Afskaffelse af julegave

Alle medarbejdere i Fredericia Kommune får hvert år til jul en hilsen fra borgmesteren og kommunaldirektøren. Hilsenen består af et julekort med tak for indsatsen i det forgangne år samt en gave, som varierer fra år til år, og har en værdi på ca. 100 kr. pr. medarbejder. Gaven har i de senere år været en mindre pynte- eller brugsgenstand, eller et gavekort til brunch på en café eller et hotel i Fredericia. Tidligere kunne medarbejderne vælge mellem rødvin eller en æske chokolade. Der er i enkelte afdelinger i kommunen tradition for, at medarbejderne, også modtager en julegave fra afdelingen, ud over den centrale julegave. Det foreslås at spare gaven til medarbejderne væk og fremover alene sende en julehilsen fra borgmesteren og kommunaldirektøren.

Der vil ikke være direkte konsekvenser ved at afskaffe julegaven, som medarbejderne får hvert år. Administrationsmæssigt er det en opgave, som ligger i stabene under kommunaldirektøren. Der er medarbejdere fra Ledelsessekretariatet, Jura og Indkøb samt Personale involveret i julegaven. En andel af medarbejderne må forventes at opfatte julegaven som en anerkendelse af deres indsats. Denne gruppe af medarbejdere kan muligvis opleve, at afskaffelse af julegave har en negativ indvirkning på arbejdsmiljøet, da medarbejderne vil føle, at de ikke længere får den anerkendelse, som de føler de fortjener.

Ansættelse af børn-, unge og kulturdirektør udskydes

Forvaltningen foreslår, at ansættelse af en ny direktør for Børn-, Unge- og kulturområdet udskydes til 2025. Derved får en ny kommunaldirektør og direktion mulighed for at kigge på opgavefordelingen og lægge en mere langsigtet plan for den fremadrettede opgavevaretagelse i direktionen og på fagområderne.

Børn-, Unge- og Kulturområdet har gennem en længere periode oplevet stor udskiftning af direktører med ansvar for området. Direktionen har på forskellig vis dækket opgavevaretagelsen. Med udsættelse af ansættelse af en direktør skabes grundlag for en dialog om den fremadrettede opgaveløsning. Fraværet af en Børn-, Unge- og Kulturdirektør vil udsætte såvel området, som direktionen for et øget arbejdspres, idet opgaver, som normalt varetages af direktøren, vil skulle varetages midlertidigt af fagchef og/eller direktionen. Beslutningen om at udsætte ansættelsen kan imidlertid også give en ro for området i forhold til, at der opleves kendskab til styringen af området frem til 2025.

Indførsel af byggesagsgebyr

Forvaltningen foreslår at byggesager bliver pålagt et gebyr på ca. 759 kr. / time. Priseksemplet er fra seneste beregning i efteråret 2021. Det skal sikres, at indtægterne på gebyret ikke overstiger udgifterne til byggesagsbehandlingen, da det ellers vil blive betragtet som skjult skat (Byggelovens §28).

Opkrævning af gebyr ifm. vejsyn på private fællesveje

Forvaltningen foreslår, at der med hjemmel i Privatvejslovens § 17 opkræves kommunens administrative udgifter, når der afholdes vejsyn. Der skal være tale om samlede arbejder og udgifterne fordeles på tilsvarende måde som anlægsudgifterne. Ud fra erfaring vurderes det at der om året vil kunne opkræves omkring 0,100 mio. kr. om året.

Der har tidligere været en maksimal grænse på 9 % af anlægsudgiften, der kunne opkræves som administrative udgifter. Denne grænse er afskaffet, men den indikerer, at der skal være proportionalitet i.f.t de administrative udgifter holdt oppe imod anlægsudgiften. Men som sådan er der ikke en øvre grænse. Nogle kommuner har fastsat en øvre grænse og den svinger fra ca. 15.000 kr. til 100.000 kr., men der er givetvis eksempler på både lavere og højere grænser og på kommuner, der ikke har nogen grænser. Det betyder også, at der ikke kan opkræves administrationsudgifter, hvis der kunne være afholdt et skriftligt vejsyn. En konsekvens af at indføre gebyret vil forhåbentlig være at flere borgere bliver enige selv og ikke har behov for et vejsyn. Det vil betyde en administrativ besparelse. Forventeligt er der 1 – 2 vejsyn om året det vil betyde at en øvre grænse i Fredericia vil være omkring 75.000 kr.

Besparelse på rusmiddelområdet

Forvaltningen foreslår en besparelse på rusmiddelområdet. Udgiftsniveauet på Rusmiddelområdet i Fredericia Kommune ligger markant over det udgiftsniveau, der er i omegnskommunerne og i kommuner med sammenlignelige socioøkonomiske forhold som Fredericia. På den baggrund foreslås det at gennemføre en besparelse på Rusmiddelområdet, således at Fredericia Kommunes udgiftsniveau nærmer sig niveauet som i omegnskommunerne og de kommuner, som Fredericia ellers sammenligner sig med.

rFedericia Kommune anvendte i 2022 5,900 mio. kr. på alkoholbehandling. Sammenlignet med de nævnte omegnskommuner er det dobbelt så højt, hvis man sammenligner i pris pr. indbygger. Ved en stikprøve foretaget i maj måned, viser det sig at Fredericias udgiftsniveau pr. bruger, også er højere end omegnskommunerne. I Fredericia tilbyder vi udover den lovpligtige medicinske alkoholbehandling også socialfaglig alkoholbehandling. De socialfaglige medarbejdere i Alkoholbehandlingen står i dag for en væsentlig del af gruppebehandling og cafélignende tilbud, hvor borgere modtager socialfagligbehandling. Dette er ikke lovpligtigt i alkoholbehandlingen, i modsætning til i stofbehandlingen, hvor det er en del af den skadereducerende behandling.

Fredericia kommune anvendte i 2022 14,000 mio. kr. på stofbehandling. Sammenlignet med omegnskommuner er det ca. dobbelt så højt, når der måles i pris pr. indbygger og også markant højere i pris pr. bruger.

Med henblik på at nedbringe udgifterne i Fredericia Rusmiddelcenter foreslås følgende reduktioner:

  • Nedlæggelse af behandlerstillinger Det foreslås at reducere den samlede stab i Fredericia Rusmiddelcenter med 4,4 årsværk. Reduktionerne vil primært være i den socialfaglige behandling på alkoholområdet, hvor den socialfaglige behandling ikke er lovpligtigt, som det er i stofbehandling. Der er i dag 28 årsværk, fordelt med 14,6 årsværk i alkoholbehandlingen og 13,4 årsværk i stofbehandlingen.
  • Nedlæggelse af Boenheden Det foreslås at nedlægge Boenheden. Boenheden er en afdeling i Rusmiddelcenteret, der består af 8 værelser. Boenheden er et tilbud til de borgere, der har været i afrusningsforløb, og som efter endt afrusningsforløb har behov for et efterværnstilbud/halvvejshus. Der har været få borgere igennem Boenheden i 2023 og der er dertil en række problematikker forbundet ved at drive et midlertidigt botilbud efter Servicelovens §107 i regi af rusmiddelindsatsen. Er en borger bevilget en plads i Boenheden, bliver den pågældende berettiget til et § 107 botilbud, herunder i andre kommuner, også selvom borgeren reelt ikke er i målgruppen for et midlertidigt botilbud. Dette betyder, at der er en risiko for, at borgerne ikke får den rette udredning og støtte, og samtidig bliver det vanskeligt at styre den samlede økonomi på området.

Se her hele spareforslagskataloget.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her